Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 00:01

Begint het ook alweer te drogen bij jullie? 1 pad van de "track" is nog blubberig, de rest droog *\o/*

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:02

Ik heb nog praktisch geen modder. 1 stukje van het pad. Zo'n 3 m. Daar is het natter. Hoe dit kan geen idee. De rest van pad is gewoon grasmat. De hele track is ruim 600 m

Voor aan bij het huisje. Is wel iets soppig. Maar dat is 5/10 cm. Daar onder liggen grote betonnen platen. En water loopt vaak snel weg.
Wat mij betreft mag ik wel zo de winter in. Knijp elk jaar mijn handjes dicht.

Dott

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:09

Leuk topic :D mijn vriend staat sinds dit jaar 24/7 buiten.
Heeft een stal van 4 bij 3,5 met een betonnen uitloop van een meter of 10 lang en meter of 2,5 breed denk ik.
Aan t eind van de uitloop zit de afsluitbare ingang naar de weide.

Ze zullen vd winter minder vaak op de wei mogen van de stalbaas ivm kapot lopen van de grond :( dus ik zal ze van de winter met wat andere dingen bezig gaan houden, en als t gaat sneeuwen/vriezen is t zaak om te uitloop niet glad te laten worden denk ik.

Verder vooral voor mezelf :') ik heb wintertenen en vingers. Dus 83 laagjes aan :')

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:55

Ik ga ook volgen, laters mijn paarden-object!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:29

Ik klets ook graag mee! Sinds mei dit jaar m'n paard 24/7 buiten, ik rij ook gewoon 'fanatiek', 4x in de week, zal in de winter wel minder worden haha. Ze staan nu in 3 groepen, elk 2 weides die worden afgewisseld. Elke groep heeft een eigen paddock met de helft verhard, waar de voerbakken en drinkbakken op staan. Niet automatisch dus ben benieuwd hoe de staleigenaar dat doet als het vriest. Helaas geen afdak, wel bomen langs de paddock. Enige wat ik mis is een stal waar ze in kunnen lopen, maar goed. De andere 11 hebben de winter prima doorstaan dus mijne overleefd dat vast ook :+

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:45

Sure_lee schreef:
Voor het uitmesten in het donker heb ik vorige winter dit bedacht! Werkt erg goed![ [url=m/y2iaJD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah slim! Die onthou ik!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:35

Even een post van mij uit een ander topic maar misschien ook een handige tip voor hier.
Wij hebben geen elektriciteit aan stal dus ook geen licht.

Dit zijn trouwens de lampjes die wij in de stal hebben hangen sinds vorige winter. Led-lampjes op afstandsbediening dus je kan ze ook aan het plafond hangen.
Ik vind ze super handig en de batterijen gaan ook mega lang mee. Hoef ze op 1 winter maar 1 keer te vervangen. Dan branden ze bij mij een klein uurtje per dag.

Afbeelding

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:05

Verlichten die heel de stal?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:39

Daar ben ik ook benieuwd naar :) Wel handige tip! Waar heb je ze gekocht?

Bij mij is het ook al allemaal droog.
Deze morgen was het fris! Toen ik voor de zoveelste keer wakker werd was het om 04:00 maar 7.5 graden buiten. Dus paard krijgt 's avonds een deken aan nu, hij heeft de neiging om blijkbaar in een echte teddybeer te veranderen. En zou hem liefst niet hoeven te scheren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:56

Ik volg ook !

Al heb ik het vrij luxe :P Pony's hebben 2 boxen met een verharde uitloop, en daarbij snachts als het niet al te nat is toegang tot 1 van de zandpaddocks. En overdag mogen ze in de zandpaddocks bij de paarden. weiland is swinters dicht.

Ruwvoer krijgen ze in van die bakken, maar voeren doet de stalbaas.
Swinters krijgen ze wel bodembedekker (vlas/houtsnipper) in de stal anders vind ik het wel heel koud om te liggen voor ze; dat potten we dan op.

