Indoor slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Indoor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:21

Goed bezig! Hier ook iemand met interesse :j
Met name mijn ene paard loopt nog te veel hooi door de stal :j Ik ben op zoek naar iets wat ik ook mee kan nemen richting de nieuw te bouwen stal :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:30

Misschien heb ik het over het hoofd gezien hoor.. Maar heb je nu ook echt wat aan je dekseltje? die het hooi naar beneden duwt? :) heb je hem echt nodig?
Het lijkt mij dat door het geslinger het hooi ook aardig naar beneden komt toch?

Ik krijg knutsel-drang van dit topic.. :o

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:37

Ik heb besloten dat niet uit te willen proberen.
Daar heb ik 2 redenen voor.

1- zou ik het erg sneu vinden als hij al op beperkt voer staat dat hij zonder zou komen te staan.
Ik denk ook dat ik hem dan misschien wel in de stress werk aangezien hij het dan wel voor zijn neus heeft hangen maar er misschien niks mee kan.

2- Zo blijft de bovenkant een onbereikbaar gedeelte voor hem en krijgt hij niet de drang zijn hoofd er van bovenaf in te willen steken. Dat is iets wat hij anders zeker zou gaan proberen als het hooi niet zou willen zakken.

Nu is het wel zo op maat gemaakt dat zijn hoofd er niet tussen zou passen maar met zo een ondernemend paard als de mijne neem ik liever het zekere voor het onzekere :+
De deksel maakt het vullen ook niet lastiger en houd ook het hele ding in model mocht hij er met lichaams gewicht echt werk van willen maken het stuk te krijgen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:47

ohhh... Ja het kwartje valt.. Ik dacht al, maar het plankje blijft toch op het hooi liggen? :+ maar t wordt natuurlijk van onder weg gegeten, dus t blijft altijd wel zakken.. t is dat je het zegt.. 8)7

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:56

:') inderdaad.....dat was de bedoeling ook tijdens het maken.
En dan blijkt dat het nog werkt ook :j *\o/*

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:14

Ik heb ook die Duitse slowfeedernetten. Die vul ik zelf en leg ze klaar. Aan de bovenzijde van de box, aan het hek, heb ik met een touw een stevige ring vastgemaakt. Ieder net heeft een karabijnhaak, en zo kunnen ze het net eenvoudig ophangen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:30

Vreten ze daar niet doorheen Taar_tje??
Dat is namelijk waardoor ik zelf aan de knutsel ging.
Omdat dat lompe exemplaar van mij zijn net binnen een week kapot heeft.
En anders maait hij er wel in met zijn ijzers als hij de kans krijgt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:35

Krijgen ze niet meer lucht binnen door dat minimale eten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:00

Een hapje met een paar sprieten hooi is toch niet echt minder dan grazen op een paar mm hoog gras in de wei :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:20

Toen ik net op stal kwam had meneer gewoon nog hooi *\o/*
Mijn paard heeft enorme voernijd en tijdens een gesprek met 1 van mijn stalgenoten kwamen we op nog een aantal voordelen uit die ik nog niet bedacht had.

Als er gevoerd word hoeft hij niet meer zo boos te worden omdat hij nog eten heeft. :j

Hij stond rustig in een hoekje te slapen terwijl hij ook had kunnen eten.
Hij lijkt meer rust in zijn eetgedrag te laten zien want gisteren was het het zelfde verhaal.

Bij elkaar uitgerekend eet hij dus precies wat hij hebben mag binnen de 24 uur.

Voordeel daarvan is dat mijn stalbaas hem niet laat in de avond nog hooi hoeft te geven omdat hij nog heeft.
Ik heb zijn buis vol gepropt en mijn stalbaas blijft deze bijvullen.
Hij eet dus onbeperkt en toch niet meer dan hij aan kan.

