Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:08

Ja idd. wij hebben toevallig 2 hectare land bij huis, en wonen in een buitengebied.
In ons vorige huis hadden wij niet zo veel grond, maar ook toen kwamen ze de hele dag buiten, al was het dan in een paddock, zodat ze in ieder geval lekker de benen even konden strekken,
en even konden "spelen" met elkaar(toen had ik overigens maar 2)
En blessures...... Ik heb al meer dan 10 jaar paarden bij huis, en nog geen enkele blessure gehad.
Overigens mest ik ondanks dat ze overdag altijd buiten staan, ook elke dag de stal uit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:09

Het is alleen jammer dat veel die voor 24/7 buiten zijn of iets wat daar in de buurt komt, niet goed kijken naar een paard als individu. En dat is uiteraard in het nadeel van het paard. Terwijl we juist voor 24/7 zijn voor het paard.

Ik vind dat even slecht als je paard altijd op stal zetten. Want dan kijk je ook niet naar de behoeftes van je paard.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:10

[quote="absque_dubio] Dus omdat het een 'zielig' is maar er niks aan wordt gedaan, mogen we het ander niet 'zielig' vinden?
Beetje kromme vergelijking. :o [/quote]

Ik zeg niet dat we de paarden mogen vergeten, en daar naar gekeken moet worden om te kijken dat het welzijn verbeterd van het paard.
Maar waarom word het paard uitvergroot? Dat is mijn vraag... en niet de dieren die dus opgehokt staan? Zijn het de paarden omdat we hier op kunnen rijden en wij emotioneel meer mee hebben?

En dan nogmaals: de mensen die hier 'fel' reageren hebben waarschijnlijk veel ruimte om zich heen en hun paard 24/7 buiten staan.
Ik waardeer het van alle mensen in dit topic dat ze wél gewoon reageren dat hun paard deels op stal staat.
Eigenlijk is het zinloos om hier een discussie te voeren met mensen die het allemaal heel mooi voor elkaar hebben. Ik weet wat de regelgeving in Nederland zegt over 'het dieren houden' en ook wat het natuurlijk gedrag is van een paard. Maar we zijn eenvoudig weg niet allemaal in staat om dit na te leven.

En ja.. ik zou bijvoorbeeld erg graag naar Gelderland oid willen verhuizen, maar dat geld heb ik niet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:10

Dat het de bedoeling zou zijn van ''moeder natuur'' om de paarden in de wei te laten lopen.... Onzin!
De paarden die wij nu hebben staan al zo ver van de natuur af door ons fokken, dat je daar niet meer over kunt praten...
Ooit was het ook de bedoeling van moeder natuur om mensen op de prairie te laten leven, nou wij vinden het toch ook fijner in een huis??!
Mijn paard staat in de winter 22 uur p/d in zijn stal, en weet je wat? Hij is nog nooit zo gelukkig en gezond geweest als op de stal waar ik nu sta.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:11

Brendaaaa schreef:
Ik vind een hond in een doorsnee woonkamer exact hetzelfde als een paard in een stal! Een hond kan daar ook niet rennen, alleen wat rondscharrelen, net als een paard in zijn stal. Een hond hoort ook rond te kunnen rennen met de tong uit zijn bek de hele dag, dat is de natuur van zo'n beest.

*Meelezer valt binnen*

Mijn hond raust de hele kamer door hoor, als ze daar zin in heeft. Woonkamer van zo'n 20 meter lengte tegenover klein hondje, ze heeft veeeeeeel meer ruimte dan een paard in een stal.

Paard staat momenteel overdag buiten en 's nachts binnen. Ze is 24/7 gewend, dat kan ik haar helaas niet bieden. Of in ieder geval niet op zo'n manier dat ze ook aan haar andere levensbehoeften komt. De enige oplossing is een dhz-stal 30 km verderop, ik heb niet de tijd om 2x per dag daarheen (en terug) te rijden om alles zelf te doen. Dit is ook alles behalve ideaal, maar 24/7 opgehokt wordt ze absoluut niet.

