Straf ik op een foute manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 01:10

miekelover schreef:
nee dat doe ik ook niet. Ik geef gewoon veel om mieke en als ze verveld doe ga ik haar geen rot schop geven

en waarom verveelt ze?
omdat het niet wordt afgestrafd.
Als mijn paard staat te vervelen roep ik een keer euh, geen reactie is mep...
Paard mag heel de dag paard zijn, maar die 2 uur per dag dat ik bezig ben, moet hij maar luisteren.
Heel duidelijk in, want hoe duidelijker je bent, hoe minder meppen het kost, omdat het paard zijn grenzen kent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 10:03

Ik denk niet na bij een reactie......... ik schop! Ik heb nou eenmaal losse voetjes wat dat aangaat........ Er is er nog geeneen geweest die er slechte van geworden is

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 11:57

Miekelover, volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
a. je hebt het gewoon enorm getroffen met je paard (maar dat zegt echt niets over alle andere paarden op de wereld)
b. het is de leeftijd Bloos! Knipoog (en dan praten we over 5 jaar wel eens weer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:07

En ze heeft een paard van 8, wat de jeugd en pubertijd alweer voorbij is.
En al opgevoed is en nog steeds word door de eigenaar.
Dus die voed het paard wel weer ff op als ze thuis is Lachen
een verschil met diegene die een eigen paard hebben en het zelf ook op moeten lossen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 12:45

Hmm, als mareska mij bijt ofzo kan ze echt wel een trap verwachten. Geef ik een tikje met m'n vingers op dr kont dan lacht ze me vierkant uit, en doet ze het die keren erna nog net zo erg, wat dat betreft is het er een die soms een beetje "hardleers is".
Over of mijn pony mij wel lief zou vinden omdat ik hem wel eens een schop verkoop, denk ik dat hij mij iig niet lief zal vinden Haha! Knipoog maar hij heeft wel respect voor me (dat is wel wederzijds) en ze weet wie de baas is.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:11

miekelover schreef:
IK ZOU NOOIT MIJN PAARD EEN TRAP GEVEN. HIERDOOR RAAKT HET VERTROUWEN EN LIEFDE TUSSEN JULLIE KWIJT !!!!!!!!!!!!!

Als 'ie naar je trapt IS er dus geen vertrouwen en liefde.

Ik antwoord mijn paard altijd met gelijke maat. Lief zijn met lief zijn, vertrouwen met vertrouwen, oren naar achter met een vermaning, en trappen (of dreigen) en pletten met een rotschop.

Omdat hij dat weet, laat hij dat trappen/pletten wel uit z'n mooie koppie. Als hij lastig is of dreigt dat zeg ik 'DENK erom' en is het gelijk weg. Waarom? Omdat hij weet dat achter die woorden iemand staat die niet bang is om het dreigement door te voeren. Hij heeft de stok achter de deur al eens gevoelt, en nu kan ik toe met een scherpe waarschuwing.

Ik sprak een tijdje terug iemand die haar paard niet kon longeren omdat het de zweep niet respecteerde. Reageerde er gewoon niet op 'zelfs als ze een klapje op de grond gaf'. Wat blijkt? Paard had nog nooit een tik met die zweep gehad. Waarom zou hij dat een boodschap hebben aan een tik op de grond? Waarom zou mijn paard een boodschap aan een waarschuwing hebben als hij nog nooit een lel gehad heeft?

Het zou interessant zijn jou met mijn vorige paard aan het werk te zien. Eentje van het type zware Welsh Cob, tot z'n 5de in een kudde in Wales gelopen, toen geruind en naar Nederland gehaalt. 't heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor die in het gareel was. Nog nooit zo'n dominant paard meegemaakt. En het enige wat hielp was alles onmiddelijk in gelijke munt terug betalen. Hij dreigen? Kreeg 'ie gelijk een rotschop (met platte voet onder z'n buik meestal, heel wat vriendelijker als een ander paard had uitgedeelt..). Als ik niet onmiddelijk keihard afstrafte dan had hij zo door dat hij de dienst uitmaakte.

Uiteindelijk helemaal goed gekomen met dat dier, hij ging voor me door het vuur. Ik galoppeerde zonder zadel, hoofdstel of halster, met m'n armen wijd opzij, in rengalop naar de weide. En hij heeft me nooit laten vallen. Dus respect en vertrouwen had hij wel dergelijk; we hadden een hele vaste, hechte band. Maar daarvoor moesten we eerst onze posities vast stellen - ik stond boven hem. Ik strafte consequent het slechte af en beloonde het goede, en dat loonde uiteindelijk.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 13:54

ArwenLune"]
[quote="miekelover schreef:
IK ZOU NOOIT MIJN PAARD EEN TRAP GEVEN. HIERDOOR RAAKT HET VERTROUWEN EN LIEFDE TUSSEN JULLIE KWIJT !!!!!!!!!!!!!

