Zijn jou spullen veilig op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:57

wij hebben drie grote zadelkamers die op slot kunnen, maar wel voor gezamenlijk gebruik.
hoor eigenlijk nooit dat er spullen weg zijn of iets,

ik heb zelf een kast op stal gezet dus mijn spullen zitten achter slot en grendel alleen ik kan er bij heerlijk!! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zijn jou spullen veilig op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:43

Ik heb op een pensionstal (kleinschalig, stuk of 8/9 paarden) gestaan waar het hooi en stro uit de box werd gejat. Dus wanneer bijvoorbeeld ik mijn paard drie plakken hooi gaf, lagen deze wanneer ik een uur later nog eens op stal kwam, opeens drie boxen verderop in een andere box. Stro werd op die manier ook overgeheveld zodat mijn paard geregeld halfkaal stond (en het was absoluut geen stro-eter).
En ook mijn pot glucosamine ging verdacht snel leeg :( Die stond op mijn voerton omdat de staleigenaar het iedere ochtend over het voer gaf. Later bleek hij het ook aan zijn twee eigen artrosepaarden te geven. Lekker makkelijk >;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:46

Cayenne schreef:
Ik heb op een pensionstal (kleinschalig, stuk of 8/9 paarden) gestaan waar het hooi en stro uit de box werd gejat. Dus wanneer bijvoorbeeld ik mijn paard drie plakken hooi gaf, lagen deze wanneer ik een uur later nog eens op stal kwam, opeens drie boxen verderop in een andere box. Stro werd op die manier ook overgeheveld zodat mijn paard geregeld halfkaal stond (en het was absoluut geen stro-eter).

Dit is by far het meest trieste uit dit hele topic -O- -O- -O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:49

Zo'n stal heb ik ook gestaan. Zelf je baaltjes stro kopen van de stalhouder en voor je stal leggen dan. Had ik dan een halve of een kwart baal liggen... Dan werden daar gewoon plakken af gehaald. Ik riant hooi voeren (en extra betalen). Werd het uit me hooinet gehaald en mee genomen.
Bakjes voer voor de stal waren ineens zomaar leeg en ik deed met een zak appels of wortels ook zomaar 1 week... Achterlijk gedoe, en de dader was altijd onvindbaar.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:57

We raken nooit wat kwijt, en laat je es wat liggen ergens , vindt je het weer terug op het muurtje van de wasplaats :j
Heb je iets eetbaars in je kast moet je die niet vergeten af te sluiten anders gaat de locale herder ermee aan de haal _/-\o_ _/-\o_
Soms brengt iemand kruiwagen vol appels mee of wortels: delen met elkaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:33

Veulen84 schreef:
Zo'n stal heb ik ook gestaan. Zelf je baaltjes stro kopen van de stalhouder en voor je stal leggen dan. Had ik dan een halve of een kwart baal liggen... Dan werden daar gewoon plakken af gehaald. Ik riant hooi voeren (en extra betalen). Werd het uit me hooinet gehaald en mee genomen.
Bakjes voer voor de stal waren ineens zomaar leeg en ik deed met een zak appels of wortels ook zomaar 1 week... Achterlijk gedoe, en de dader was altijd onvindbaar.

Bizar he, en mijn paard maar vermageren en geen idee waarom :(
Overigens was dat ook het geval met voer! Ik was de enige die mijn paard maismeel en geplette haver voerde, en dat lag geregeld bij andere paarden in de box. Tja, die morsen nog weleens, dus dat was aan te tonen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:35

Cayenne schreef:
Veulen84 schreef:

Overigens was dat ook het geval met voer! Ik was de enige die mijn paard maismeel en geplette haver voerde, en dat lag geregeld bij andere paarden in de box. Tja, die morsen nog weleens, dus dat was aan te tonen.

Triest >;) mijn biks werd (word) eerder ook gewoon gejat door eigenaren van andere paarden.
een stal genoot van me had ze daarop aangesproken en ze haalde hun schouders op :wow: vind het echt schandalig dat je elkaar niet kunt vertrouwen en van andermans spullen af kunt blijven.
Vooral als je paard ook nog de dupe ervan is en vermagerde _-:(

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:38

Jeetje, wat een verhalen komen er voorbij.