*Kruipt terug onder steen*
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 25-09-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Daar verschillen we dan van mening, Brendaaaa.
Ik vind een hond in een bench en een paard in een stal een betere vergelijking, maar goed. Dat terzijde.
Uiteraard ben ik het met je eens dat een hond ook gewoon de hele dag zou moeten kunnen rondlopen.
Nu moet ik wel eerlijk zijn dat onze honden bijvoorbeeld best wel veel slapen overdag. Als ik van thuis uit werk bijvoorbeeld, liggen ze echt uuuuuren te maffen. Als ik ze dan buiten laat, gaan ze daar net zo goed door met slapen...

Geryon

Brendaaaa schreef:
tess_84 schreef:
Ik kan het alleen maar eens zijn met mensen die het niet vinden kunnen een paard op stal te houden.
Het is enkel en alleen voor het gemak van de mens dat paarden op stal gehouden worden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Persoonlijk zou ik het nooit meer willen, een paard op stal. Als je weet dat paarden het grootste deel van de dag bewegen, lijkt het me zelfs pure psychische en fysische verwaarlozing.
De vergelijking die gemaakt wordt met andere dieren, vind ik ten eerste wel een beetje krom: een woonkamer voor een hond is echt niet hetzelfde als een stal voor een paard. Wel even de grootte van het dier en de ruimte waarin je het opsluit goed met elkaar vergelijken hoor. Neemt niet weg dat ik een hond in een hok of een kat in huis, konijnen en cavia's in een hok, ook niet vind kunnen.
In het algemeen kan je wel stellen dat ik vind dat als je je dier niet zo veel mogelijk wil tegemoet komen in hun natuurlijke behoeftes, laat het dan. Neem bij de aanschaf van eender welk dier serieus in overweging of je het wel kan geven wat het nodig heeft. Wat HET DIER nodig heeft dus, vanuit zijn natuurlijke behoefte. En niet wat wij als MENS vinden dat het nodig heeft. Toch wel een zeer belangrijke nuance...

Ik vind een hond in een doorsnee woonkamer exact hetzelfde als een paard in een stal! Een hond kan daar ook niet rennen, alleen wat rondscharrelen, net als een paard in zijn stal. Een hond hoort ook rond te kunnen rennen met de tong uit zijn bek de hele dag, dat is de natuur van zo'n beest. En zo geld dit voor eigenlijk alle dieren. Geen enkel dier is gemaakt voor de mens... dus ik vind ie vergelijking wel degelijk opgaan. Mijn vraag is alleen, doe je het dier écht leed aan of is het te verwaarlozen.

Net zoals konijnen en cavia's in kooien houden of hokjes zonder fatsoenlijke ren.

Het is allemaal zó normaal in Nederland jammer genoeg. Om de hond maar in zijn uppie te houden, een konijntje binnen in een kooi te houden etc. etc.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:12

Sinds ik mee heb gemaakt hoeveel een paard op knapt van minimaal een aantal uur vrije tijd buiten, zou ik nooit meer terug willen. 24/7 is op dit moment nog geen optie, maar ik ben al lang blij dat ik tijdens mijn werktijden mij nooit schuldig hoef te voelen, omdat ze dan lekker buiten zijn. Al is het geen weidegang, ze hebben een frisse neus, kunnen scharrelen en contact hebben.

Gezien ze elke dag buiten komen en veel ruwvoer krijgen (en dus minder krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven), gaan er ook maar weinig paarden op onze stal zo "uit hun plaat" waarbij ze zich zouden kunnen beschadigen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:13

Mir_horses schreef:
Ik vind het wel knap dat de mensen die het 'hardst' schreeuwen waarschijnlijk in een prachtig buitengebied leven met een goede grond waarbij de paarden ook 's winters in de wei kunnen.
Doen alle mensen het in deze topic fout om hun paard op stal te laten staan? Geloof ik geen fluit van, ze krijgen allemaal hun zorg, hun eten en hun aandacht.
Natuurlijk is het natuurlijk gedrag om het paard zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar volgens mij leven wij in Nederland, waar teveel mensen op elkaar wonen (zeker de Randstad waar ik ook woon), waar we geen hectares grond over hebben.
Niemand is hier slecht met paarden bezig, zeker niet de mensen die hier in dit topic reageren. We zijn slecht met paarden bezig wanneer we deze opsluiten in het donker, niet uit de box komen, geen eten en geen aandacht.

