Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlivb

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:25

Als buitenstaander heb ik natuurlijk makkelijk praten, de uitspraak die TS doet over 'waarde' kan ik me wel in vinden.

Een paard goedkoop of voor niets wegdoen loopt zo vaak fout af, ik zou me constant zorgen maken over verhandelen of toch te zware/verkeerde arbeid voor dit paard. De optie slacht (of inslapen) creëert wel rust. Liever 'korte pijn' als dat 'ie op de verkeerde plaats terechtkomt :n

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:59

Wauw, ik zou dit ook zo'n moeilijke keuze vinden...

Op dit moment ben ik ook heel erg aan het twijfelen wat ik met mijn (gezonde) paard zou doen, ook hier zijn er straks minder uren in een dag dan ik graag zou willen, kinderen hé :D
Voor mezelf blijf ik terugkomen op het idee van een bijrijder/leaser/bruiklener. Als ik iemand zou kunnen vinden die ik volledig kan vertrouwen, dan zou dat voor mij de ideale oplossing zijn.
Maar waar vind je die persoon? Hoe ben je daar zeker van, en wat doe je als dat niet zo blijkt te zijn? Verkopen is voor mij nu wel een optie omdat het om een jong/gezond/ongecompliceerd dier gaat, maar ik heb slechte ervaringen met paarden met een bemerking te "verkopen" aan een onbekende goede thuis. Dat doe ik NOOIT meer, 100X liever slacht dan.

Geprojecteerd op jouw situatie: er zullen ongetwijfeld mensen rondlopen die op een correcte manier met jouw paard aan de slag kunnen, dat kan niet anders. Maar je hebt geen garantie dat je die tegenkomt, en zelfs al denk je die persoon wel gevonden te hebben, hoe wil je dat controleren en eventueel ingrijpen vanuit zwitserland? Ik zou het in jouw plaats niet goed durven denk ik.
Heb je het idee dat je "ooit" wel voldoende tijd zou hebben om met hem bezig te zijn? Zonder dat je daarvoor een ander paard moet wegdoen wel te verstaan? Indien het antwoord hierop ja is, zou ik het waarschijnlijk wel durven om hem nog een tijd gewoon te laten staan, en daarna zelf met hem aan de slag te gaan. Tot die tijd kan je verkopen eventueel in je achterhoofd houden, wie weet loopt de ideale match toch een keer voorbij, maar ik zou er niet op zitten wachten.
Indien het antwoord daarop neen is, dan zou ik ook voor slachten gaan. Even heel zakelijk en bot: als je toch zelf nooit enige plannen whatsoever met hem hebt, dan heeft het verder weinig zin om er geld in te blijven pompen. Ook al kan het financieel misschien wel, ik ben ervan overtuigd dat je best iets leuks kan verzinnen voor het geld dat je uitspaart door hem niet nog 25 jaar als grasmaaier aan te houden, en dan hebben we zelfs nog geen rekening gehouden met het feit dat dat voor hem vermoedelijk net niet de beste optie is.

Wat je ook doet, ik wens je veel moed en sterkte met je beslissing. Het is duidelijk dat je hier lang en goed over wil nadenken, dus in mijn ogen kan niemand je iets verwijten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:03

bakkabouter schreef:
Wauw, ik zou dit ook zo'n moeilijke keuze vinden...

Op dit moment ben ik ook heel erg aan het twijfelen wat ik met mijn (gezonde) paard zou doen, ook hier zijn er straks minder uren in een dag dan ik graag zou willen, kinderen hé :D
Voor mezelf blijf ik terugkomen op het idee van een bijrijder/leaser/bruiklener. Als ik iemand zou kunnen vinden die ik volledig kan vertrouwen, dan zou dat voor mij de ideale oplossing zijn.
Maar waar vind je die persoon? Hoe ben je daar zeker van, en wat doe je als dat niet zo blijkt te zijn? Verkopen is voor mij nu wel een optie omdat het om een jong/gezond/ongecompliceerd dier gaat, maar ik heb slechte ervaringen met paarden met een bemerking te "verkopen" aan een onbekende goede thuis. Dat doe ik NOOIT meer, 100X liever slacht dan.

