Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:15

Vjestagirl schreef:
Kitty1985 schreef:

Je bekijkt het verkeerd.

Met de kerst gun je jouw paard eens een dag RUST.

En dag dat hij niet verplicht van alles moet, dat er niet aan heb geplukt en gedaan word.

Gewoon eens een dag NIKS hoeven doen voor de mens.

Buik vol eten en lekker de hoefjes in de lucht.....geen rondrennende mensen. niet door de bak hoeven rennen met iemand op zijn rug.

Gewoon een dag geen gepiel en gepluk.

Een dag rust in een hok wat nét groot genoeg is om zijn kont te keren, waarin hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen, niet zijn benen kan strekken en met zijn gevoelige reukorgaan lekker in zijn eigen uitwerpselen mag staan draaien (en uiteraard die van alle buren mag ruiken).

Wat een TOP dag!

Nou elke dag met een mens op je rug moeten rennen, nee dat is natuurlijk. _O-

Op een padockje van van 5 x 5 meter....ja ook zo lekker natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:16

Ik zou het niet accepteren als mijn paard de hele dag op stal moet blijven staan omdat wij zonodig kerst moeten gaan vieren, daar hoeft geen enkel paard de dupe van te zijn vind ik, paard heeft gewoon z'n beweging nodig.
Gelukkig ben ik altijd welkom op stal, maar weet de staleigenaar ook dat ik mijn paard elke dag buiten wil hebben, en zit binnen en buiten zetten bij het stallingsgeld in ;)

Prima dat ze de stal een dag dicht gooien maar persoonlijk zou ik dan wel willen dat de staleigenaar ervoor zorgt dat mijn paard buiten staat, zo niet dan wil ik zelf op stal zijn om paardlief buiten te zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:16

Ulfeino schreef:
Ik vraag me overigens af waarom het zo erg is om 1 dag niet bij je paard te mogen, neem aan dat de meesten wel op vakantie gaan en dan kunnen ze ook niet bij hun paard of wanneer ze hondsberoerd in hun bed liggen.

Denk dat meer eigenaren moeite hebben met het "niet mogen" dan dat ze er moeite mee hebben dat ze hun paard een dag niet zien
:D

Dat vind ik wel een goede en eigenlijk is het toch ook zo. Ik hou er niet van dat je dingen verboden worden als het om mijn eigen paard gaat.
Het is toch mijn paard en als ik daar nu op 1ste kerstdag naartoe wil moet ik dat zelf kunnen beslissen. Ben blij dat ik gewoon bij iemand aan huis sta dan heb je daar geen last van. Zelfde met sluitingstijden. Mij niet gezien. Snap heus wel dat je niet op 3 uur 's nachts moet gaan rond spoken maar ik vind dat je wel de vrijheid daarin moet hebben. En dat zou voor mij toch zeker wel een belangrijk punt zijn als ik ooit ga verhuizen van stal.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:18

Kitty1985 schreef:
[Nou elke dag met een mens op je rug moeten rennen, nee dat is natuurlijk. _O-

haha, idd,....maar neen hoor, dat zien we niet....

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:19

Ik reed eerst een paard bij voor een kennis, daar werd ik vreselijk asociaal aangegaan(door de stalhouders) en de stal was ook nog eens dicht na 6 uur in het weekend >;)
Om verschillende redenen ben ik daar weggegaan maar ik zou dus nooit en te nimmer op een stal willen staan met 'openingstijden'. Vind dat zo vreselijk bizar? Als ik naar mijn paard toe wil, dan doe ik dat. Of dat nu 's ochtends voor mijn werk of 's avonds er na is, of op zondag avond om half 10, kerstavond of wat dan ook.
Het is mijn paard en ik betaal er toch voor om hem daar te stallen en om er dan ook heen te kunnen gaan?