Ik blij....stalbaas blij want die kan gaan slapen zonder hooi in de pyama :') en paard blij want die heeft wat te spelen en eeuwig eten om zich heen. *\o/* *\o/*

Hij haalt echt wel een redelijk normale hap uit de gaten hoor....ik zag het hem doen vandaag.
Het zijn niet alleen een paar sprietjes die hij te pakken krijgt.
Maar het is ook geen mond vol die hij zonder voldoende te kauwen door slikt omdat de rest ook op moet. En dat is een enorm voordeel.

Voor ons is het echt ideaal!!
Of dat voor een ander ook zo is gaan we horen volgende week als de eerste tester gebruikt gaat worden.
Mocht een ander er nadelen aan merken dan meld ik die zeker ook hier :j
Misschien dat voor de normale eter de gaten iets groter mogen maar dat is bijzaak.
Iemand die er eentje zou willen kan zelf de maat van de gaten bepalen en dan draaien wij die maat er hier gewoon in.

Ook globaal uitegerekend hoeveel hooi er in kan......5-6 kilo gaat er in.......ligt ook een beetje aan het type hooi denk ik.
Laatst bijgewerkt door quartel op 03-02-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:46

pmarena schreef:
Een hapje met een paar sprieten hooi is toch niet echt minder dan grazen op een paar mm hoog gras in de wei :)

Ze hebben liever hun mond vol hier..... :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:49

Ja Margee.....hier het zelfde verhaal.
Alleen heeft die manier van eten mijn paard wel enorm in de problemen geholpen.
Je hebt happen en HAPPEN en die tweede vorm past bij die van mij.

Nu dat hij enorm koliek gevoelig is geraakt moest ik dus wel op zoek naar een oplossing die zowel voor hem als voor mij en mijn stalbaas werkt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:37

Maakt hij ook lawaai?
Ik heb al jaren de grote hooinetten en daar kunnen ze behoorlijk mee gooien, pure vreetzucht!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 18:44

Dat merk ik volgende week.
In mijn stal zit rubber tegen de muren dus ik kan er mee gooien wat ik wil.
Het test paard heeft dat niet.
Mijn paard is er ook niet bepaald voorzichtig mee.
Het paard dat volgende week gaat testen heeft al meer van dit soort dingen om zeep geholpen dus ik ben benieuwd.

Net even aan het brainstormen geweest met mijn man.
We hebben een idee wat dit model totaal gaat onderscheiden van de orginele hooitoy.
Daarmee kunnen wij dan gewoon ons gang gaan.
Ik kan daar nu natuurlijk nog niks over vertellen maar het word meegenomen in het volgende model wat we gaan maken.
Als dat gaat werken dan hebben wij iets wat de hooitoy dan weer niet heeft :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:59

Quartel wat geweldig dat het ding zo goed bevalt !

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:21

Ik heb niet het hele topic gelezen. maar ik heb voor mijn paard 2 hooitassen van harry's horse. ideale tassen vind ik het. ik prop er 5kilo in iedere tas ongeveer :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:38

Ja ik denk dat er geen paard rondloopt dat niet het liefste zijn mond vol heeft :P

Hoewel het wel opvalt dat paarden vaak als ze de keuze hebben tussen eten van hooi op de grond of uit hun slowfeeder, dat ze dan toch uit hun slowfeeder gaan lopen plukken _O-

Dat viel ons zelf hier al op, maar ik hoor het ook regelmatig van klanten die dan denken dat ze een apart paard hebben, maar het is dus vrij normaal :j Blijkbaar vinden de paarden de uitdaging toch wel leuk ofzo :?

Hihi, de voordelen die je opnoemt die kent iedereen die een slowfeeder heeft, dat is echt niets nieuws hoor, daarvoor gebruik je ze juist :)

Hier net weer een rol hooi in een 20mm net gedaan en in de kunststof krat gelegd, als het goed is hoeft er pas na het weekend weer een nieuwe rol in en tot die tijd hebben we er geen omkijken naar terwijl de ponies toch constant eten hebben....niks meerdere keren per dag voeren maar gewoon eens per week, i-de-aal *\o/*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 19:51

Ideaal is het zeker....ik word er gewoon blij van *\o/* *\o/*

Als je dit als stalling zijnde bieden kan dan heb je denk ik al snel een streepje voor.
Maar goed....daar ga ik verder niet over.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:57

Het is vooral geweldig dat je er zelf blij mee bent en je doel hebt bereikt m.b.t. je eigen paardje!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:59

Dat lijkt me ook een groot nadeel van op pension staan, maar enkele keren per dag hooi en dan maar een paar plakken. Soms krijgen ze vaker biks dan hooi.....

