Andere plek zoeken, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:13

withney_4312 schreef:
Ik ben om, zeker na vandaag en jullie adviezen.. Wat hebben de paarden het lekker met onbeperkt ruwvoer, de hele dag zonnen, dikke strostallen.. Dit is wat ik voor haar wil. Onbeperkt kuil, in plaats van voernijd naar het ene bergje wat ze krijgt.. De hele dag zelf bepalen of ze buiten of binnen in een dikke strostal staan in plaats van soms halve dagen in een gore stal.. Ja, ze verdiend beter.

Wauw, klinkt helemaal top voor je paardje! Goede keuze en ben blij fat je om bent :D . Je zal zien dat je paard zich veel beter gaat voelen, dan merk je pas het verschil qua gelukkig zijn voor je paard :D .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:00

Als je dat voor elkaar kan krijgen, en dan ook nog een fijne wei voor de zomer en droog land / paddock voor de winter en een stabiele groep weidemaatjes erbij, dan heb je het wel dik voor elkaar +:)+

KelseyxJay13

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:10

Fijn dat je de knoop hebt door gehakt hoop dat jij en je paardje een fijne nieuwe plek vinden +:)+

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:31

Dank jullie wel, ik sta 100% achter de keuze om te vertrekken.. Moest even over mijn angst en veiligheidszone heen krabbelen denk ik.. Heel erg bedankt!

Nu hebben veel van deze mooie plekken wachtlijsten, dit is natuurlijk wel erg jammer, maar het wachten waard? Mijn merrie valt nu weer erg in, bereid me voor op een volgende 'discussie' daarover, goddank dat ik daar dan uiteindelijk vanaf ben. Hoe zeg je zoiets tegen een staleigenaar die de paarden als haar eigen ziet? Hoe breng je zoiets normaal, zonder dat je omgepraat word? Zonder discussies, en onbegrip? Zeg je zoiets nu al, of wacht je nog even voordat ze nog minder gaan voeren of in verzet gaan? Abrupt weghalen zit niet in mij, wij zijn met open armen ontvangen door deze mensen en ik wil het ook zo goed mogelijk afsluiten maar weet niet zo goed hoe, wanneer het zo ver is. Misschien duurt het nog wel 4 maanden.. Ik haat de wachtlijsten, maar ik ga haar niet 2 keer verhuizen of naar een mindere stal omdat ik niet wil wachten.. Ze is al oud, de angsten kruipen in me omhoog dat ze het straks niet meer meemaakt. Dit is natuurlijk 'onzin' maar het maakt me wel zenuwachtig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:38

Nuja je hoeft nu natuurlijk nog niet direct wat tegen haar te zeggen; je hebt immers nog geen datum van vertrek en kan dus officieel je stal nog niet opzeggen.

Ik zou me niet zo druk maken om het feit hoe zij het opneemt; dat zij de paarden als haar eigen dieren beschouwt is voor haar heel vervelend, maar dat is grof gezegd niet jouw probleem, het is wel jouw paard en als jij het dier wil verplaatsen is dat je goed recht!

Het is een enge stap en ik snap dat het je zenuwachtig maakt, maar kijk uit naar het feit dat je paardje er straks heel fijn bijstaat!
gelukkig is het op veel plaatsen al weideseizoen of al bijna, dus zal het voor je paard nu in ieder geval beter zijn dan in de winter, en hopelijk is er in het najaar ergens een plekje vrij en dan kan je (lijkt mij) gewoon je stal opzeggen en je paardje lekker verhuizen. Er komt voor haar wel een nieuw paard hoor, die ze kan vertroetelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:59

Ga een paar keer kijken op je nieuwe plek, eer je haar verplaatst, zodat je weker weet dat het is zoals ze zeggen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:16

withney_4312 schreef:
Dank jullie wel, ik sta 100% achter de keuze om te vertrekken.. Moest even over mijn angst en veiligheidszone heen krabbelen denk ik.. Heel erg bedankt!

