Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:52

Mijn pony's (stal aan huis) staan ook gewoon buiten met dit weer. Ik ga ze zo wel wisselen van de wei naar de (droge!) paddock/bak. Misschien haal ik ze vannacht binnen als het blijft regenen maar ze vermaken zich best buiten. Of misschien vanmiddag een paar uur op stal. Vaak willen ze wel naar binnen omdat ze weten dat er gevuld hooinet hangt en even kunnen drogen uit de wind maar na een uurtje hebben ze het vaak wel weer gezien.

Ik heb nu een advertentie op de boktmarkt voor 24/7 buiten stalling (of nouja geen stalling dus) maar ik krijg maar weinig reacties. En hier staan ze absoluut niet in de modder en bijna altijd voorzien van ruwvoer. Mensen hebben hun paard in de winter toch liever lang(er) op stal denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:57

xApple: helemaal geen schuilmogelijkheid zou ik wel lastig vinden (hebben wij nu ook niet daarom staan ze in de winter 's nachts op stal). Maar verder ziet je advertentie er prima uit. Voor mij zonder rijbewijs zou ik niet zoveel hebben aan het huren van een trailer, maar als de uitrijmogelijkheden vanaf stal ook goed zijn, is dat wellicht geen probleem. Ik woon alleen te ver bij je vandaan (moet alles op de fiets doen :) )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:59

Nikass schreef:
xApple: helemaal geen schuilmogelijkheid zou ik wel lastig vinden (hebben wij nu ook niet daarom staan ze in de winter 's nachts op stal). Maar verder ziet je advertentie er prima uit. Voor mij zonder rijbewijs zou ik niet zoveel hebben aan het huren van een trailer, maar als de uitrijmogelijkheden vanaf stal ook goed zijn, is dat wellicht geen probleem. Ik woon alleen te ver bij je vandaan (moet alles op de fiets doen :) )

Nee op de wei en in de paddock zijn inderdaad geen schuilmogenlijkheden daarom zet ik ze bijvoorbeeld vanmiddag een paar uurtjes op stal en gaan ze vanavond weer naar buiten. Bij heel slecht weer gaan ze de nacht ook naar binnen :j

Edit; er is trouwens wel een schuilstal op het erf. Maar deze wil ik eerst even opknappen en de omheining aanpassen (zodat ze er vanuit de bak en de wei in kunnen) Dus die schuilstal is er wel.. Moet nog even bewerkt worden :D
Laatst bijgewerkt door xApple op 28-01-15 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:59

Omdat ik gisteren door een gedeelte met modder moest waddenlopen, dat zo diep was dat het mijn speciaal hiervoor aangeschafte laarzen vastzoog. -O-
Ik kon alleen nog maar mijn laarzen uitdoen om te voorkomen dat ik zou omvallen.
Waardoor ik met twee blote voeten tot knie diep in de modder stond, en vervolgens duwt mijn paard mij alsnog omver. -:(- ;(

Note: enorm weiland, paard stond wel op droog gebied, maar wilde niet komen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:04

PowerReiner schreef:
Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.

Sommige paarden hebben wel behoefte aan rust en rustig kunnen eten. Niet elk paard doe je een plezier met 24/7 buiten. Er blijven altijd uitzonderingen.
Mijn paarden staan rond schemertijd bij de stallen, dan willen ze naar binnen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:37

Nikass schreef:
Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??

Tinaaz: met erg slecht weer een uurtje eerder naar binnen kan ik begrijpen als er geen schuilmogelijkheden zijn (hebben wij ook niet) maar hoeft toch niet meteen de hele dag binnen te zijn? Gierende wind en regen is misschien niet heel prettig, maar een hele dag stilstaan is HEL voor een paard.
Mocht je een ruime loopstal hebben is het nog weer iets anders. Maar uitgaande van 3x3 of 3x4 vind ik 24/7 op stal echt not-done, ook niet als dat alleen voor de winter is.

