Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:28

Ik heb eens gegoogled, op de laatste 2 is de locatie goed te zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:32

Topidee geryon :D

Tancreda4

Re: Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:39

Bah! :D

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:39

mijn ruin kan op commando plassen, dan schacht ie wel uit maar ik was niet snel genoeg vandaag morgen poging 2 :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:47

Ik was gisteren wat oefeningetjes aan de hand aan het doen (met snoepjes!) en toe schachtte hij ook ineens uit. Naar aanleiding van dit topic dacht ik: Eens kijken hoe ver ik kan komen. Dus ik ben begonnen met vellen plukken. Vond hij niet leuk. Het is het meest doodbrave paard van stal, maar kom niet aan zijn pielemans! Hij trapt omhoog, richting pielemans, dus niet echt hard, maar ik moet wel op mijn vingers passen. Daar zullen dus nog wel heel wat keertjes oefenen aan vooraf gaan, voordat ik aan booninspectie toe kom. :D

Overigens waren er werklui in de bak met de ramen bezig. Die zullen ook wel gedacht hebben... := :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:51

LindyH schreef:
Ik was gisteren wat oefeningetjes aan de hand aan het doen (met snoepjes!) en toe schachtte hij ook ineens uit. Naar aanleiding van dit topic dacht ik: Eens kijken hoe ver ik kan komen. Dus ik ben begonnen met vellen plukken. Vond hij niet leuk. Het is het meest doodbrave paard van stal, maar kom niet aan zijn pielemans! Hij trapt omhoog, richting pielemans, dus niet echt hard, maar ik moet wel op mijn vingers passen. Daar zullen dus nog wel heel wat keertjes oefenen aan vooraf gaan, voordat ik aan booninspectie toe kom. :D

Overigens waren er werklui in de bak met de ramen bezig. Die zullen ook wel gedacht hebben... := :D

Bij de mijne mag ik een snelle booninspectie doen, maar vellen plukken mag absoluut niet! Het controleren is ook alleen wat vasthouden, terwijl vellen trekken schijnbaar heel vervelend kan voelen. Ik zou dus aan de hand hiervan niet meteen concluderen dat je niet mag bonen graven, gewoon proberen!

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:53

Nietsvermoedend dit topic gaan lezen omdat we ook hengstjes hebben en ik ook geen flauw benul had waar dit over ging, ik heb dubbel gelegen van het lachen door heel wat opmerkingen.
:o :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:54

Oke, vellen plukken is dus voor gevorderden. :D

Ik schrik er eigenlijk van hoe veel mensen (mezelf incluis) hier eigenlijk vrijwel niets van weten. Blijkbaar toch door het taboe. De sfeer in dit topic blijft ook giechelig. Wel leuk hoor, maar het zegt wel iets.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:58

LindyH schreef:
Oke, vellen plukken is dus voor gevorderden. :D

Whahaha bij de mijne iig wel :-) bij de ene mag ik de tuinslang in zn koker hangen, met mn armen erin gaan en zn hele geval schoonmaken, maar als ik vellen ga plukken raakt hij wel wat geirriteerd. Bij de ander mag ik het dus nog niet eens, maar bij hem ben ik nog aan het opbouwen, vorig jaar kon ik nog een trap krijgen als ik maar richting zn koker ging en bij hem gaat inspectie inmiddels dus ook prima.

Kan het me ook wel voorstellen trouwens, want die vellen zitten wel een soort van vast. Dus je zit wel aan die gevoelige huid te trekken (hmmm woordkeus is lastig met dit onderwerp hihihi) dus ik begrijp wel dat ze daar niet altijd even blij mee zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:05

hoe reageren jullie paarden bij het eruit halen van de boon? Lijkt mij dat het vrij gevoelig is omdat de boon hard is?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:06

Ik kan er 1 per keer uit halen want meneer trekt direct alles weer terug en weigert daarna.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:07

ik volg ook weer mee. vandaag ruin met dikke koker en een klein open wondje achterop de koker/flutzakje.

kan altijd goed vellen trekken en zijn schacht schoonmaken, hopen megma komt eruit, maar kon nooit de locatie vinden van die bonen.