Nu hebben veel van deze mooie plekken wachtlijsten, dit is natuurlijk wel erg jammer, maar het wachten waard? Mijn merrie valt nu weer erg in, bereid me voor op een volgende 'discussie' daarover, goddank dat ik daar dan uiteindelijk vanaf ben. Hoe zeg je zoiets tegen een staleigenaar die de paarden als haar eigen ziet? Hoe breng je zoiets normaal, zonder dat je omgepraat word? Zonder discussies, en onbegrip? Zeg je zoiets nu al, of wacht je nog even voordat ze nog minder gaan voeren of in verzet gaan? Abrupt weghalen zit niet in mij, wij zijn met open armen ontvangen door deze mensen en ik wil het ook zo goed mogelijk afsluiten maar weet niet zo goed hoe, wanneer het zo ver is. Misschien duurt het nog wel 4 maanden.. Ik haat de wachtlijsten, maar ik ga haar niet 2 keer verhuizen of naar een mindere stal omdat ik niet wil wachten.. Ze is al oud, de angsten kruipen in me omhoog dat ze het straks niet meer meemaakt. Dit is natuurlijk 'onzin' maar het maakt me wel zenuwachtig..

Ik zou iemand die 200 per maand betaald voor iets dat me misschien 25 kost ook met open armen ontvangen. Word wakker, mens is niet goed voor je paard. Jij betaalt dus mag je goede verzorging eisen, punt uit.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 19:18

bigone schreef:
withney_4312 schreef:

Ik zou iemand die 200 per maand betaald voor iets dat me misschien 25 kost ook met open armen ontvangen. Word wakker, mens is niet goed voor je paard. Jij betaalt dus mag je goede verzorging eisen, punt uit.

Haha hier heb je een punt... Ik moet wat sterker in mijn schoenen staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:48

Betaal je 200 per maand? Oef.....boeren stallen in Brabant voor die prijs genoeg....

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:35

UPDATE: Ik heb een mestonderzoek laten doen en hieruit blijkt dat zij wormen heeft. Ik heb per direct de stal leeggehaald (hier zijn 15 kruiwagens vol met stront uitgegaan, heb geen zaagsel meer gevonden). Hier is de stal eigenaresse het niet mee eens. Ze heeft namelijk geen wormen. Ze is voor mijn neus in de mest gaan graaien en zegt dat er geen wormen in kunnen zitten, onzin! Ook is het niet nodig geweest haar stal dus leeg te halen. Ook heb ik gezien dat er minder vlas in zit dan dat ik er in heb gegooid, er moet wel wat uitgehaald zijn..

De tandarts is voor haar geweest en zegt dat wanneer ze niet betert in het eten van kuil/hooi (ze maakt proppen, ze heeft een echt oude paarden gebit en heeft de laatste tijd wat moeite, gras en brok gaat wel goed) dat ik het weg kan laten. Hierop riep mevrouw luid (ze stond er natuurlijk bij, whats new) DAT ZIJ IK AL TEGEN HAAR! HOOR JE WAT IE ZEGT HOOR JE WAT IE ZEGT??? Ik heb het maar genegeerd en mijn dierenarts gebelt over wat wijsheid is wat betreft ruwvoer. Ik moet het even aankijken. Natuurlijk wil madam dat ze nog minder kuil hoeft te voeren..

Ook krijg ik regelmatig te horen wat voor zielig hoopje er bij haar aankwam toen ze net hier arriveerde.. Dat mijn paard ingevallen was, en nooit rende.. Ze is zo opgeknapt! Mijn paard is kwa karakter inderdaad opgeknapt, ze is eindelijk op het land na jaren in een manege. Maar toen zij aankwam, zag ze er 100 keer beter uit dan hoe ze er nu bij loopt(ze was zelfs te dik). Wie vergelijkfoto's wilt zien, mag dit over de PB vragen. Ook is mijn paard altijd al een hittepetit geweest, rennen, sprinten, gekke sprongetjes, dit doet ze allemaal en altijd al gedaan. Maar mevrouw denkt dat dit door haar goede verzorging komt. Niet te geloven. Ik kan het niet geloven.