Dus, ontopic; ik vind dat je gelijk hebt en vind dit ook vreselijk bizar. Snap dat je niet 24/7 daar rond kunt huppelen, maar met feestdagen of na 6 uur sluiten vind ik belachelijk.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:23

[quote="SuperAssie"]Ik reed eerst een paard bij voor een kennis, daar werd ik vreselijk asociaal aangegaan(door de stalhouders) en de stal was ook nog eens dicht na 6 uur in het weekend >;)
Om verschillende redenen ben ik daar weggegaan maar ik zou dus nooit en te nimmer op een stal willen staan met 'openingstijden'. Vind dat zo vreselijk bizar? Als ik naar mijn paard toe wil, dan doe ik dat. Of dat nu 's ochtends voor mijn werk of 's avonds er na is, of op zondag avond om half 10, kerstavond of wat dan ook.
Het is mijn paard en ik betaal er toch voor om hem daar te stallen en om er dan ook heen te kunnen gaan?

quote]

Dan moet je hem thuis zetten, dan is het altijd goed!! Wat je zelf doet doe je meestal beter!! Maar sommige komen echt op de meest ongewone uren naar hun paarden, en dat vind ik uit respect voor de pensioneigenaar dan weer niet kunnen.. bv om 22u nog het erf oprijden ofzo..
Ik ben echt van het principe dat je je moet aan de huisregels houden, willen of niet..
Ik heb dit nu niet specifiek tegen jou, maar in het algemeen..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:24

wauw wat zitten hier een boel schijnheilige mensen op bokt zeg!

mensen vinden het geen probleem als de paarden met de storm van afgelopen maandag niet buiten komen aangezien buiten zo 'gevaarlijk' was..daarom maar een dagje op stal..

maar als een stal met kerst EEN hele dag dicht is kan het ineens allemaal niet en zijn veel mensen er tegen?

laat me niet lachen :+

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:26

En 36u plus op stal staan is wel natuurlijk? Minimale beweging voor een paard per dag is - wetenschappelijk bewezen - minimaal 20 min. Een paard is een bewegings-&vluchtdier, dat vergeten we hier blijkbaar even. Het gaat mij er niet om of iemand nu wel of niet met Kerst naar zijn paard gaat. Het gaat mij er om dat een dier tegennatuurlijk op gehokt staat. En ja, dan kan je er andere dieren bij gaan halen, kistkalveren, kippen en weet ik veel wat. Feit blijft dat jij als eigenaar een verantwoordelijkheid hebt naar je paard toe. Of je dat nu uitbesteed of op een andere manier oplost.

Medelijden krijgen we inderdaad allemaal zo, dit vind ik gewoon een kwestie van afgunst naar de gezondheid van je paard toe. Al loop je 5 min het stal/gangpad op een neer of laat je dat doen. Alles is altijd nog beter dan NIETS doen en klakkeloos accepteren dat je paard dus een dag en niet 24 u, maar minstens 36u opgehokt staat t.b.v. het gerief en de rust van degene die jij een x bedrag betaalt per maand.
Heb er geen problemen mee dat een stal gesloten is of dat je niet mag komen (of wilt komen). Wel met het ophokken van paarden t.b.v. het gerief van een mens. Tuurlijk, wij mensen zijn superieur aan de rest en gaan voor. Dat is een totaal andere discussie.

Kerst: het waren weer 2 leuke dagen. Tuurlijk overleeft je paard het wel. Blijkbaar zijn er genoeg mensen mee geholpen, paarden echter niet.

Ik las ergens ook dat iemand het gewoon accepteert en dat het paard daarna met 4 stijve benen de stal uitkomt, dan maar extra lopen. Dat is toch niet goed v.w.b. de gezondheid van je paard?

Voelen is leven maar met Kerst en paard opstallen, dan voelen we niets?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:27

Ik heb ook op een plek gestaan waar ik zondag en christelijke feestdagen niet het erf op mocht: die dagen waren voor de kerk en het gezin :)

Maar, paarden stonden wel gewoon buiten en kregen verzorging. Dus dat maakte mij niet uit. Had er alle begrip voor :)

1 dag stal maak ik mij ook niet druk om, mijn paard zou daar echt geen moeite mee hebben en loopt er o niet minder door de dag erna. 1 dag op een jaar. Ach.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:32

AdnerB schreef:
wauw wat zitten hier een boel schijnheilige mensen op bokt zeg!

maar als een stal met kerst EEN hele dag dicht is kan het ineens allemaal niet en zijn veel mensen er tegen?

laat me niet lachen :+

NEE, ook daar ben ik mij bewust van :( Er zijn er ook genoeg die hun paard de hele winter niet van stal halen. Waar trek je de grens in een discussie?

Je kan bij jezelf beginnen of met de mensen die paarden houden op dezelfde stal. Goede kerstgedachte, toch?

