Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:41

countryhorse schreef:
In de winter krijgen ze idd wat stro bij Tinky12, in de zomer hebben ze voldoende gras en zijn ze behoorlijk rond.

In de zomer krijgen ze bij mij ook enkel gras,ik heb ook vers gemaaid lang gras in de netten voor de nacht.Ook een klein netje stro maar daar doen ze dan een week of 6 mee :+ Veel gras=veel buikvulling :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:06

PowerReiner schreef:
vrouwke schreef:
Ik denk dat het ook niet zo'n vaart loopt. Ik ken een stal en daar krijgen ze maar 1x per dag voer en hooi en dat is om 1700 uur s'avonds. S'morgens gaan de paarden zonder eten het zand op en dit doet hij al een jaar of 40 en er is nog nooit iemand ziek geweest. Dus dat ze niet met lege maag mogen staan dat het niet goed is geloof ik niet zo erg.

Kregen ze om 1700 voldoende tot aan de ochtend? Dan is het nog een namelijk. Dan staan ze ook eigenlijk te lang zonder, maar dat is nog te overzien. Kregen ze een normale voerbeurt om 1700 waar ze hooguit een paar uur mee doen is het wel degelijk zeer slecht.

Of je erin gelooft of niet doet er niet toe, het is een feit dat het slecht is voor een paard om zoveel uren per dag zonder ruwvoer te zitten.
Als ik zo lees lijkt het ook niet alsof jouw paarden echt voldoende krijgen. Een speciekuip gaat niet zoveel in en je hebt meer dan 1 paard wat daar dus van eet?
Ik zou me als ik jou was eens gaan verdiepen hierin.

Nou ik hoef me niet te verdiepen want ze zien er goed uit. Eigenlijk eentje te vet. Ik doe dit al jaren.
Nooit problemen gehad.

nee die kregen om 1700 brok en hooi en half 10 was alles op.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:09

countryhorse schreef:
Wat ik mij intussen afvraag is: hoeveel van de mensen die hier reactie geven gaan s'nachts hun paard nog een keer voeren? Wij voeren om 22.30 uur nog een hoeveelheid hooi, wanneer ik dan om 1.00 uur s'nachts thuiskom staat er geeneen meer te kauwen en is alles op. Om 8.00 uur is de volgende voerbeurt, dat is dus 7 uur zonder eten. Mijn paarden zijn gezond, lopen Z2 en ZZ licht dressuur, of zijn met pensioen en drachtig, hebben geen stalondeugden of maagzweren. Ik heb ruinen en merries, dressuur en springen gefokt. De sportpaarden lopen max 4 uur per dag in de wei en de anderen 10 uur. Volgens de meesten van hier zouden deze paarden zich te pletter vervelen, stijf staan van de maagzweren, en ellendig zijn van honger???

Dit bedoel ik dus.
Klopt toch niet dat van dat voeren wat ze zeggen? Paar uur zonder is slecht?
Die van mij hebben nog nooit iets gehad, zelfs geen koliek.
Altijd gezonde paarden gehad.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:13

PowerReiner schreef:
vrouwke schreef:
Ik denk dat het ook niet zo'n vaart loopt. Ik ken een stal en daar krijgen ze maar 1x per dag voer en hooi en dat is om 1700 uur s'avonds. S'morgens gaan de paarden zonder eten het zand op en dit doet hij al een jaar of 40 en er is nog nooit iemand ziek geweest. Dus dat ze niet met lege maag mogen staan dat het niet goed is geloof ik niet zo erg.

Kregen ze om 1700 voldoende tot aan de ochtend? Dan is het nog een namelijk. Dan staan ze ook eigenlijk te lang zonder, maar dat is nog te overzien. Kregen ze een normale voerbeurt om 1700 waar ze hooguit een paar uur mee doen is het wel degelijk zeer slecht.

Of je erin gelooft of niet doet er niet toe, het is een feit dat het slecht is voor een paard om zoveel uren per dag zonder ruwvoer te zitten.
Als ik zo lees lijkt het ook niet alsof jouw paarden echt voldoende krijgen. Een speciekuip gaat niet zoveel in en je hebt meer dan 1 paard wat daar dus van eet?
Ik zou me als ik jou was eens gaan verdiepen hierin.

vrouwke schreef:
Nou ik hoef me niet te verdiepen want ze zien er goed uit. Eigenlijk eentje te vet. Ik doe dit al jaren.
Nooit problemen gehad.

Dan hoop ik dat je in je eerste stuk een tikfout hebt staan. Dat je bedoelt dat ze het land opgaan in plaats van het zand op.

