Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:56

Ja, elke dag wel :).
Staan met zn 2en, dus heb elke dag een kruiwagen vol.

_Alarm_wlkp

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:01

Schuilstallen op de paddocks en paddocks worden tot 2x toe op een dag gedaan!
De stallen thuis tot soms 3 a 4x de drollen eruit halen :)

De weides hangt er vanaf. Indien strookbegrazing dan word de mest weggehaald.
Staan de volop op open weide dan niet en word het naderhand gesleept.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:46

ik snap nooit dat mensen de mest uit de wei WEL opruimen. Er zijn bij ons in de wei wel hoge "poepplekken" maar er blijft genoeg land over.
Hier gaat in het voorjaar de mesthoop over het land. Na een aantal weken wordt het gemaaid en dan kunnen de paarden er weer op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:57

Tot 2 jaar geleden deed ik het iedere dag zelf met een grote poepzuiger achter de quad. Toen ik zwanger werd ben ik ermee gestopt en heeft mijn man het een tijdje voor me gedaan. Het laatste jaar doet onze tuinman het doordeweeks dagelijks. Op zaterdag en zondag blijft het liggen maar dat wordt dan op maandag weer netjes verwijderd door onze tuinman. Tegenwoordig mbv een nieuwe extra grote 1000 liter poepzuiger achter de quad. Ik heb er geen tijd meer voor nu met de kleine erbij.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:02

Ja! Meerdere malen in de week. Het hangt er een beetje van af hoe het weer is en hoe druk ik het heb. Maar ik probeer het iedere dag. De weide blijft er erg mooi van en de paarden eten het netjes over al af. Het weiland ziet er dus uiteindelijk mooier van uit :) Dat is wel zo fijn

joycelba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:03

ook elke dag

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:07

loopstal en paddock dagelijks mest ruimen ja...maar 5 hectare land ? neuh, ben gekke henkie niet :+

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:25

de kleine (een paards) paddocks worden wel dagelijks gedaan. Maar de grote paddock + aangrenzende grote wij is niet te doen met 30 paarden. Wordt regelmatig omgespit de paddock.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:53

Mijn antwoord van "ben gekke henkie niet" is 2 posts voor mij al ingepikt zie ik. Niet zo heel veel land hier maar toch gewoon geen zin in, ook geen tijd overigens. Heb al amper tijd voor de paarden zelf dan zou ik helemaal niks meer hebben. Ik hou wormen goed in de gaten (mest of bloedonderzoek) ga tzt ook zelf leren om mest onderzoek te doen zodat het bmvaker gecheckt kan worden. We hebben overigens ook schapen dus minder kans op wormen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 02:43

Hier ook elke avond nadat ze binnen komen. We hebben niet enorm veel weiland en willen het graag goed houden. Ook ivm wormen is het beter om het op te ruimen. paddocks en bak ruimen we ook op. Hou je de bodem veel beter mee, slibt minder snel dicht, heeft de drainage ook nog zin en blijft de bodem droog.

Afgelopen zomer stonden ze op 5 hectare weiland, dan ruimen we t niet op. Die stukken weiland zijn zo groot dat je echt moet zoeken naar de hoopjes :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 06:44

max66 schreef:
ik snap nooit dat mensen de mest uit de wei WEL opruimen. Er zijn bij ons in de wei wel hoge "poepplekken" maar er blijft genoeg land over.
Hier gaat in het voorjaar de mesthoop over het land. Na een aantal weken wordt het gemaaid en dan kunnen de paarden er weer op

Dat ligt er maar net aan hoeveel ruimte je hebt...je zegt net zelf al dat er ondanks de poepplekken genoeg land overblijft.Dit is niet bij iedereen het geval ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:01

Op onze stal ben je verplicht je eigen weitje bij te houden qua mestballen.. Dit is de nummer 1 bescherming om je paarden wormvrij te houden!! De enorme bergen mest zorgen ervoor dat wormen makkelijk eitjes kunnen gaan leggen en zo "besmet"je uiteindelijk je gehele wei.. Slepen is natuurlijk zeker niet de oplossing voor je eigen ogen lijkt het schoon maar met slepen verspreid je nog meer wormenlarven over de wei! Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je minder wormbestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken en dus minder giftige stoffen in het paardenlijf komen. Uiteraard is het een rotklus maar bij ons op stal is het een stuk makkelijker gemaakt door de aanschaf van een Quad met poepzuiger!! Werkt ideaal! Snel, handig en zeer schoon door iedereen te gebruiken. Zo kan ik makkelijk mijn weitje waar ik drie paarden heb staan 1 x de week doen en is het dus altijd superschoon! Je laat je paard in zijn box toch ook niet in de stront staan.. !

