wandelen met je veulen....of omgedraaid!!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:49

euh 1 kleine tip:

als je verder wilt zagen over een 4-jarige meisjes op een pony (wat ik comlete nosens vind ook een 20-jarige kan haar evenwicht verliezen en vallen) open dan een nieuw topic, want deze gaat er helemaal niet over en voor de topicstarter is het niet leuk want straks komt er dan een slot op...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:51

ShamalArabs schreef:
De aanvallende manier haalt gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan....

Ook bij mij en nog meer mensen van dit topic , daarom hoop ik dat dit topic gesloten kan worden....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:52

ShamalArabs schreef:
Bij ons heeft zo'n meisje het niet overleeft, op dezelfde manier, de pony, al 25, struikelde onverwachts, het meisje kwam eronder... Ze hebben het evenwicht nog niet. Er zijn er ook al 2 afgevoerd met ambulance na een vergelijkbaar soort val. Ik bemoei me er niet meer mee, iedereen moet het zelf maar uitzoeken, ik ga alleen mijn menig. De aanvallende manier haalt gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan....

Dat is een heel naar ongeluk....... heel naar. En ik denk dat als ik het op die manier mee had gemaakt dat Sanne dan ook niet op de haf gezeten had. Maar helaas zijn dit dingen die gebeuren, maar niet willens en wetens opgezocht worden.

Een kennis van mij is ook met schouderbinnenwaards gestruikeld en heeft 4 maanden ik coma gelegen....... een meisje van bokt is ook gevallen en overleden.......... dat zijn rotongelukken en als we dat kunnen voorkomen, voorkomen we dat natuurlijk altijd. Ik ga het in iedergeval niet opzoeken.........

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:06

SLUITEN DIE HAP!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:09

cissie schreef:
SLUITEN DIE HAP!

waarom sluiten, je kan het toch gewoon over verantwoordelijkheid hebben...... want uiteindelijk draait het daarom.

Mijn advies aan de topicstarter is, niet meer langs een drukke weg wandelen met je jaarling.... tenzij je het paard helemaal onder controle hebt..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:10

Probeer of je eens een groep paarden van verschillende leeftijd kunt vinden. Kijk dan hoe de leider van de kudde reageert op een paard/veulen dat de regels niet respecteert. Probeer de manier van "straffen" van de leider te imiteren. Voor een veulen is dit heel natuurlijk en niet bedreigend. Misschien dat het dan volgende keer beter gaat.
Gewoon je gevoel volgen en kijken wat voor jullie de oplossing is.
Succes

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:10

Okey en met jou worden is dit topic gewoon gesloten ! Iedereen heeft zn mening gegeven...
KLAAR !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:12

SpLaSh_ schreef:
Okey en met jou worden is dit topic gewoon gesloten ! Iedereen heeft zn mening gegeven...
KLAAR !

Zet JIJ er even een slotje op dan.... Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:13

* Splash plaatst een Slotje *

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:16

gijsenkim"]
[quote="cissie schreef:
SLUITEN DIE HAP!

waarom sluiten, je kan het toch gewoon over verantwoordelijkheid hebben...... want uiteindelijk draait het daarom.

Mijn advies aan de topicstarter is, niet meer langs een drukke weg wandelen met je jaarling.... tenzij je het paard helemaal onder controle hebt..........
[/quote]

Omdat er alsmaar doorgezaagd wordt over allerlei zaken die niks met het onderwerp te maken hebben en net als het lijkt dat de topic weer de juiste richting opgaat is er wel weer iemand die het een nare wending geeft, dat slaat 3 keer nergens op en uiteindelijk worden veelal dezelfde adviezen gegeven.

Ik snap dat ik niet degene ben die hier over beslist en over mag beslissen, maar er vallen nogal wat mensen in herhaling en dat gaat vervelen en als het gaat vervelen gaan mensen elkaar op kleine onbenullige dingen pakken en afzeiken,

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:42

Oke, ik heb dit topic van A tot Z doorgelezen, en ook IK ken SPLASH, alles wat Samantha (SPLASH_) zegt klopt, hij heeft een rotperiode gehad en is goed vooruitgegaan.

Verder wil ik er nog aan toevoegen, Ik denk dat GK de mensen hier voor paal wil zetten, maar de enige die ze voor paal zet is haarzelf, je denkt dat je alles beter weet door de "ervaring" die je hebt, van veel dingen zul je ook gerust het goede weten te doen, maar in dit geval blijkbaar niet.

