Wauw, ik zou dit ook zo'n moeilijke keuze vinden...
Op dit moment ben ik ook heel erg aan het twijfelen wat ik met mijn (gezonde) paard zou doen, ook hier zijn er straks minder uren in een dag dan ik graag zou willen, kinderen hé
Voor mezelf blijf ik terugkomen op het idee van een bijrijder/leaser/bruiklener. Als ik iemand zou kunnen vinden die ik volledig kan vertrouwen, dan zou dat voor mij de ideale oplossing zijn.
Maar waar vind je die persoon? Hoe ben je daar zeker van, en wat doe je als dat niet zo blijkt te zijn? Verkopen is voor mij nu wel een optie omdat het om een jong/gezond/ongecompliceerd dier gaat, maar ik heb slechte ervaringen met paarden met een bemerking te "verkopen" aan een onbekende goede thuis. Dat doe ik NOOIT meer, 100X liever slacht dan.
Geprojecteerd op jouw situatie: er zullen ongetwijfeld mensen rondlopen die op een correcte manier met jouw paard aan de slag kunnen, dat kan niet anders. Maar je hebt geen garantie dat je die tegenkomt, en zelfs al denk je die persoon wel gevonden te hebben, hoe wil je dat controleren en eventueel ingrijpen vanuit zwitserland? Ik zou het in jouw plaats niet goed durven denk ik.
Heb je het idee dat je "ooit" wel voldoende tijd zou hebben om met hem bezig te zijn? Zonder dat je daarvoor een ander paard moet wegdoen wel te verstaan? Indien het antwoord hierop ja is, zou ik het waarschijnlijk wel durven om hem nog een tijd gewoon te laten staan, en daarna zelf met hem aan de slag te gaan. Tot die tijd kan je verkopen eventueel in je achterhoofd houden, wie weet loopt de ideale match toch een keer voorbij, maar ik zou er niet op zitten wachten.
Indien het antwoord daarop neen is, dan zou ik ook voor slachten gaan. Even heel zakelijk en bot: als je toch zelf nooit enige plannen whatsoever met hem hebt, dan heeft het verder weinig zin om er geld in te blijven pompen. Ook al kan het financieel misschien wel, ik ben ervan overtuigd dat je best iets leuks kan verzinnen voor het geld dat je uitspaart door hem niet nog 25 jaar als grasmaaier aan te houden, en dan hebben we zelfs nog geen rekening gehouden met het feit dat dat voor hem vermoedelijk net niet de beste optie is.
Wat je ook doet, ik wens je veel moed en sterkte met je beslissing. Het is duidelijk dat je hier lang en goed over wil nadenken, dus in mijn ogen kan niemand je iets verwijten.