castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:00

Billy schreef:
Sorry Ariatje... Kan het niet met je eens zijn. Er zijn gewoon risico's aan hengsten, zeer als je ze in de wei zet in de buurt van merries. het maakt mij niet uit of mijn stalhouder hengsten toelaat, maar mocht mijn merrie onbedoeld gedekt worden dan is het huis te klein. Dat accepteer ik onder geen beding. Ik wil niet dat mijn merrie de dupe wordt van een of andere hormoonbom.

Ehm, en merries zijn géén hormoonbommen zeker? Ik als hengsten ( en merrie houder) accepteer OOK niet als er weer eens een domme eigenaar met zijn hengstige merrie voor de stal van mijn dekhengsten gaat staan! En terwijl de merrie wijdbeens heel de boel onder pist zegt: Kijk, ze vind em leuk! Dat na 10 minuten diezelfde hengst van ellende in de spijlen omhoogklimt vervolgens een knal voor zijn kop krijgt en er bij de staleigenaar wordt geklaagd dat die hengst zo gevaarlijk is....

Het is altijd de hengstenhouder die fout zit, nooit de merrie eigenaar!!

Dus Billy ik wil niet dat mijn hengsten de dupe worden van een of andere ( merrie ) hormoonbom! Steriliseren die hap! Toch?
Laatst bijgewerkt door ariatje op 18-01-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:03

precies, ariatje, dan had ik op de stal geschreven, niet aaien, niet voeren(snoepjes) en dan gingen ze als ik er niet was rustig met hun merrie voor zn stal staan en hem dan snoepgoed geven, want het was zielig en dan kreeg ik de dag erop te horen dat die van mij zo druk was, Goh , hoe zou dat nu komen? tsjees!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:16

Precies om die reden willen de meeste dus geen hengsten. Niet vanwege de hengst maar vanwege de menselijke domheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:18

Billy schreef:
hwn schreef:
@darkchrystal, waarom zou een ruin niet mogen dekken? Kunnen toch geen veulentjes van komen. Ik zou zeggen: ieder diertje zijn pleziertje :) (al moet ik zeggen dat mijn oude merrie soepeler is sinds mijn dekkende ruin verkocht is, maar ja, arabje van 1m43 met een boulonnais van 580 kg erop, ook niet zo ideaal natuurlijk)

Als je je ruin een pleziertje wilt geven, geef je hem maar een hand job, maar no way dat mijn merrie gedekt mag worden door allerlei oversekste rotbeesten voor hun pleziertje.
De kans op blessures en infecties is gewoon groot, daarbij is mijn paard geen levende sexpop voor wie zin heeft.

Het mag wel iets minder.
Mijn pony is verre van een rotbeest. Toen ik hem kocht wist ik het niet. Tot ik terug kwam van een vakantie en opeens iedereen op stal helemaal over de zeik was, want 'hij springt merries'.
gelijk laten testen op evt klophengst, dat is ie niet,
Is toen ook van de merries weggehaald.

Ik ben er altijd eerlijk over. Zal hem echt niet bij een merrie zetten. Nu staat ie in een ruinengroep. Super.
Met rijden wil hij soms wat mans doen met merries erbij, ik denk gewoon echt dat hij lang hengst is geweest.

Overigens, ik zou zeer zeker ook niet blij zijn als merrie eigenaar hoor. Dus daar heb ik ook nooit wat over gezegd! _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:19

Tja, kan de meeste stal eigenaren geen ongelijk geven, overigens zit vaak het probleem niet in het paard dat hengst is, maar meer in de mens die erbij hoort.
En even heel eerlijk, ken legio mensen die het al voor elkaar krijgen bijna te verongelukken met hun onopgevoede merrie of ruin, laat die alsjeblieft niet met een hengst gaan rondlopen/rijden.
En ja, weet het ze kunnen heel braaf zijn en opgevoed, toch zit er een extra risico in.
Heb jaren een hengstje bij gereden, maar je krijgt als je met een hengst om de hoek komt wel gelijk overal de schuld van, doorgaans volledig onterecht nog voordat hij ook maar iemands kant op gekeken had en het arme dier mocht nooit bij andere paarden in de wei. (werd gebruikt voor natuurlijke dekkingen en schouwen, dus hij wist dondersgoed hoe het werkte. Hij had zeer veel respect voor merrie's, maar ruinen en hengsten vrat hij het liefste meteen op! (was goed te corrigeren))

