Leuk topic, ik heb de paarden nu 2,5 jaar bij huis. Heb er momenteel 5 staan, 2 drachtige van een vriendin, mijn drachtige merrie, haar 3,5 jarige kleinzoon en de c pony van mijn dochter.
Je blijft dingen aanpassen en idealer maken, het wordt steeds beter en mooier, recentelijk hier een overdekte hooibak gemaakt en verlichting voor buiten en mijn nieuwe stal laten installeren. Die moet nog afgekit oid worden aan de onderkant en er moeten nog regenpijpen ed langs en dan kunnen ze bevolkt worden.
fokfanaat
Geplaatst: 23-12-14 14:47
Ik heb mijn rubber matten eruit gegooid, was het zo zat dat ze de boel op de kop zetten. Maar dat waren ook niet speciale matten oid.
Ik heb in 1 box govaflex matten van 4,5 cm. Is ideaal. Heb in mijn 6 andere boxen speeltuin tegels, hele partij 2e hands, zijn nagenoeg hetzelfde Je zaagt ze op maat dan gebeurd er niks mee, liggen hier al 3 jaar, scheelt meer dan de helft qua vlaskosten
Gebruiken jullie ook stro met de rubber tegels? Wij hebben in de inloopstal niets op de vloer en in 1 box alleen stro. Maar het lijkt me dat met weinig stro de stal heel erg versmeert?
Mijn ervaring met stro is in elk geval hoe meer er in ligt, hoe netter het blijft
Wat gebruiken jullie als slowfeeder? We hebben 4 paarden, die kunnen niet allemaal tegelijk eten (twee bij twee om de rust te bewaren).
Ik heb als slowfeeders voor mijn 4 paardjes 240l kliko's. Daar heb ik met een gatenboor 6 gaten aan de voorkant gemaakt en aan beide zijkanten 2. Als de paardjes lief zijn kunnen ze dus met 3 aan 1 kliko. In de praktijk doen ze dat niet. In de paddoch heb ik er 2 staan. En in de winter in de wei 4.
DubbelFun
Geplaatst: 24-12-14 12:42
Ik gebruik nooit stro; teveel afval (kwantiteit) en te grote smeerboel. Qua slowfeeders heb ik 2 kleine bakken en 5 netten (voor 2 paarden ) Zo hebben ze altijd een rustige eet plek en lopen ook wat rond om alles op te eten. Je hebt dus minimaal 1 eet plek meer nodig dan dat je paarden hebt. Je kunt netten zo ophangen dat ze aan 2 kanten benaderbaar zijn, dat bevordert ook de rust tijdens het eten. Als je er vervelende paarden tussen hebt die hun hoofd over het net doen om de ander weg te jagen kun je een 'muurtje' maken zodat dit niet lukt.
Gooien ze de kliko's niet om? Zet je die aan een paal vast? Kunnen ze de kliko helemaal leeg krijgen? (heb je foto?)
Netten vind ik heel erg onhandig met vullen, het lijkt me makkelijker met bakken / kliko's? Zie op je plaatje dat het geen echte zak-netten zijn, maar die je tegen een muur aan hangt. Heb je ook een link waar je die kan kopen?
We verkopen zelf stro en wonen op een boerderij, dus ik hoef geen rekening te houden met afval en als je genoeg gebruikt wordt het geen smeerboel
pmarena
Geplaatst: 24-12-14 13:15
Hier ook geen stro vanwege het enorme volume qua opslag, afvoer en nog eens het werk dat je er aan hebt
Houtkorrel is echt 100.000 keer praktischer hier
We hebben verschillende platte hooinetten (kussens) langs de muren hangen, ook wat punten vrij op de wei, en nog een grote kist waar een hele ca. 100 kg rol hooi in 1 keer in kan met een net er overheen.
Makkelijk hoor zo lekker veel in 1 keer zodat je weinig bij hoeft te vullen
Kliko's zie je wel vaker en is leuk om hooi droog te houden buiten, maar ik vind de eethouding echt waardeloos
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-12-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
DubbelFun
Geplaatst: 24-12-14 13:16
Netten zijn helemaal niet onhandig om te vullen want je zet het net open met een vulstok en dan kun je aan beide kanten van de stok het hooi kwijt Je kunt de netten tegen een muur hangen, maar ook in een vrije ruimte (tussen 2 palen) die aan beide kanten benaderbaar zijn. Via huck.nl en heunetz.de zijn ze te koop. Ik adviseer wel om de netten van minimaal 4 mm draaddikte te kopen anders worden ze te scherp en gaan snel kapot. Zelfs heb ik nu die van 3 cm maaswijdte.
We hebben nu een aantal 'trailernetten' met kleine mazen, maar die vind ik onhandig. Die aan de muur zijn zeker een optie! (evt twee bakken en een/twee netten aan de muur, dan kan ik ze vanaf het verharde bijvullen)
Ik was al aan het zoeken naar de foto's van de kliko's maar ik kan ze niet vinden. Ik zal er morgen even 1 maken. Het helemaal leeg eten was even puzzelen. Maar we hebben nu een gladde plank onderin schuin liggen. Dus dan schuift alles mooi voor de gaten steeds. In de paddock staan de kliko's tegen de muur van de stal vast met een spanband. In de wei heb ik per kliko 2 extra palen de grond in gedaan en daar ook vast omheen met een spanband.
Qua slowfeeders moeten we ook nog eens kijken, we zaten eigenlijk te denken aan 2 grote hooiruiven in het schuilhok en eentje aan de buitenkant ervan.
Yontheke
Geplaatst: 24-12-14 13:57
Ik heb gewoon de simpele standaard hooinetten met fijne mazen. Werkt al jaren erg goed bij mij.
binky
Geplaatst: 24-12-14 14:13
Het is niet groot maar groot genoeg voor de wintermaanden en ik vind het heerlijk om ze dan aan huis te hebben{dec,jan,feb,maart} voor de rest staan ze ergens anders op een heerlijke grote weide met schuilstal.
Thuis heb ik:
Een grote inloopstal met twee ingangen, de stal kan ik doormiddel van een halve scheidingswand ook zo maken dat er twee stallen ontstaan. Maar eigenlijk zijn ze alleen dicht op nieuwjaarsnacht verder mogen de pony's altijd zelf kiezen binnen of buiten. Aansluitend aan de stal is het voorste stuk betegeld mocht het heel erg gaan vriezen of het zand niet meer te doen kan ik dat afsluiten. Verder een klein weilandje waar ze toch even de benen kunnen strekken dagelijks ,maakt niet uit hoe dat er uit ziet na de winter omdat ze zomers toch ergens anders staan. Water komt van het dak {het regent hier vaak genoeg } Hooi laat ik bezorgen zo 1x in de twee maanden. Ik heb niets op de grond ze lopen zoveel zand naar binnen en samen met het hooi dat blijft liggen hebben ze toch een aardig bedje. Er hangen twee ruiven en die vul ik 3 tot 4 x daags tot de nok toe. De mest gaat op een composthoop, daar hebben wij er twee van per jaar wissel ik dat af en de gecomposteerde mest gaat over de tuin.