Nu dus elke dag politie agentje spelen, of ze haar stal uberhaupt nog wel gaat doen, of ze uberhaupt nog wel kuil krijgt... Ik ben er zo moe van. En ik moet nog wachten ivm wachtlijst....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:55

15 kruiwagens stront!!!! Dan heel rap wegwezen, zij betwist van alles, zet je voor schut waar de DA bij is, wat een mens en jij zou haar dankbaar moeten zijn??? Kijk eens naar die eerste link in één van mijn vorige posts, goedkoper en het lijkt heel wat beter. En per direct ruimte, zou je paard echt voor 1 mei hier weghalen en niet nog eens voor 200 euro gras laten eten zonder verdere zorg.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:59

bigone schreef:
15 kruiwagens stront!!!! Dan heel rap wegwezen, zij betwist van alles, zet je voor schut waar de DA bij is, wat een mens en jij zou haar dankbaar moeten zijn??? Kijk eens naar die eerste link in één van mijn vorige posts, goedkoper en het lijkt heel wat beter. En per direct ruimte, zou je paard echt voor 1 mei hier weghalen en niet nog eens voor 200 euro gras laten eten zonder verdere zorg.

Ja ik heb nog een heel lijstje, maar ze staat nu op de wachtlijst bij Het brieschen paard. Ben er ontzettend tevreden over, en mocht ik wat beters vinden ga ik dan natuurlijk daarvoor. Maar heb in ieder geval al iets waar ik me heel goed bij voel. De paarden staan in een hele grote inloop stal met dik stro, een groot plein met onbeperkt hooi, en een paddockje eraan + 15 hectare weiland. Het is ontzettend mooi, precies zoals ik mijn ideaal beeld had. 210 per maand excl eigen voer etc, maar het is echt keurig. Alleen zal nog zeker 3/4 maanden moeten wachten.. (Ik kijk ondertussen ook derest van de gegeven linkjes door en ben nog druk op pad met plannen langs de adressen te rijden) Hoe moet dit nou |(.. Ik ga hem niet dubbelop verhuizen.. Dan maar politie agentje spelen?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:00

Jeetje TS, 15 kruiwagens stront?? Gadver.

Heb meelij met jou en je paard. Hopelijk komt er gauw een plekje vrij want dit is echt niet grappig.

Het ruwvoer zomaar weglaten is mi onmogelijk, als je haar de hele dag gras kan laten eten zou ze geen hooi/kuil nodig hebben, maar ze staat ook op stal toch? Er bestaat toch een soort voer speciaal voor (oude) paarden die slecht kunnen eten? Speedibeet van Pavo schijnt ook goed te zijn.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:03

Nicky1963 schreef:
Jeetje TS, 15 kruiwagens stront?? Gadver.

Heb meelij met jou en je paard. Hopelijk komt er gauw een plekje vrij want dit is echt niet grappig.

Het ruwvoer zomaar weglaten is mi onmogelijk, als je haar de hele dag gras kan laten eten zou ze geen hooi/kuil nodig hebben, maar ze staat ook op stal toch? Er bestaat toch een soort voer speciaal voor (oude) paarden die slecht kunnen eten? Speedibeet van Pavo schijnt ook goed te zijn.

Precies, dit had ik ook al uitgezocht. Maar wanneer ik naar een rusthuis wil met onbeperkt ruwvoer, zou ze toch de kuil/hooi moeten hebben.. Dus ook hier weer een dilemma. Heb het rusthuis al gebelt, en gevraagd of er meer paardjes zijn met gebitsproblemen. Kreeg een heel fijn antwoord, en er zijn meerdere oudjes die het uit hun mond laten vallen, maar ze hebben de hele dag de tijd en er zijn nog nooit problemen mee geweest.. Stelde mij wel weer gerust.. Ze staat inderdaad op stal vanaf een uur of 6.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:04

Waarom zou je in godsnaam beweren dat een mest onderzoek liegt? Ik snap er niks van..