Bij mijn laatste paarden aanschaf bewust meteen gezegd dat ik geen hengst wou, om aantal redenen.
(Ik had hier wel een hengst mogen stallen, maar dan mocht hij de wei niet op. Kon hem ook gewoon starten, met ander paard L2 al gepasseerd.)
1. Beetje lastig bij mijn merrie in de wei (ander ras en ik had niet de intentie kliko paarden te gaan fokken) en het is wel zo leuk dat je eigen paarden bij elkaar in de groep kunnen.
2. Afrastering bij ons op stal is dusdanig om te janken dat ik nooit andermans paard in gevaar zou willen brengen door mijn hengst. (ik zou ook pislink zijn als mijn merrie ongevraagd gedekt werd).
3. Je hebt het altijd gedaan in de ogen van anderen.
4. Als anderen een keer wat met je paard moeten (je kan altijd ziek worden) is het toch praktischer om een ruin te hebben.
5. Voor het paard zelf, als ruin kan hij lekker de groep in en buiten staan met andere paarden, vaak toch een stuk problematischer met een hengst.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:25

Sizzle schreef:
Precies om die reden willen de meeste dus geen hengsten. Niet vanwege de hengst maar vanwege de menselijke domheid.

Aha! Misschien dat er daarom ook zoveel mensen single zijn? Ze begrijpen de verhoudingen man-vrouw niet zo goed? En toch dáár vinden bij het manlijke geslacht opvallend weinig castraties plaats. En niemand die ze weigert, bij huurwoningen! Terwijl er toch veel gedonder kan komen als je mannen en vrouwen bij elkaar zet........

Geen hengsten weigeren maar de klanten opvoeden, zelf je accomodatie én kennis op orde hebben!
Zijn we weer terug bij de aanvang van het topic. Kennis én degelijke accomodatie kosten wat. Geen idee wat men onder betaalbaar verstaat, maar alle waar naar zijn geld!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:30

Maar dan nog ariatje. Als een stalhouder geen hengst op stal wil is daarmee toch de kous af? Wat voor rede er ook achter zit, al dan niet slechte argumenten. Een stalhouder kan weigeren wie hij wil, dus ook hengsten.

Zelf heb ik liever ook geen hengsten op stal. Want ik weet dat ik niet capabel ben om zo'n dier aan te kunnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:36

ariatje schreef:
Sizzle schreef:

Aha! Misschien dat er daarom ook zoveel mensen single zijn? Ze begrijpen de verhoudingen man-vrouw niet zo goed? En toch dáár vinden bij het manlijke geslacht opvallend weinig castraties plaats. En niemand die ze weigert, bij huurwoningen! Terwijl er toch veel gedonder kan komen als je mannen en vrouwen bij elkaar zet........

Geen hengsten weigeren maar de klanten opvoeden, zelf je accomodatie én kennis op orde hebben!
Zijn we weer terug bij de aanvang van het topic. Kennis én degelijke accomodatie kosten wat. Geen idee wat men onder betaalbaar verstaat, maar alle waar naar zijn geld!

Is het je wel eens opgevallen dat paardenmensen vreselijk eigenwijs zijn?
En vaak diegenen met de minste kennis denken dat ze de meeste kennis in huis hebben?
Tel daarbij op dat er legio pensionhouders zijn die zelf van toeten nog blazen weten en dat hun accommodatie er niet op is aangepast en tja...
Uiteraard zijn er accommodaties die wel geschikt zijn en waar ze welkom zijn, dus voor de echte liefhebber is daar een uitwijkmogelijkheid, dus niets is onmogelijk.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:42

miss_lizje schreef:
Maar dan nog ariatje. Als een stalhouder geen hengst op stal wil is daarmee toch de kous af? Wat voor rede er ook achter zit, al dan niet slechte argumenten. Een stalhouder kan weigeren wie hij wil, dus ook hengsten.

Zelf heb ik liever ook geen hengsten op stal. Want ik weet dat ik niet capabel ben om zo'n dier aan te kunnen.