Nu lijkt het erop dat de paarden tussen 17:00 uur en 21:30 uur te eten hebben en tussen 21:30 en 17:00 uur niets. Dat lijkt me toch goed.

marengolike

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:33

Hier staan mijn paarden in de zomer dag en nacht buiten.
Ik voer ook 24/7 ruwvoer... er gaan voor 3 e ponys en 1 shet 3 plakken voordroog in, en de volgende dag heb ik altijd nog ruim over voor minimaal een halve dag...
ik voer het wel allemaal in slowfeeders, en ze gaan als ik de paddock ga mesten en hooi ga bijvullen 2 uurtjes per dag op de wei.
ze krijgen niks te kort, en krijgen alleen brok na het werk of als het barslecht weer is, dat ze even naar binnen gaan en dan gauw wat eten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:41

Countryhorse, je kan ook om 22:00 dusdanig veel voeren dat ze s ochtends nog hebben.

Die van mij voer ik meestal rond half 7 s avonds. S ochtends is er altijd nog over. Er gaat per dag zo'n 60 kg doorheen incl verspil op 3 paarden. Onbeperkt is dan ook niet perse fijn voor de portemonnee maar wel fijn voor mijn mannen. Zien er super uit!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:42

Ik vind 2 keer per dag een portie ruwvoer echt te weinig. Dus nee TS ik vind je geen zeur!

Op de stal waar ik nu sta krijgen ze 4 keer per dag. Zelf hang ik in de avond een hooinet op met een flinke hoeveelheid hooi erin. Ze hebben de dag erna altijd nog voer over. Nu staan ze dag en nacht op de wei dus krijgen ze geen hooi.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:53

vrouwke schreef:

Nou ben ik toch zo in staat om de dierenbescherming te bellen, staan die beesten 19 (!!!!) uur zonder eten???

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:29

Ons paard heeft een hele tijd onbeperkt hooi gehad en dat beviel opzich prima maar op de stal daarna kreeg hij beperkt kuil en daarnaast veel stro wat zowel als bodembedekking en bijvoer diende zeg maar, nu heb ik nooit het idee gehad dat hij daar nu last van heeft gehad. Hij at in die stal met stro en beperkt hooi nog steeds bijna altijd als ik binnen kwam en hij heeft gedroeg zich daar ook niet minder rustig. Het enige wat een beetje een nadeel was was dat de voerbeurten van dat hooi wel een heel ding was met draaiende en stampende paarden maar imo is dat meer omdat zo'n paard dat dan lekkerder vind. Toen hij nog onbeperkt hooi kreeg deed hij dat immers ook bij de brok. Maar helemaal zonder iets te eten zou ik mijn paard ook niet willen hebben staan.

Toen hij onbeperkt kreeg was het trouwens zelfs gewoon zo dat hij maar 1x per dag gevoerd werd. Was daar ook een ideaal systeem voor, ze kregen het voer voor de stal dus als je kleine balen had dan sneed je die open en schoof je de helft door naar de buurman en was je weer klaar voor de dag (in het weide seizoen kon je er zelfs nog iets minder voor gooien) het was toch ook niet dat ze het dan door de stal gingen lopen ofzo :Y) Het lijk me ook een verschrikkelijk gedoe om je paarden trouwens 4of5 porties op een dag te voeren.

EDIT: Ik vind de bewering dat iemand in 40 jaar nog nooit een ziek paard op stal heeft gehad trouwens nogal ongeloofwaardig al zou hij alles precies volgens het boekje doen heb je in 40 jaar echt wel eens een ziek paard op je stal :o?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:43

Een deel van je verhaal zou ik ook mee zitten.
Maar dat ze het hooi niet uit elkaar halen snap ik.
Dat is echt een pokkewerk.
Niet elke dag schoon mesten vind ik geen punt, als ze maar schoon staan met schoon stro er overheen.

Om 3 uur voor het laatst is wel erg vroeg, hopelijk kom je er uit met je stalhouder.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:31

Maar met 2 keer per dag opzich is niks mis; ik voer in de zomer maar 1 keer en s'winters 2 keer, toch staan mijn paarden nooit zonder.

Zomers gaan de paarden om 8 uur het land op, als ze daar om 10 uur (s'avonds) vanaf komen krijgen ze krachtvoer en ligt genoeg eten klaar voor de hele nacht. In het begin ben ik inderdaad wel eens s'nachts gaan checken of ze genoeg hadden. Bij nieuwe paarden is het even zoeken naar de juiste hoeveelheid.

In de winter gaan ze om 8 uur naar buiten waar grote palletboxen staan voor hooi, die gaan vol en die zijn niet op als ze naar binnen gaan. Wel loop ik s'middags af en toe langs zodat ik ervoor zorg dat ze wel zo nu en dan echt leeg gegeten worden om geen hooi te verspillen.