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:10

u zou je der niet gewoon ergens op de wei gooien voor 4 maanden???
vind het erg zielig dat je der laat staan
geef jezelf een schop onder je reed en kom op voor wat je wilt
vind je wel erg afwachtende houding aanneemt en jezelf onder laat sneeuwen alles beter dan dit
je kiest er nu zelf voor slachtoffer te zijn vind ik bijna net zo erg als je leuke stal eigenaresse

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:17

luijs schreef:
u zou je der niet gewoon ergens op de wei gooien voor 4 maanden???
vind het erg zielig dat je der laat staan
geef jezelf een schop onder je reed en kom op voor wat je wilt
vind je wel erg afwachtende houding aanneemt en jezelf onder laat sneeuwen alles beter dan dit
je kiest er nu zelf voor slachtoffer te zijn vind ik bijna net zo erg als je leuke stal eigenaresse

Totaal niet. Ik geef heel goed aan wat ik wil en wat niet. Ik onderneem zelf dingen zolang hier sta, door zelf de stal te doen en te zorgen dat hij beter staat voor de nacht, door zelf voer te brengen en noem het maar op. Zoals jij misschien hebt kunnen lezen, heb ik een oud paard, wat ik niet van hot naar her wil slepen. Ze went moeilijk, is nu gehecht aan de kudde en ik wil haar stress besparen. Ze staat nu overdag op het land, gaat dan naar binnen in een stal die ik zelf voor haar in orde maakt, krijgt mijn eigen gebrachte voer, en ik zorg dat zij ook haar kuil krijgt door dit in de gaten te houden(ik zeg er ook gelijk wat van wanneer hij minder/weinig krijgt, dat eindigt in een discussie). Verder heb ik al een plek voor haar en zoek ik nog door naar altijd beter, hoe kan je dit een afwachtende houding noemen? Ik ben inderdaad slachtoffer van iets wat er op het eerste gezicht perfect uit zag(en het ging er heel anders aan toe, genoeg te eten, goed verzorgd) en wat het niet blijkt te zien. Hier doe ik alles aan. Ik snap niet waar zo'n reactie voor nodig is, als ik dit topic open om er alles aan te doen de beste keuze voor mijn paard te maken. Ik kan haar niet van de ene naar de andere plek slepen, daar is ze echt te oud voor.
Laatst bijgewerkt door withney_4312 op 24-04-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:18

Die spoort niet joh, zo behandel je je pensionklanten toch niet??!!!
Ik mag toch aannemen dat een rusthuis juist veel ervaring heeft met paarden met slechte gebitten? Hebben ze een indicatie gegeven hoelang het gaat duren voor jouw paard daar terecht kan?

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:20

Kinke schreef:
Die spoort niet joh, zo behandel je je pensionklanten toch niet??!!!
Ik mag toch aannemen dat een rusthuis juist veel ervaring heeft met paarden met slechte gebitten? Hebben ze een indicatie gegeven hoelang het gaat duren voor jouw paard daar terecht kan?

Ze heeft gezegd dat het nooit langer dan 3/4 maanden duurt.. Er staan nog 3 paarden voor me op de wachtlijst maar ze heeft ook tijdelijke paardjes staan dus het hoeft niet lang te duren..

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:27

withney_4312 schreef:
Waarom zou je in godsnaam beweren dat een mest onderzoek liegt? Ik snap er niks van..

En dan met je handen in een kruiwagen vol stront gaan roeren en roepen dat er geen wormen in zitten. 8)7
Nee, die zitten in het paard!
Wat een raar mens.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:29

Nicky1963 schreef:
withney_4312 schreef:

En dan met je handen in een kruiwagen vol stront gaan roeren en roepen dat er geen wormen in zitten. 8)7
Nee, die zitten in het paard!
Wat een raar mens.

