Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:xApple: helemaal geen schuilmogelijkheid zou ik wel lastig vinden (hebben wij nu ook niet daarom staan ze in de winter 's nachts op stal). Maar verder ziet je advertentie er prima uit. Voor mij zonder rijbewijs zou ik niet zoveel hebben aan het huren van een trailer, maar als de uitrijmogelijkheden vanaf stal ook goed zijn, is dat wellicht geen probleem. Ik woon alleen te ver bij je vandaan (moet alles op de fiets doen)
PowerReiner schreef:Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.
Nikass schreef:Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??
Tinaaz: met erg slecht weer een uurtje eerder naar binnen kan ik begrijpen als er geen schuilmogelijkheden zijn (hebben wij ook niet) maar hoeft toch niet meteen de hele dag binnen te zijn? Gierende wind en regen is misschien niet heel prettig, maar een hele dag stilstaan is HEL voor een paard.
Mocht je een ruime loopstal hebben is het nog weer iets anders. Maar uitgaande van 3x3 of 3x4 vind ik 24/7 op stal echt not-done, ook niet als dat alleen voor de winter is.
meggiemeg schreef:PowerReiner schreef:Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.
Sommige paarden hebben wel behoefte aan rust en rustig kunnen eten. Niet elk paard doe je een plezier met 24/7 buiten. Er blijven altijd uitzonderingen.
Mijn paarden staan rond schemertijd bij de stallen, dan willen ze naar binnen.
Gix schreef:meggiemeg schreef:Sommige paarden hebben wel behoefte aan rust en rustig kunnen eten. Niet elk paard doe je een plezier met 24/7 buiten. Er blijven altijd uitzonderingen.
Mijn paarden staan rond schemertijd bij de stallen, dan willen ze naar binnen.
Dan worden ze gevoerd... Dat leren ze heel snel aan.
Nikass schreef:Willl65, zo'n vluchter heb ik ook, maar met een kudde van totaal 4 op drie hectare land met volop gras kan ze 24/7 heel goed hebben. (In de winter staan ze snachts binnen omdat er geen schuilmogelijkheden zijn).
Maar het ging hier niet om wel of niet 24/7 buiten. Het gaat hier om paarden die in de winter (vaak zes tot zeven maanden) helemaal niet buiten komen.
Nikass schreef:Willl65, zo'n vluchter heb ik ook, maar met een kudde van totaal 4 op drie hectare land met volop gras kan ze 24/7 heel goed hebben. (In de winter staan ze snachts binnen omdat er geen schuilmogelijkheden zijn).
Maar het ging hier niet om wel of niet 24/7 buiten. Het gaat hier om paarden die in de winter (vaak zes tot zeven maanden) helemaal niet buiten komen.
Nikass schreef:In deze regio (en ik zie het ook op sites van buiten de regio) is het weideseizoen bijna altijd van 1 mei tot 1 oktober en dan liefst alleen "als het weer het toelaat". Dus ik overdrijf niet hoor![]()
Veel is gewenning. Mijn paard wilde zes jaar geleden niet in de regen en überhaupt niet in een paddock staan. Nog steeds kom ik soms bezorgd op stal- zoals vandaag met keiharde wind en stortbuien- en dan tref ik een volkomen relaxed paard, in een natte paddock met haar deken met extra lange staartflaphooi knabbelend uit het hooinet. Ik zet het hek open en ga mijn klusjes doen. Maar ze blijft gewoon staan.
PowerReiner schreef:[quote="superwoman
als er minder luxe voor de eigenaar is en eigenlijk ook het paard, want hij staat buiten in alle weersomstandigheden - ...
Nikass schreef:Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??.