Wij hebben inderdaad wel een ruime stal. Maar 1 dag binnen met dit weer vinden ze echt niet erg. Sterker nog, ze blijven liever binnen met dit weer.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:37

meggiemeg schreef:
PowerReiner schreef:
Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.

Sommige paarden hebben wel behoefte aan rust en rustig kunnen eten. Niet elk paard doe je een plezier met 24/7 buiten. Er blijven altijd uitzonderingen.

Dan worden ze gevoerd... Dat leren ze heel snel aan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:04

Gix schreef:
meggiemeg schreef:

Dan worden ze gevoerd... Dat leren ze heel snel aan.

Grappig... voorstanders van 24/7 beweren dit altijd :roll:

Maar er zijn echt paarden die liever binnen in alle rust willen eten.
Omdat ze buiten gewoon niet die rust hebben...
Maar dat is natuurlijk wel lastig om te geloven als je zoiets nog nooit gezien hebt (niet sarcastisch bedoeld).

Een vriendin van mij heeft haar paard in regio Hilversum staan.
24/7 op het land, geen schuilstal, bij de wei zelf geen stromend water, een hek om de paarden aan vast te zetten en een bak een eind rijden vanaf de wei.

De paarden staan daar in een groep van ongeveer 20 paarden.
De weide is heel modderig en mok komt dan ook vaak voor.

Voor deze wei wordt 100 euro betaald in de maand.
Valt reuze mee voor de omgeving...
Maar ik zou het er niet voor neerleggen.

Het is leuk om er van uit te gaan dan in Amsterdam 400 euro betaald wordt voor een stalling in de maand, maar dat is niet de gemiddelde paarden eigenaar en dat is dus ook geen bedrag waar je van uit kan gaan.

Als wij een verharde paddock zouden maken nou ja, dat zou niet winstgevend zijn... om de paddock goed te houden in onze omgeving zouden we Elke maand over de 100 en euro's Moeten neerleggen...

Willl65

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:33

Ik wilde eerst niet reageren omdat ik me niet aangesproken voelde....maar ik vind het nu echt tijd worden tochmijn mening te geven. Mijn paard is de vluchter van de kudde. Je vind haar altijd op enige afstand van de restvan de kudde in de wei In het weide seizoen staat ze in de nacht op stal en komt ze helemaal tot rust. Bovendien doen we datook nog eens omdat ze hoefbevangen raakt (ze stopt nooit met eten) De stal is voor en achter open met pad voor en achter. Haar ruimte is 4x 4. Ik las ergens in de dampende urine staan en opgedtapeld. Nou daarherken ik onze stalling totaal niet in.
Nu vier maanden paddock systeem. Dus vaker binnen.
Ik durf te beweren dat mijn paard het reuze naar haar zin heeft.
Ze heeft geen last van stal ondeugden, voldoende afleiding en aanspraak en ze zit heel goed in haar vel.
Mijn mening?
Het ene paard vind 24/7 heerlijk en het andere niet punt.

Oordelen is heel makkelijk. Vooral als je daarbij voorbij gaat aan de verschillen.
Het is niet zo zwart / wit als dathier door sommigen wordt afgebeeld.
Ik kijk naar mijn paard en acteer ophaar behoeftes.
Vindt een ander dat niet oke? Jammer dan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:55

Ik vind in de blubber buiten staan zonder droge plaats net zo erg als de hele dag op stal.

Buiten staan moet wel comfortabel kunnen zijn. En als je met elke stap die je zet je knieën uit de blubber moet trekken is dat gewoon zielig. Kunnen ze beter tot de knieën in de stro staan.

