Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:21

Vind het niet gek wat je vraagt maar kan het me wel voorstellen dat het niet overal word aangeboden. Denk aan de gekken die er rond lopen helaas. Voor mij een reden om ze 's nachts niet buiten te zetten. Ook technisch gezien is het moeilijker, voornamelijk op grote stallen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:25

bij ons is het zelfs niet eens mogelijk, kleigrond, wordt een flink gladde ondergrond, niet te doen voor die dieren. de laatste hebben we vorige week binnen gehaald, ze hadden ook weinig beschutting meer. ze komen wel buiten op de paddock, maar door de grootte van de groep even niet dagelijks mogelijk. Hopelijk volgend jaar een 2de iets kleinere paddock, dan kunnen we weer een uitloopstal hebben. verder heb ik ze wel in groepstallen.
tja het is mooi, maar het aanbod is gewoon klein.

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:27

Lotte, de naam komt me wel bekend voor!
Waar is het precies?

Ik snap dat weidegang ook niet overal haalbaar is.
Een paddocksysteem zou ook heel mooi zijn.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:38

Ik had dat probleem ook. Heel raar maar waar, ze vinden het zielig om paard dag en nacht buiten te laten staan.

Voor mij is het net andersom. ik vind het zielig als een paard de hele dag op stal moet met af en toe even een uurtje naar buiten.

Gelukkig heb ik wel iets gevonden.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:48

Je gaat er weinig aan hebben, ik heb vroeger een redelijk zware tinker gehad, en die baggerde de weide om, meer dan de lichtere warmbloeden. Nadat ze een nieuwe baas had, was er degelijk een verschil, met twee warmbloeden bleef de weide er beter bij liggen.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:53

Helaas hier in de buurt van Culemborg ook maar weinig stallen met 24/7 buiten mogelijk heden.
Ik heb altijd het geluk gehad dat mijn paardje een stal had met zand uitloop.
Maar hoor wel steeds meer mensen die hun paardje 24 uur buiten zouden willen hebben.
Al is het maar overdag der uit en Savonds op stal.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:01

Maar tineke, je staat nu toch net op Manege Gasselte!? Daar hebben ze toch heel wat paarden 24/7 op de weide staan in de winter? teminse dat hadden ze wel altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:03

Ik denk dat het misschien ook wel steeds meer zal komen, als er steeds meer vraag naar is. :j

Ladybird, ik stuur je even een berichtje.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:09

Hier ook kleigrond, overdag buiten en 's nachts binnen is het beste wat je krijgt op pension, anders moet je zelf een weitje huren.

Maar hoezo kan Kim niet binnen? Past ze niet door de deur of in een box? (in dat geval vind ik het vreemd dat je haar daar gezet hebt). Vind het toch ook wel een stukje basis opvoeding dat ze in een box kunnen staan zonder de boel meteen af te breken, al is het maar als er eens iets met ze gebeurt waardoor ze boxrust moeten hebben =S

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:17

Wat ik nou niet snap he, iedereen heeft het er maar over dat ze het gras helemaal kapot lopen en er modder komt.
Ik heb nu al jaren mijn haflinger en shetlander 24/7 buiten staan, ja ze lopen het kapot en sommige stukken word blubber.
Maar elk voorjaar trekt de blub weg en recht en heb ik weer gewoon gras.....
Dus ik zie het probleem niet zo van dat kapot lopen....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:24

Is Borgercompagnie ook haalbaar? Daar zijn ook wel wat pensionstallingen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:24

Hier moest ik weer om lachen "past ze niet door de deur?"" Ik zie dan voor me dat Kim halverwege in zo'n boxdeur blijft steken en dan natuurlijk RENG hele deur er uit.

Ik heb geen trekpaard, maar een sloper die helemaal nuts wordt van in de nacht op stal. Die gaat slopen, echt alles wat er te slopen valt, deur eruit proberen te drukken , alles verbuigen, voerbakken mollen, heeft-ie ook allemaal herhaaldelijk gedaan, hou op, daar wordt een staleigenaar ook niet blij van. En ik en paard ook niet.

Mijn ervaring is wel dat een paard dat wat mankeert en daarom op stal moet (ook al is het een vrijheidsvogel) tot op zekere hoogte zijn zwakte wel aanvoelt en dan ook niet zo tekeer gaat.
Maar het ene paard is het andere niet, en Jaopie van mij is allergisch voor opgesloten staan in een kleinere ruimte, zelfs in een paddock waar niks te doen en niks te vreten is, moet je er een stroomdraad voor het hek spannen of hij drukt het hek er uit. Hij heeft al wat schade gemaakt, lat staan wat een unhappy Trekpaard kan veroorzaken op stal.

Ik begrijp dat dus wel.

Ik begrijp ook dat er met name voor Kim gezocht wordt naar lekker altijd buiten.

