Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:05

Mijn harige beertje compleet met baard,harige oren en varkenshaar op haar benen is zo leuk om te zien.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:07

Ja hoor hier staat 1 vd 4 al lekker een beer te worden. Vroeger altijd geschoren maar nu met pensioen dus lekker berenvacht haha

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:59

Als ik sommige hier moet geloven kan ik beter mijn paard half jaar stil zetten haha. Mijn dame staat met stil staan (niks doen) dus al te zweten. Paarden worden door de mens heel anders gebruikt als we ze lekker allemaal vrij laten zweten ze niet tot nauwelijks en stond die van mij lekker in noorwegen :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:05

Ik vind zwaar overdreven van sommige dat ze dekens als een soort dieren leed bezien... laten we er ook maar niet meer op gaan zitten want daar zijn ze ook niet voor gemaakt

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:07

Mijn paardje is helemaal geschoren en staat bij droog weer 24/7 buiten met een 300grams deken met hals. Zijn vriendjes zijn niet geschoren en hebben een lekkere teddyberen vacht. Als het veel regent evt met wind gaan ze snachts naar binnen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:29

Mijn bijrijdpaardje staat sinds vorige week in de dekens. 't Is als ik het goed begrepen heb een 200 grams en de eigenaresse wilt er binnenkort of een dikkere op leggen of een onderdeken er bij doen. Persoonlijk zie ik paardje liever in een teddyvacht zonder deken buiten -zeker omdat ze maar heel licht werk verricht: hooguit 1x per week rijden (dan hebben we les) en verder hooguit 3x per week een half uur longeren.

Ach ja, de eigenaresse wilt die teddyvacht voorkomen dus ze staat in de dekens, vind ik verder ook prima hoor, maar het heeft mij dus niet de voorkeur. :o

EDIT: ze staat trouwens alleen 's middags een paar uur buiten en voor de rest op stal (wat ook niet mijn voorkeur heeft, maarja. :+ :o )

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:10

hier dus ook een dekenloos paard (schreef ik al eerder), ik vraag me af, hoe kun je nu zien/voelen of je paard het koud heeft?
Ze gaan dan trillen (doet die van mij alleen als ze langdurig in de regen staat), maar je kunt het toch ook voelen aan de oren? Of niet?
Kun je het nog erens anders aan merken?
D'r oren voelen wel gewoon warm aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:59

Heleennn schreef:
Al voor de 2e keer?? Dat wil zeggen dat ze voor de eerste keer zijn geschoren in... september of oktober? %)

Sorry maar wat is daar mis mee? Heb je wel eens erover nagedacht waarom mensen eigenlijk scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:06

Ik vind het dus belachelijk dat mensen er altijd maar vanuit gaan dat scheren voor de mooi is. Of dat het stoer is ofzo? :')

Als jouw paard het te warm heeft, gigantisch nazweet en hierdoor kou vat, vind ik DAT dus zielig. Mensen die alles verlangen van het paard tijdens het werk, daarna nog zeiknat wegzetten en lekker naar huis gaan.
Want dat hoort zo. Dat is natuurlijk.

Nu ligt het er totaal aan wat je met je paard doet, maar mijn trainingen zijn erg intensief vaak en hij moet dan zijn warmte wel kwijt kunnen. Anders kun je dat nooit vragen van je paard.
En aangezien ik niet langer dan 1,5 uur daarna aan de hand kan stappen (wat ik ook sneu vind) is het met een scheermes snel opgelost.
Of denk aan de spieren die kou vatten door het nazweten, en mensen die het niet begrijpen als t paard de volgende dag moeilijker loopt.

Het is zo persoonlijk wat je met je paard doet, wat hij al gewend is en hoe hij zijn vacht aanmaakt.. De een zit heel dik in het haar, de ander niet en dan moet je eens naar je paard kijken ipv anderen. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:15

jorien, paard kan ook met vacht zijn warmte kwijt, namelijk door te zweten.

Je hoeft ook echt geen 1,5 uur met je paard aan de hand uit te stappen. Als ie op adem is en het zweten is gestopt (na 10-15 minuten bij mijn paard) kan het helemaal geen kwaad om je paard (bloot) weer op de wei te zetten. Alleen zijn haren zijn dan nog nat, zijn huid niet meer.
Als jouw jas aan de buitenkant nog nat is dan voel je die kou toch ook niet? Wel als je met je natte, blote huid buitenloopt. Het zweet wordt door de haren naar buiten getransporteert....

Ik vind het ook altijd erg tegenstrijdig om de natuurlijke deken af te scheren en er een nep-deken op te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:46

Mijn paarden staan ook allemaal bloot.
Ik zie hier een boel mensen die niks snappen van de natuurlijke werking en bedoeling van een paardenvacht. Nat wegzetten waardoor ze kou vatten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:31

Repelsteel lees je goed? :D Waardoor de spieren kou vatten.