Met de storm hebben mensen nog een excuus om te bedenken. Want je bent nu eenmaal aan de weergoden overgeleverd. Met Kerst zijn een aantal mensen ook aan de heer G. overgeleverd, en wat hebben we dan voor mooi te verzinnen excuus? Zo heeft onze lieve Heer het echt niet bedoelt, of je nu gelooft of niet. Het is gewoon hypocriet om je paard met Kerst een portie dagelijkse beweging te ontzeggen om welke reden je ook Kerst viert. Als pensionhouder en als eigenaar :(:)

En, nee dit is niet om iemand die gelovig is te beledigen. Ik ga zelf ook naar de kerk, mijn paarden komen echter niets te kort. :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:32

sympie schreef:
SuperAssie schreef:
Ik reed eerst een paard bij voor een kennis, daar werd ik vreselijk asociaal aangegaan(door de stalhouders) en de stal was ook nog eens dicht na 6 uur in het weekend >;)

quote]

Dan moet je hem thuis zetten, dan is het altijd goed!! Wat je zelf doet doe je meestal beter!! Maar sommige komen echt op de meest ongewone uren naar hun paarden, en dat vind ik uit respect voor de pensioneigenaar dan weer niet kunnen.. bv om 22u nog het erf oprijden ofzo..
Ik ben echt van het principe dat je je moet aan de huisregels houden, willen of niet..
Ik heb dit nu niet specifiek tegen jou, maar in het algemeen..

De stal waar ik eerst ook een paard reed was ik het wel eens met het beleid hoor. Maandag t/m vrijdag werden paarden buiten en binnen gezet, zaterdag ochtend naar buiten, en dan moest je zaterdag zelf binnen halen en zondag hele dag zelf doen. Feestdagen hetzelfde.
Ja het is niet optimaal met werk, maar er is altijd wat te regelen.
En ja, ik ben soms ook laat op stal geweest. Om 9 uur nog even naar stal om paard even wat uit te laten waaien in de bak en zn stal te doen. Nooit iemand over gehoord, dan was het zelfs nog best druk bij ons!
En de stal waar mijn bijna-paard(koop is bijna rond) komt te staan is ook fijn. Zomers 24/7 buiten, en in de winter zelf buiten zetten, maar dit in groepjes dus er is altijd iemand die dat groepje naar buiten kan doen. Geen gedoe met openingstijden etc.
Thuis hoeft voor mij niet per se, maar openingstijden vind ik belachelijk.

Als mijn paard 1e kerstdag een koliek aanval krijgt is er geen hond die het ziet, ligt dat beest daar wat dood te gaan, nee dankje :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:33

aDnerB ik denk dat je teveel mensen over 1 kam scheert.

Ik ga iedere dag naar mijn paard, als ik niet kan gaat mijn moeder.
Wil ik op vakantie zorg ik dat mijn moeder haar iedere dag doet.
Mijn paard komt iedere dag buiten OOK afgelopen maandag is ze gewoon buiten geweest. Sterker nog ze is 3 keer binnen en weer buiten gezet om binnen te eten (hooi waait weg) en daarna weer lekker buiten met haar vriendje.
Uitmesten wordt bij ons gedaan, als ik er ben en er ligt wat haal ik het eruit maar de staleigenaar houdt graag zelf toezicht op het vlas en doet het daarom liever zelf. Prima zolang mijn paard een warm en droog bed heeft.
Voeren doet de staleigenaar, maar ben ik er toch stuur ik een appje dat ik het wel kan doen.
Mijn merrie is afgelopen zomer geopereerd en ze heeft 3 weken op rust moeten staan, dan stond ze in een heel klein weitje. Ik heb haar toen iedere dag zo'n 4 uur gepakt en ben op hoog gras met haar gaan grazen.
Nee ook met kerst wil ik haar kunnen controleren en poetsen, wil ik dat ze buiten komt maar rijden zou ik niet perse hoeven.
Let wel ik sta dus op een stal waar mijn paard altijd iedere dag buiten komt.. ook als ik niet zou komen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:34

Wát een gezaag hier! Waar maak je je druk om zeg, dat je op 1ste Kerstdag niet naar je paard mag. Paard zal er ook niet zoveel last van hebben om je een dagje niet te zien. Alleen maar logisch dat de stalhouders ook even een dag privé willen. En openingstijden vind ik sowieso heel erg logisch, al was het maar omdat de stalhouder zo optimaal toezicht op jóúw paard kan houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:36