Ik heb een studie gedaan met dieren, en waarom wordt er zoveel aandacht aan de paarden besteed, en waarom niet aan de koeien/ schapen/ geiten etc die letterlijk opgehokt staan? Omdat wij zo nodig, melk, vlees en vacht willen van deze dieren??
Ik kan er niet tegen waarom paarden zo uitvergroot worden, en alle andere dieren gewoon vergeten worden.
Iemand schreef dat het egoistisch is om je paard voor de wedstrijd te gebruiken, is het niet egoistisch dat je vlees eet? Dat voor jou die stier 2 jaar in een ruimte staat waarin hij zich slechts een beetje kan voortbewegen?
Wat wij zien is zielig, wat wij niet zien is blijkbaar 'gewoon'.

Mijn opinie: Open je ogen.. Ik geloof niet dat iemand hier van Bokt slecht bezig is, maar ieder heeft zijn eigen manier van dieren houden. En of hij nou 2 uur buiten komt per dag of 10 uur, dat is iemand zijn goed recht omdat hij daar een reden voor heeft. (Soms redenen buiten de persoon zelf, zoals het stalbeleid).

Want ja, in de zomer komt hij in de wei maar in de winter komt mijn paard ook maar een paar uur in de paddock. Ik zou met heel mijn hart hem willen verhuizen naar een stal waar hij 24/7 kan buitenstaan, maar dan moet ik minstens een uur in de auto zitten om bij mijn paard te komen.

Ik woon in een gebied met meer mogelijkheden. Ja en? Denk je dat wij hier geen problemen (evt. van een andere orde hebben)? Denk je dat de weides hier in de winter niet nat worden? Denk je dat hier mensen het gewoon maar voor het uitkiezen hebben? Denk je dat ik niet liever goedkoper zou staan met meer faciliteiten op basis van halfpension ipv iedere dag voor mijn werk zelf de paarden buiten te zetten zodat ze veel uren buiten staan in kuddeverband? Natuurlijk wel. Ook ik ben een aantal keer van stal verhuisd omdat de weidegang steeds minder werd op andere stallen.

En dat we het hier over paarden hebben, is toch niet zo raar? Het is een paardeforum ;). En sluit het een het ander uit? Mogen we het niet over paarden hebben omdat de varkens óók in kleine hokjes staan? Waarom kan het niet én én? Waarom gaan mensen het altijd daar over hebben als de buitengang van paarden aan de kaak wordt gesteld.
Ik ben van mening dat mensen die hun paard slechts een paar uurtjes per dag naar buiten doen idd slecht bezig zijn, daar durf ik best voor uit te komen. Ik zeg daar overigens NIET mee dat ze niet van hun dier houden.

En ja niet iedereen is hetzelfde maar IK zou idd een uur in de auto gaan zitten voor een stal als de omstandigheden voor mijn paard daar beter zouden zijn :o.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:22

Brendaaaa schreef:
Ik vind een hond in een doorsnee woonkamer exact hetzelfde als een paard in een stal! Een hond kan daar ook niet rennen, alleen wat rondscharrelen, net als een paard in zijn stal. Een hond hoort ook rond te kunnen rennen met de tong uit zijn bek de hele dag, dat is de natuur van zo'n beest. En zo geld dit voor eigenlijk alle dieren. Geen enkel dier is gemaakt voor de mens... dus ik vind ie vergelijking wel degelijk opgaan. Mijn vraag is alleen, doe je het dier écht leed aan of is het te verwaarlozen.