Ben bezig met een mogelijk adres aan de buitenrand van Zuidlaren, Tineke, maar ik kan niks beloven!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-12-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:27

Justdiesel: De stukken die je netjes houdt kun je bij goed weer direct weer volop gebruiken, terwijl de kapot gelopen stukken eerst bij moeten trekken, dat is een goede reden om de boel niet kapot te laten lopen :)

En als je pech hebt dan kan je dus eerst weer die stukken recht maken vanwege enorme kuilen, moet je gras inzaaien omdat het anders "herstelt" vol met onkruid en rotzooi...

Stel dat je 2 dezelfde weilanden naast elkaar hebt, met dezelfde paarden erop.

De gebruikers van weiland A laten het kapot lopen en daar lopen de paarden gedurende de winter steeds meer in de drek.

De gebruikers van weiland B kiezen ervoor om paarden op een paddock / klein stuk van het terrein te laten lopen op de dagen dat het weiland te nat is. Is de wei stevig door droge dagen of vorst, dan mogen de paarden wel op de wei en lopen ze gewoon heerlijk op een stevige, rechte weide waar ze nog kunnen grazen ook omdat het geen bagger is :)

Wordt het in het voorjaar goed weer dan kunnen ze ook weer direct op die prima wei, terwijl de paarden van de buren nog in de kale modder staan omdat de boel daar nog bij moet trekken....

Wij kiezen ervoor om het looppad rondom de wei in principe open te houden, daar mogen ze het kapot lopen, maar de weides in het midden dicht zodat die netjes blijven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:29

Fangio, ze is natuurlijk enorm massief en kolossaal, dus dan zou ze al een enorme box moeten hebben.
En ik wil zelf een paard dat al ruim 10,5 jaar buiten staat, niet ineens binnen neer zetten.
Ze breekt de boel niet af hoor, maar ze vind het gewoon echt niet leuk.

JD, wij hadden daar vroeger ook geen last van inderdaad.

Majabeestje, Borgercompagnie is zeker haalbaar, maar ook daar al meerdere stallen gebeld zonder resultaat.

Terpentijn, je had haar moeten zien op haar huidige stal in het gangpad/poetsplek. :D
"Kihim, je kán hier niet draaien..."
Hoop geschuif en gerammel.
"Jawel hoor!" *triomfantelijk hoofd*

Oeh, dat zou heel erg mooi zijn!! Maar ik zal nergens op hopen.

We wilden vrijdag gaan kijken bij twee stallen in Peize, maar Zuidlaren zou natuurlijk veel dichterbij zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:30

justdiesel schreef:
Wat ik nou niet snap he, iedereen heeft het er maar over dat ze het gras helemaal kapot lopen en er modder komt.
Ik heb nu al jaren mijn haflinger en shetlander 24/7 buiten staan, ja ze lopen het kapot en sommige stukken word blubber.
Maar elk voorjaar trekt de blub weg en recht en heb ik weer gewoon gras.....
Dus ik zie het probleem niet zo van dat kapot lopen....

Zit nogal verschil in met 2 pony's of een aantal paarden.

Wij hebben dit jaar meer pony's dan vorig jaar en vooral wat groter, omdat ze zijn gegroeid . Dit is duidelijk zichtbaar.
Overigens wel met schuilstal+ overkapping en zand er omheen. Ze mogen een aantal uur per dag op de weide.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:48

Dat stukgaan van het land hangt niet alleen samen met hoeveel paarden je er op hebt lopen, of het gewicht van de paarden op zich, maar ook met de kwaliteit van de weide. Een dichte zode laat zich niet zo snel stukken, maar een losser gezaaide zode (en dat heb je dus vaak op koeienweides) dus wel.

Dan nog een Kim erop (met Elske de Friese merrie), dan hebbie in no time drab, wat dan ook weer niet acceptabel is, aangezien met name trekpaarden als sokkenpaarden heel snel last van de onderbenen krijgen.
Er moet dus wel enige ruimte op zo'n stuk grasland zijn om niet alles verpletterd te laten raken.

Maar ook hier weer heb je verschillen in de paarden onderling.

Zijn ze actief of staan ze maar wat?

Mijn Jaopie (krusing Tink x Fries) is een echte 'vertrapper", want die ijsbeert geregeld langs de boorden van de weide rond. In afwachting van mij, actie of eten. Dat laat z'n sporen na. Mijn merrie Khava doet dat nou weer helemaal niet. Dat maakt ook een groot verschil in hoe de weide belopen wordt. Er staan er maar 2, maar Jaopie neemt 75-80 procent van de stukloperij voor zijn rekening.

Je moet net iemand vinden die het verder niet uitmaakt met het stukkie overig land waar dan net niks zo'n winter mee hoeft. Een stuk land dat inwisselbaar is op seizoensinzaaiing.