Geprojecteerd op jouw situatie: er zullen ongetwijfeld mensen rondlopen die op een correcte manier met jouw paard aan de slag kunnen, dat kan niet anders. Maar je hebt geen garantie dat je die tegenkomt, en zelfs al denk je die persoon wel gevonden te hebben, hoe wil je dat controleren en eventueel ingrijpen vanuit zwitserland? Ik zou het in jouw plaats niet goed durven denk ik.
Heb je het idee dat je "ooit" wel voldoende tijd zou hebben om met hem bezig te zijn? Zonder dat je daarvoor een ander paard moet wegdoen wel te verstaan? Indien het antwoord hierop ja is, zou ik het waarschijnlijk wel durven om hem nog een tijd gewoon te laten staan, en daarna zelf met hem aan de slag te gaan. Tot die tijd kan je verkopen eventueel in je achterhoofd houden, wie weet loopt de ideale match toch een keer voorbij, maar ik zou er niet op zitten wachten.
Indien het antwoord daarop neen is, dan zou ik ook voor slachten gaan. Even heel zakelijk en bot: als je toch zelf nooit enige plannen whatsoever met hem hebt, dan heeft het verder weinig zin om er geld in te blijven pompen. Ook al kan het financieel misschien wel, ik ben ervan overtuigd dat je best iets leuks kan verzinnen voor het geld dat je uitspaart door hem niet nog 25 jaar als grasmaaier aan te houden, en dan hebben we zelfs nog geen rekening gehouden met het feit dat dat voor hem vermoedelijk net niet de beste optie is.

Wat je ook doet, ik wens je veel moed en sterkte met je beslissing. Het is duidelijk dat je hier lang en goed over wil nadenken, dus in mijn ogen kan niemand je iets verwijten.

Ik kan het niet beter verwoorden. Sterkte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:29

Dank jullie :)
Er zijn al best wat interessante opties voorbij gekomen om te overwegen.
Ik ga het eerst even laten bezinken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:43

Respect dat je zo ontzettend bewust bezig bent met het welzijn van je paard!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:48

ik zou hem of nog jaren in de opfok laten als je dat kunt betalen of er afscheid van nemen ( slachten)
ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen zoiets te verkopen omdat je dan gewoon nooit weet wat er met zo n dier gebeurd.. bij verkopen heb je er idd niks meer over te zeggen :(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:53

Wat ik nog mis in deze is het feit of jij al dan niet verwacht binnen een jaar/enkele jaren meer tijd en geld zal hebben voor hem?

Een jaar of twee extra in de opfok heeft weinig nut als jouw situatie nog steeds hetzelfde is, of zelf nog drukker met eventueel tweede kindje, een nieuwe baan en/of het rijden van je jonge merrie.

Dan sta je alsnog voor hetzelfde dilemma van een ongezond paard te moeten verkopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:03

Ook ik zou voor de definitieve optie gaan. Hoe rot het ook is, je gaat jezelf, anderen en het dier een hoop leed besparen denk ik. Goed zijn voor je dieren is soms die keiharde beslissing maken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:47

De kans is best groot dat het paard (dat je goedkoop zou moeten verkopen) in een lang handelstraject komt. De kans op een begrijpende eigenaar, die wilt investeren in het goedkoop gekochte paard, is heel klein. En zelfs al zou je die vinden, dan is de kans weer groot dat deze eigenaar alsnog kiest om het paard te verkopen als het toch "niet lukt". Bespaar het paard veel leed, en kies voor de slager.