Dat zou een flinke paardenstal zijn dan :+

Waarom altijd vergelijkingen treffen met honden, cavia's, slachtkoeien, whatever?

We hebben het nu over paarden, onze paarden. Door te wijzen naar een ander verzacht je het leed van je eigen knol niet hoor. Wijzen naar een ander of een ander diersoort is gewoon een manier om recht te kletsen wat krom is.

(overigens reageer ik op deze quote, maar bedoel het uiteraard in het algemeen he)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:23

Mir_horses schreef:
Ik vind het wel knap dat de mensen die het 'hardst' schreeuwen waarschijnlijk in een prachtig buitengebied leven met een goede grond waarbij de paarden ook 's winters in de wei kunnen.

Ja, ik ben schuldig. Ze staan het hele jaar rond 24/7 buiten met schuilstallen.

MAAR....
Hiervoor altijd in pension gestaan. Pension waar ze in de winter niet het land op mochten. Losgooien kon in de paddock of de bak.
Dus, ik ga rijden, gooi ze daarna los in bak. Wacht 4 á 5 uur en haal ze dan weer binnen. Helemaal verkleumd. Mijzelf urenlang verveeld, maar mijn paarden zijn lekker buiten geweest.
En dit allemaal naast mijn 50-urige werkweek.

Het is makkelijk te zeggen dat het paard niet vaker/langer naar buiten kan. "Want ik sta in pension." Maar het kan wel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:28

Mir_horses schreef:
[

Zoals al eerder aangegeven, dit topic gaat over paarden. Wat honden katten konijnen koeien ermee te maken hebben is mij niet duidelijk. Misschien een topic openen over de ruimte die dieren in het algemeen krijgen en het daar over paarden honden katten konijnen koeien hebben?

Die van mij staat ook deels op stal hoor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:29

kellaxy schreef:
Mocht ik ooit stress signalen zien bij mijn paard door het veel op stal staan, zal ik ook absoluut op zoek gaan naar iets anders. 9 van de 10 denken er niet eens over na omdat op een pensionstal elk paard binnen staat en ja de meeste komen inderdaad maar 1 uur uit stal om in de krul getrokken te worden en mogen daarna nog een uur in de geestdodende stapmolen.. zou al helemaal niet mijn keus zijn..

Precies.. Hier dus ook. Als ik merk aan m'n pony dat ze gaat stressen, sikkeneurig wordt of vervelend wordt, dan komt daar ook per direct verandering in hoor. Maar m'n pony is erg zen en komt er lang genoeg uit.. Tja.. Geen 24/7 weidegang maar eerlijk? Ik zou d'r nu ook niet op de wei willen hebben zonder schuilstal hoor. En dan wil ik in de winter prima kou lijden om ervoor te zorgen dat ze ook in de winter kwaliteit van leven heeft, daar komt mijn pony niets te kort aan. Ook eten genoeg, aandacht genoeg en zorg genoeg.
Ik zie liever een paard een paar uur op stal met juiste zorg van de eigenaar dan een paard 24/7 en een eigenaar die 1x in de week komt buurten. Want dat is voor mij het alternatief, m'n pony ergens ver weg droppen maar dan dus wel maar 1x in de week of 2x in de week op z'n max komen kijken. Als ze dan wat mankeert, niemand die het weet en ik zie het te laat. Dan sta ik er liever zelf bovenop met m'n neus :+

Maar vanaf de andere kant is het makkelijk oordelen en wijzen naar degenen die niet zo veel mazzel hebben met een paradijs.
En ik kan mezelf prima aankijken want mijn pony ziet er geweldig uit, op mooi gewicht en genoeg buiten en genoeg droog binnen. En dat ze in de paddock af en toe bij het draad staat, jammer dan, ik zal nooit zeggen dat ze het dan 'zat' is, heb me inmiddels wel enigzins verdiept in het gedrag van m'n pony om te weten dat ze de paddock nooit zat is. Maar om te zeggen dat anderen hun paard nooooooooooooooit in de randstad zouden houden.. Soms moet je het beste maken van wat je hebt.. En dat doe ik dan ook. Ik maak er het beste van voor m'n pony.. En voorlopig staat ze nog steeds met appeltjes tot op d'r kont dus ik zal vast iets goed doen.. :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:29

Paarden die altijd op stal staan?