Maar dan nu nog de vraag, als ik de lang bezig blijf dan trekt ie em ook in, dus houden jullie hem vast in een soort van ( zachte) houdgreep?? of proberen jullie de volgende keer weer gewoon opnieuw?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:08

wat ik me nou afvraag anatomisch gezien... die holte naast de plasbuis waar die boon dus in kan zitten, hoe ver loopt dat door? Is dat ook een buisachtig iets? Of is het alleen vrij oppervlakkig?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:23

Flutzakje :D

Zwerte schreef:
Bij de mijne mag ik een snelle booninspectie doen, maar vellen plukken mag absoluut niet! Het controleren is ook alleen wat vasthouden, terwijl vellen trekken schijnbaar heel vervelend kan voelen. Ik zou dus aan de hand hiervan niet meteen concluderen dat je niet mag bonen graven, gewoon proberen!

Hier precies dezelfde ervaring. Dus ik zou zeggen: go for it!

crazyshar ik zou het niet forceren en gewoon een latere keer nog weer proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:29

Amaris schreef:
wat ik me nou afvraag anatomisch gezien... die holte naast de plasbuis waar die boon dus in kan zitten, hoe ver loopt dat door? Is dat ook een buisachtig iets? Of is het alleen vrij oppervlakkig?

Als je bovenstaande foto's bekijkt, zie je dat het een oppervlakkige huidplooi is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:53

Mijn hengst schacht wel eens wat uit tijdens het liggen en dan zitten er wel eens wat grasjes/hooitjes/strootjes tussen die kan ik wel makkelijk verwijderen.
Maar als ik echt aan zijn jodokus zit dan trekt hij hem helemaal in en dan is hij ook echt verdwenen. :+
Soort van bonen zie je bij een merrie ook wel eens tussen die plooien bij de kling ook wel fijn als je het daar geregeld schoon maak. :j
Ik zag iets van glijmiddel voorbij komen, maar daar zit ook nog een heel verschil in, degene die wij hier hebben staan is vrij dun terwijl die van de DA toch een heel stuk dikker is zag ik vd week, wat zou beter werken? En hoe zit het met glijmiddel wat mensen gebruiken is dat dan nog dikker en glijd dat dan nog beter of moet je juist kijken wat beter blijft zitten en langer blijft glijden en het vuil zo naar buiten werkt? Wil de vraag ook wel bij het kruitvat stellen ik denk dat de werknemer sneller last van rode oren heeft dan ik :')
Die van mij heeft op het oog een vrij schone jodokus, maar hou het natuurlijk wel in de gaten.b

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:00

Volgens dit plaatje toch juist niet? Het gaat toch om A?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:03

sorry heb m net verwijderd :+ omdat je gelijk hebt!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:08

Mijn ruin trok hem ook altijd weer in als ik vellen ging plukken. Vandaag dus met warm water en een doekje aan de slag gegaan. Na het graafwerk in de koker kon ik de geweekte vellen zo met de doek eraf wrijven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:10

Zet maar weer terug joh, het is altijd nuttig en beantwoordt de vraag van Amaris.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:16

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:18

die van mij wil hem niet uithangen :') drama's :p

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:21

set_elkol schreef:
sheath = schacht neem ik aan

:j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:23

unihorses schreef:

Ook niet als je met je hele hand en een doekje met warm water steeds in zijn koker gaat? Hier ging vanmorgen na een minuutje de vlag uit hoor. Lang en breed. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:32

TinePine schreef:
unihorses schreef:

Ook niet als je met je hele hand en een doekje met warm water steeds in zijn koker gaat? Hier ging vanmorgen na een minuutje de vlag uit hoor. Lang en breed. :D

euh dan gaat het licht uit bij mij :+ hij schacht niet eens om te plassen...