Als 'ie naar je trapt IS er dus geen vertrouwen en liefde.

Ik antwoord mijn paard altijd met gelijke maat. Lief zijn met lief zijn, vertrouwen met vertrouwen, oren naar achter met een vermaning, en trappen (of dreigen) en pletten met een rotschop.

Omdat hij dat weet, laat hij dat trappen/pletten wel uit z'n mooie koppie. Als hij lastig is of dreigt dat zeg ik 'DENK erom' en is het gelijk weg. Waarom? Omdat hij weet dat achter die woorden iemand staat die niet bang is om het dreigement door te voeren. Hij heeft de stok achter de deur al eens gevoelt, en nu kan ik toe met een scherpe waarschuwing.

Ik sprak een tijdje terug iemand die haar paard niet kon longeren omdat het de zweep niet respecteerde. Reageerde er gewoon niet op 'zelfs als ze een klapje op de grond gaf'. Wat blijkt? Paard had nog nooit een tik met die zweep gehad. Waarom zou hij dat een boodschap hebben aan een tik op de grond? Waarom zou mijn paard een boodschap aan een waarschuwing hebben als hij nog nooit een lel gehad heeft?

Het zou interessant zijn jou met mijn vorige paard aan het werk te zien. Eentje van het type zware Welsh Cob, tot z'n 5de in een kudde in Wales gelopen, toen geruind en naar Nederland gehaalt. 't heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor die in het gareel was. Nog nooit zo'n dominant paard meegemaakt. En het enige wat hielp was alles onmiddelijk in gelijke munt terug betalen. Hij dreigen? Kreeg 'ie gelijk een rotschop (met platte voet onder z'n buik meestal, heel wat vriendelijker als een ander paard had uitgedeelt..). Als ik niet onmiddelijk keihard afstrafte dan had hij zo door dat hij de dienst uitmaakte.

Uiteindelijk helemaal goed gekomen met dat dier, hij ging voor me door het vuur. Ik galoppeerde zonder zadel, hoofdstel of halster, met m'n armen wijd opzij, in rengalop naar de weide. En hij heeft me nooit laten vallen. Dus respect en vertrouwen had hij wel dergelijk; we hadden een hele vaste, hechte band. Maar daarvoor moesten we eerst onze posities vast stellen - ik stond boven hem. Ik strafte consequent het slechte af en beloonde het goede, en dat loonde uiteindelijk.
[/quote]
Amen! Zo hoort het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:13

Idd, goed verwoord

Mieke heeft de mazzel dat haar pony door de iegenaar al het een en ander bij is gebracht.
Maar nu denkt ze het allemaal zelf te doen.
is de leeftijd zullen we maar zeggen Lachen

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:26

ja ik vind dat jullie gelijk hebben.
nou is die van mij al 10 en heeft toch echt soms nog wel een paar schoppen nodig.
anders gebeurd er niets.
en miekelover die van jou is dan waarschijnlijk uit zijn karakter al erg braaf.

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:29

Als jij je paard wilt straffen doe dat dan op een normale manier, zodat is LOS staat, stel je voor jij trapt hem en hij raakt in paniek. dan staat ie nog vast. dat arme beessie word helemaal panisch.

dus trap hem als je hem los hebt staan natuurlijk wel aan een halstertouw maar niet aan 2 kanten!!!!

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:30

nee ik trap hem 1 keer en niet meer dan is het ook klaar

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:32

Okee maar schrikt ie er niet erg van?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:34

zieta_lover schreef:
voor jij trapt hem en hij raakt in paniek. dan staat ie nog vast. dat arme beessie word helemaal panisch.

Als het een verdiende afstraffing was - en je paard weet dondersgoed als het verdient was - dan raakt hij daar dus niet van in paniek. Zodra hij zich namelijk 'gewonnen' geeft stop je met straffen en ben je weer neutraal en vriendelijk. De boodschap is naar je paard luid en duidelijk - "als jij vervelend naar mij doet krijg je straf, en zodra je weer lief bent ben ik ook weer lief"

Ik heb er onderhand aardig wat onder handen gehad, ook de wat moeilijkere (lees: stierlijk verwende) typetjes, en er is er nog nooit 1 in paniek geraakt door een terechte afstraffing.

Als je dóór blijft slaan of schoppen als hij zich al gewonnen heeft gegeven zal hij misschien inderdaad in paniek raken, maar dan heb je het niet meer over een afstraffing, dat is je woede koelen op een dier. Dat is walgelijk. Daar hebben we het in dit topic ook niet over.

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:42

jah maar je moet niet te veel stampen zodat er een wond komt ofsow

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:44

Wow, een wond

hallo, we hebben het hier over een schop verkopen, niet je paard finaal dood schoppen of slaan.
Nee als je dat doet hoor je in het gesticht.