Paarden horen elke dag minimaal 4 uren per dag naar buiten te gaan, liefst nog langer

Wel moet zeggen dat onze paarden graag naar binnen gaan

Hun liefde gaat toch door de maag

Brokjes <3 :9k O:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:30

Mir_horses schreef:

Niet helemaal. Ik woon momenteel in Zwolle en daar staat mijn paard ook. Dus wat dat betreft heb je gelijk. Echter studeer ik in Utrecht, en daar zit ik ook op kamers. Makkelijk zou zijn om mijn paard hiermee naartoe te nemen. Maar dat betekend dat ik haar moet ophokken, want hier zijn geen stallen waar ze veel buiten komen. Dus wat doe je dan? Juustem, alsnog op en neer reizen. Ik vind het belangrijker dat ze buiten komt, dan dat het voor mij makkelijker is.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:34

Stalmaanden 2 nov t/m 31 maart lopen onze paarden bij elkaar in de bak buiten 6 uur per dag

Paarden hebben dan 200 grams regendeken om

Weidemaanden 1 april t/m 1 nov lopen onze paarden bij elkaar in de weide 24 uur per dag

Paarden geen dekens om

Allemaal merries onze jongste is nu 1 jaar t/m onze oudste is nu 29 jaar
Laatst bijgewerkt door sporten op 25-09-13 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:36

Colway schreef:
Brendaaaa schreef:

Dat zou een flinke paardenstal zijn dan :+

Waarom altijd vergelijkingen treffen met honden, cavia's, slachtkoeien, whatever?

We hebben het nu over paarden, onze paarden. Door te wijzen naar een ander verzacht je het leed van je eigen knol niet hoor. Wijzen naar een ander of een ander diersoort is gewoon een manier om recht te kletsen wat krom is.

(overigens reageer ik op deze quote, maar bedoel het uiteraard in het algemeen he)

Omdat het aangeeft dat het gewoon heel normaal is (blijkt) om een dier te houden zonder aan zijn behoeftes te voldoen. Dat is onder andere een hele belangrijke reden waarom er nog zoveel paarden enkel op stal staan: ondanks dat er velen zijn die het niet normaal vinden, zijn er zooooovelen die het wel normaal vinden een dier (in dit geval paard) niet in zijn basisbehoeftes te voldoen. Waardoor anderen dus weer niet door (willen) hebben dat ze niet goed bezig zijn met hun paard.
Lijkt mij zéker wel toe doen dus.

De vergelijkingen waar jij het over hebt in het laatste stukje, vind ik nergens op slaan inderdaad. Je geeft er alleen maar mee aan dat ook die dieren slecht gehouden worden.

Overigens ben ik stiekem toch altijd benieuwd of 24/7 buiten strijders omdat het zo'n behoefte is voor het paard, wel een hond oid in zijn uppie houden :+ Zijn er zat en dat is gewoon héél erg sneu.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:38

absque_dubio schreef:
Mir_horses schreef:
[

Zoals al eerder aangegeven, dit topic gaat over paarden. Wat honden katten konijnen koeien ermee te maken hebben is mij niet duidelijk. Misschien een topic openen over de ruimte die dieren in het algemeen krijgen en het daar over paarden honden katten konijnen koeien hebben?

Die van mij staat ook deels op stal hoor. :j

Wat het ermee te maken heeft, is dat het mij verbaasd dat dat algemeen geaccepteerd lijkt te zijn, en het volledig op stal houden van paarden niet.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:42

Ik vind het wel grappig om te lezen dat sommige paarden "liever" op stal staan, dat ze zelf aangeven dat het genoeg is en ze weer naar binnen willen.

