Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeej333 schreef:Suzan_bobar schreef:Ik denk niet dat de discussie omtrend het werk ligt. Ik houd mijn paarden al zo lang ik de paarden heb 24/7 buiten. In het hele begin heb ik op een stal gestaan, waar hij savonds naar binnen moest, maar daar werd hij zo dwars, fris en kreeg dikke benen van dat ik besloot ze naar buiten te doen. Dit bevalt veel beter. Alleen met hele erge doorregen regen had ik wel eens een stal willen hebben. Maar een goede regendeken doet wonderen op dat gebied. Nu ik een jong paard erbij heb, staat ook deze gewoon 24/7 buiten. Ze blijven er fris bij en doen het er goed op.
Ik denk dat het een keuze voor ieder op zich is en voor ieder paard. Ik ken ook paarden die liever niet buiten staan, maar ook mensen die liever de luxe voor zichzelf hebben (verwarmde zadelkamer ed) Dus een hype denk ik niet,... maar wel dat steeds meer mensen het besef krijgen dat het gezonder voor het dier zou kunnen zijn.
Al zie ook ik nog erg veel paarden hele dagen op stal staan hoor. Daar heb ik best medelijden mee soms. Niet iedereen is in de gelegenheid deze dieren genoeg beweging te geven en dat gaat mij wel eens aan het hart. Maar goed, het is leven en laten leven. Een ieder moet met zijn paard doen en zijn paard houden zoals het hem goed dunkt.
Wel als er gezegd wordt dat het een hype is omdat het minder werk is, dat is namelijk in veel gevallen helemaal niet zo. Het lijkt me dat iedereen het beste (denkt) te doen voor zijn paard. Ik tenminste wel, en of dat veel of weinig werk is maakt mij niet uit als paardlief er voor mijn gevoel maar goed bijstaat. Als de zomer aanbreekt denk ik oh wat fijn paardje kan weer 24/7 op de weide staan. Voor mij betekent dat pijnlijke rug en meer tijd kwijt. Maar hey paardlief is blij.
Sees schreef:Mijn paarden deert de blubber ook niks, ik denk dat het ons mensen meer deert (en dan met name de problemen die er uit voort kunnen komen). Extreme regen deert ze echter wel.
Cowgirl schreef:Waarom vallen sommige over dat 24/7 buiten minder werk is? Is dat een probleem voor deze mensen als dat zo is.
Ik zie het alleen maar als voordeel en bij mij is het toen wel een van de reden geweest om ze buiten te gaan houden. Waarom elke dag boxen mesten als je met een groep buiten kan staan en je mest/voer dagen verdelen met je stalgenoten?
Ben ik dan ineens een lui mens ofzo?
Ik had ze ook op volpension kunnen zetten, was ik net zo lui
pipolover schreef:Hey bokkers,
Waar halen jullie je oornetjes vandaan ?
Ik wil er een voor mijn appaloosa shet kopen.![]()
Kan iemand mij helpen?
Gr. een Bokker.
Sees schreef:Ik vraag me trouwens wel eens af wat erger is voor het paard hoor, met de pootjes in de blub maar wel buiten in de kudde met ruwvoer of met droge voetjes op stal maar wel opgesloten. Konden ze het maar zeggen...
Lepeltje schreef:Op de veluwe vind ik het reuze meevallen met de blubber, zakt gewoon weg in de zandgrond. Maar alsnog ziet mijn paard eruit als het plaatje hier: http://www.bokt.nl/wiki/Regenschurft (dat is ook echt zijn kont haha) als hij niet de kans krijgt op te drogen. Daarbij staat hij als het koud is ook echt te bibberen.
Er zijn vast arabieren die het wel redden, maar de vacht van die van mij is echt niet te vergelijken met die van een wild paard. Als ik naar die van de shetlanders kijk dan druipt de regen er echt vanaf, geen drup dringt erdoorheen, als je je vingers erin steekt is de huid ook gewoon droog. De arabier heeft echt een soort van fluffy wolhaar waar het water gewoon doorheen loopt en die is nat tot op de huid na een stevige bui. Je kan het ook zien als het sneeuwt dan ligt er bij de shetlanders een laag sneeuw op de vacht omdat het zo goed isoleert, zal je bij mijn pennypaardniet zo snel zien.
Ik vind dat je het gewoon niet altijd moet willen, als het paard aangeeft het niet fijn te vinden moet je niet doordouwen omdat JIJ het perse beter vindt.