SuperAssie schreef:
Als mijn paard 1e kerstdag een koliek aanval krijgt is er geen hond die het ziet, ligt dat beest daar wat dood te gaan, nee dankje :)

Dat kan ook midden in de nacht gebeuren, bovendien worden de paarden wel gevoerd natuurlijk. T is niet dat er gewoonweg niemand de stal in komt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:36

chevax schreef:
Wát een gezaag hier! Waar maak je je druk om zeg, dat je op 1ste Kerstdag niet naar je paard mag. Paard zal er ook niet zoveel last van hebben om je een dagje niet te zien. Alleen maar logisch dat de stalhouders ook even een dag privé willen. En openingstijden vind ik sowieso heel erg logisch, al was het maar omdat de stalhouder zo optimaal toezicht op jóúw paard kan houden.

Eens.. maar ik zou ook noooit op een stal gaan staan waar een paard enkel buiten komt als ik kom.
Op deze stal zou ik het geen ramp vinden als ik 1 dag niet mocht komen, maar daar hebben ze geen problemen mee.

Mijn vorige stal was wel in het weekeinde tot 6 uur en met feestdagen tot 6 uur.. Niet gek en prima aan te houden. Alleen werk ik overdag wel eens en dan kon ik niet naar mijn paard maar was er overleg mogelijk.
Wel stond mijn pony dan gewoon ook lekker de hele dag buiten :)!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:37

Bij ons op stal doen ze dat ook. Ik vind het, met alle richtlijnen die er t.a.v. paardenwelzijn zijn, eigenlijk niet meer van deze tijd. Voor mij voelt het ook niet goed. Ik wil toch ook graag naar mijn paard kunnen.
Nu moet ik wel zeggen dat bij ons de paarden die echt niet stil kunnen blijven staan, bijvoorbeeld koliek gevoelige paarden of paarden met IR zoals die van mij, wel in de molen worden gezet. Dat wordt dan gewoon door stal gedaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:38

vuurneon schreef:
SuperAssie schreef:

Dat kan ook midden in de nacht gebeuren, bovendien worden de paarden wel gevoerd natuurlijk. T is niet dat er gewoonweg niemand de stal in komt.

Uiteraard, maar als de stal gewoon 'open' is, is er toch meer controle. Tenminste, als er een paard ligt te verkrampen in de stal of wei word daar bij ons echt wel naar gekeken..
En dat voeren, dat is 2, hooguit 3 keer per dag, in de tussentijd kan mijn paard daar al lang liggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:40

vuurneon schreef:
Ik heb ook op een plek gestaan waar ik zondag en christelijke feestdagen niet het erf op mocht: die dagen waren voor de kerk en het gezin :)

Maar, paarden stonden wel gewoon buiten en kregen verzorging. Dus dat maakte mij niet uit. Had er alle begrip voor :)

1 dag stal maak ik mij ook niet druk om, mijn paard zou daar echt geen moeite mee hebben en loopt er o niet minder door de dag erna. 1 dag op een jaar. Ach.

Er is nog wel een verschil of ze eruit komen of dat ze opgehokt blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:41

Babootje schreef:
vuurneon schreef:

Er is nog wel een verschil of ze eruit komen of dat ze opgehokt blijven.

Klopt, maar voor die ene dag in het jaar zou het mij oprecht niet veel uitmaken. Voor mijn paard ook niet, als hij eten heeft is ie happy :Y)
(Heb paard sowieso 24/7 buiten, maar als ik het paard 24 uur moet 'ophokken" dan zou ik dat ook geen probleem vinden, t is maar 1 dag)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:46

Ik heb hiervoor op een stal gestaan waar je op zondag pas vanaf 12 welkom was, en 1e Kerstdag, 1e Paasdag, Nieuwjaarsdag en nog eentje helemaal niet. Vond ik minder prettig voor mezelf, echter zo lang ik er maarvan op aan kon dat paard gewoon fatsoenlijk naar buiten gedaan, uitgemest en gevoerd werd die dag kon ik er zelf wel mee leven.
Zodra het stalbeleid echter verschoof van "paardwaardig zo veel mogelijk buiten" naar "gemak dient de mens" en paarden zodra het weer een scheet liet binnen "mochten" blijven zonder dat er ook maar uitgemest werd oid ben ik binnen no time vertrokken. Ik zag de bui al hangen: ik niet op die dagen het stalterrein op mogen, en mijn stal-hater 48u aan een stuk op het hok in de poep staan terwijl ik daar niks aan zou mógen veranderen. Absoluut onder geen enkele voorwaarde voor mijn paard :n Die blijft geen enkele dag op stal, die wordt a) hardstikke gek in haar hokje en breekt dus de dag erna haar benen en b) heeft innegang megadikke benen.