Je kunt ook aanbieden de nieuwe inzaaiing indien nodig zelf te betalen, heb ik hier ook gedaan na een vertrapwinter. Doorgaans willen boeren niet op extra kosten gejaagd worden, het werk zijn ze wel gewend.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:59

Grappig, heb je advertenties al een aantal voorbij zien komen op fb. Vind het lastig te beoordelen. Ik snap dat jij ze veel buiten wilt, maar snap ook als een stalhouder het liever niet heeft. Mijn verzorgpony stond ook altijd buiten, of in de wei of in stal met uitloop. Ik weet ook niet of je verder nog eisen hebt zoals een bak of schuilmogelijkheid. Maar anders is er misschien mogelijk een stuk land te huren, dan kunnen ze altijd buiten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:03

Dat is ook een optie hoor, maar alleen als het echt in de buurt is.

Nieuwe inzaaiing zelf betalen is ook geen probleem, als dat niet in de honderden euro's loopt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:22

Okee, is richting Midlaren wat? Da's niet ver van Zuidlaren en er is bos zat in de buurt. Om in uit te rijden. Je moet alleen twee bijweggetjes over. Er is een oude schuur naast een van de weidestukken, waar je zelf hooi en zo in kunt opslaan, deze is niet geschikt als schuilstal, want te oud, dat hooi kan er voor neergezet worden, alleen zelf stapelen. Het is 1,5 hectare divers grasland tussen de bomensingels, er is alleen geen rijbak. De watervoorziening gaat via kuipen, maar er staat een koeienpomp, waarvanuit je kunt oppompen in emmers om de kuipen mee te vullen. Is dat at all haalbaar? Er zijn geen andere voorzieningen, dus wel erg bar voor jullie als eigenaren. Ik weet ook niet ZEKER of dit kan , maar voorlopig heb ik de mensen gesproken en hadden ze er wel oren naar (ze doen niets meer met het land, zijn te oud). Er liepen voorheen koeien op dat land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:24

Klinkt niet verkeerd, maar voor [naam] is een rijbak wel erg belangrijk, aangezien hij heel graag weer wil lessen.
Is er een rijbak in de buurt waar we tegen vergoeding in zouden kunnen rijden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:30

Ik vind 24/7 buiten geen rare eis, maar 24/7 weiland is gewoon heel moeilijk te realiseren in veel gebieden.
Mijn paarden staan wel 24/7 buiten in een groepje met inloopstal en paddock, maar in de winter zijn de weides echt geen doen. Dat is niet omdat de eigenaren een bord voor de kop hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:33

Ik ga vragen of ze een rijbak op het land willen toestaan ... ze doen er toch niets meer mee, en willen het liever verhuren om er nog wat voor te vangen. Moet dat aangelegd en afgezet kom ik helpen. Hoeft de wereld niet te kosten, met een paar agrarische kennissen die dat geknutsel leuk vinden.
In de buurt een rijbak weet ik nu niet zo 1-2-3, maar zal ook eens verder vragen.

Konden jullie maar bij mij en Jaopie en Khava staan! Of aan de overkant, of... in de buurt!

Ik ga verder proberen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:35

Ik zelf wil mijn paard zoveel mogelijk buiten elke dag het hele jaar.
Mijn paard staat dan ook op een stal met elke dag weidegang het hele jaar door, in de winter 8 uur op het weiland en in de zomer 12 uur op het weiland, blijven alleen een dag op stal met extreem weer.

Wel met als gevolg dat de weides flink kaal zijn en dus krijgen ze voordroog op het land bijgevoerd.

Maar 24/7 zou ik zelf persoonlijk niet willen.
Zeker niet in deze tijden van rare paardenmishandelaar en mensen die weides open zetten etc etc

Zou je niet naar een stal kunnen met overdag weidegang en savonds op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:41

Constantijn, we houden van je! :D

Tamaramt, dat is inderdaad een risico dat je loopt. :j
We hebben waarschijnlijk een plekje gevonden!
En heb ook een lieve pb gehad, mocht dat niet lukken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:27

KoudbloedKim schreef:
Kim kan dat inderdaad ook niet aan en dat wil ik ook gewoon echt niet voor haar.
Elske zou op zich de nachten nog wel binnen kunnen, dat is ze vroeger zo gewend, maar toch...

Verara, ja inderdaad, dat snap ik en een hectare voor 3 paarden moet ook voldoende zijn. :j
Roomservice. :D

Mijn ervaring is dat 1 ha in de winter binnen een paar weken zwart is als de grond te nat en zacht is. Hier kunnen ze 4000m2 in een paar uur al zwart rennen met een paar paarden... Kniediep...

Dat de stallen zo verbaasd reageren is opvallend, maar dat ze het niet kunnen bieden snap ik heel goed...
Ik investeer ook best veel om het netjes te krijgen en te houden maar het valt echt tegen. Financieel gezien wegen de investeringen niet op tegen de inkomsten bij kleinschalig paarden houden. En bij grootschalig heb je minder opp per paard en wordt het nog lastiger en duurder.

Misschien meer richting zandgrond zoeken?