De halsters van de paarden bij ons op stal hangen netjes aan de stal en worden ook alleen voor dat paard gebruikt en netjes teruggehangen. Dekens hangen ook gewoon aan de stallen/in de zadelkamer. De zadelkamer is een grote ruimte met rekken en zadelsteunen waar iedereen zijn spullen heeft liggen. Niets achter slot en grendel, alleen de zadelkamer zelf gaat s'nachts op slot.
Nog nooit wat verdwenen of het gevoel gehad dat er iemand aan mijn spullen heeft gezeten. Heel fijn :)

Is een kleine pensionstal met 7 man, maar is helaas ook wel eens anders geweest toen ik maar 1 stalgenoot had. Voer, hooi, stro etc. verdween met regelmaat, maar zij was het niet hoor. Ik zag spoken....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:53

Cayenne schreef:
Veulen84 schreef:

Heeft best een tijd geduurd voor ik die puzzel door had hoor. En ik bleef maar extra betalen voor meer hooi, tot ik ging rekenen en er achter kwam dat me merrie met veulen dan 20 kg hooi per dag eten... En nog gras overdag ook. Ja toen begon er wel iets te dagen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:00

Nooit gedacht dat dit zoveel voor zou komen en dan ook nog in de meeste gevallen door stalgenoten.. -O-

Die daar ook gewoon spullen hebben liggen en die hebben ook veel baat bij een goede onderlinge vertrouwensband. Zodat je je paard en spullen in vertrouwen daar kan achterlaten.

Je paard staat er! Dat geeft toch een kwetsbaar gevoel? Ook bij een dief? Dadelijk flik je het bij de verkeerde en wordt je paard de dupe van jouw daden.

Of dat hooi jatten van anderen uit de box.. Waarmee je gewoon de gezondheid van dat dier kan schaden. Lijkt me toch dat mensen met een paard ook om andermans dieren geven? :r

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:06

Wij hebben bijna allemaal een eigen kast met slot (alleen ik, mijn moeder, de boer en een goede vriendin hebben onze sleutels van onze kasten) en iedereen weet ongeveer wat van elkaar is, hoewel het een redelijke grote stal/boerenbedrijf is (tussen 40 a 50 paarden). Er is vooral veel sociale controle en als iemand wat kwijt is zetten we het op de FB groep of op het whitebord die gebruikt wordt voor mededelingen. Er wordt ook vrijwel nooit wat gestolen en wij hebben geen kleine kinderen constant rondlopen behalve enkele verzorgertjes voor een paar van de shetten, maar daar is de moeder vaak ook bij.

Je kan gerust wat laten slingeren, maar het wordt wel verwacht dat het je ZEKER na een week of 2 opruimt anders gaat het de kliko in. Vindt ik ook meer dan redelijk anders zou het een zooi worden. Ik laat soms wel eens een longeerzweep liggen maar de volgende dag staat hij er nog.

Halsters hangen aan de boxen en de boer heeft heel veel eigen touwen, heel fijn :)

Maar als ik sommige verhalen lees schiet ik zowat uit mijn slof, de brutaliteit en het lef om voer uit je box te halen en je bloedeigen spullen te gebruiken. Belachelijk! Zou ze dan het liefst met een hooivork achterna willen gaan :Y)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:31

:wow: sommige verhalen hier :wow: :wow:

Op een manege kan ik me voorstellen dat je je spullen op moet ruimen, want er komen mensen van buitenaf.. En die pukkies kan je het niet echt kwalijk nemen als ze je halster gebruiken om paardje te spelen in de buitenbak...

Maar op een pensionstal... :wow: zou toch alles onderling veilig moeten zijn??

Ik kan gelukkig alles laten hangen, maar ik hou het liever opgeruimt, ik hou niet van rotzooi :')

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:07

Zelfs brokken in tonnen voor de stal word aangezeten, merk wel eens dat mijn ton wel ineens érg snel leeg is en hoor het van iemand anders ook al.. zitten ze dus gewoon in te graaien van de mensen van manege.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:08

Als ik dit topic lees, ben ik wederom echt zielsgelukkig met onze stal en stalgenoten :) Ik kan alles open laten liggen t/m muesli en wortels aan toe (die op eerdere stallen altijd erg gewild graaigoed bleken :+ ), er verdwijnt niks. Laatst was mijn emmer met was-spullen van mijn kast gedonderd omdat er een haan dacht op te willen gaan zitten (-> emmer met shampoos, sponzen, borstels en haan op de grond gecrashed :') ), had stalgenootje alles weer bij elkaar gezocht en netjes teruggeruimd. En dat wordt dan zelfs netjes doorgegeven incl uitleg hoe dat gebeurd is.
Heeft er eentje te veel slobber gemaakt, dan wordt er wat er teveel is verdeeld over de paarden waarvan men weet dat ze het mogen hebben. Geeft stalgenootje naast mijn paard haar paard een extra pluk hooi dan krijgt de mijne ook een handje als ze zelf niks meer heeft. Spullen lenen? No problem, wordt gewoon spontaan aangeboden. Wel natuurlijk netjes heel en schoon weer terug leggen, maar dat spreekt voor zich.

Top stal met fijne mensen :) En zo hoort het ook.

