Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:48

Wendy schreef:
Toe maar, nu is het ineens mishandeling? Overdrijven is ook een vak he?

Mentale mishandeling ja, het is een kudde dier, die pony hoort lekker met andere pony's paarden te kunnen communiceren en rennen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:59

Anthea schreef:
Joh Jaime, is het soms jouw pony ofzo? :')

Een melding kan geen kwaad.

Nee het us niet mijn pony , maar word gewoon doodmoe naar dat vingertje wijzen naar elkaar en bemoeizucht zonder ook maar je conclusies keihard te onderbouwen.
Je hebt geen idee hoeveel ellende er kan worden veroorzaakt met dat vingertje wijzen omdat JIJ het er niet mee eens bent. Beest ziet er goed uit..WETTELIJK us het toegestaan. .dus wat wil je dan bereiken? Je jaagt de mensen waar je een melding tegen doet tegen je in het harnas en zal de sfeer in de straat niet ten goede komen
Oh ja..melding word anoniem gedaan...wow stoer hoor..

Douraque

Re: Advies gevraagd. Shetlandpony in woonwijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:16

Ik wil toch even hierop inhaken. Wettelijk is niets geregeld over het houden van paarden in je achtertuin. Daar moet de APV van een gemeente iets over zeggen. En de ene APV is de andere niet

Dat er een uitspraak is dat het toegestaan is kan zijn dat het in die APV heeft gestaan dat niet verboden is. Echter zegt dat niets over de specifieke situatie van ts. Graag zou ik die uitspraak (evt per pb) willen zien

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:26

Toevallig staat er hier wat over in de Paard&Sport van juni.

Heb het even gescand:
http://i59.tinypic.com/28hl8vk.jpg
Dit gaat wel om een geschil tussen huurder en verhuurder, maar er wordt blijkbaar een verschil gemaakt tussen pony's en paarden. Een pony mag dus je dus blijkbaar eerder in een tuin houden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:35

En dat geschil gaat over iets heel anders dan dat van ts. In bovenstaand geval mag er geen vee gehouden worden in een tuin, iets anders over paarden cq pony's stond nergens vermeld. Het geschil ging erom of de pony als paard bestempeld kon worden en zodoende als vee en dus verboden om in de tuin te houden.

Het geval van ts is zodanig anders dat je dit niet 1 op 1 kan toepassen. Ts gaat het erom of de APV of enig ander gemeentelijke cq huurders verbied dat men paarden houdt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:05

In de Paard & Sport die net op de mat lag staat een artikel over een pony in de achtertuin.

Een pony is geen paard, de wetenschap is hier niet duidelijk over en dat weegt volgens de rechter zwaarder dan een definitie in het woordenboek. Hij ziet de pony niet als vee of ongebruikelijk huisdier. De eigenaar houdt de pony immers voor hobby. Bovendien staan de pony's sinds februari 2015 op een zogenaamde huisdierenlijst die de staatssecretaris per brief heeft vastgelegd. De rechter is op het terrein geweest om te controleren op stank/overlast maar hij trof een goed onderhouden en afgescheiden ruimte aan waarin het niet stinkt. Kortom, een pony is (voorlopig) geen paard.

Bron: Paard & Sport juni2015 pagina 63.

Maar natuurlijk beslist niet elke rechter hetzelfde...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:13

Zowel pony als paard zijn 'huisdieren', alleen zal er wel gekeken worden naar de beschikbare ruimte en dan heeft een pony minder nodig als een paard.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:51

Bellatrix schreef:
In de Paard & Sport die net op de mat lag staat een artikel over een pony in de achtertuin.

Een pony is geen paard, de wetenschap is hier niet duidelijk over en dat weegt volgens de rechter zwaarder dan een definitie in het woordenboek. Hij ziet de pony niet als vee of ongebruikelijk huisdier. De eigenaar houdt de pony immers voor hobby. Bovendien staan de pony's sinds februari 2015 op een zogenaamde huisdierenlijst die de staatssecretaris per brief heeft vastgelegd. De rechter is op het terrein geweest om te controleren op stank/overlast maar hij trof een goed onderhouden en afgescheiden ruimte aan waarin het niet stinkt. Kortom, een pony is (voorlopig) geen paard.

Bron: Paard & Sport juni2015 pagina 63.

Maar natuurlijk beslist niet elke rechter hetzelfde...

Deze pony staat niet in een afgescheiden ruimte, maar gewoon in de achtertuin, tussen de tuinspullen en de fietsen.

