Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:12

ik ben in de wintermaanden ongeveer 45 euro in de maand kwijt,en in de zomermaanden 10 euro :)
in de wintermaanden.voor een d pony en shet.
4 pakken vlas,4 keer 4.00=16 euro.
4 pakjes kuil,4 keer 6=24 euro.
en nog 1 zakbiks per 3 maand,8 euro.dus gemiddeld 2 euro per maand.
=42 euro.
ik heb ze aan huis.in de zomermaanden staan ze in de wei en gebruik dan 2 pakken vlas per maan= 8 euro en met biks 10 euro.
hypotheek reken ik niet,want zonder paarden,had ik hier ook gewoond.
soms heb je wel eens een uitgave van vervanging van stroomdraad of zo.maar dat gaat niet raar.
ik ben blij dat ik ze thuis heb,heb er niet veel werk van met mesten en voeren en half uur per dag.
ik geniet ervan,aals het mooi weer is en we zitten lekker buiten en zien de paarden tevreden grazen of rollen.het is ook ideaal,kan zelf bepalen wanneer ik ze buiten zet of in de wei laat.ik heb op een penionstal gestaan,was nog in de guldentijd.daar betaalde je in de wintermaande 275 gulden.en in de zomermaanden,als ze 24 uur per dag in de wei stonden 125 gulden per maand.de stalhouder liet de paarden in de lente zo laat mogelijk in de wei,zodat hij meer inkomsten had.dan was het pas juni voordat ze in de wei stonden.later ben ik verhuisd een paar stallen verder op.daar sprak ik met de stalhouder af.90 euro in de maand ook in de zomer.was in de zomer mischien wat duurder uit en in de winter goedkoper.maar het was voor mij een vast bedrag.en voor hem ook.als het in de zomer extreem nat was,en hij zette ze op stal.koste het mij niks meer.maar als ze in de herfst wat langer buiten konden blijven was het voor hem voordeliger.zo hadden wij geen scheve gezichten :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:25

jaime_andrea schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik weet dat ik ze in pension goedkoper zou hebben staan, maarrrr dan zouden de paarden ook anders gehouden worden. Ze krijgen vrijwel altijd vaker dan 5x hooi op een dag, nooit minder dan 4x en ik kan ze de hele dag buiten hebben. Dat is me heel wat waard.

de vraag was: is het goedkoper Ja/Nee.
De verzorging of het voerbeleid of weidegang staat hier niet ter discussie.
En aangezien daar in de paarden wereld heeeeeel veeeel verschillende meningen gen en ideeën over zijn ben ik ook wel van mening dat de ideale pensionsstal in de juiste prijsklasse niet bestaat

Maar je moet de prijzen eigenlijk wel vergelijken met wat er op pension gehouden wordt. Als ik op pension wil voeren wat ik voer, dan zijn er een aantal pensionstallen waar dat niet eens kan, ze weigeren een afwijkend voerbeleid te gebruiken voor een paard (dus ieder paard 3kg basisbiks en 2x per dag een pluk voordroog), of je moet zelf het voer/hooi/zaagsel aanleveren, of je moet het zelf aanleveren en extra betalen om het te laten voeren, of je betaalt extra en mag het van hun voorraad pakken. Dan is een pensionstal al snel weer veel duurder dan aan huis.

Anderzijds, als ik thuis voer wat er normaal op pension gevoerd/gebruikt wordt, dan ben ik ruim 100€ per maand goedkoper uit dan nu. En dan is het weer aan huis goedkoper dan op pension (even zonder het feit dat er iemand een paar keer per week betaald komt helpen met mesten etc. Want dat is niet gebruikelijk aan huis).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:20

Ik denk dat hier niet helemaal"eerlijk" vergeleken wordt.
Pensionstal met faciliteiten tegenover thuis met alleen een weide als voorbeeld.

Ik wilde mijn paarden in de nacht op stal. Een goede rijbaan die niet na 1 bui nat is. Maar ook te sproeien is in de zomer. Warm water op de wasplaats.
En dat zijn toch kosten die ik op pension niet bemerk als daar onderhoud of aanleg voor is. De diesel van de trekker om te slepen enz.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:29

Ik was € 130,- per paard kwijt aan huis. Dat is incl. mestafvoer. Maar dan reken ik nog niet de kosten van arbeidsloon, en de uren die je kwijt bent met halen van voer, 's winters heen en weer rijden naar de binnenbak enz enz.
Dus ja, ik kan 2 paarden thuis houden voor 1 paard in pension, maar reken niet het werk dat je hebt met paarden aan huis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:55

Bruintje, ik heb dezelfde faciliteiten als op mijn vorige pensionstal. Toen 190 en nu 100 euro per paard.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:02

MarianneW schreef:
Ligt idd voornamelijk aan hoe groot je kunt inkopen...

