Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:52

Ik heb een week geleden mijn paardje van de wei naar een pensionstal verhuist.

Op de wei, waar ze een maandje heeft gestaan, werd ze nukkig, veel trappen en gillen en ik had het gevoel mijn lieve paardje steeds meer kwijt te raken. Daar komt nog eens bovenop dat ze hele dagen in de schuilstal stond, geen voet die ze in de blubber wilde zetten.

Knoop doorgehakt, ondanks de protesten uit mijn omgeving, om haar weer grotendeels op stal te zetten. Zelf twijfelde ik ook heel erg of ze dat wel fijner zou vinden.. maar zodra we aankwamen is ze op gaan knappen! En nu een week later is ze weer haar lieve zelve. Ik heb blijkbaar een echt divaatje die gewoon haar natje en haar droogje wil hebben en enorm veel behoefte heeft aan haar eigen plekje.

Een ander ziet dit als dierenmishandeling omdat ze sommige dagen 20 uur op stal staat. Ik ben een enorme grote voorstander van naar buiten laten gaan, het heeft mij namelijk onwijs veel centjes gekost, maar helaas heb ik een paardje die dat niet in dank afnam.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:53

Moratoetje, mijne scheer ik ook maar die lopen (over het algemeen) wel 24/7 buiten ;).

Sees

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:55

Ik vraag me trouwens wel eens af wat erger is voor het paard hoor, met de pootjes in de blub maar wel buiten in de kudde met ruwvoer of met droge voetjes op stal maar wel opgesloten. Konden ze het maar zeggen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:56

Sees schreef:
Ik vraag me trouwens wel eens af wat erger is voor het paard hoor, met de pootjes in de blub maar wel buiten in de kudde met ruwvoer of met droge voetjes op stal maar wel opgesloten. Konden ze het maar zeggen...

er is een middenweg....overdag in de bagger,s'nachts lekker opdrogen :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:59

Sees, onze QH weeft extreem op stal dus die staat zelfs liever met z'n pootjes in de modder :p

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:01

Ik heb straks de luxe dat ik alle keuzemogelijkheden heb. Aan huis ruime stallen (5x3) met een gezamenlijk uitloop er voor en de mogelijkheid om een doorgang te maken naar het weiland aan huis. Plan is nu om de paarden in de wintermaanden daar te laten overnachten. Overdag kunnen ze dan in een groot weiland met dubbele schuilstal (dus geen weg-jaag taferelen nodig).
Of ze in de zomer maanden daar dan dag en nacht blijven moeten ze zelf maar gaan aangeven waar de voorkeur ligt. van mij mogen ze.

Mijn paard heeft zijn hele (bereden) leven ergens tussen de 12-20 uur op stal gestaan per dag. Het wordt dus best een grote overgang voor hem. De reden dat ik hem zo veel buiten wil hebben is juist zijn leeftijd (17) en zijn sportieve carrière. Met minder uren binnen hoop ik hem juist fitter en gezonder te houden. Ook voor het jonge paard zie ik alleen voordelen. Meer kans om te bewegen maar ook de mogelijkheid om 'gewoon' op stal te staan.

Heb er altijd een slecht gevoel bij gehad dat ik ze na een intensieve dag op concours (lang onderweg in de trailer en goed moe worden van het werk) in de nacht op stal moest zetten. Zou ze liever nog wat lichte vrijwillige beweging willen geven na zo'n dag.

Wordt wel even puzzelen met paarden kort in het haar en de wisselende dag-nacht temperaturen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:04