Het feit dat je van jezelf weet niet goed in staat te zijn met hengsten om te gaan siert je!! En juist die zelfkennis staat aan de basis om goed met hengsten te kunnen omgaan. Het zijn de " ego's" die om de verkeerde redenen hengsten houden die er de grootste puinhoop van maken. Ik zou zeggen probeer het eens, met hengsten werken! Je zal zien, het zijn ook gewoon maar paarden. Je moet alleen goed weten wat je doet, consequent én eerlijk blijven.

Natuurlijk is een stalhouder vrij om iemand te weigeren, alleen is het niet eerlijk een verstandig hengsten eigenaar te weigeren alleen omdat het dier ballen heeft. Vervolgens accepteren ze wel een draak van een merrie of een onopgevoede lompe ruin. Met eigenaren die niet weten waar ze mee bezig zijn. Dát vinden hengsten eigenaren niet helemaal eerlijk.

Het zal mij verder een zorg zijn, heb mijn eigen spul vol met hengsten! Wel saai hoor, hier gebeurd nooit wat....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:46

Tja, niet eerlijk vind ik wel het allerslechste argument.
Niemand heeft ooit beweerd dat de wereld eerlijk is.
Je weet dat er vooroordelen zijn en daar kan je je maar beter in schikken want anders heb je enkel je eigen humeur ermee.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:49

Sizzle schreef:
Tja, niet eerlijk vind ik wel het allerslechste argument.
Niemand heeft ooit beweerd dat de wereld eerlijk is.
Je weet dat er vooroordelen zijn en daar kan je je maar beter in schikken want anders heb je enkel je eigen humeur ermee.

Wat impliceert dat we dus maar moeten schikken in zake oneerlijkheid? Gezien recente ontwikkelingen in de wereld een beetje rare opmerking.... Liever een rothumeur dan een schikking met oneerlijkheid.

Maar goed DAT was even erg offtopic....
Laatst bijgewerkt door ariatje op 18-01-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:49

Voor hengsten te houden heb je de infrastructuur ervoor nodig. + Heel de stal moet rekening gaan houden met jouw hengst. Ik kan prima begrijpen dat dit niet overal haalbaar is. Ik begrijp ook niet dat mensen enkel hengsten houden omdat ze het stoer vinden. Genoeg redenen om te castreren tenzij het om een dekhengst gaat. Zie genoeg hensten die amper hun stal uit komen omdat ze niet bij de andere paarden mogen. Een paard leeft toch wel redelijk lang. Waarom het dier al die frustraties laten doorstaan als hij toch niet mag dekken. Heb al zo veel klungels gezien met hengsten + hengsten al lelijk over de rooie zien gaan. Voor mij is castreren een stuk diervriendelijker als het paard zijn ballen te gaan gebruiken als uithangbord voor het eigen kunnen. Als ik sommige reacties hier lees vraag ik me af of die eigen ervaringen bij sommige niet wat overdreven zijn. Ga nu niet alle hengsten vergelijken met de meestal ubberbrave PRE hengsten. Op een stal waar ik werkte moest ik vaak de berberse hengst uitlaten. Die heeft meer dan eens met zijn voorbenen naar mij uitgehaald omdat we een merrie moesten passeren. Ging kaarsrecht staan en viel aan. Ik kon met het dier wel overweg, maar leuk vond ik het niet.+ zijn eigen baas kreeg het ook wel eens aan de stock met hem en dat was een hele harde. Dus het is niet dat die slecht opgevoed was ofzo. Dier liep trouwens internationale shows en kon heel goed gehoorzamen, maar werd heel link met merries in de buurt. Was denk ik ook al over zijn staldeur geklauterd. Er stonden meerdere hengsten op stal en dan zie je echt wel contrasten in de karakters. De PREtjes waren een stuk meegaander en kon ik bvb uitmesten zonder de stal vast te doen en liepen aan een los lijntje mee. De 2 berberhengsten waren op dat vlak een stuk moeilijker. Kan me goed inbeelden dat veel stalhouders daar niet op zitten te wachten. Zijn de hengstenhouders hier dan ook bereid om extra te betalen voor hun hengst te stallen ? Want ze brengen meer werk met zich mee en een consequente soms zelf harde aanpak. + de 3 rondliggende stallen mogen hun merrie niet voor de stal gaan hangen. Ik zou ze op mijn stal niet willen tenzij ik ze een apparte stal en weide kan bieden.
Laatst bijgewerkt door betadine op 18-01-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:52

Geloof me, de gemiddelde hengsten eigenaar houdt meer rekening met de merriehouders dan omgedraaid!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:55

ariatje schreef:
Geloof me, de gemiddelde hengsten eigenaar houdt meer rekening met de merriehouders dan omgedraaid!