Slepen met water moet hier helaas ook als het gaat vriezen. De leidingen liggen in de grond en komen alleen bij de stal boven maar, met goede vorst is dat zo bevroren :( Licht heb ik hier verder wel gewoon, dus dat is het probleem niet :D
Ik zou nooit meer zonder elektriciteit willen staan, of zonder stromend water....

Dekens ga ik niet aan doen dit jaar want ik mag met die pony van mij elke 2 weken een nieuwe kopen. Ik scheer zijn hals in een soort mini jachtmodel en daar doet ie het maar mee.
Van 't voorjaar scheer ik wel helemaal als 't dan net zonder dek kan. Mocht het dan toch weer koud worden heb ik wel dekens liggen hoor...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:29

Ik he hele donkere stallen omdat er een afdak voor zit en 1 lampje verlicht een stal van 3 x 3 meter voldoende om te kunnen uitmesten en de paarden te controleren. Ik heb er zelf 1 hangen in de zadelkamer en 1 in elke stal. Zo heb ik 3 lampjes in gebruik en 3 reserve. Nu we het tweede pak hebben denk ik er over om in de stallen misschien wel een tweede te hangen.

Bij ons in België halen we ze bij Hubo (geen idee of die keten ook in Nederland zit) vorig jaar hebben we ze € 39,95 betaald en mijn man zag ze gisteren liggen voor € 31,95 en heeft dus een reservepak meegenomen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:42

Ik heb enkele weken terug mijn vader extra lampen in het huisje laten aanleggen.
Had led-TL- bak lampen gekockt bij de aldi (dacht ik) en deze hangen nu erin.
Super handig, 1 in het huisje & 1 aan de achterkant..

Zeker winters wil ik van alle gemakken voorzien zijn. Het is soms al beroerd genoeg.
In verleden liep ik altijd met lampjes op mijn hoofd door de wei.
Als ik daaraan terug denk, bah vreselijk...
Laatst bijgewerkt door Marjo89 op 26-09-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:43

Wij hebben ook geen stroom en werken met lichtjes op batterij die we vast kunnen maken. Werkt wel prima

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:53

Hier werkte ik vorig jaar ook inderdaad met campinglampjes op batterijen en zaklamp die je op kan draaien

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:58

Ik heb nog geen zin in de winter :-(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:19

Langzaam beginnen de paarden steeds mee vacht aan te maken. Ik denk dat ik de nieuwe Bokt-deken maar als onderdeken ga gebruiken. :=

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:53

Ik gok dat ik toch weer aan deels scheren zit dit jaar..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:42

Ik scheer pas zodra ik weer fatsoenlijk kan rijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:48

Ik scheer niet en gebruik geen dekens. Lekker makkelijk.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:40

Ja, helaas heb ik een pony die dan na 5 min stappen al bezweet is, en dus ook met lang uitstappen niet genoeg afkoelt.
Dus ik scheer deels (laat scheren iig) zodat we dingen kunnen blijven doen.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:23

Ik probeer nu al met onderdekens 's avonds en 's morgens te voorkomen dat ik ga moeten scheren.
Maar vrees ervoor, hij begint echt al een mooi vachtje te krijgen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:58

Mja ik ben ook wat vroeger begonnen met dekens dan normaal.. maar vrees ervoor.. :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:40

Ik ben ook al begonnen, maar ruin heeft ook al dikke haren. Ga figuur laten scheren denk ik..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:02

Ja ik heb tot nu toe steeds zo'n deken model + benen en hoofd laten zitten, dus borst, hals, buik kaal en streep bij de achterbenen/billen.

Doen jullie trouwens zelf of laten jullie doen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:55

Dott schreef:
Ja ik heb tot nu toe steeds zo'n deken model + benen en hoofd laten zitten, dus borst, hals, buik kaal en streep bij de achterbenen/billen.

Doen jullie trouwens zelf of laten jullie doen?

Ik scheer zelf, vorig jaar trotse eigenaar geworden van een liscop scheer apparaat. *\o/*
Ik scheer wel altijd ALLES, glad en kaal eraf, alleen hoofd & benen niet.