Zie je wat je zegt Max? Na 15 minuten bij jou. Bij mij niet. Ik liep er ongeschoren een dik uur naast. Nu weet ik niet hoe jij in je tijd zit, maar dat red ik niet ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:49

Juist Jorienn. Onze paarden staan hier volop in training, dan is scheren in het belang van het welzijn van onze paarden. Met een kwartier stappen zijn ze echt niet droog hoor (en ja dat weet ik want we doen ook nog zoiets als cooling down). Zeker niet als je in een binnenbak gaat trainen (of op wedstrijd zou gaan) met een paard vol in de vacht!

Als je een paar keer in de week wat recreatief rijdt, waarbij je paard nauwelijks zweet kan je paard prima met zijn eigen jas (maar ook dan zijn er nog steeds paarden die een extra deken nodig hebben). Maar als je je paard iedere dag flink traint, dan kan je hem daarna echt niet zomaar nat buiten zetten. Als je dan eerst 3 tot 4 uur moet wachten met zweetdeken tot hij droog is, dan is scheren toch echt een betere optie. Zeker omdat ze dan niet al die tijd op stal hoeven te staan. Ze hebben hier allemaal een goede deken op en staan 24/7 (nou ja, minus de trainingstijd dan) buiten in de wei.

Mijn paard staat nu stil ivm een blessure, dus die heeft nu een (matige) wintervacht. Zodra hij weer echt in het werk komt, gaat toch echt het scheer apparaat erover.

Ik stap hem nu wel iedere dag 20 minuten, met zadel erop. Nu het droog weer is, is dat prima te doen, maar als het regent en hij zit onder de blub, dan heb ik dus wel een probleem daar kan ik geen zadel of tuig op leggen. Hoe doen jullie dat dan?

Een paard met een wintervacht die hard aan het werk moet, kan zijn warmte trouwens niet kwijt, met alle mogelijke ellendige gevolgen voor de spieren!!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:00

Ik liep er hier ook zeker een uur naast om hem op adem te krijgen toen hij nog niet geschoren was. Dat vind ik geen doen. Verder werd hij met vacht ook sloom, dus hup eraf.

De 2 die ik niet rijd staan gewoon met berenvacht in hun blote kont buiten en dat blijft ook zo.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:05

Ik zet mijn beertje altijd 2 uur in de stal met zweetdeken.Het rijden met Britta is wel een beetje bejaardengym.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:07

Hier ook een sexy naakt paard :)

Toen ik haar net had wel altijd in de dekens tot 5 jaar geleden... toen lekker bloot gegaan... en vorige jaar een keer geschoren omdat ik wedstrijden wilde rijden en ze was elke keer mega nat.
Maar ze is nu afgekeurd dus doe ik verder bijna niets met haar behalve wat VD dus weer lekker helemaal naakt zonder deken :D als teddy <3

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:15

Dan moet die nattigheid in die vacht wel kunnen verdampen. in de winter net vochtige lucht en vaak regen verdampt het zweet moeilijk. daardoor duurt het ook zo lang voor je paard weer opdroogt. rollen in droig zand is er vaak ook niet bij. En als het ook nog regent.

Daarbij verminderd sporten in een te warme dikke vacht de prestaties. Zie jij mensen trainen voor een hardloopwedstrijd in dikke warme kleren? Nee. omdat je het dan je warmte niet meer goed kwijt raakt door de isolerende werking van je kleren.
Een vacht kun je niet voor het trainen uit doen en na het trainen weer aan doen. daarom heb je een deken nodig. De kwaliteit van dekens is enorm verbeterd. dus je hoeft vaak geen super dikke en zware deken meer op. Dat scheelt in comfort voor je paard.

Hier thuis lopen die van mij zo lang en zo vaak mogelijk zonder deken. ik train niet intensief. ze worden slechts heel licht gebruikt. zou ik weer wekelijks naar clubles/priveles en evt. nog wedstrijd in een binnenbak gaan, dan zou ik het wel overwegen omdat ik mijn paarden altijd buiten heb staan met inloopstal en uren bezweet rondlopen of op stal zetten is in mijn ogen geen optie. Dan liever scheren. Haar aanmaak is deels aanleg en deels hormonale (daglicht) invloed. Dekens voorkomen maar deels een te dikke vacht. ik gebruik ademende regendekens voor wanneer het koud en nat is. bij koud en droog weer redden ze zich wel. bij koud, winderig en veel regen voelen die van mij zich niet happy meer buiten. Dan krijgen ze het koud en willen terug naar stal. met dekens op hebben ze het minder snel koud en hebben ze minder de behoefte te schuilen.

In de natuur stapt/graast een paard vooral. als ze al draven en galoperen is dat een korte sprint uit schrik, spel of om buiten bereik van een roofdier te komen. dat is geen training van een uur of langer achter elkaar waarin extra krachtinspanning wordt gevraagd. en buiten gaat het dan nog redelijk. maar is een paard de kou gewend en moet het dan in een ineens veel warmere binnenbak aan het werk... Dat is zwaar.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:24

Hier ook een beertje op de weide :)

Heb nog een 0 gram tegendelen. Die alleen opgaat bij echte kou gecombineerd met wind en regen..

