Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 11:44

Fijn om te lezen dat het zo goed bevalt. Qua kosten is het inderdaad erg voordelig.

Ik pieker nog even verder tussen vlas of Rapsodie. 1 december trek ik haar hele stal leeg en begin ik overnieuw, kan niet wachten. Ze staat er nu zo smerig bij..........ik betaal er voor dat het word gedaan, maar echt goed is anders........

Iemand nog een idee over hoe ik de stal evt snel kan ontsmetten voordat ik de vlas/rapsodie er in gooi?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:07

Dimple schreef:
Fijn om te lezen dat het zo goed bevalt. Qua kosten is het inderdaad erg voordelig.

Ik pieker nog even verder tussen vlas of Rapsodie. 1 december trek ik haar hele stal leeg en begin ik overnieuw, kan niet wachten. Ze staat er nu zo smerig bij..........ik betaal er voor dat het word gedaan, maar echt goed is anders........

Iemand nog een idee over hoe ik de stal evt snel kan ontsmetten voordat ik de vlas/rapsodie er in gooi?

dettol :D

makkie79

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Mijn stal is gevuld met korrels van voergezond!!
Ik ben daar echt zo tevreden over!!

Ik heb ruime boxen van 5x6 dus er moeten twee vaten in a 140 liter!!
Eerst zijn het korrels maar naar een dag of twee drie word het heel fijn !!
Ze krijgen een super bed er van want het volume word 3 tot 5 maal zo groot!!
Eten doen ze er niet van en het mesten gaat super!!
Mestballen er uit pisplekken mengen met droog en 's avonds heeft het droge het natte weer geabsorbeerd gevolg een super schone stal!!
Je ruikt helemaal geen amoniak stallen blijven echt drie maanden schoon daarna moet je weer bijvullen!!
Ligt er trouwens wel aan hoelang je paard op stal staat uiteraard!!
Bij mij komen ze alleen binnen in de winter als het onder het vriespunt is en de weien bevroren zijn!!
Dit is mijn derde jaar dat ik het in mijn stallen heb en ben nog nooit zo tevreden geweest!!
Mooie bijkomstigheid als het vriest en je heb een waterton in je stal die zet je op een laag bodem bedekking en het vriest vele malen langzamer aan.
En het compesteerd veel sneller dan stro boeren zijn er ook blij mee dus mag gewoon over het land.
En het mesten er van heerlijk drollen er uit klaar!!!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:33

Dimple schreef:
Ik heb vandaag overleg gehad op stal, we kijken het bij mijn merrie nu nog even aan hoe het gaat met zaagsel als ze straks weer meer binnen staan.

Zij hebben weer minder goede ervaringen met vlas (paarden die het op eten en koliek krijgen) Ik kan altijd nog overstappen op iets anders.

Bedankt voor jullie reacties!

Dat los je op door wat oude mest te vermengen met het verse vlas. Zo doe ik het ook.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:56

karuna schreef:
Ik gebruik hennepstrooisel. Koolzaad stro het grove blijft een smeerboel en gaat stinken. Het fijne kruipt in sokken. Vlas wordt flink gegeten en 4 keer verstoppingskoliek in 5 dagen was genoeg reden om te stoppen. Houtkrul is een optie maar blijft ruiken naar hout, composteerd lastiger en oppotten gaat minder goed.

Vandaa dus de keuze op hennep. Ik gebruik zelf aubiose de duurst mogelijke optie maar onze tinker doet er lang mee. De oppotlaag kan zeker een half jaar liggen als hij s nachts op stal staat. En heb ik aan een half pakje per week genoeg bij een smeerkees van een paard dat zijn drollen begraaft en overal in de rondte plast. Nu hij vooral buiten staat ligt de oudste laag er al anderhalf jaar in. Niet stoffig, stinkt niet en met 8 pakjes per jaar heb ik genoeg.