Mijn merrie stond toen ik haar kocht ook 24/7 op stal. Alleen zaterdags met uitmesten kwam ze buiten. En ja, als ik haar zelf op de wei zette zat ze inderdaad binnen de kortste keren weer te drammen om naar binnen te mogen. Nu staat ze 24/7 buiten en als ik haar een keer een uurtje binnen zet (bijv. met onweer, of omdat ik met de andere paarden ga rijden) breekt ze de stal bijna af om weer buiten te komen. Oftewel, een paard went aan zijn omstandigheden en past zich aan.

Maar ik denk dat ze buiten gelukkiger zijn. Ik hoef mijn merrie niet meer na 2 dagen stil staan uitgebreid te longeren omdat ze anders niet hanteerbaar is. Kan bijv. na een strenge winter waarbij ze een aantal weken stil heeft gestaan er zo op zitten en weg rijden, dat hoefde ik op stal echt niet te proberen.
Ik merk dat mijn merrie veel meer rust heeft in alles, en ik makkelijker met haar kan omgaan, dat geeft mij aan dat ze gelukkiger is. :)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:48

pinto_1 schreef
Maar ik denk dat ze buiten gelukkiger zijn. Ik hoef mijn merrie niet meer na 2 dagen stil staan uitgebreid te longeren omdat ze anders niet hanteerbaar is. Kan bijv. na een strenge winter waarbij ze een aantal weken stil heeft gestaan er zo op zitten en weg rijden, dat hoefde ik op stal echt niet te proberen.
Ik merk dat mijn merrie veel meer rust heeft in alles, en ik makkelijker met haar kan omgaan, dat geeft mij aan dat ze gelukkiger is. :)[/quote]

Geheel mee eens :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:50

Jaren geleden aarde mijn merrie het beste zoveel mogelijk op de wei in een groep, nu ze ouder word merk ik toch aan haar dat ze graag naar stal gaat.
Ze heeft daar rust en gewoon haar natje en droogje, de volgende dag gaat ze weer net zo lief de wei in.
In de winter staan ze wat meer binnen maar komen altijd buiten.
En met heel extreem weer blijven ze binnen.
Je doet mijn paard er echt geen plezier meer mee met 24/7 buiten.
Mijn shet kan zelf in en uit samen met zijn shettenvriendin, maar als er een druppel regen uit de lucht kan gaan vallen staan ze zo binnen in hun stal.
Zelfs als ik net een strook gras bij gegeven heb, komen ze gauw wat gras pakken maar vluchten dan toch gauw naar binnen met regen.

Maar 24/7 binnen de hele winter zou ik niet willen en stallen waar paarden het hele jaar binnen staan zouden niet eens mogen bestaan naar mijn mening.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:52

Nou ik bedoel dus wat Brenda nou plaatst ;).

Ik doe in de winter er altijd alles aan om mijn paard zolang mogelijk buiten te houden, dus ik sta ook elke winterdag rondjes te rennen om mezelf warm te houden en niet te vervelen :D.
Dus zozeer voel ik me niet aangesproken, en ik wil met alle liefde hem verplaatsen naar een andere stal, maar de mogelijkheid is er nu niet.
Maar dat allemaal terzijde.

Ik verwoord gewoon even voor iedereen hier die hun paard langer op stal heeft staan dan in de weide.
Ik denk namelijk ook niet dat iemand hier niet het benul heeft dat het paard een kuddedier is en beweging verlangt. Maar sommige dingen zijn toch gewoon niet mogelijk?
Misschien lukt het sommige mensen om inderdaad een uur in de auto te zitten, maar mij zou dat niet lukken naast mijn werk. Daarnaast ben ik zo verknocht aan mijn paard dat als er nood is, ik gewoon met 15min max er wil staan.
Ik denk dat je voor niemand kan bepalen wat haalbaar is. De ene werkt 10 uur in de week, de ander 55 uur in de week. Maar degene van 55 uur wil misschien best een half uur reizen.
Niemand kan ook bepalen wat een paard fijn vind. Die van mij vind beweging en rondscharrelen erg fijn, maar niet alle paarden zijn zo.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:57