Had toendertijd ook ogen voor en achter in mijn hoofd, moet zeggen, brave ruin of merrie die als noodremblok gebruikt kan worden door andere bakgebruikers is stuk relaxter als je aan het rijden bent.
(hoewel ik wel op straat een keer dom omkeek toen een vrouw haar fiets zo ongeveer in het achtereind van mijn paard geparkeerd had, die was aan het toeristen, menig lichtvoetige merrie had daar ook kortemetten mee gemaakt. )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:56

Laat ik eerst maar beginnen met mijn ruin de baas te zijn (en te blijven), ik schiet in consequentheid nogal te kort. Gelukkig heb ik een dier waarbij ik stomme fouten kan permitteren en hij mij maar blijft vergeven (al dan niet soms met een denkbeeldige zucht vanuit het paard).
Ik denk dat de gemiddelde hengst en merrie nog eerder worst van mij hebben gemaakt dan dat ik de kans krijg worst van hun te maken :+ .
Nee, misschien ooit. Op een dag ergens ver ver ver van hier leer ik genoeg om mogelijk wel capabel te worden. Maar dan nog zou ik niet weten of ik het aan zou durven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:57

Ariatje, ik bedoel meer: als je van te voren weet dat je met een hengst geen goedkope stalling in je buurt gaat vinden, koop dan geen hengst als je geen geld hebt voor een betere stalling want je hebt uiteindelijk jezelf en je paard ermee.
De pensioneigenaren zal het een biet zijn dat jij staat te stampvoeten voor de deur.

luffwinny

Maar zijn de meeste hengsten niet ontzettend gefrustreerd omdat ze amper buiten komen en geen contact met andere paarden hebben? Komt het gedrag voort uit frustratie of omdat het een hengst is? Onze hengst krijg ik ook gek als ik hem opsluit zonder contact met andere paarden , dan heb ik met een week een rot hengst . ( snap wel dat je een dekhengst liever niet de wei opgooit met een maatje) .

Science90

Op de meeste pensionstallen lopen ook één of meer kinderen rond. Die moeten dan ook maar meteen voldoende kennis hebben over het omgaan met hengsten? En de risico's die zo'n hengst geeft voor die kinderen en de paarden/pony's ervan, die moeten ook maar geaccepteerd worden, want 'het ligt niet aan de hengst'?

Eén voorbeeldje, waarvan je er nog 10 kunt bedenken.

Als ik er heel bewust voor zou kiezen dat ik alleen een merrie wil, moet ik me dan ook maar in de psyche van een hengst gaan verdiepen omdat iemand anders zo nodig een hengst naast mijn merrie wil stallen? Dacht het niet, dan zorg je zelf ook maar voor een plekje waar anderen er geen last van hebben. Voorbeeld, ik heb niet bewust voor een merrie gekozen, maar nog een goede reden waarom hengsten niet toegelaten zouden worden.

En dan nog: als je zo nodig je hengst buiten wilt hebben (vaak alleen), maak je die er dan blij mee? Waarom zou je hem in hemelsnaam hengst houden als hij niet eens goedgekeurd is of überhaupt niet mag dekken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:08

ariatje schreef:
Billy schreef:
Sorry Ariatje... Kan het niet met je eens zijn. Er zijn gewoon risico's aan hengsten, zeer als je ze in de wei zet in de buurt van merries. het maakt mij niet uit of mijn stalhouder hengsten toelaat, maar mocht mijn merrie onbedoeld gedekt worden dan is het huis te klein. Dat accepteer ik onder geen beding. Ik wil niet dat mijn merrie de dupe wordt van een of andere hormoonbom.

Ehm, en merries zijn géén hormoonbommen zeker? Ik als hengsten ( en merrie houder) accepteer OOK niet als er weer eens een domme eigenaar met zijn hengstige merrie voor de stal van mijn dekhengsten gaat staan! En terwijl de merrie wijdbeens heel de boel onder pist zegt: Kijk, ze vind em leuk! Dat na 10 minuten diezelfde hengst van ellende in de spijlen omhoogklimt vervolgens een knal voor zijn kop krijgt en er bij de staleigenaar wordt geklaagd dat die hengst zo gevaarlijk is....