En heb nog een 200 gram winterdeken liggen. Vorig jaar niet gebruikt en hoop jet dit jaar weer niet te hoeven gebruiken..

Nu na het werken (longeren, hoog zwanger rijden we niet haha) krijgt hij eventjes een zweetdeken op. Of we stappen lkkr lang uit :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:48

Heleennn schreef:
anniekow schreef:
Mijn twee Shetlanders staan ook gewoon 24/7 bloot buiten. Mijn New Forest trouwens ook, maar die krijgt wel een deken op als het lang en hard regent anders staat ie te trillen.

Doen jullie dan ook een ongevoerde deken op?

Bij zware regen blijft mijn paard een dag op stal...

Waarom?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:52

Mariska88 schreef:
Hier ook een beertje op de weide :)

Heb nog een 0 gram tegendelen. Die alleen opgaat bij echte kou gecombineerd met wind en regen..

En heb nog een 200 gram winterdeken liggen. Vorig jaar niet gebruikt en hoop jet dit jaar weer niet te hoeven gebruiken..

Nu na het werken (longeren, hoog zwanger rijden we niet haha) krijgt hij eventjes een zweetdeken op. Of we stappen lkkr lang uit :)

Waarom leg je die regendeken uberhaupt op? Daardoor verhinder je hem zijn vacht op te zetten om zich te isoleren als hij het koud heeft. De deken zou dus genoeg moeten zijn om hem warm te kunnen houden omdat hij dat zelf dan niet kan. Zonder deken kan hij het zelf regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:04

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:09

Paarden kunnen inderdaad gewoon nat terug de wei op na het werk. Zolang ze maar niet meer staan te pompen. Is mijn paard nooit ziek van geworden. Wel deed ik er een deken op als het weide seizoen geopend was en het weer zo maar weer om kan slaan kou en veel regen (gehele dag). Ze kunnen dan niet meer schuilen dus dan is een regendeken een mooi iets. Maar dan ligt die er hooguit 2 of 3 dagen op ligt er aan hoe de regen aanhoud. Bij enkel een buitje uiteraard geen deken op.

Als je geen dekens op doe moet je juist niet te moeilijk denken. Het is namelijk zo simpel en een uur uitstappen heb ik nog nooit hoeven doen. Meestal na 10 min en klaar. Zweetdekens en al die poespas zijn overbodig. Zeer minimaal borstelen anders heeft die vacht nog geen nut..

Ik ben heeeeel stiekem toch wel blij (ja ik beken) dat mijn dame nu de hele tijd keurig schoon en droog onder een deken staat :P... Maar waar ik het meest blij mee ben en daar doe ik het dus voor dat mijn dame aktiever en opgewerkter is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:13

Mijn Tinkertje staat ook gewoon dekenloos. Ik vind het lekker makkelijk, geen dure dekens die steeds kapot gaan, niet elke keer hoeven na te denken welke deken nu weer op moet..

Maar ik rijd dan ook recreatief en niet intensief en ik ben een mooi weer ruiter. Dus dat gaat mooi samen. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:15

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:

Hahaha, weer zo'n onzin. :D

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Dit verhaal gaat niet over het zweten dat ontstaat bij intensieve inspanning. Dan heb je namelijk wel degelijk dat de spieren te veel af koelen. Dan is namelijk niet alleen de vacht aan de buitenkant nat, maar de totale vacht. dat maakt een groot verschil.

Nogmaals, als het paard weinig aan het werk gezet wordt, is er helemaal geen probleem om het zonder deken te doen (alhoewel er dan nog steeds paarden zijn die wel graag een deken krijgen. Sommige zijn nu eenmaal koukleumen. Waarom dan niet doen?) Als een paard intensief getraind wordt, zit een flinke wintervacht echt in de weg.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:15

Anoniem schreef:
Jorienn schreef:

Hahaha, weer zo'n onzin. :D

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Sorry maar vind dit niet een hele betrouwbare website. Is heeel erg vanuit een bepaald oogpunt geschreven en dit neem ik ook zeker niet zomaar voor waar aan.

Ik ben er van overtuigd dat paarden zichzelf warm kunnen houden als het teddybeertjes zijn. Maar als je fanatiek sport met je paard dan is het teddybeertje zijn niet handig en niet prettig voor het paard. Die van mij heb ik nog nooit hoeven scheren omdat hij dun in zijn vacht zit. Ik doe wel lekker dekentje op om te voorkomen dat hij zijn haren overeind moet zetten. Daarnaast ploegt hij de hele wei om als hij het koud heeft omdat hij dan gaat rennen en dit doet hij niet als hij het lekker droog en warm heeft.