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:11

Wij hebben 2paarden en 2 pony,s ik ruim het 2x per dag op.als je zelf een hele grote wei hebt zou ik het ook niet opruimen,dan zou ik er wat schapen bij zetten.deze eten dan de worm eitjes op.zelf vind ik het ook vies als je wei niet zo groot is,onze buurman bv in wei naast ons ruimt ook niet op.je krijgt een heel poepveld,hij doet strookbegrazing dus hij heeft geen lange stukken.zelf geef ik ze de hele wei maar door het opruimen geen lange stukken.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:45

Ik doe het ook nooit hoor, we hebben 2 stukken land van 2 hectare en een van 1 hectare dus ik wissel ze veel af. Mn moeder wil wel dat ik het doe maar het gaat hier alles berg op berg af dus heb echt geen zin om daar met de kruiwagen overheen te lopen. + dat het gras er veel te hoog voor staat en dan ga ik me eraan irriteren als ik een drolletje niet weg krijg. Als je door het land loop zie je amper poep liggen. Wel mest ik de stallen natuurlijk elke dag :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:44

Biscaya: als de dieren een beperkte ruimte tot hun beschikking hebben dan zul je idd moeten ruimen.
Maar een beperkte groep op ruim voldoende land waarbij de stukken na het grazen gesleept worden en daarna geruime tijd leeg blijven, geen enkel probleem.
De meet die hier de paddocks en schuilstallen uitgehaald word gaat uiteindelijk via de mesthoop ook wer het land op.
Bij een vaste groep, weinig vreemde dieren op het terrein en correct wormbeleid is dit geen enkel probleem.

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:44

In het weiland? Nee. De rest (stal/bak/etc) wel.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:45

Hier wel 2 x per dag, paddocks/stallen en weides.

Rockefeller0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:42

Nee, in de wei en stal wordt het gedaan. In de bak en op het terrein wel.

Pris1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:41

Bij ons ook iedere dag, ze staan met zijn 4'n op een niet al te groot stukje, zou eigenlijk 2 keer per dag moeten zoveel als het dan is...

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:45

1x in de week ruim ik de mest op in het weiland.er staan 2 paarden in dus het word 2 x per week gedaan de andere doet het ook
zo is het te overzien en meestal is het niet zo veel 1/2 kruiwagentje
is beter voor de wei en voor worm besmetting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:51

biscaya schreef:
Op onze stal ben je verplicht je eigen weitje bij te houden qua mestballen.. Dit is de nummer 1 bescherming om je paarden wormvrij te houden!! De enorme bergen mest zorgen ervoor dat wormen makkelijk eitjes kunnen gaan leggen en zo "besmet"je uiteindelijk je gehele wei.. Slepen is natuurlijk zeker niet de oplossing voor je eigen ogen lijkt het schoon maar met slepen verspreid je nog meer wormenlarven over de wei! Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je minder wormbestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken en dus minder giftige stoffen in het paardenlijf komen. Uiteraard is het een rotklus maar bij ons op stal is het een stuk makkelijker gemaakt door de aanschaf van een Quad met poepzuiger!! Werkt ideaal! Snel, handig en zeer schoon door iedereen te gebruiken. Zo kan ik makkelijk mijn weitje waar ik drie paarden heb staan 1 x de week doen en is het dus altijd superschoon! Je laat je paard in zijn box toch ook niet in de stront staan.. !

Dat is een aanname wij hebben dit eens getest en het maakte hier in wormbesmetting geen verschil of we de weide wel of niet uitmesten.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:56

ik heb 2 weide, 1 mest ik iedere dag uit. en de andere is een stuk groter sleep ik gewoon 1 x in het jaar. word het allemaal mooi verdeeld en is de wei ook weer bemest :P

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:27

de box,doe ik elke dag.en de bak ook.ook de wei haal ik het elke dag uit.we hebben niet zoveel land.en wil daarom elke grasspriet benutten.ik had eerst alleen een Welsh.hij kan van elke wei in de bak komen.
hij poepte alleen in de bak nooit in het land.dus is knap zindelijk.maar sinds april. hebben we er een shetlander erbij.en deze poept wel overal.nu heeft de Welsh ook zoiets van.dan kan ik overal ook wel poepen.dat is wel jammer. :( maar van de ene kant,moet van de shetlander toch opruimen.dan kan ik die van de Welsh ook mee nemen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:54

Wij doen de weides de eerste 3 maanden dat ze de wei in gaan elke dag, dan doen we ook nog aan strookbegrazing dus dan zijn de stukken nog te overzien en is er weinig hoog gras. Na een maand of drie is het vaak en te warm, het stuk gras waar ze op staan te groot en het gras weer te hoog om het bij te houden, dan stoppen we dus met uitmesten en aan het eind van het weide seizoen slepen we de weides een keer.

De winterweide wordt verder elke week uitgemest en de stallen elke dag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:06

ik moet zeggen dat als je een weide met groot oppervlakte hebt met enkele favo poepplaatsen dat het dan een heerlijke voldoening geeft om 2x per week 'boerengolf' te spelen, met paardendrollen ipv ballen..
ennnnnnnnn tjakkkkkkka weer een hoop verspreid over 5m2... slagmateriaal omhoog brengen, aimmmmmmmmmmmm fireeeeeeeeeeee en volgende hoop verspreid zich. als je het bijhoud is dat zo gebeurd en geeft een heerlijk humor momentje om het te doen.. mocht het niet verspreid genoeg zijn dan kun je het iedere zoveel tijd nog even uitslepen toch?

even voor de juiste techniek:
Afbeelding