Nou is spullen 1 ding en als er graaierds zijn dan steek ik alles wel achter slot en grendel, daar kan ik wel mee leven. Maar zodra er gekloot wordt met het eten/hooi/stro van mijn paard zoals er hier verhalen staan dan ben ik pleitos. Een stal waar dat qua sfeer mogelijk is wil ik niet staan. Laat staan me steeds zorgen te moeten maken of mijn paard weer op het beton op een houtje staat te bijten :n Vreselijk zulke stallen en stalgenoten!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:13

Ik schreef een tijd geleden dat ik peesbeschermers kwijt was, 3 paar. Twee heb ik inmiddels terug gevonden, ik dacht eerst dat ze alleen heel vies waren... Maar nee, ze zijn dus ook gewoon stuk.
Bedankt mensen die op mijn kosten peesbeschermers gebruiken en ze dan ook stuk maken :roll:

Ach ja, soms wordt ik er wel moe van. T is dat het verder gewoon een erg leuke stal met leuke mensen is, ik weet ook dat ze niet expres worden gejat, maar gewoon heel onnadenkend worden gebruikt. Maar toch, om ze dan ook nog stuk te maken!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:57

Hier wordt gelukkig niet meer gejat.
Wel gebeurt helaas. Zo verdween mn flesje babyshampoo uit mn kast. Maar goed ging om een eigen merk flesje van nog geen 2 euro, dus vond het erg over the top om daar achter aan te gaan. En vorig jaar toen mn verzorgpaard erg ziek was, maar ik wel gewoon elke dag kwam om met dr te wandelen enzo; verdwenen er paardensnoepjes uit mijn kast. Tegen die tijd echter had ik een kast die op slot kon en dat dus ook altijd is als ik er niet ben, dus gebeurde gewoon terwijl ik zelf ook aanwezig was.
Daar heb ik wel wat van gezegd toen, want mn emmertje (zo'n kleintje van subli) was in een paar dagen tijd van 3 kwart vol naar een klein bodempje snoepjes gegaan. Heb toen een nieuw zakje snoepjes van stalhouder gekregen. En voortaan maar kast ook tussendoor op slot.
Ergste was nog wel dat er tijdens een keuring de spiksplinternieuwe smartphone van een stalgenootje werd gejat. Die overigens na ong 4 maanden ineens weer opdook; persoon had blijkbaar spijt en het ding weer terug gelegd...alsof die daar al die tijd gelegen had.....ja wij zijn gek 8)7

We hebben ook een sterk vermoeden wie het was, maar ja; je kunt niks bewijzen.

oh en heb een keer mn dressuurzweep van een pensionklant terug moeten vragen. Maar die was niet gejat; meisje van 13 en had gewoon uit gewoonte zweep in dr kast gezet en op slot gedaan. Ze was vergeten dat dr eigen stuk was en ze de mijne had geleend. Maar goed dat was een vergissing, geen jatten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:15

Ik heb het geluk dat de paarden aan huis staan :D
Voor wedstrijden, clinics en dergelijke staan ze soms wel op verplaatsing.

Enkel op m'n vorige manege kon je niets laten liggen want het was weg voor je kon opzadelen...
De manege waar ik nu train is net hetzelfde maar is zelden dat ik dan pas opzadel, meestal al van thuis uit.

Voor de rest nog nooit problemen gehad! :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:35

Bij ons op stal vertrouw ik het allemaal wel. Op zich hebben we geen mooie kastjesruimte. Beetje een rommeltje eigenlijk. Iedereen heeft z'n zelf gekochte zadelkast, allemaal anders, opgesteld onder een afdak. Het is altijd open en op zich zou iedereen er zo in kunnen.
Gelukkig kan ik rustig een deken of een dekje op de schraag laten hangen. Kan m'n kastje open laten staan als ik weg ben om te rijden. Sterker nog, vaak hangt m'n sleutel mét autosleutel ook nog aan m'n kast en dan staat m'n auto, waar m'n tas met portemonnee in staat, ook nog steeds gewoon op het erf.
Paardje was niet zo lekker dus voor de zekerheid al de hele week z'n halster aan z'n stal gehangen. Hangt er ook nog.
Emmers, borstels, zwepen, voertonnetjes...alles blijft netjes -nou ja niet helemaal netjes- op z'n plek en bij de rechtmatige eigenaar.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:38

Helaas kan ik niets laten rond slingeren. Eerst is het een springschoen, dan een halstertouw... Onlangs had ik dus een goedkoop halster met touw gekocht dat aan de stal kon blijven hangen zodat stalgenootjes mijn paard bij dat van hun kunnen zetten op het land. Een week heeft het geduurd: weg was het nieuwe halstertouw :) Mijn oude touwen nemen ze gelukkig niet mee, die zien er vast niet meer goed genoeg uit :') Maar eigenlijk is het niet grappig en al helemaal niet fijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 02:05

Nou hier kun je ook niks rond laten slingeren. Maar dat heeft gelukkig niet met stelende stalgenoten te maken. Maar alles met een 2 jarige hond die het heel lollig vind om je spullen te jatten.