Ik stond echt te kokhalsen haha.. Het was nog helemaal nat, heel die handen onder het mest.. Zoiets word microscopisch bekeken.. Het is toch belachelijk.. Ik zal maar niet zeggen dat ze in het paard zitten voordat ze daarin gaat zitten graaien..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:46

Is het een mogelijkheid om zelf hooi te kopen en te voeren voor zolang je daar nog staat?
Ik heb dat ook gedaan toen mijn paarden in pension stonden, had een prima plek gevonden met als enige minpunt te weinig ruwvoer, in overleg heb ik dat zelf geregeld en het probleem was voor mij over.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:22

withney_4312 schreef:
Ja ik heb nog een heel lijstje, maar ze staat nu op de wachtlijst bij Het brieschen paard. Ben er ontzettend tevreden over, en mocht ik wat beters vinden ga ik dan natuurlijk daarvoor. Maar heb in ieder geval al iets waar ik me heel goed bij voel. De paarden staan in een hele grote inloop stal met dik stro, een groot plein met onbeperkt hooi, en een paddockje eraan + 15 hectare weiland. Het is ontzettend mooi, precies zoals ik mijn ideaal beeld had. 210 per maand excl eigen voer etc, maar het is echt keurig. Alleen zal nog zeker 3/4 maanden moeten wachten.. (Ik kijk ondertussen ook derest van de gegeven linkjes door en ben nog druk op pad met plannen langs de adressen te rijden) Hoe moet dit nou |(.. Ik ga hem niet dubbelop verhuizen.. Dan maar politie agentje spelen?

Hoe dit moet? Je achterste in beweging zetten, die adressen als de sodemieter bezoeken en kijken hoe het daar is. Leuk dat je een "ideaalbeeld" gevonden hebt, maar er zijn zoveel andere stallen óók super voor je paard. Waar je meteen terecht kunt. Je laat je dier toch niet langer dan nodig op deze slechte stal staan?!?
3/4 maanden is veels te lang, als je weet dat ze het niet goed heeft. En waar je constant aan het "strijden" bent. Zelfs als je een stal vindt met minder ha grond, kan je paard daar ongelofelijk gelukkig worden en super verzorgd worden. Ik denk echt dat je deze stal even uit je hoofd moet zetten en andere stallen moet bezoeken, maar dan wel open-minded.

Het antwoord van dat rusthuis wat betreft gebitsproblemen en hooi/kuil bevalt me trouwens niet... betekend dat dat ze alleen maar de tijd krijgen om het alsnog weg te werken en meer niet? Als je paard proppen maakt, heeft ze een andere vorm van ruwvoer nodig. En dat weet een goed rusthuis en dat dóet een goed rusthuis. Genoeg voer wat er nasst gevoerd kan worden zodat een paard wél binnen krijgt wat ie nodig heeft. Denk aan Subli seniores priores, Wiesencobs etc. Dat er daar nooit problemen mee zijn geweest wil niet zeggen dat er geen problemen van kunnen komen. Zeker niet als ze ook veel tijdelijke paardjes hebben, dan valt zoiets helemaal niet op. Ook een puntje om na te gaan.

Ik zou gisteren al verhuisd zijn eerlijk gezegd. Uit ervaring weet ik dat mensen die al niet goed voor de paarden zorgen (daar hun eigen idee over hebben) NIET veranderen. Alleen als je er bij bent. Uitzonderingen vast en zeker daargelaten. Maar dat weet je dus niet.

Ik zeg: zoek het iets verder, kijk neutraal naar verdere stallen, zet even dat ene rusthuis uit je gedachten. Er zijn veel ook ontzettend goede plekjes voor je paard, waar je direct naartoe kan. En dat is toch wat je wil, je paard zo snel mogelijk wél goed verzorgd?