Gewoon een schuilstal met een betegeld stuk ervoor en evt een stuk met zand eraan vast is ideaal.
Zo staat mijn paard ook, op van due grote betonplaten en twee schuilstallen met zn viertjes, ze is nu net zo gelukkig als wanneer ze een halve dag binnen staat.
:+
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-01-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:59

Willl65, zo'n vluchter heb ik ook, maar met een kudde van totaal 4 op drie hectare land met volop gras kan ze 24/7 heel goed hebben. (In de winter staan ze snachts binnen omdat er geen schuilmogelijkheden zijn).
Maar het ging hier niet om wel of niet 24/7 buiten. Het gaat hier om paarden die in de winter (vaak zes tot zeven maanden) helemaal niet buiten komen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:27

Ik heb zonet de proef op de som genomen. De paarden buiten gelaten. Ze renden meteen naar de hoek van de paddock om daar vervolgens te gaan stilstaan. Toen ik een kwartiertje later langs liep kreeg ik meteen gehinnik te horen. Nog even wat afgemaakt en na een half uurtje de paarden maar weer binnen gelaten. Vooral ons jongste paard staat met regen graag binnen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:36

Nikass schreef:
Willl65, zo'n vluchter heb ik ook, maar met een kudde van totaal 4 op drie hectare land met volop gras kan ze 24/7 heel goed hebben. (In de winter staan ze snachts binnen omdat er geen schuilmogelijkheden zijn).
Maar het ging hier niet om wel of niet 24/7 buiten. Het gaat hier om paarden die in de winter (vaak zes tot zeven maanden) helemaal niet buiten komen.

Ik snap wat je zegt maar zo kwamen veel reacties niet op mij over. Bovendien is winter op stal bij lange na geen zes maanden.
Edit: even aangepast
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 28-01-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:49

Punt schreef:
Wat een onzinnige vergelijking zeg. Paarden in een stal is geen mishandeling, legbatterij/plofkippen e.d wel.

Die snap ik ff niet?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:08

Nikass schreef:

Het klopt dat het hier niet gaat om 24/7. Maar die opmerking kwam wel even langs (aangezien mensen niet geloven dat sommige paarden toch echt liever naar binnen gaan).

Overigens. Het binnen seizoen is vaak van eind oktober tot begin maart... Als ik dan ga tellen kom ik op 4 maanden uit...
Niet om 6 tot 7 maanden (je kan ook overdrijven ;) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:28

In deze regio (en ik zie het ook op sites van buiten de regio) is het weideseizoen bijna altijd van 1 mei tot 1 oktober en dan liefst alleen "als het weer het toelaat". Dus ik overdrijf niet hoor ;)

Veel is gewenning. Mijn paard wilde zes jaar geleden niet in de regen en überhaupt niet in een paddock staan. Nog steeds kom ik soms bezorgd op stal- zoals vandaag met keiharde wind en stortbuien- en dan tref ik een volkomen relaxed paard, in een natte paddock met haar deken met extra lange staartflap :D hooi knabbelend uit het hooinet. Ik zet het hek open en ga mijn klusjes doen. Maar ze blijft gewoon staan. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:36

Ik weet niet hoor, beest heeft hier 3 jaar kunnen wennen in de opfok maar heeft blijkbaar geleerd dat regen en vooral sneeuw ontzettend stom is.
Ik ben dus erg blij dat we een schuilstal hebben op stal.

Overigens merk ik ook nu weer dat mensen ook liever een box willen. Super mooie uitloop groepsstallen, perfecte verzorging, rijbak die doorgaans goed rijdbaar is, weidegang en een super rijgebied. Toch is het niet vol want je kan je wedstrijdpaard echt niet in een groepje houden, dan is ie vies :roll:
Die willen dan én box én perfecte paddock met schuilstal, tja dan moet je dus naar een duurdere stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:15

Klinkt alsof ik wel bij joi wil staan Sizzle :)
Ik vind een schuilstal ook een must hoor, daarom hier swinters snachts op stal. Maar daardoor kunnen ze overdag ook wel wat hebben.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:47

Ik zou het ook snel gezien hebben als ik in een kale vierkante bak gezet zou worden.
Paarden hebben uitdaging nodig en eigenlijk ook de mogelijkheid tot onbeperkt ruwvoer.
In het wild eten paarden zo een 20 uur en leggen ze kilometers af!