Het is altijd de hengstenhouder die fout zit, nooit de merrie eigenaar!!

Dus Billy ik wil niet dat mijn hengsten de dupe worden van een of andere ( merrie ) hormoonbom! Steriliseren die hap! Toch?

Het is niet de hengst die drachtig wordt he...Of schade oploopt doordat er steeds bovenop gesprongen wordt...
natuurlijk is een merrie ook een hormoonbom, maar vaak toch een stuk beter in de hand te houden dan een hengst.
Daarbij weet ik heel goed hoe ik met dekhengsten om moet gaan, we hebben er zelf jaren een paar op stal gehad.
Maar goed, jij bent niet aanspreekbaar, ik ben er klaar mee. Gelukkig gaan ze bij ons op stal daar beter mee om en loopt mijn merrie geen onnodige risico's

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:17

Sizzle schreef:
Zolang een groot deel van de doorsnee pensionklanten hun brave ruintje nog niet eens kunnen houden als hij een graspol ziet, dan wil ik zulke mensen zeker niet met een hengst op stal hebben.
Onze staleigenaar heeft laatst weer iemand het voordeel van de twijfel gegeven. Heel braaf diertje dat bij de stalbaas heel netjes mee liep. Bij de eigenaar beet hij in haar kuiten zodat ze viel en hij er vandoor kon gaan.........

Het zijn die eigenaren die het verzieken voor het kleine groepje dat wel weet wat ze doen. Zo werkt dat nou eenmaal.

Precies!

Verder vergeten veel hengstenhouders nog wel eens, dat zíj dan misschien nog (net) wel hun eigen hengst in bedwang kunnen houden, maar als de merries in de buurt knettergek worden door die hengst, zijn de eigenaren van die merries niet blij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:22

My god, snappen mensen t niet of willen ze het niet snappen? Ookal heb je bij wijze van een pismerrie, het is wel de merrie die drachtig raakt ookal is het een 'rottige hormonenbom' . Ik vind dat je voor het omgaan met een hengst een stukje meer ervaring nodig hebt als een merrie of ruin, er vanuit gaande dat ze allen netjes zijn opgevoed
.wbt pensioneigenaren, als je tegen de ene hengsteneigenaar nee zegt, moet je dat tegen allemaal zeggen, hoe oneerlijk ook voor degenen die hun hengst netjes opgevoed hebben.

Ik vind helemaal niet dat je bij voorbaat al een hengst moet castreren, als je hem een fijne plek kan bieden.

overigens ben je als merrie eigenaar uiteraard ook verantwoordelijk voor het gedrag van je paard, haar voor de box van een hengst zetten en lekker laten pissen en lonken vind ik not done.

Op de stal waar ik hiervoor was stond een poosje een hengst. Op zich geen enkel probleem, alleen vond de eigenaresse het nogal grappig om haar hengst voor de box van mijn merrie te.parkeren waar hij vervolgens bijna overheen klom omdat ze hengstig was. Beide paarden over de zeik.

iedereen zou gewoon wat meer rekening moeten houden met elkaar

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:25

Zoolgangster schreef:
Verder vergeten veel hengstenhouders nog wel eens, dat zíj dan misschien nog (net) wel hun eigen hengst in bedwang kunnen houden, maar als de merries in de buurt knettergek worden door die hengst, zijn de eigenaren van die merries niet blij.

Sorry maar dat is dan het probleem van de merrie houder.
Ik kan begrijpen dat pensionhouders mijn hengst niet accepteren omdat de faciliteiten er niet naar zijn. Maar als ik ergens anders rij en een merrie gaat gek doen omdat ik met een hengst rij dan kan ik mij er totaal niet druk om maken.

Jij hebt de verantwoordelijkheid over je eigen paard, kan jij je merrie niet aan in de buurt van een hengst moet je niet met je merrie op stap gaan. Dat geld immers voor elk paard, hengst, merrie of ruin.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:25

aikon schreef:
Ben jaren lid geweest van het avs, nog nooit van gehoord. :n
Nu lid van het easp en welsh stamboek, ook daar niks van gehoord.
Jaren met dravers gewerkt, ook daar nooit van gehoord.