Ik heb ook het liefst dat ze de hele nacht door kunnen kanen, en natuurlijk een slaapje......
Hier bevallen de netten heel goed, ben alleen aan nieuwe toe. Ik heb ze trouwens bovenaan door een stok geregen en ze op meerdere punten aan de tralies vast gemaakt, dan wordt de druk beter verdeeld.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:13

Ts: hoeveel uur staat jouw paard binnen? Want mijn paard krijgt 3x een vol hooinet en staat maar 7 uur buiten. Ecxl 2 uur voor t rijden. Maar das toch nog 15 uur binnen. Dant lijkt 6 kilo wel weinig hooi.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:14

Was er al een filmpje? of foto's van de buis wanneer hij gevuld is? :) Ben wel nieuwsgierig!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:54

Jotoma schreef:
Ts: hoeveel uur staat jouw paard binnen? Want mijn paard krijgt 3x een vol hooinet en staat maar 7 uur buiten. Ecxl 2 uur voor t rijden. Maar das toch nog 15 uur binnen. Dant lijkt 6 kilo wel weinig hooi.

Een paard heeft ruwweg 2% van zijn gewicht in ruwvoer (droge stof) nodig per dag. Maar weeg je hooinet eens, vaak weegt dat veel minder dan je zou denken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:04

Jotoma schreef:

Toen mijn paard uit de kliniek kwam kon hij niet meer dan 4 kg hooi per 24 uur verdragen.
Kreeg hij meer dan liep zijn buik vast.
Hooi is dan ook niet het enigste wat hij krijgt.
Uiteindelijk is hij op de 5-6 kg uit gekomen......precies wat in de buis past dus.
Ik hoop over een poosje dat hij meer verdragen kan maar ik moet zeggen dat hij nu ook mooi op gewicht blijft met wat hij krijgt. Hij word erg snel dik en werkt niet echt heel erg hard, ik ben zelf ook geen fanatiekeling :+

4 kg hooi is het minimale wat een paard van 500 kg moet hebben aan ruwvoer is mij door de artsen verteld.

In een normaal hooinet gaat ook maar max 4-5 kg hooi.
Dat oogt heel erg veel maar als je gaat wegen zoals ik moest doen dan word je nog verrast.
Bij de action hebben ze bagage weegschalen voor een paar euro, haal er eens eentje en weeg je voer.....je zult verbaast zijn :j

Margee.....hoe lang doe jij met een hooinet??
Ben ik toch erg benieuwd naar.

De levensduur van mijn hooibuis weet ik nog niet maar ik hoop dat hij even mee mag gaan.
Laatst bijgewerkt door quartel op 03-02-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:09

Eigenlijk is 6kg hooi het minimale dat een paard van 500kg moet krijgen aan ruwvoer (medische contra-indicaties ter zijde gelaten. En jouw paard valt daaronder).

Het is namelijk minimaal 1% van het lichaamgewicht (lw) van het paard aan kg ds ruwvoer. Hooi heeft een ds-gehalte van 83-84% en dus moet je het keer 1.2 doen. Dit levert 6kg hooi op.

Bietenpulp valt ook onder ruwvoer, zemelen is een beetje een grensgeval, luzerne valt er uiteraard ook onder. Maar je moet wel altijd droog rekenen (er blijven mensen zijn die aangeven dat hun paard 3kg bietenpulp krijgt, en dan blijkt dat ze 3 voerscheppen geweekte pulp bedoelen).

Voor het gemiddelde paard wordt minimaal 1.5% lw aan kg ds ruwvoer aanbevolen. Dit wordt hier verder uitgelegd: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... wvoer.html