Esmeej333 schreef:
Suzan_bobar schreef:
Ik denk niet dat de discussie omtrend het werk ligt. Ik houd mijn paarden al zo lang ik de paarden heb 24/7 buiten. In het hele begin heb ik op een stal gestaan, waar hij savonds naar binnen moest, maar daar werd hij zo dwars, fris en kreeg dikke benen van dat ik besloot ze naar buiten te doen. Dit bevalt veel beter. Alleen met hele erge doorregen regen had ik wel eens een stal willen hebben. Maar een goede regendeken doet wonderen op dat gebied. Nu ik een jong paard erbij heb, staat ook deze gewoon 24/7 buiten. Ze blijven er fris bij en doen het er goed op.
Ik denk dat het een keuze voor ieder op zich is en voor ieder paard. Ik ken ook paarden die liever niet buiten staan, maar ook mensen die liever de luxe voor zichzelf hebben (verwarmde zadelkamer ed) Dus een hype denk ik niet,... maar wel dat steeds meer mensen het besef krijgen dat het gezonder voor het dier zou kunnen zijn.
Al zie ook ik nog erg veel paarden hele dagen op stal staan hoor. Daar heb ik best medelijden mee soms. Niet iedereen is in de gelegenheid deze dieren genoeg beweging te geven en dat gaat mij wel eens aan het hart. Maar goed, het is leven en laten leven. Een ieder moet met zijn paard doen en zijn paard houden zoals het hem goed dunkt.

Wel als er gezegd wordt dat het een hype is omdat het minder werk is, dat is namelijk in veel gevallen helemaal niet zo. Het lijkt me dat iedereen het beste (denkt) te doen voor zijn paard. Ik tenminste wel, en of dat veel of weinig werk is maakt mij niet uit als paardlief er voor mijn gevoel maar goed bijstaat. Als de zomer aanbreekt denk ik oh wat fijn paardje kan weer 24/7 op de weide staan. Voor mij betekent dat pijnlijke rug en meer tijd kwijt. Maar hey paardlief is blij.

Zo zit ik er ook in. Zolang de paarden gelukkig zijn of dat nu meer of minder werk voor mij is, maakt mij niet uit. Alhoewel de winterdag dat gesleep met water enzo ook niet onder de noemer minder werk mag vallen van mij. Best zwaar, naast het uitmesten en de andere dagelijkse verzorging!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:05

Ja haha Geer. En het liefst natuurlijk gewoon geen blubber en mooie oneindige groene niet te vette glooiende weides ;).

Mijn paarden deert de blubber ook niks, ik denk dat het ons mensen meer deert (en dan met name de problemen die er uit voort kunnen komen) :o. Extreme regen deert ze echter wel.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:12

Mijn Tinker heeft eigenlijk altijd wel 24/7 buitengelopen met (schuil)stal waar ze in en uit kon lopen, maar sinds 3 jaar sta ik op een kleinschalige stal waar ze s'nachts op stal komen. Nu staat ze als eerste vooraan om naar binnen te mogen als ze naar binnen moeten (ook als er genoeg gras is in de wei). In september heeft de kudde waarin ze staat een weekje 24/7 buiten gelopen ivm vakantie staleigenaren, en oh wat wouden ze graag naar binnen, maar mocht niet. Ik heb het idee dat mijn Tink het best lekker vind om een nachtje op stal te staan. Of ze dan rust heeft/krijgt, of beschikking tot haar eigen portie voer? Geen idee, maar ik heb een tevreden paard :) Denk niet dat ik gauw weer voor 24/7 buiten zal kiezen als het zou moeten. Wel zoals nu dagelijks naar buiten kunnen (ook in de winter).

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:13

Onze paarden staan altijd 24/7 buiten. Waarom? Omdat het het natuurlijkst is voor een paard (naar mijn idee). Ze hebben ook een inloopstal waar hun hooi en water is. Blubber vinden ze niet erg, wind, kou en regen ook niet echt. Maar wat bij onze paarden ervoor zorgt dat ze 's zomers overdag in de loopstal staan zijn de zon & warmte en de vliegen & dazen, dat vinden ze echt vervelend.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:17

Sees schreef:
Liljebo, klinkt trouwens heerlijk zoals jij het hebt.

Ik ben daar ook heel blij mee. Heerlijk zo. En die verwarmde waterbak is mijn beste investering ooit.
(temeer omdat de draver koliek gevoelig is en beter geen heel koud water kan drinken)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:18

zo snel ik de mogelijkheid had zijn ze hier 24/7 buiten gegaan. Ze willen niet eens meer binnen, zelfs mijn 23jarige niet die pas sinds 2 jaar 24/7 uit kan. Het verhaal van veiliger; ze opsluiten in stal, dan maak je het dieven en andere kwaadwillende nog makkelijker om ze te pakken te krijgen. :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:20

Sees schreef:
Mijn paarden deert de blubber ook niks, ik denk dat het ons mensen meer deert (en dan met name de problemen die er uit voort kunnen komen) :o. Extreme regen deert ze echter wel.