Paarden eten hier dus zo'n 12 kilo per paard per dag, en hebben daarbij altijd staan. Toen ik ze net op onbeperkt had aten ze 20 kilo, 2 weken en toen was dat over.zelfs mijn shet heeft onbeperkt liggen, is beter op gewicht dan 9 van de 10 andere shetters.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:10

Voeren uit een slowfeeder is anders dan 2 keer per dag een kleine portie.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:56

TS heb je de staleigenaar inmiddels gesproken ?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:22

[quote="Pendrag"]Wat jouw paard eet en hoeveel bepaal jij. En of hij dik wordt of niet, is aan jou als eigenaar. Dus hooi zoals jij wilt, lijkt mij normaal.

Uiteindelijk bepaald de pensionhouder lijkt me! Onbeperkt hooi/kuil is absoluut niet haalbaar! Qua kosten kan de pensionhouder dan absoluut niet uit..uiteraard moeten de porties ruwvoer wel ruim voldoende zijn. Bij mij op stal krijgen de paarden in de zomer 1x daags voordroog waar ze zo tussen de 4 a 5 uur mee bezig zijn nadat ze minimaal 8 uur op de wei hebben gestaan..Dit moet echt afdoende zijn! In de winter hou ik een ander aangepast voer schema aan!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:51

In de zomer periode als de paarden op de weide staan krijgen ze hier maar 1x per dag hooi. En het eigenlijk de volgende morgen niet op. Voeren uit een slow feeder.

Met de winterperiode krijgen ze 2x daags hooi. Wederom uit slow feeder. En ook dan hebben ze beide zo goed als onbeperkt.

In ons geval gaat dit prima, mits er maar voldoende gegeven word.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:55

Onze paarden (2 shetten en een kwpn'er) krijgen ook 2x per dag hooi. De shetten (samen) 2x 3.5kg uit een 2x2cm hooinet. De kwpn'er 2x 7-9kg uit een 3.5x3.5cm hooinet (16-18kg per dag). Het resultaat is dat ze nooit langer dan 3 uur zonder hooi staan en ze meestal nog een restje minder lekkere stengels in de hooinetten hebben zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:55

Ik voer niet uit een slowfeeder, buiten los in de bak binnen los in stal.

Verder eet mijn pony nu ze onbeperkt heeft dus 2 kilo minder dan toen ze porties in pension kreeg. Daar ze nu dus ook een stabieler gewicht heeft. Het is even 2 a 3 weken verschrikkelijk hoe snel je spul erdoorheen vliegt, daarna is het heerlijk.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 23:58

kiwiwitje schreef:
Ts zei toch ook dat het om een halve plak zou gaan? En dan 1 x per dag? Of begrijp ik het nu verkeerd? Want bij anderhalve plak zou er geen probleem moeten zijn. Al hoop ik dat die dan wel verdeeld of in slowfeeder zou zitten

Mijn paard krijgt inderdaad een halve plak van een grote baal. Hoewel ik vandaag het idee kreeg dat het een stuk minder dan een halve plak is. Het leek eerder op 1/3 plak..

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 00:00

Ineke2 schreef:
Ik vind het zorgelijk dat je stalgenoten er blijkbaar zo op vertrouwen dat de paarden goed gevoerd worden.

Zijn er paarden met stalontdeugden op jullie stal?

Ik sta er dus nog niet zolang, maar volgens mij valt dat (gek genoeg) wel mee. Maar helemaal zeker weet ik dat dus niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:09

countryhorse schreef:
Wat ik mij intussen afvraag is: hoeveel van de mensen die hier reactie geven gaan s'nachts hun paard nog een keer voeren? Wij voeren om 22.30 uur nog een hoeveelheid hooi, wanneer ik dan om 1.00 uur s'nachts thuiskom staat er geeneen meer te kauwen en is alles op. Om 8.00 uur is de volgende voerbeurt, dat is dus 7 uur zonder eten. Mijn paarden zijn gezond, lopen Z2 en ZZ licht dressuur, of zijn met pensioen en drachtig, hebben geen stalondeugden of maagzweren. Ik heb ruinen en merries, dressuur en springen gefokt. De sportpaarden lopen max 4 uur per dag in de wei en de anderen 10 uur. Volgens de meesten van hier zouden deze paarden zich te pletter vervelen, stijf staan van de maagzweren, en ellendig zijn van honger???

De meeste paarden hebben hier in de ochtend nog liggen.
Een enkele niet, maar ze hebben altijd goed schoon stro en daar eten die dan nog van.

Maar 7 uur zonder is toch heel wat anders dan al vanaf de vroege avond.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 00:10

moonfish13 schreef:
Een deel van je verhaal zou ik ook mee zitten.
Maar dat ze het hooi niet uit elkaar halen snap ik.
Dat is echt een pokkewerk.
Niet elke dag schoon mesten vind ik geen punt, als ze maar schoon staan met schoon stro er overheen.