TS het vreemde vind ik zelf dat op draverstallen, renstallen en westernstallen nooit een probleem gemaakt word over hengsten. Sterker, hengsten en merries staan in de zelfde gang gestald en zelfs naast elkaar in normale boxen (onder dicht boven tralies) Ook hier kan gerust een hengstige merrie voor een hengst geparkeerd worden om te poetsen en inspannen/zadelen. Zelfs in de molen lopen ze gemengd.

De grootste problemen worden gemaakt bij de dressuur en spring hoek is mijn ervaring.
Ook hier in de omgeving schrikken ze zich rot als je stalling zoekt voor een hengst op een gewone manege/pensionstal. Er hangt een te groot, onwerkelijk, beeld van onhandelbare dieren die steigerend naast (of over mensen heen) als brullende gekkenhuizen volslagen blind overal door of overheen denderen. Ik heb persoonlijk dat meer merries zien doen dan hengsten. Maar ben wel erg bevooroordeeld :D

En dat hengsten achter hoge omheining moeten staan >;) Mijn D pony dekhengst staat achter een draadje van 90 cm hoog :') Gaat er niet overheen/doorheen/onderdoor hoe mooi/lief.hengstig de merrie is die er naast loopt. Hij is bang voor schok. :D
En hengsten kunnen heel goed in een kudde, mijn kudde bestaat momenteel uit 2, 11 jarige D en 1,5 jarig B Zijn dikke maatjes, de grote beschermt zelfs de kleine en waakt over hem als die ligt te slapen <3

Ook bij draverstallen worden hengsten gecastreerd hoor, als ze zich duidelijk niet weten te gedragen als hengst.
Maar ja, dan brengen ze geen geld meer op als dekhengst, mochten ze supertalenten blijken te zijn. Vandaar dat ze meestal als hengst in training komen. Doen ze het goed, dan blijven ze intact.

Even een toevoeging: op een draversstal werken mensen die met paarden kunnen omgaan itt mensen op een pensionstal die daar een merrie of brave ruin hebben en op "koetjiekoetjie aai paardje aai" wijze gewend zijn om te gaan met een paard.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 18-01-15 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:28

Bismarck schreef:
Zoolgangster schreef:

Sorry maar dat is dan het probleem van de merrie houder.
Ik kan begrijpen dat pensionhouders mijn hengst niet accepteren omdat de faciliteiten er niet naar zijn. Maar als ik ergens anders rij en een merrie gaat gek doen omdat ik met een hengst rij dan kan ik mij er totaal niet druk om maken.

Jij hebt de verantwoordelijkheid over je eigen paard, kan jij je merrie niet aan in de buurt van een hengst moet je niet met je merrie op stap gaan. Dat geld immers voor elk paard, hengst, merrie of ruin.

Ik begrijp je standpunt, maar het gaat over pensionstallen, en daar val je nu eenmaal uit de toon met een hengst. Meestal zijn het merries en ruinen die op een pensionstal staan, daar kan ik ook niets aan doen. :) Oftewel: zo'n stalling is vaak niet berekend op het houden van hengsten, ook al zou het in principe moeten kunnen. (Daar heb je nu eenmaal van die "koetjie koetjie aai paardje aai" types rondlopen.)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:52

Zoolgangster schreef:
Ik begrijp je standpunt, maar het gaat over pensionstallen, en daar val je nu eenmaal uit de toon met een hengst. Meestal zijn het merries en ruinen die op een pensionstal staan, daar kan ik ook niets aan doen. :) Oftewel: zo'n stalling is vaak niet berekend op het houden van hengsten, ook al zou het in principe moeten kunnen. (Daar heb je nu eenmaal van die "koetjie koetjie aai paardje aai" types rondlopen.)

En wat dan nog? Mensen die met hun doodbrave haflinger lekker 3x per week het bos in willen en op een pensionstal staan hoeven zich toch niet te verdiepen in het gedrag van jouw hengst (bij wijze van, ik heb het niet tegen jou, maar in het algemeen). Niet iedereen zit te wachten op 'moeilijke paarden' die vaak en goed gecorrigeerd moeten worden, er zijn ook gewoon manegeruiters die een eigen 'hobbelknol' kopen voor buitenritten en daarvan genieten. Waar mogen die dan naar toe?