Idd en hoeveel pony's of paarden je hebt ed.

Hier 4 pony's aan huis, waarvan 1 d pony en 3 a pony's.
Reken maar dat die 4 stallen duurder is dan thuis zetten.
Maar kopen ook grote balen hooi in, en willen volgend jaar zelf hooien als dat lukt.
En qua voer eten ze niet veel, muesli en nog geen kg per dag.
Stallen doen is 5 minuten werk met Vlas. Rubberen stal tegels scheelt een hoop.
Hoef alleen deur open te schuiven en lopen de wei in s ochtends na voeren. Ze staan hier hele dag buiten met onbeperkt hooi uit de hooiruif. kan thuis trainen dus niet heen en weer naar een bak te rijden.

Dus ligt echt heel erg aan je faciliteiten en mogelijkheden thuis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:36

pol013 schreef:
Bruintje, ik heb dezelfde faciliteiten als op mijn vorige pensionstal. Toen 190 en nu 100 euro per paard.

En dan tel je onderhoud mee?

Onze bak moet bijvoorbeeld weer bijgevuld worden. En met 1000 euro doe je niets in een 20 x 60 rijbaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:45

We hebben een zelfde rijbaan als toen. Gekeerd zand. Hoef je niet zo gek veel aan te onderhouden. Heb je wel een trekker voor nodig. Aanschaf zou je dus wel mee moeten tellen. Afschrijving heb je bijna niet op die dingen. En mijn man vindt het erg leuk= dus deel hobby.

Wel hebben we nu een houten omheining. Daar heb je een paar jaar geen onderhoud aan, en dan ineens wel en dan is het gelijk duurder. Maar dat is dus ook gewoon anders als op mijn vorige stal.

De wei proberen we zo goed te onderhouden dat we af kunnen met doorzaaien ipv omzetten en inzaaien. Scheelt een hoop geld en er komt toch steeds meer discussie dat niet-kerende- grondbewerking beter is voor je bodemleven.

Of we het stalgebouw ooit moeten vervangen..... Moeten waarschijnlijk niet maar willen......

Al met al niet te vergelijken dus. Maar zoals is al eerder zij: het ging niet om het geld maar om het genot. En de kosten vallen alles mee.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:58

Voor mijn veulen (10 maanden) en 3 minishetters gebruiken wij bijna 2 baaltjes hooi per dag, komt op een kleine 100 euro per maand voor hooi.
De kleintjes eten ongeveer 1 zak fiberforce per maand: 14 euro per maand.
Mijn veulen eet 3 zakken pavo podo grow per maand: 35 euro per maand.
Ongeveer 2 baaltjes stro per maand (ze verspillen heel veel hooi, en dat wordt dan gebruikt als bodembedekking): 6 euro per maand.
Huur van de weide: 50 euro per maand.
Mest wordt gratis opgehaald door de buren, we krijgen ook gratis witloofwortels van andere buren, dus voor de rest geen kosten, enkel bemesten en bekalken en het occasioneel paaltje of isolator.

Komt gemiddeld op: 205 euro per maand

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:39

Met de bak omzetten zijn wij ook begonnen.
Maar op den duur raak je zand kwijt en moet je gaan bijvullen.
En goed zand is niet goedkoop.

Weiland hebben we het ook lang gered met doorzaaien en een keer onkruid spuiten.
Maar ook dat is een keer niet meer toereikend.

En zo is dat met alles.
Het blijft onderhoud nodig hebben.
Ik vind dat ook niet opwegen tegen het genot er van.
Maar bij de stelling is aan huis goedkoper moet je dat onderhoud wel mee tellen.
En dus ook vergelijken met dezelfde voorzieningen.

pol013 schreef:
We hebben een zelfde rijbaan als toen. Gekeerd zand. Hoef je niet zo gek veel aan te onderhouden. Heb je wel een trekker voor nodig. Aanschaf zou je dus wel mee moeten tellen. Afschrijving heb je bijna niet op die dingen. En mijn man vindt het erg leuk= dus deel hobby.

Wel hebben we nu een houten omheining. Daar heb je een paar jaar geen onderhoud aan, en dan ineens wel en dan is het gelijk duurder. Maar dat is dus ook gewoon anders als op mijn vorige stal.

De wei proberen we zo goed te onderhouden dat we af kunnen met doorzaaien ipv omzetten en inzaaien. Scheelt een hoop geld en er komt toch steeds meer discussie dat niet-kerende- grondbewerking beter is voor je bodemleven.

Of we het stalgebouw ooit moeten vervangen..... Moeten waarschijnlijk niet maar willen......

Al met al niet te vergelijken dus. Maar zoals is al eerder zij: het ging niet om het geld maar om het genot. En de kosten vallen alles mee.