Vind het altijd maar vreemd dat mensen paarden binnen houden om blessures te willen voorkomen.
Juist dan heb je grotere kans op blessures als ze dan eens los komen.
En dat ze onder de wondjes komen in een groep?nee hoor niet als je de juiste groep kiest en de paarden Genoeg ruimte hebben. De mijne stond eerst met 15 paarden en idd ze zat op een gegeven moment onder de wondjes. En de mijne werd niet gelukkig van 24/ buiten in weer en wind (voorjaar/zomer).
Ik ben verhuist naar een stal waar ze nu met 3 andere paarden staat en mepperij is er niet bij en bijten ook niet. Eerste dagen wel even om de rang te bepalen, maar nu is een waarschuwing genoeg.
Ze staat meestal in de nacht op stal, soms met mooie droog weer ook de nacht buiten.
Straks met het natte weer komen ze een aantal uren per dag in de paddock want de kleigrond is hier dan niet te doen.

Vorige stalling stonden de paarden in het najaar/winter ook 24/7 op stal, Ze mochten niet los in de buitenbak. Voelde voor mij niet goed, wel liet ik mn paard altijd los VOOR ik ging trainen. Ik vind dat ze recht hebben om zich vrij te bewegen zoals zij dat op dat moment willen, Want tijdens de training moeten ze zich weer gedragen en dat word dan ook ngo eens van ze verwacht.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:58

Mijn pony gaat over een maand verhuizen naar een nieuwe stal. Naar één waar ze - wanneer het 's nachts minder koud is - in het voorjaar/zomer/herfst 24 uur per dag buiten staan. Maar bij kou of rotweer gaan ze 's nachts naar binnen. In de winter gaan ze sowieso 's nachts naar binnen. Grote ruime stallen met tralies zodat ze contact kunnen maken met elkaar. Ik geef hier een zeer luxe stal voor op. Ga nu ervaren hoe het is om alleen een buitenbak ter beschikking te hebben.
Ik neem hiermee wel een groot risico volgens de dierenarts. Volgens haar mag mijn pony niet meer dan 2 uur per dag op de wei ivm kans op hoefbevangenheid. Ik zie daar ook erg tegenop.
Toch heb ik gemeend dat zoveel weidegang ook in de winter - kwam in de winter maar een half uur per dag in de paddock - voor mijn pony veel fijner is. Ik heb haar nu een jaar. In de afgelopen winter was ze vaak gespannen (en terecht vind ik).
Ik hoop met heel mijn hart dat het goed gaat, want ik wil haar nog lang niet kwijt. Graasmaskers vind ik ondingen, ga het niet eens proberen, want hoe frustrerend moet het zijn om als paard zijnde niet lekker van het gras te kunnen knabbelen (zo kijk ik er tegenaan, wil dus niemand veroordelen die er wel één gebruikt).
Ik hoop dat ik echt de juiste keuze maak, want ik wil ook niet dat ze hoefbevangen raakt. Maar zoals ik er nu tegenaan kijk, laat ik haar liever inslapen dan dat ik haar haar verdere leven (ze is nu pas 11) van oktober/november tot april/mei 23 uur per dag op stal laat staan. Ze wordt wel bereden, niet iedere dag en ook niet langer dan een uur, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:59

24/7 heb ik geprobeerd op een dure pensionstalling in de zomer en ik doe dat nooit meer.
Kijk per paard wat goed is en ik ben er van overtuigd dat niet elk paard baat heeft bij 24/7 in de weide

Mijn sportpaard 5 jaar en mijn bejaarden 30 jaar zijn dus stalpaarden en gaan beide nooit meer 24/7 op de weide.