Er zijn ook goedkopere hennepversies oa met eucalyptuskorrel erdoorheen (die worden weer gegeten en de lucht levert hem benauwdheid op ivm slechte longen). Hemperade is ook wat goedkoper maar is soms wat draderig. Geen probleem alleen kruipen ze in zijn sokken wat weer jeuk oplevert. En nog merkloze henneppakken.

Mijn paarden aten dan weer de hennep. Heb zowel Hemparade als aubiose gebruikt. Van Hennep kunnen paarden ook koliek krijgen als ze er van eten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:01

En de mensen met koolzaadstro........hoeveel gooien jullie er bij per week? Een half of heel pak??

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:10

1 pak per week doe ik, maar zou ook met een halve kunnen denk ik

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:47

En is jouw paard een viespeuk?? :o

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:30

Eeehmm, ik moet bekennen dat hij vrij schoon is. Staat alleen 's nachts binnen en loopt niet mega veel. Maar die van mn stalgenoot is wel vies en loopt veel, zij gebruikt 1 a 1,5 pak per week

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:36

Dimple schreef:
Die vetzak van mij houdt er geen vaste plek op na,.......... :roll:
Daarom hoop ik dat ze met vlas wat schoner blijft, het niet meteen zo'n bende geeft als met zaagsel.

Ga vandaag eens overleggen op stal.

Bedankt voor jullie reacties.

Je paard wordt overigens niet vet van stro hoor, dat bevat namelijk amper voedingswaarde.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:03

Nee maar het geeft wel enorm veel vulling wat zij opslaat op haar buik. Ze heeft geen vet op haar lijf maar haar buik is enorm. (en hangerig)

Dus nee, geen stro voor mijn paard.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:13

Dimple schreef:
Nee maar het geeft wel enorm veel vulling wat zij opslaat op haar buik. Ze heeft geen vet op haar lijf maar haar buik is enorm. (en hangerig)

Dus nee, geen stro voor mijn paard.

Paarden eten om verschillende redenen stro.
Ze hebben honger, ze vervelen zich of compenseren buikpijn omdat ze te rijk voordroogkuil gevoerd krijgen.
Overigens mag een paardenmaag niet te lang leeg zijn ivm maagzweren.
Mijn paard vreet ook stro en ik geef hem lijnzaadolie tegen verstopping, het is echt een smeerlap maar ik wil het niet van hem afpakken want hij doet het met een reden.
De ene keer is het meer dan de andere keer. Hij heeft overigens geen opgeblazen buik.
Krijgt je paard onbeperkt hooi ?
Dan kan het geen kwaad om hem eraf te halen natuurlijk maar met twee of drie voerbeurten per dag en verder niets te knagen staat hij wel erg lang met een lege maag....
Succes met zoeken naar de juiste bodembedekking !

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 08:25

De ruin bij ons heeft meestal genoeg aan 1 baal per week, soms een keer 2. De merrie is erg netjes en kan af met een halve baal, maar omdat ik de laag in stand wil houden geef ik haar eigenlijk altijd wel een hele baal. Ik sla wel eens een week bij haar over maar merk dat het dan toch niet voldoende is om die dikke laag te behouden omdat je toch de natte plekken weg haalt. In de zomermaanden vind ik dat minder erg, maar zeker 's winters wil ik een dikken bodem hebben omdat ze bij ons in buitenstallen staan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:50

Ze beginnen de dag met muesli, dan naar buiten en als ze binnen komen (afhankelijk van het weer staan ze 1-3 uur buiten) krijgen ze hooi. Tegen 13.00 uur weer muesli. Tegen 17.00 uur weer muesli en einde van de avond weer hooi.