Dat is wat IK te zeggen heb, veel plezier verder in dit topic !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:54

Als iedereen nu op houdt met elkaar aan te vallen en af te katten en teruggaat naar het originele topic zonder daar andere dingen bij te halen, dan hoeft dit item niet op slot.
Mensen die hun zegje gedaan hebben hoeven dit niet te herhalen en persoonlijke aanvallen zijn al helemaal uit den boze.

henk_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:20

ik kijk met vreugde en spanning uit naar het volgend topic

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:30

gijsenkim schreef:
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Er is niks fout aan Sanne op de Haf....... volledig volgens de veiligheidseisen van deze tijd met een goedgekeurde veiligheidshelm aan de longeerlijn met een goed opgevoedde haf........

Topicstartster....... gaat met veulen wandelen, veulen word te sterk..... veulen krijgt wel straf hoor......... achteraf, natuurlijk want zo hoor je een veulen op te voeden achteraf straffen....... leren ze van. Voorts wordt er doodleuk verteld dat ze vreselijke pijn in haar armen had van het tegenhouden van het veulen......... les 1 in de paardenhouderij is....... paard, hoe klein dan ook paard is altijd sterker......is nummer twee waar ze de fout in gaat........ je kan nooit je kracht of gewicht in de strijd gooien op een paard tegen te houden, dat verlies je altijd en als je het dan verliest dan kan je het maar het beste verliezen langs een drukke weg....... dan weet je in iedergeval zeker dat als het fout gaat het ook maar gelijk goed fout gaat.......
Natuurlijk kan je er een hoofdstel ingooien....... maar waarom zou je een jaarling een hoofdstel indoen....... omdat je zelf niet kundig genoeg bent om het dier bij je te houden op de momenten dat jij met het dier langs een drukke weg wilt wandelen.

Weet je ik ben het helemaal zat om uit te moeten leggen aan volwassen mensen dat veulens geen speelgoed zijn, een veulen is een baby paard. Een veulen moet je alles leren, Ook meelopen aan het halster...... maar dat doe je toch niet langs een drukke weg. Je leert je kinderen toch ook niet fietsen op de a12!

Dat bedoel ik. En ik vind het prima hoor........ ik ben er al helemaal klaar mee

om even terug te komen op het topic......... dit was het laatste wat ik geschreven had voordat vriendin splash weer op de proppen kwam.......
Graag mening over bovenstaande

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:50

gijsenkim schreef:
Weet je ik ben het helemaal zat om uit te moeten leggen aan volwassen mensen dat veulens geen speelgoed zijn, een veulen is een baby paard. Een veulen moet je alles leren, Ook meelopen aan het halster...... maar dat doe je toch niet langs een drukke weg. Je leert je kinderen toch ook niet fietsen op de a12!

om even terug te komen op het topic......... dit was het laatste wat ik geschreven had voordat vriendin splash weer op de proppen kwam.......

om even door te gaan op je vergelijking van veulens met kinderen.
een baby leert vanaf de geboorte af aan(eerste indrukken, later lopen, etc.). en gaat steeds verder als het kind een jaar of 3 is (soms eerder) gaat het naar de peuterspeelzaal, daar leren ze het kind omgaan met andere kinderen (dus de sociale contacten) de kinderen leren daarnaast al het voorbereidende van de basisschool, spelenderwijs door middel van puzzels, spelen met blokken etc. als het kind dan 4 is gaat het naar de kleuterschool waar verder gegaan wordt op de voorbereiding van lezen, schrijven en rekenen. daarnaast de lichamelijke opvoeding niet vergeten. na school kan het kind kind zijn (ook niet lang elk kind trouwens).
nu even betrekken op de veulens. ik denk dat de eerste 3 jaar van een veulen te vergelijken zijn met de eerste 4 jaar van een kind.
het sociale contact is voor veulens zeker belangrijk, maar ik denk dat dat naast leeftijdsgenootjes ook oudere paarden moeten zijn (kinderen - ouders / onderwijzers) daarnaast vind ik (mijn persoonlijke mening dus) dat het belangrijk is dat het veulen ook veel met mensen in contact komt. waardoor het leert meelopen, stilstaan, voetjes geven, etc. dit hoeft niet te betekenen dat je uren per dag bezig moet zijn, maar een half uur is in principe niet teveel gevraagd. daarna kan het veulen weer terug bij de soortgenootjes.

samen met mijn vriend heb ik 2 veulens, die in de opfok staan. maar we gaan toch zeker 4x per week erheen. dan halen we ze uit het koppel en laten ze even los in de veulenbak (dus naast het feit dat ze met het hele stel ook loslopen). we laten ze even lopen / rennen en poetsen ze. bij goed weer gaan we ook wandelen.
wij krijgen dus vaak te horen wat een brave dieren we hebben en ook eigenaren van andere veulens vragen soms onze hulp.