Verdiep je eens in een padock paradise systeem. Het is alsnog een grote investering, maar
persoonlijk vind ik dit toch wel een ideaal beeld voor de huishouding van een paard.
Er zijn al een heleboel stallen in NL die dit principe hebben overgenomen en zonder paarden tot hun
knieën in de blubber!

Niet voor iedereen is dit realistisch natuurlijk, zeker niet in de randstad. Het is wel eens interessant om naar te kijken, vind ik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:48

Nikass schreef:
In deze regio (en ik zie het ook op sites van buiten de regio) is het weideseizoen bijna altijd van 1 mei tot 1 oktober en dan liefst alleen "als het weer het toelaat". Dus ik overdrijf niet hoor ;)

Veel is gewenning. Mijn paard wilde zes jaar geleden niet in de regen en überhaupt niet in een paddock staan. Nog steeds kom ik soms bezorgd op stal- zoals vandaag met keiharde wind en stortbuien- en dan tref ik een volkomen relaxed paard, in een natte paddock met haar deken met extra lange staartflap :D hooi knabbelend uit het hooinet. Ik zet het hek open en ga mijn klusjes doen. Maar ze blijft gewoon staan. :)

Nou, alle stallen waar ik ben geweest niet hoor :n...
En ik ben op behoorlijk wat stallen geweest :').

Gewenning?
Ik weet het niet...
Ik denk dat het toch echt paard afhankelijk is.
Mijn paard komt uit een grote oude uit ierland.
Daar leven ze gewoon samen, planten ze zich voort... en moeten ze zichzelf zien te redden... alleen in echt slechte periodes wordt er bij gevoerd...

Maar de pony staat toch echt als eerst bij het hek als hij vind dat hij naar binnen moet... en vooral als het regent of stormt vind zijne keizerlijke hoogheid dat hij naar binnen moet... en dan wel als aller eerste :+.

Dus nee... Ik geloof echt dat sommige paarden gewoon liever periodes op stal staan... al is het maar om tot rust te komen (wat die van mij echt nodig heeft).

En als het zo slecht is als vandaag dat staat hij dus ook in de blub als een zielig hoopje paard heel sneu te schreeuwen tot iemand hem binnen zet... (en ze hebben gewoon hooi buiten, dus het is niet voer afhankelijk :) )

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:59

Wij hebben ze hier zo lang mogelijk buiten in de winter. Omdat we in de polder wonen en het hier soms doordat het zo kaal is echt kei hard waait gaan ze eerder naar binnen. Door de wind kan een regenbui ook echt 'snijden' en we merken dat de paarden dit ook echt niet fijn vinden. De weien hebben een gedraineerde paddock die we af kunnen sluiten van het gedeelte wei. In de winter wordt de wei drassig en door de klei grond compleet vertrapt en wordt glad. Daar hoeven ze niet gek voor te doen overigens. Wel moeten wij in het voorjaar alles weer inzaaien. Dat kost wel degelijk geld. Bovenstaande dingen spelen mee dat we ze eerder binnen halen. Als hrt mogelijk is blijven ze in de winter van 9 tot 5 buiten. Is het slecht dan gaan ze later buiten en eerder binnen. Toch minimaal 2 tot 4 uur buiten mits het weer het toelaat. In de zomer gaan ze van 8 uur smorgens tot 9 of 10 uur in de avond naar buiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:07