Er staan genoeg gezonde paarden te koop. Door een "kapot" paard uit de verkoop wereld te halen, maakt een gezond paard kans op een leuke plek. Er gaan immers nog steeds gezonde paarden naar de slacht. Deze paarden gaan daarheen omdat de eigenaar geen nieuw thuis vinden, waarbij de eigenaar zelf de kosten voor onderhoud niet kan betalen (denk bijvoorbeeld aan Spanje, maar waarschijnlijk ook gewoon in NL). Er komen niet meer kopers op het moment, wel meer paarden in de verkoop. Ik vind dan ook dat je als eigenaar moet kijken naar wat eerlijk is, en een kapot paard nu gaan verkopen, daar heeft een nieuwe eigenaar niets aan, en het paard eigenlijk ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:51

Ik snap het dilemma qua spieren/training en de ataxie. Vooral omdat hij nog zadelmak gemaakt zou moeten worden. Het maakt het extra lastig dat je ze 'ver' weg zit inderdaad. Verkopen zou ik inderdaad niet doen. Misschien in laten rijden door iemand met veel ervaring en dan naar jou toe, maar dan zit je alsnog met 3 paarden... Ik zou zelf neigen naar slacht, want een betrouwbaar iemand vinden terwijl je zelf niet kan controleren, moeilijk. Maar ik snap wel dat je twijfelt, want als hij op zijn moeder lijkt qua karakter is het wel een fijn paard om mee om te gaan/te werken.

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:59

Mooi paardje! Ik zou een verzorger / bijrijder voor hem zoeken of toch gewoon een nieuw huisje waar hij lekker verwend wordt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:56

Ik zou eerst een second opinion doen. Hij loopt erg met zijn achterbeen de verkeerde kant op, maar dat kan ook gewoon zijn manier van draven zijn. Hij komt wel goed weg op de sprong voor een jong dier.

Ik heb al zo vaak gezien dat een jong dier bij een groeispurt of een glijder ergens maken daarna de opdruk ataxie kregen van een arts, die later prima erover heen groeiden en geen last meer hadden.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:12

Ik heb je een pbtje gedaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:15

Sizzle schreef:
is ook zeker een overweging :j

Nelleke, voor een gezond jong paard is 1 a 2 maanden al bijzonder kort.
Ik zou eerser denken aan 6-9 maanden en daarvor ben ik bang dat mijn financien tekort schieten aangezien ik in januari mijn baan verloren heb en nu flink aan het solliciteren ben.

Nee ik bedoel niet dat je m naar een toppunt moet trainen, 2 of misschien dan 3 mnd in de aquatrainer met een keer of 2 à 3 per werk gymnastiseren aan de hand, dan heb je echt wel een beeld of er vooruitgang in zit.

(En leg dat beeld dan ook vast voor potentiële kopers.)

Ik heb paarden gezien die na 2 à 3 weken in een aquatrainer al echt zichtbaar verbeterde.

Maargoed, er is dan kans dat je investering nutteloos was.

Sterkte met deze vreselijk lastige keuze.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:44

Tsja ik heb een beetje hard oordeel denk ik. Maar je fokt en dan komen er veulens, en fokken is ook gokken en helaas gaat het niet altijd zoals je wilt. Ik vind dat je daar dan verantwoordelijkheid voor moet nemen en gewoon voor dit paard moet zorgen, hij is vrolijk en blij dus geen enkele reden om dit dier te laten slachten. Een goed tehuis zoeken, dan alleen bij bekenden want andere zijn niet te vertrouwen en dan kan er van alles gebeuren met dit dier. Gewoon nog even lekker op de weide en wanneer de tijd er weer is ga je kijken in hoeverre je hem kunt beleren, en anders een fijn weidemaatje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:05

Hoi een zorgboerderij of een gehandicapten manege kan natuurlijk wel een goede plek voor hem zijn

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:12

Ik zou hem houden en als dat moeilijk te realiseren is dan laten inslapen/slachten.
Er zijn al zoveel paarden te koop die weinig tot niets mankeren en het risico is gewoon erg groot dat hij compleet verkl**t wordt bij een ander of als draaideurpaard de handel in gaat en uiteindelijk alsnog bij de slacht oid beland.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:19

franka75 schreef:
Hoi een zorgboerderij of een gehandicapten manege kan natuurlijk wel een goede plek voor hem zijn

Lijkt mij juist niet echt. Met name het werk op een gehandicaptenmanege wordt vaak onderschat. Denk aan mensen die door hun beperking niet goed mee kunnen bewegen.
Zorgboerderij zou een optie kunnen zijn als het met name om het zorgwerk gaat (borstelen, wandelen, grondwerk) en niet om het rijden.