ik ben er dus voor dat er naast het contact met andere paarden / veulens ook contact met de mens moet zijn en dat er regelmatig iets mee gedaan wordt. net als dat een kleuter steeds meer leert.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:47

ik ga lekker weer even antwoord geven waar ik weer een hoop kritiek op ga krijgen van mensen die denken dat de mens een paard goed kan opvoeden, maar so what, ik doe het lekker toch

een anderhalf jarig veulen moet je helemaal niet mee gaan lopen mieteren, laat lekker lopen
op het land in de groep, hij/zij komt in de hand bij controles, hoefsmid, DA, etc
bij het voeren komen ze in contact met mensen, en bij het verweiden
meer is niet nodig, ik heb al genoeg paarden gereden en ingereden die de eerste drie jaar van hun leventje buiten de boven genoemde dingen niets mee is gedaan,
nog nooit zulke goede karakters gehad en nog nooit zulke makkelijke paarden
waarom? omdat er geen persoon aan heeft liggen mieteren , ze zijn fris en onbevangen , sociaal en hebben geen slechte ervaringen met mensen.

(met slechte ervaringen bedoel ik geen misandeling oid, maar gewoon fouten die de mens maakt bij de opvoeding, door onkunde of wat dan ook)

juist de paarden die in hun opgroeiende leventje veel in de hand zijn geweest heb ik problemen gehad, dingen niet toelaten.
angstige reacties, verwend zijn, door mensen heen gaan en ga zo maar door

mijn hengst staat in het land en die blijt daar tot hij ruim vier is , dan ga ik me pas bemoeien met hem

jammer genoeg blijft het bij veel mensen in de kop spoken dat de mens een paard MOET opvoeden, jammer genoeg worden er dan veel fouten gemaakt en word een jong paard dan verkloot
de beste opvoeding die een paard kan krijgen die krijgt hij van zijn soortgenoten, van hun leert hij/zij sociaal te zijn en personalspace te respecteren, daar leert hij/zij van zich te gedragen

als jij een paard als veulen leert een halster te dragen , mee te lopen en gepoetst te worden(overal aangeraakt te worden) en voeten te geven zal hij dat echt niet vergeten vooral niet omdat hij in de opfok nog genoeg in de hand komt

leer nu eens gewoon dat de ,mens niet kan tippen aan de kudde, bij lange na niet
en dat zal de mens ook nooit kunnen

is trouwens ook de reden dat ik een veulen heb gekocht, wete ik tenminste zeker dat er niets mee gedaan is en ik niet met de rotzooi van een ander word opgescheept

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:51

duivelintje"]
[quote="gijsenkim schreef:

om even door te gaan op je vergelijking van veulens met kinderen.
[/quote]

en hier ga je dus de fout in, een paard is geen mens , nu niet en nooit niet
dus een paard zul je niet moeten gaan opvoeden volgens de principes
van een kind opvoeden.
juist door de vermenselijking die mensen aan dieren toedichten gaat er een hoop mis
een mens voed een mens op , dat gaat goed(soms)
maar een paard moet niet door een mens opgevoed worden,
daar zijn mensen jammer genoeg heel niet zo goed in

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:07

Ik heb ook die problemen gehad met mijn fjord op precies dezelfde leeftijd.

Ik ging ook af en toe eens een rondje wandelen, prima niks mis mee want paard stond verder in een gemengde kudde en kwam er hoogstens 1x in de 2 weken uit.

Toen ik die problemen kreeg heb ik hem niet meer gepakt, alleen maar voor een borstel, voetjes krabben en de smid.

Paard is inmiddels 5,5 en loopt als een mak lammetje achter me aan en is netjes opgevoed.

Dat beestje moet gewoon met rust gelaten worden in een gemengde groep gegooid worden en pak hem over 1,5 jaar maar uit de wei.
Staat het beestje dan toch aan huis dan kun je altijd tussendoor even poetsen maar ga verder niks meer doen.