Om 3 uur voor het laatst is wel erg vroeg, hopelijk kom je er uit met je stalhouder.

Dat ze het hooi niet uit elkaar halen vind ik ook niet zo erg, dat kunnen paarden ook prima zelf doen. Maar het stro niet uit elkaar halen is wel echt pure gemakzucht en vind ik wel vervelend.
En iedere dag schoon mesten hoeft van mij ook zeker niet, maar het probleem is dat mijn paard helaas niet dagelijks wordt opgestrooid. Dus dat staat hij in een niet al te schone stal zonder vers stro.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:21

Kan je de staleigenaar niet voorstellen om 10 of 20 euro per maand meer te betalen en dat je dan 's avonds zelf nog een klein hooinetje mag vullen?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 00:28

Ik vind het echt fijn om zoveel reacties te krijgen. Heel fijn ook om te horen dat ik dus geen zeur ben :Y) Ik heb de staleigenaar vandaag helaas niet kunnen spreken en twijfel ook nog erg hoe ik het het beste aan kan pakken.
Ik weet niet zo goed of ik zelf met een voorstel moet komen of hem met een oplossing moet laten komen. Het liefste wil ik dat mijn paard iedere dag wordt opgestrooid en ik iedere avond een hooinet mag vullen. Maar is dat reëel om te vragen? Of moet ik het alleen bij het hooi laten.
En moet ik al aanbieden om ervoor te willen betalen of niet?
Pff, ik vind het echt lastig. Het enige wat ik gewoon wil is dat mijn paard de tijd dat hij op stal staat, wat te doen heeft. Lekker wat kan eten en knabbelen. Dat is zowel lichamelijk als geestelijk het beste voor een paard.
En ik vind zelf weliswaar dat ik niet zeur en geen onredelijke eisen stel, maar daar zal de staleigenaar anders over denken..
Ik hoop dat ik hem morgen even kan spreken. Ik hou jullie i.i.g. op de hoogte..!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:37

Een schone stal en genoeg ruwvoer is de eerste basisbehoefte voor een paard. Als deze stalhouder daar niet aan kan voldoen is of zijn prijs veel te laag, of hij heeft geen verstand van paarden of je wordt gewoon belazerd. Als hij niet uitkomt met zijn stalprijs wat de basis betreft wat een paard nodig heeft dan kan hij beter wat meer vragen zodat hij gewoon tevreden klanten heeft. Ik vind dit echt niet normaal dat je paard niet netjes uitgemest en opgestrooid wordt iedere dag en ook niet voldoende ruwvoer krijgt. Persoonlijk zou ik daar zelf nooit mijn paard willen neerzetten.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:45

Zelf vind ik het al snel weinig omdat mijn 3 paarden (fjord, Shetlander en een tinkerxwelsh) op een uitloop met inloop staan in de winter, en onbeperkt hooi krijgen het is nooit op want dan word er al een nieuwe mega baal in gezet.
En van de zomer 24-7 in het gras.
Ze krijgen alle 3 trouwens geen brok bij.
Maar dat is omdat ik op moment niet veel met ze doe en ze dat echt niet nodig hebben nu.
Mochten ze straks weer aan het werk gaan krijgen ze een halve kilo op een dag en de shet 2 handjes.

Op een grote manege waar ik met ze gestaan heb deden ze een grote plak stro in de stallen zonder uit te strooien en daar waren de paarden dan ook heerlijk mee bezig.
En hun haalde niks uit de stallen maar deden 1 keer in de week alles er uit halen.

Verder kregen ze 3 keer per dag een grote plak hooi in de ochtend, middag en in de avond.
En daar bij kregen ze 2 keer per dag biks.

Hier had ik toen aangegeven dat ik ook meer hooi wilde maar ook hun vonden mijn paarden er goed uit zien.

Ben hier dan ook weg gegaan omdat ik mijn paarden meer wilde bieden.
Was een grote stal incl elk weekend wedstrijden, 100en paarden, handelpaarden, manege paarden.
Dus was ook eigenlijk te groot voor mij, dus al deze luxe achter gelaten en nu staan mijn paarden niet meer in een stal en ik vind het echt geweldig!
Zou niet anders willen dan dat ze zo vrij kunnen lopen met onbeperkt hooi of gras.

Dus ik zou gesprek aan gaan en als het niet is wat je er uit gehoopt had rustig verder kijken om te kijken of je iets kan vinden wat veel meer bij je past.

Ik heb bij mijn paarden gemerkt dat ze zich nu veel beter voelen, en ze ook veel minder lopen te klieren en minder ontsnapping pogingen doen.