Poetskist dicht tijdens poetsen, want geheid je bent een borstel kwijt als je het niet doet. Tuurlijk heb je hem zo weer terug, maar toch...
Tegenwoordig poetskist maar gewoon in de box en de deur dicht; hoef ik hem tenminste niet steeds open en dicht te doen.
Hij heeft ook al van 2 mensen een cap half gedemonteerd. Waren ze uiteraard niet zo blij mee. Een was het vrouwtje, dus dat werd zonder eten naar bed (haha nee hoor; dat van dat geen eten is natuurlijk een grapje..rest is wel serieus)

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:41

Rond laten slingeren hier? Geen optie! Je bent het zo kwijt.

Zo had ik mijn cap notabene ergens neergelegd zodat ik hem weer kon pakken later, was hij weg. Natuurlijk weet níémand dan waar! Zelfs briefje opgehangen, na een maand nog niks gehoord te hebben maar weggehaald en een nieuwe aangeschaft. :n Ook komen de anderen gewoon in mijn zadelkast. := Zo was ik laatst een touw kwijt, stond er een spartelend veulen mee vast. Heb 'm maar gauw losgemaakt en vastgezet aan een ander touw, echt heel onbeschoft. Ook als je iets laat liggen aan poetsgerei o.i.d verdwijnt het in de algemene poetsbakken. Altijd alles goed opruimen en kast netjes op slot doen. Ook m'n slechte halsters niet voor de stal laten hangen, laatst hebben ze het touw daarvan gebruikt bij de hoefsmid, dag dag touw. Zo verdwijnt hier wel vaker wat op mysterieuze wijze... een stagaire haar cap is weg, halster van een vriendin, halster van een pensionklant, zweep van een pensionklant kapot... maar NIEMAND weet hoe, wat of waar. :n Ik heb laag vertrouwen in de medemensen daar nu.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:59

Hier op stal heeft iedereen een eigen kast met slot, dus de meest waardevolle spullen liggen wel achter slot. Toch liggen er overal ook genoeg losse spullen zoals borstels, dekens, emmers, halsters enzovoort. Ik ben nog nooit wat kwijtgeraakt en de anderen op stal ook niet voor zover ik weet. Ben blij dat wij zo op elkaar kunnen vertrouwen, want het kan ook heel anders als ik andere verhalen zo lees!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:01

Waar ik ook op pension heb gestaan, er zat altijd een groot slot op m'n voerkist omdat er overal wel verhalen waren dat er dan anders toch wel aan gezeten wordt. Of m'n voer bewaarde ik in m'n trailer. Heb ook een tijd op een stal gestaan waar ik het hooi slecht vond en je mocht er sowieso niet veel van geven. Dat hooi moest je dan in een kratje klaarzetten voor je box, dan werdt het 's ochtends gegeven. Ik had zelf hooi bijgekocht, lag ook in m'n trailer. Had een ruif in m'n box opgehangen waar ik dan 's avonds m'n eigen hooi in deed. Staleigenaar vond dat veelste veel en als ik naar huis ging werdt het eruit gehaald en voor m'n box gegooit. En dan door andere stalgenoten weer weggepakt. Nou ja m'n eigen hooi! En ik bepaal toch zeker zelf wat ik m'n paard wil voeren, zeker als het van mij is daar moet een ander daar vanaf blijven. Ook stonden er hier en daar paarden van de staleigenaar tussen de pensionpaarden. Je moest voor 2x per dag voer klaar zetten in een emmertje voor de box. Voor de paarden van de staleigenaar stond niets klaar, toen ik een keer 's ochtend tijdens voertijd er was bleek de staleigenaar gewoon de klaargezette emmertjes van de pensionpaarden te verdelen onder z'n eigen paarden. Stalgenootje heeft hem wel eens goed te pakken gehad door te zeggen 'Joh dat paard van X heeft het aan z'n hart, die krijgt daar medicijnen voor door z'n voer'. Ben zo blij nu alles aan huis te hebben, kan het allemaal zelf regelen hoe ik het wil zonder dat een ander zich daar mee bemoeid.

Gioya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:26

Mijn spulletjes staan super in de stal in de kast ik heb daar ook snoepjes staan

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:13

Ik kan echt werkelijk alles laten slingeren.
er is geen mens die zich ook maar bedenkt iets mee te nemen. zadel en hoofdstel liggen in een kluisje met slot maar alle dekjes,peesjes,dekens,zwepen enz. liggen er gewoon allemaal buiten. maar nog nooit echt wat kwijt geweest