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:07

GamblersCup schreef:
withney_4312 schreef:

Hoe dit moet? Je achterste in beweging zetten, die adressen als de sodemieter bezoeken en kijken hoe het daar is. Leuk dat je een "ideaalbeeld" gevonden hebt, maar er zijn zoveel andere stallen óók super voor je paard. Waar je meteen terecht kunt. Je laat je dier toch niet langer dan nodig op deze slechte stal staan?!?
3/4 maanden is veels te lang, als je weet dat ze het niet goed heeft. En waar je constant aan het "strijden" bent. Zelfs als je een stal vindt met minder ha grond, kan je paard daar ongelofelijk gelukkig worden en super verzorgd worden. Ik denk echt dat je deze stal even uit je hoofd moet zetten en andere stallen moet bezoeken, maar dan wel open-minded.

Het antwoord van dat rusthuis wat betreft gebitsproblemen en hooi/kuil bevalt me trouwens niet... betekend dat dat ze alleen maar de tijd krijgen om het alsnog weg te werken en meer niet? Als je paard proppen maakt, heeft ze een andere vorm van ruwvoer nodig. En dat weet een goed rusthuis en dat dóet een goed rusthuis. Genoeg voer wat er nasst gevoerd kan worden zodat een paard wél binnen krijgt wat ie nodig heeft. Denk aan Subli seniores priores, Wiesencobs etc. Dat er daar nooit problemen mee zijn geweest wil niet zeggen dat er geen problemen van kunnen komen. Zeker niet als ze ook veel tijdelijke paardjes hebben, dan valt zoiets helemaal niet op. Ook een puntje om na te gaan.

Ik zou gisteren al verhuisd zijn eerlijk gezegd. Uit ervaring weet ik dat mensen die al niet goed voor de paarden zorgen (daar hun eigen idee over hebben) NIET veranderen. Alleen als je er bij bent. Uitzonderingen vast en zeker daargelaten. Maar dat weet je dus niet.

Ik zeg: zoek het iets verder, kijk neutraal naar verdere stallen, zet even dat ene rusthuis uit je gedachten. Er zijn veel ook ontzettend goede plekjes voor je paard, waar je direct naartoe kan. En dat is toch wat je wil, je paard zo snel mogelijk wél goed verzorgd?

Pardon? Je achterste in beweging zetten? Ik doe de hele dag niks anders dan adressen bezoeken, bellen en voor mijn paard zorgen. Ik vind deze opmerking totaal niet gepast bij de situatie.

Ik ben op zoek naar een huisje voor ALTIJD, dus ik wil het beste. Ik ga haar niet impulsief verhuizen en er vervolgens achter komen dat ik haar alsnog kan verhuizen omdat het toch niet zo perfect is. Nu heb ik iets wat ik ideaal vind, en me daar voor ingeschreven, ondertussen kijk ik natuurlijk verder en daar ben ik de hele dag mee bezig. Met je 'die adressen als de sodemieter bezoeken', wat denk je waar ik mee bezig ben?? Ik ga alles af, en het beste wat ik nu bezocht heb sta ik op de lijst. Erg jammer dat er een wachtlijst is, dit is ook zeker een reden waarom ik dus 'als de sodemieter' door zoek. Maar nu, vandaag, 123 maar ergens impulsief op een weilandje neer zetten vind ik niet eerlijk. Het gaat hier om een hele oude merrie, die snel gestrest is en het niet gewend is veel te verhuizen. Ze staat nu de hele dag op het land, daar heeft ze, zoals ik in het begin al aangaf, veel plezier, gras en bewegingsruimte. Ik probeer de stal elke avond nog in orde te maken zodat ze savons een lekker bedje heeft en haar eten krijgt. Dan doe ik nu maar meer moeite, dat liever dan dat ik haar abrupt ergens neer zet en vervolgens weer opnieuw. Ik hoop dat je het nu wel begrijpt.

Dat over het gebit ben ik inderdaad ook nog niet over uit, ik moet het nu even aankijken met de tandarts die komt, of het verbeterd. Daarna kijk ik verder. Weer een puntje om goed over na te denken dus..