Het is altijd roeien met de riemen die je hebt.
Mijn vriendin heeft 15 HA voor 8 paarden. Ze hebben een enorme baal hooi en veel natuurlijke schuilmogelijkheden. De wei is zo enorm, dat daar dus geen blubber is, alleen wat bij het hooi dus de baal wordt regelmatig ergens anders gelegd.
Wij hebben de twee paarden vlak voor het donker in de paddock met onbeperkt hooi en twee inloop stallen. Er zijn stukken bij met heuse blubber want het regent hier al zo lang. Gelukkig is de paddock 900 vierkante meter. De stallen zijn droog en ze liggen altijd op de droge stukken buiten (zie ik 's ochtends als ik kak raap). Overdag staan ze op de wei 1 HA met hooi want de wei is ook al kaal.
In NL hebben de meeste paarden niet zoveel grond. Land is schaars. Stallen, manege heeft veel voordelen, zeker als de paarden overdag lekker naar buiten kunnen.
De baasjes kunnen rijden in de bak (wij rijden meestal niet in januari) en de paarden staan 's nachts droog en overdag buiten.
Al deze drie manieren zo beschreven met alle varianten vind ik goede manier van paarden houden.
Dus TS waarom is het handig dat paarden 's winters 's nachts op stal staan? Omdat ze lekker beschut en droog staan ipv tot hun knieën in de blubber zakken. Want met kleine paddockjes is het erg moeilijk droog te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:17

Nog een aanvulling op mijn antwoord van gisteravond als antwoord waarom dat handig is?
Het is handig TS omdat er ook nog een mens is. Ik geef mensen groot gelijk die nu hun paard fijn verzorgd weten in de stal, die buiten wordt gelaten of in de binnenbak. Want ik vind het niet erg MAAR het moet nog 9.15 uur worden en ik moet nog ontbijten. Ik heb de paarden in de stromende giet net hun eten gegeven. Toen ik bij het natte gedeelte kwam, door de modder moeten baggeren. De paarden klotsten er achter aan.
Daarna alle kak moeten rapen. De paarden hebben vannacht binnen gestaan en dus in het meest modderrijke stuk hun kak neergelegd waarna ze weer de stal in gaan. Dus ik heb onder zware omstandigheden mijn kruiwagen moeten trekken en kak rapen en weg brengen. Daarna de paarden in de stromende giet naar de wei gebracht.
Ik moet er wel om lachen maar ik heb me dus al gedoucht en omgekleed en dan moet de dag nog beginnen. Vandaag ga ik ook nog hooi brengen in de stromende giet en ik haal ze vanavond op, juist ja, in de stromende giet.
Heel veel voordelen zijn er (onder andere de kosten), maar laten we het buitenleven nu ook niet te veel romantiseren voor paard en zijn mens, ook al zou ik zelf absoluut niet anders willen. Maar zo'n dag als vandaag met de verzorging van de paardjes, zou ik wel over willen slaan en dan zie ik groepen paarden in de manege bak staat in de ochtend (gebeurt veel met dit weer) en dan denk ik, ach 's avonds worden ze gereden door de baasjes, dat is ook niet verkeerd om je paard zo te houden want dan heb je genoeg tijd over voor werken/ kinderen/ huishouden etc, en het is wel heel gemakkelijk (en duur).
Daarnaast vraagt paarden aan huis houden fysiek ook wel wat (zoals met dit weer) en niet iedereen is zo sterk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:55

PowerReiner schreef:
[quote="superwoman

als er minder luxe voor de eigenaar is en eigenlijk ook het paard, want hij staat buiten in alle weersomstandigheden - ...

Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.[/quote]

een schuilstal ja, maar hoe ga je dat regelen als pensionstal?
Vooral de vergunningen, de kosten van het onderhoudt van de bodem etc?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:58

Nikass schreef:
Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??.

omdat ze hun brood willen verdienen "in de paarden" en dat is heel lastig.
Dan krijg je te maken met startkapitaal en zorgen dat je stal vol komt te staan.
Als je iemand wil aanwijzen, dan zijn het de eigenaren die ervoor kiezen.. vooral geld speelt een grote rol. Al je het niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.... zowel voor de pensionhouders als voor de klanten..