Jaime-andrea: TS heeft groot gelijk dat ze informeren wil wat de APV van haar woonplaats hier over heeft vast gelegd. En als ze een melding doet (anoniem is of niet), het is een land met vrije meningsuiting. Zij mag haar zorgen kenbaar maken, het ziet er nu niet echt super veilig uit, met al die fietsen en dergelijke. De pony mag er dan wel goed uit zien, hij staat er pas een paar weken!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:16

Geen reacties gelezen, maar waarom trek je zo snel conclusies? De pony kan alsnog een medische reden hebben, ook al lijkt die er langer te staan.

Sommige paarden hebben maanden borst nodig.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:07

Met alleen een keer iemand langs sturen voor wat extra info is toch niks mis????
Liever een keer te váák verhaal gaan halen dan een keer te weinig kan mijn motto in deze wel eens zijn.
Er is nog helemaal niks aan de hand toch??

Wij hebben ooit tot twee keer toe de dierenbescherming over de vloer gehad omdat "iemand "gemeld had dat onze hond in een kippenhok zat.
Twéé keer de zelfde man aan de deur, twee keer groen licht en een aai over de bol van de hond.

Bij toeval zijn we er achter gekomen wie de beller was en dat was een bejaard stelletje dat last had van het blaffen van de hond tijdens hun middagslaapje.

Natuurlijk is het niet leuk om de dierenbescherming op je dak gestuurd te krijgen, maar als daar geen rede toe is, ondernemen ze niks hoor!!
Dus als die pony daar om een rede staat, of de dierenbescherming is tevreden met de leefomgeving dan is er niks aan de hand!!
Even goede vrienden.

De beller blijft ten alle tijden anoniem en iedereen kan weer lekker verder gaan met zijn of haar leventje.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:44

RaafSmits schreef:
Met alleen een keer iemand langs sturen voor wat extra info is toch niks mis????
Liever een keer te váák verhaal gaan halen dan een keer te weinig kan mijn motto in deze wel eens zijn.
Er is nog helemaal niks aan de hand toch??

Wij hebben ooit tot twee keer toe de dierenbescherming over de vloer gehad omdat "iemand "gemeld had dat onze hond in een kippenhok zat.
Twéé keer de zelfde man aan de deur, twee keer groen licht en een aai over de bol van de hond.

Bij toeval zijn we er achter gekomen wie de beller was en dat was een bejaard stelletje dat last had van het blaffen van de hond tijdens hun middagslaapje.

Natuurlijk is het niet leuk om de dierenbescherming op je dak gestuurd te krijgen, maar als daar geen rede toe is, ondernemen ze niks hoor!!
Dus als die pony daar om een rede staat, of de dierenbescherming is tevreden met de leefomgeving dan is er niks aan de hand!!
Even goede vrienden.

De beller blijft ten alle tijden anoniem en iedereen kan weer lekker verder gaan met zijn of haar leventje.

Ik sluit me hier helemaal mee aan! Niks aan toe te voegen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:25

TS heb je inmiddels al wat meer nieuws ?

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:00

Weet niet of je hier iets aan hebt ts, maar dit las ik net in paard & ruiter, en moest aan dit topic denken.

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:03

Dat had ik ook al gemeld hier. :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:05

Bellatrix schreef:

Haha en ik ook al :+

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:19

brechtje122 schreef:
Bellatrix schreef:

Haha en ik ook al :+

Hahah oeps niet het hele topic gelezen :+

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:28

jaime_andrea schreef:
Als je je paard in een hokje van 3x3 neerzet wel dan? Is het dan ok? Is het dan ok omdat het op een paarden bedrijf is? Nogmaals. ..mij keuze zou het ook niet zijn maar TS kan niks hard maken dat het beest het slecht heeft. Ze ziet moment opname en heeft geen weken van 24/7 observatie gedaan om te kunnen zeggen dat ze slecht zijn voor de pony of dat het beest gevaar loopt.
Laat de dierenbescherming zich bezighouden met zaken waar ECHT direct wat aan gedaan moet worden zich gaan bezig houden.

En zeg nou zelf...zouden we niet allemaal stiekem ons paard in de achtertuin willen hebben.. ;-) en deze mensen hebben dat! En ja niet iedereen heeft 2ha achter zijn huis liggen.