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 17:11

duivelintje!!! OK dan!
ENNE ,nog even tussen haakjes,waar heeft GK in godsnaam gelezen over pijnlijke armen????!!!
ja,sorry hoor..
ze blijft het maar herhalen en het loopt me de spuigaten uit..
ik verdedig me zelf niet meer,weet ondertussen wel beter...
en mijn veulen werd niet ACHTERAF gestraft,want toen de auto`s voorby waren(gebeurt in ettelijke sec.),was ze nog bezig met de `daad`,en werd ze ervoor gestraft,dus ze weet wel degelijk waarom!!
zoals jij het wilt over laten komen,is het alsof ik haar aan het einde van de weg haar een lel geef,waarvoor zy dan niet meer zou snappen waarom...
dus by deze houd ik me by splash en sugarmiss,
geef antwoord op mijn vraag (LEES deze ook zorgvuldig),trek niet meteen allerlei conclusies,en anders hou je erbuiten!!!
met andere woorden;stay on topic!!
ik heb wel een paar nuttige tips gehad...
voor mij mag een slot erop...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:25

ik heb duidelijk mijn antwoord/mening gegeven
die is gevormd door ervaringen en dingen die ik goed en fout heb zien gaan bij mensen
wat je er mee doet moet je zelf weten
maar niet gaan mekkeren straks

enne nogmaals, paarden zijn geen baby's/kinderen
zijn ze niet en zullen ze ook nooit worden
is 1 van de grootste fouten die je kunt maken
een paar dopvoeden volgens de principes van het opvoeden van een kind

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:47

Jammer Pocahontas, dat je juist geen tips aan wilt nemen van de mensen waar je het meeste van kunt leren. Als je alleen luistert naar wat je wilt horen zul je niet veel verder komen dan je nu bent, ben ik bang.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met je veulen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:08

Hmmz.........

Dus........een veulen,dat in de eerste dagen halstermak is gemaakt en mee kan lopen en voetjes kan geven, moet je tot 3 jaar in de kudde gooien en daarna mag je hem beleren.
Onder beleren versta ik hier: verkeersmak maken,rijden,betuigen,longeren,wandelen en alles wat je graag met je paard zou willen doen.

Maar wat nou als je veulen wel graag wandeld?
Wel al lief mee loopt zonder dat het je armen kost (bij wijze van ).
Nergen van schrikt en alles even interesant vindt.
Mag je dan nog niet eens in de week een paar minuutjes wandelen?
Gewoon even tot om de hoek of in het naast gelegen bos?

Je kan dus niet met een veulen bezig zijn?
De kudde is met het veulen bezig tot zijn 3de jaar?

Ik heb zelf een jaarling Fjord en een 9 maanden oude Gelders hengsten veulen.
Ik loop met ze over straat, door het bos,in de bak en op het terrein.
De rest van de dag staan ze in de kudde.
Dit gaat allemaal heel erg goed.

Als je het niet overdrijft en geen gevaarlijke situaties opzoekt moet dit kunnen vindt ik.
De topic starter moet misschien een stapje terug nemen.
Het lijkt me niet verstandig om een bit te gaan proberen omdat het paard 1 x wat drukker was als normaal.
Je maakt het paard er alleen maar harder van.
Probeer te achter halen waarom ze dat deed en pak het probleem aan.

Gijsenkim.......misschien is het verstandig om je mening volgende keer anders te formuleren.
Je komt wat betweterig en opdringerig over.
Misschien wil je dit niet horen van een 22 jarige.......maar als het niet gezegt wordt weet je misschien niet dat je zo over komt.
Hmmzz.....bij mij kom je zo over.

Maar goed....iedereen succes met de paarden!!

henk_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:53

draumpje !!!!
ik kan wel zien dat jij op zn minst 110 jaar ervaring met paarden hebt he.......
nou weet je wat
ik ga gewoon samen met mijn vriendin duivelintje 3 a 4 keer per week naar onze veulens om dingetjes met ze te gaan doen
en weet je wat
het intreseert mij eigenlijk helemaal niets wat mensen zoals jij daar van vinden ik doe het toch omdat ik denk dat dat het beste voor mijn paard is ondanks dat ik pas een half jaar ervaring met paarden heb

henk_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:54

oja ff vergeten
mijn vriendin heeft 18 jaar ervaring met paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:56

Het is helemaal niet erg om dingetjes met je paard te doen....... dat zegt niemand!

Wat wel erg is, zijn mensen die met een jong ongecontroleerd paard langs een drukke weg gaan lopen....... voor hun niet zo hoor maar wat denk je dat er gebeurt als het paard losschiet (en dat is niet geheel ondenkbaar) en de weg oploopt..... in het minste geval heb je wat blikschade in het ergste geval vallen er doden....... en waarom, omdat er iemand zo nodig met het veulen moest wandelen, die niet de capaciteit heeft om een veel voorkomend probleem met paarden op een makkelijke manier op te lossen

typo