Maar als je een keer je paard schopt, heeft hij er echt geen wond van, niet eens een broze plek

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 14:50

En wij schoppen nog zachtjes vergeleken met wilde paarden...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:09

Ik ben het met de meeste mensen eens hier. Als een paard mij plat drukt tegen de muur, bijt of schopt, dan kan ie absoluut iets terugverwachten en meteen ook. Als je te lang wacht, heeft het geen zin. Consequentie heet zoiets.

Miekelover, wat jij doet moet je zelf weten, maar je komt er nog wel eens achter....

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:17

Leuke relatie zul jij met je paard hebben, met een paard omgaan is gedeeltelijk ook compromissen sluiten, het paard werkt voor je, als jij hem rechtvaardig en goed behandelt. Maar jij bent zo koppig dat je niet eens een normale discussie kan voeren, laat staan dat je goede argumenten aanvoert. Ik zou me afvragen of jouw relatie met je paard dan wel van 2 kanten komt.
Oja, ik kon ook zonder zadel en hoofdstel op mn ex-paard (bolle fjord) rijden, das niet zo bijzonder. En begin nou niet over het feit dat je een arabier hebt, das is niet zo, je zet zelf in je profiel dat je een kruising arabier-haflinger hebt. Aangezien haflingers weinig bloed dragen lijkt me een goede verglijking tussen jouw paardje en een haflinger niet helemaal mogelijk.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:42

Ik heb vandaag mijn paard een schop verkocht.... Ach gut
Ik was haar benen even aan het afspuiten. Als ze ergens een hekel aan heeft, is het wel natte voeten Haha! en haalt uit met 1 been.
Als ze íets niet mag (en dat weet ze donders goed, maar kan het soms niet laten) is het uithalen. Boos! Mijn eerste reactie was dus een schop terug... daarna de slang er weer op, ik zag haar been weer iets optrekken.... een "EEH" was voldoende, ze liet hem staan. Ik heb haar toen beloond...
Daarna heeft ze haar benen niet meer verplaatst, totdat we weggingen...

Heb ik nu de band tussen mijn paard en mij verpest? Ach gut Clown

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 15:58

Tigger schreef:
Ik heb vandaag mijn paard een schop verkocht.... Ach gut
Ik was haar benen even aan het afspuiten. Als ze ergens een hekel aan heeft, is het wel natte voeten Haha! en haalt uit met 1 been.
Als ze íets niet mag (en dat weet ze donders goed, maar kan het soms niet laten) is het uithalen. Boos! Mijn eerste reactie was dus een schop terug... daarna de slang er weer op, ik zag haar been weer iets optrekken.... een "EEH" was voldoende, ze liet hem staan. Ik heb haar toen beloond...
Daarna heeft ze haar benen niet meer verplaatst, totdat we weggingen...

Heb ik nu de band tussen mijn paard en mij verpest? Ach gut Clown

Gna gna, JA }> ! Clown

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 16:52

Hahaha, je moet ook om je eigen veiligheid denken ja. En ik zou precies hetzelfde hebben gedaan.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 17:07

Zo! Ik heb heel wat losgemaakt met mijn vraag, zie ik......
Het blijft een ontzettend moeilijk onderwerp.
Op het moment gaat het een stuk beter met mij en mijn paard. Wat ik gemerkt heb, is dat de dominantie-verhouding eerst heel duidelijk moet zijn voor je paard. Om dat voor elkaar te krijgen moet je heel zeker zijn van alle handelingen die je doet en letterlijk stevig in je shoenen staan. Paarden vangen hele kleine signalen op. Hij moet het gevoel krijgen dat jij iemand bent die het waard is om dominant over hem te zijn en bij wie hij veilig is. Als je goede lichaamstaal hebt, en goed de signalen van zijn lichaamstaal opvangt, zul je weinig of geen conflicten met je paard hebben. Het werkt bij mij en Rafiq heel goed! Ik geef hem duidelijkheid en dat maakt dat hij meer vertrouwen heeft in mijn handelingen. Als ik chagerijnig ben moet ik niet meteen naar hem toe gaan, maar eerst tot rust komen en weten dat ik correct met hem om kan gaan en niet mijn bui op hem afreageer als hij stout is. Mijn paard gaat ook juist lopen etteren als ik moe ben of niet lekker in mijn vel zit. Hij wordt onzeker omdat je op dat moment geen sterke leider bent, en wil die rol dan voor ons tweeen op zich nemen. In het wild is een goede kuddeleider van levensbelang, anders ga je dood. Sinds ik mij op die manier in Rafiq verplaats is het allemaal heel logisch! Onze band is in een korte tijd een stuk beter!

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:20

mooi dat is goed.

je moet je paard niet gelijk straffen met een schop (behalve als hij schopt).
eerst met je stem en als er geen reatie op komt dan kun je hem een knal geven .

groot gelijk

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:20

Ja echt, ik ben van mening dat je paard ten alle tijde respect voor je moet hebben. En dat dwing je alleen af door consequent te zijn.

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:22

ja inderdaad

vind ik ook.