Dat heb ik helemaal niet gezegd. het is namelijk inderdaad niet acceptabel als je een pony in een 3x3 hok neer zet. Een achtertuin is geen juiste leefomgeving voor een pony, hoe dan ook. Je weet niet hoe het er aan toe gaat en of het beestje het goed of slecht heeft. Liever het zekere voor het onzekere. Het kan helemaal geen kwaad als deze zaak onderzocht word.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:11

Ik hoop dat TS snel werk maakt van een melding, zodat we weten wat er verder gaat gebeuren met deze pony.

Momenteel blijven we hier érg hangen of het wel of niet geoorloofd is om een pony in de achtertuin te stallen ja of nee.
En wat allemaal niet ook zielig is of juist helemaal niet zielig.

Dat schiet hier niet op met elkaars mening, maar voor de pony in kwestie ook niet.
Het is al 6 pagina's lang een welles/ nietes verhaal......
Dat kán volgens mij de bedoeling ook niet zijn.

Doe iets!!! of doe niks.......maar dit is een beetje het uitmelken van een topic geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:29

Ja, zit ook al tijden braaf te wachten tot dat er echt wat nieuws is. Zelf verwacht ik dat er niks gaat gebeuren en dat het gedoogd wordt.

Intens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:04

Een melding maken met als insteek 'laten uitzoeken hoe de vork in de steel zit'lijkt me prima. Dan blijf je neutraal en bemoeien de instanties die daarvoor bedoeld zijn/op de hoogte zijn van de APV zich er mee. Als zij langsgaan en t beestje blijkt er tijdelijk te staan om medische redenen/komt wettelijk gezien niets te kort/pony in tuin is niet verboden, dan is er eigenlijk 'niets aan de hand', maar dan weet je dat tenminste zeker. Lijkt me dat er dan wel toezicht blijft op de situatie.

Persoonlijk vind ik dat t beestje lekker op de wei hoort met soortgenootjes en leeftijdsgenootjes, maar daar gaat het topic niet over :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:06

Ik moest aan dit topic denken. Ik zat naar de rijdende rechter te kijken en daar liep er een hert in een woonwijk. Hij mocht daar blijven zitten van meester visser

Hafje85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 22:48

Ik heb gisteren een email gehad van de opsporingsambtenaar milieudienst. Ze zijn bij de bewoners langs geweest en die zeggen dat de pony er tijdelijk staat en over twee weken naar een weiland verhuisd. De bewoners zullen contact opnemen met de opsporingsambtenaar als de pony verhuisd is, en hij zal ook gaan kijken waar de pony terecht komt.
Mocht dit niet zo zijn dan kan ik weer contact opnemen. Zij waren namelijk van mening dat de tuin geen geschikte leefomgeving is voor een pony.

Ik ben gerust gesteld door de gedachte dat deze pony straks lekker van zijn omgeving mag gaan genieten (hopelijk met meerdere soortgenoten), en niet meer de hele dag in een fietsenschuurtje staat.

Ik had niet gedacht dat er zo'n discussie zou komen. Het was echt niet mijn bedoeling om met mijn vingertje te wijzen, of betweterig te zijn. Ik was oprecht bezorgd om deze pony. Ik zou hier niet meer prettig wonen met de gedachte dat er een paar meter verderop een kleine pony niet het leven krijgt dat hij verdiend. Ik ben van mening dat het welzijn van dieren voorgaat op je eigen wensen. Heb je geen ruimte voor een pony? Dan neem je gewoon geen pony. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.
Bedankt voor de adviezen en opvattingen. Ik zie verder geen nut om dit topic open te houden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:53

TS je hebt er goed aan gedaan, de opsporingsbeambte deelde ook je mening dat de tuin geen geschikte leefomgeving is voor de pony. Dus je hebt er goed aan gedaan om het te melden. Je kunt dit nu ook met een goed gevoel af sluiten. Je hoeft je niet af te vragen, wat zou er met hem zou zijn gebeurd als je hem over 2 weken niet meer ziet, want je weet dat hij dan lekker rond dartelt in een weiland.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:41

Goed gedaan!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:03

Zo zeg.....eindelijk rust!!!

Goed gedaan!!!!!
Dit was precies de bedoeling toch??
Pony is onder de aandacht van de milieudienst gebracht en zij nemen het nu over.
Jij speelt hierin misschien nog een klein rolletje als de pony over enkele weken nog steeds op dat binnenplaatsje staat.

Super opgelost!!!
En dat die welles nietes discussie die door jou topic is ontstaan, ja, dat hou je niet tegen.
Hoofdzaak is en blijft dat je actie hebt ondernomen.......en ook niet voor niks!!
_/-\o_