Is ook persoonlijk, denk ik.Onze Hälga geeft niets om blubber bv maar Silja haat modder uit de grond van haar hart. Heeft ze altijd al gehad (was ook wel grappig met buitenritten, toen ze nog werd gereden :Y) )

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:30

Liljebo, oh maar op buitenrit vinden mijn mannen de blubber ook vreselijk en wringen ze zich in de meest moeilijke bochten om maar niet door de modder te hoeven lopen. Maar in de wei? Nee hoor, als er maar wat te eten valt voor mijn vreetberen, kan niks ze meer schelen :D.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:36

Silja dus echt niet. Die wordt echt boos als ze in de wei door de modder moet. Oren in de nek, snaken met haar hoofd, aarzelen, op en neer rennen om te kijken of er een andere mogelijkheid is en als het dan echt moet... dan snel en zwaar geirriteerd. Is een dame, denk ik.
Hälga plonst overal zo doorheen en de shetten zitten er ergens tussenin.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:37

Waarom vallen sommige over dat 24/7 buiten minder werk is? Is dat een probleem voor deze mensen als dat zo is.
Ik zie het alleen maar als voordeel en bij mij is het toen wel een van de reden geweest om ze buiten te gaan houden. Waarom elke dag boxen mesten als je met een groep buiten kan staan en je mest/voer dagen verdelen met je stalgenoten?
Ben ik dan ineens een lui mens ofzo?

Ik had ze ook op volpension kunnen zetten, was ik net zo lui :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:41

Cowgirl schreef:
Waarom vallen sommige over dat 24/7 buiten minder werk is? Is dat een probleem voor deze mensen als dat zo is.
Ik zie het alleen maar als voordeel en bij mij is het toen wel een van de reden geweest om ze buiten te gaan houden. Waarom elke dag boxen mesten als je met een groep buiten kan staan en je mest/voer dagen verdelen met je stalgenoten?
Ben ik dan ineens een lui mens ofzo?

Ik had ze ook op volpension kunnen zetten, was ik net zo lui :D

sowieso is het niet per definitie minder werk. Ik heb meer werk nu gezien ik alleen verantwoordelijk ben. :+

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:43

Op de veluwe vind ik het reuze meevallen met de blubber, zakt gewoon weg in de zandgrond. Maar alsnog ziet mijn paard eruit als het plaatje hier: http://www.bokt.nl/wiki/Regenschurft (dat is ook echt zijn kont haha :') ) als hij niet de kans krijgt op te drogen. Daarbij staat hij als het koud is ook echt te bibberen.

Er zijn vast arabieren die het wel redden, maar de vacht van die van mij is echt niet te vergelijken met die van een wild paard. Als ik naar die van de shetlanders kijk dan druipt de regen er echt vanaf, geen drup dringt erdoorheen, als je je vingers erin steekt is de huid ook gewoon droog. De arabier heeft echt een soort van fluffy wolhaar waar het water gewoon doorheen loopt en die is nat tot op de huid na een stevige bui. Je kan het ook zien als het sneeuwt dan ligt er bij de shetlanders een laag sneeuw op de vacht omdat het zo goed isoleert, zal je bij mijn pennypaard :D niet zo snel zien.

Ik vind dat je het gewoon niet altijd moet willen, als het paard aangeeft het niet fijn te vinden moet je niet doordouwen omdat JIJ het perse beter vindt.

pipolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:46

Hey bokkers,

Waar halen jullie je oornetjes vandaan ?
Ik wil er een voor mijn appaloosa shet kopen. :j
Kan iemand mij helpen?

Gr. een Bokker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:48

pipolover schreef:
Hey bokkers,

Waar halen jullie je oornetjes vandaan ?
Ik wil er een voor mijn appaloosa shet kopen. :j
Kan iemand mij helpen?