Nu op een stal zonder openingstijden of feestdagen. En nondeju, wat is dat stiekem een opluchting :D Kan me nu al verheugen op de traditionele nieuwjaarstroetel met mijn paard. En kan ten alle tijde zorgen dat mijn beestje een frisse neus kan halen, ongeacht welke dag het is. Nou komt ze sowieso dagelijks fatsoenlijk buiten, maar zelfs áls dat eens scheef loopt kan ik haar alsnog zelf lekker buiten laten.

Equisync

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:48

Ik heb overigens op feestdagen meestal ook nog eens geen zak te doen behalve een beetje thuis zitten en me volproppen met eten..
Dan zou ik die dag liever samen met mijn paard besteden en een lekkere rit maken door de velden.

Die pony heeft toch geen besef of het nou kerst is of niet :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:49

SuperAssie schreef:
Ik heb overigens op feestdagen meestal ook nog eens geen zak te doen behalve een beetje thuis zitten en me volproppen met eten..
Dan zou ik die dag liever samen met mijn paard besteden en een lekkere rit maken door de velden.

Behalve als ie zelf op het menu staat :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:50

vuurneon schreef:
SuperAssie schreef:

Behalve als ie zelf op het menu staat :')

Gelukkig eten wij zo'n beetje ieder jaar hetzelfde en vind ik paardenvlees echt ranzig dus dat komt hier niet op tafel _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:51

Kitty1985 schreef:
Vjestagirl schreef:
Een dag rust in een hok wat nét groot genoeg is om zijn kont te keren, waarin hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen, niet zijn benen kan strekken en met zijn gevoelige reukorgaan lekker in zijn eigen uitwerpselen mag staan draaien (en uiteraard die van alle buren mag ruiken).

Wat een TOP dag!

Nou elke dag met een mens op je rug moeten rennen, nee dat is natuurlijk. _O-

Dat jij daar voor kiest. Vind ik sowieso niet zo diervriendelijk eigenlijk.

Mijn paard staat dagelijks op 20 x 300 met een aantal vriendjes. Hoeft ook niet iedere dag met een mens op haar rug te rennen, maar krijgt wel iedere dag de basis verzorging: een schone stal, 3x per dag veel ruwvoer en een beetje muesli, veel beweging, frisse lucht en de mogelijkheid om te grazen op het land.

Ik zou er echt niet gelukkig van worden als ze voor een verzinsel van de mens ineens een dag op stal moet blijven. Als het gevaarlijk is, dan mag ze wat mij betreft binnen blijven. Ook liever niet, maar goed
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-10-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:52

chevax schreef:

Nou je kan het gezaag vinden. Maar ik vind dat als je er voor kiest om een stal aan huis te beginnen dat je ook weet dat je 7 dagen in de week volk over de vloer krijgt. Openingstijden prima als dat vanaf een uur of 7 's ochtends tot een uur of 22.30/23.00 is. Dat is nu eenmaal waar je voor kiest als je een pension opent. Mensen werken. De ene overdag de andere 's avonds wil je klanten hebben/houden zul je daarin toch vrij ruim moeten zijn. Maar het lijkt me heel handig voor iedereen mocht je ooit verhuizen van stal dat je daar naar informeert of er openingstijden zijn en of dat je bepaalde dagen niet welkom bent. Dan weet je tenminste waar je komt te staan en voorkom je dat mensen die het er niet mee eens zijn niet bij jouw op stal terecht komen.
Daarnaast vind ik raar dat je voor een pension stal kiest en dan op bepaalde dagen eigenlijk niet wil werken. En dus alleen het eten in de bak mikt. Nee je kiest voor dieren op je erf en die hebben je nu eenmaal elke dag nodig of het nu een feestdag is of niet. Apart dat je ze dan op stal laat en verder niet echt om kijk naar wil hebben.