Ts: ik stuur je een pbtje. Ik weet wellicht nog een interessante optie.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:39

Je verhaal kwam me zó bekend voor toen ik het las. Ik heb je paard een aantal maanden geleden gezien toen ik voor een pensioenplek ging kijken.
Prachtig en superlief paard. Staleigenaren spraken ook heel betrokken over hem.
Hopelijk kan je een goede oplossing vinden, veel sterkte!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 00:51

Als ik eerlijk ben... Ik heb jouw advertentie ook gezien en mezelf direct afgevraagd waarom je hem geen enkeltje Nijkerk geeft (nogal bot, ik weet het). Ik vind ook dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen, alleen is mijn mening in dat geval niet aanhouden. Een paard boeit het alleen hoe hij zijn laatste dag heeft doorgebracht en niet hoe zijn toekomst eruit had kunnen zien. Als je hem verkoopt dan weet je gewoon niet wat voor ellende hij nog moet doorstaan, ik zou het echt in eigen hand houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 06:54

Paperboy schreef:
Tsja ik heb een beetje hard oordeel denk ik. Maar je fokt en dan komen er veulens, en fokken is ook gokken en helaas gaat het niet altijd zoals je wilt. Ik vind dat je daar dan verantwoordelijkheid voor moet nemen en gewoon voor dit paard moet zorgen, hij is vrolijk en blij dus geen enkele reden om dit dier te laten slachten. Een goed tehuis zoeken, dan alleen bij bekenden want andere zijn niet te vertrouwen en dan kan er van alles gebeuren met dit dier. Gewoon nog even lekker op de weide en wanneer de tijd er weer is ga je kijken in hoeverre je hem kunt beleren, en anders een fijn weidemaatje.

vind jij een zenuwbeschadiging geen reden om hem weg te brengen dan? beest is toch niet bruikbaar? Ik vind juist dat ze haar verantwoordelijkheid neemt door er op deze manier over na te denken en ja ook als ze hem wel laat hemelen. Je kop in het zand steken kan ook, beest de handel in en niet meer aan denken.
Het is geen kind hoor, het is een beest...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:09

Een paard met ataxie moet altijd in training blijven omdat hij sterk moet blijven.
Hij kan niet op het land blijven staan.
Het probleem is dat als hij ergens heen zou gaan en de gene hem traint maar na een jaar geen tijd meer heeft hij terug bij af is dus het merendeel van zijn leven terug bij af is of erger.
Nu hij 3 is zou het nog kunnen maar niet te lang meer dan moet hij dus aan het werk.
In het geval van ts zou ik ook heel goed gaan nadenken over de rest van zijn leven en eventueel de dood.
Ik vind het dan ook dapper van ts om het hier te bespreken maar volgens mij weet ze het antwoord zelf ook wel.
Het blijft moeilijk om de beslissing te nemen als uiterste een ritje slacht en kan ook absoluut geen begrip opbrengen voor mensen die haar daarvoor veroordelen.
Ts houd alle opties open en neemt geen overhaaste beslissing denkt alleen maar aan het belang van haar paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:16

Paperboy schreef:

_/-\o_

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:21

Nikass waarom moet je er zo op door gaan? Je hebt je punt gemaakt en nu is het klaar toch?

Beetje sneu zo..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:22

Hoezo mag ik niet meer mee discussiëren? -ok het was geen onderbouwde post dit keer, ik had eigenlijk wat tekst toe moeten voegen, dat is waar-
Er zijn zoveel mensen die hun punt gemaakt hebben waarom zeg je daar niets van?
Ik vind dat Paperboy een goede opmerking maakt dus dat laat ik even weten. Ik zie niet in waarom ik dat niet zou mogen doen? Omdat een aantal bokkers hier het niet eens zijn met mijn mening en daar heel hysterisch op reageren, terwijl ts, die het ook niet met mij eens is, heel normaal in gesprek blijft.
Heel bijzonder. Waarom voelen jullie je zo aangevallen?