Gr. een Bokker.

hoe kom je er nu bij om gewoon met deze vraag in dit topic in te breken? ;)
Gebruik even de zoekfunctie of google en vind je daar echt niets kun je je eigen topic openen.
Succes! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:51

Sees schreef:

Dat zal ik voor je uittekenen: Sommige paarden vinden het geweldig, sommige paarden vinden het waardeloos.
Beetje oplettende eigenaar herkend de signalen van het individuele paard en handelt daar ook naar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:52

Lepeltje schreef:
Op de veluwe vind ik het reuze meevallen met de blubber, zakt gewoon weg in de zandgrond. Maar alsnog ziet mijn paard eruit als het plaatje hier: http://www.bokt.nl/wiki/Regenschurft (dat is ook echt zijn kont haha :') ) als hij niet de kans krijgt op te drogen. Daarbij staat hij als het koud is ook echt te bibberen.

Er zijn vast arabieren die het wel redden, maar de vacht van die van mij is echt niet te vergelijken met die van een wild paard. Als ik naar die van de shetlanders kijk dan druipt de regen er echt vanaf, geen drup dringt erdoorheen, als je je vingers erin steekt is de huid ook gewoon droog. De arabier heeft echt een soort van fluffy wolhaar waar het water gewoon doorheen loopt en die is nat tot op de huid na een stevige bui. Je kan het ook zien als het sneeuwt dan ligt er bij de shetlanders een laag sneeuw op de vacht omdat het zo goed isoleert, zal je bij mijn pennypaard :D niet zo snel zien.

Ik vind dat je het gewoon niet altijd moet willen, als het paard aangeeft het niet fijn te vinden moet je niet doordouwen omdat JIJ het perse beter vindt.

Hier ook eentje met veel arabieren-bloed die een deken op moet. Die staat dus ook in de regen te bibberen. Maar daarvoor zijn er regendekens want mijnheer breekt de boel af als ik hem dan binnen zet om te drogen ondanks dat hij buiten staat te bibberen. :roll: (hoezo, mannen weten niet wat ze willen..)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:53

Ik wil niet vervelend zijn.. maar minder werk?

Als ik begin, dan ga ik eerst de wei mesten.. al gauw uur of langer mee bezig met drie paarden..
Daarna kruiwagen wisselen (verschillende kruiwagens voor mest en water) dan de waterzak vullen (kwartiertje) weer terug naar de wei en drinkkuipen vullen.. dan vaak nog een waterzak vullen en weer terug naar de wei.. dan ben je twee uur verder en dan pas kun je met je paard beginnen.. dus nee.. zeker niet minder werk.. :)[/quote]

Een uur over de mest van 3 paarden in de weide? Prik je het op met een tandenstoker? Hier was het 20 minuten op 4 paarden.. rondje weide is zo gedaan.
Waterzak duurt hier 5 minuten... Nee ik kon binnen 40 minuten klaar zijn voor 4 paarden.[/quote]

Nee.. gote wei.. :) en mn wei is een stukje weg van de kraan.. en als ik moet wachten oo iemand voor mij, dan kan t gerust nog langer duren..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:55

Ik kies voor de tussenoplossing: 24/7 buiten in kudde verband tot het niet meer gaat (lees: modder tot aan de knie), dan eerst 's nachts op stal en op de slechtste dagen van het jaar blijven ze overdag ook binnen( lees ca 14 dagen). Dat werkt hier goed.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:57

De mijne, 18 jaar oude ruin, staat sinds begin september ook 24/7 buiten. Met nog 7 andere ruinen. Inloopstal, stukje verhard, stukje zand, stukje bos, wei op zandgrond. Continue ruwvoer in de loopstal en verdeeld over de wei 3 slowfeeders.
Voorheen stond hij inde zomer dag en nacht buiten en in de winter een uur of 3 op de paddock.
Waarom deze keuze?
1. ik blijk reuma te hebben en hoef nu niet meer te mesten, uren in de kou te wachten op een paddock en vervolgens wachten totdat hij lang genoeg buiten heeft gestaan(wat nooit lang genoeg was)
2. ik hoef niet meer dagelijks naar mijn paard en kan de dagen dat ik werk, wat al zwaar genoeg is, verder mijn rust nemen. Mijn paard wordt daar volledig verzorgd.
3.mijn paard is een echt buitendier en kuddepaard, vindt het heerlijk buiten.

Dus, meer balans en rust voor mij en de vrijheid voor hem. En ik ben er tot nu toe erg blij mee.