Ze krijgt van mij tussendoor slobber en wortels.
Geen onbeperkt hooi, ze blijft echt eten. Zit geen rem op. Wel zou ik liever zien dat ze de dag met hooi beginnen ipv muesli (de rest krijgt biks maar daar kan die van mij niet tegen)

Omdat ze zo rond is neig je al snel naar minder voeren, maar dat doe ik ook maar niet meer. Gewone normale porties maar aangezien ze veel energie van haar zelf heeft is veel voer niet nodig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:00

Ik persoonlijk vind het erg weinig 2x per dag hooi....
Is het hooi erg rijk of juist van onbemest land?
Hier krijgen de paarden echt onbeperkt toegang tot hooi, zowel binnen als buiten.
Hier begint de dag ook met brok, dan naar buiten op de paddock met hooi, begin van de middag op de wei, uurtje voordat ze naar binnen gaan (als het donker wordt gaan ze op stal) terug naar de paddock met hooi (heb dit hooimoment extra ingelast, onze ruin wil nog wel eens slappe mest hebben van het natte gras en met dit extra hooi is dat over), dan krijgen ze brok en hangt er op stal een gevuld hooinet klaar, 's avonds rond 22.30 de laatste ronde met muesli en worden de hooinetten voor de nacht goed afgevuld zodat ze toekunnen tot de volgende ochtend. Meestal zit er dan nog een klein plukje hooi in het net, dan heb ik voor mijn gevoel genoeg gevoerd.

Toen onze merrie bij ons kwam had ze dat ook, dat snel naar binnen werken van het voer, nu ze weet dat er altijd is zie ik dat ze vaak ook lekker staat te soezen en daar haar rust in heeft gevonden. Op een gegeven moment gaat er een knop om en weten ze dat het er altijd is.
Mijn oude merrie heeft er maagzweren van gekregen door het slechte voerbeleid op een stal, te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer. Erg grote porties ruwvoer in eens waardoor er veel door de stal werd gelopen en dat werd dan weer niet opgegeten. Paard stond daardoor erg lang zonder ruwvoer, wat toch zeer belangrijk is voor de maag/darmen!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:31

Ze krijgen wel veel hooi. Ze is er wel een paar uur zoet mee. Denk zo'n 8 a 10 kilo per dag.
Het lastige is......op elke stal is wel wat en het is echt kiezen of delen. Als ik haar thuis zou hebben dan zou ik het heel anders doen.

Heb hiervoor op een stal gestaan waar ze een handje hooi pakten en dat over de deur mikten. Was net aan 500 gram als ik het goed zag 8)7

Wat ik meestal wel doe is de muesli bakjes die ik klaar zet (want ik wil ander voer dan op stal) aanvullen met luzerne. Dan heeft ze wel een lekkere bak voer.

Maar ik snap wat je bedoelt hoor, absoluut! ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:38

Loopt jouw paard het hooi dan niet overal door heen als ze van die grote porties krijgen?
Klopt heb je gelijk in hoor, op de ene stal is het zus en bij de andere weer zo.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:48

Nee dat valt reuze mee, het blijft redelijk voorin liggen. Maar dat komt omdat ze ook gewoon de kop aan de grond houdt totdat het op is :o
En ze snabbelt het overal tussen uit.

Ik neig overigens toch het meeste naar koolzaadstro (rapsodie) voor in de stal. Smid geeft aan dat dit ook het zachtste is voor de voeten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:37

Ik gebruik het nu een jaar die Rapsodie en het bevalt mij prima, heb net de stallen weer gedaan en beide een nieuwe zak, het stoft eigenlijk niet met het losmaken van elkaar, moet daar toch echt met de greep goed in hakken wil ik het los krijgen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 18:05

Het kost me 2,20 euro per pak meer als vlas, maar ook omdat ze er geen verstopping van krijgen áls ze het eten spreekt me meer aan.

Nu maar hopen dat ze ook wat schoner blijft. Nu word 1x per dag de stal gedaan en straks 1x groot onderhoud en 2x drollen wippen. Moet goed komen.

Vandaag ná het uitmesten zelf nog maar een x de stal gedaan.......... -O- Ben blij als het 1-12 is........ Ik ben gewoon een pietje precies. Het scheelt zo enorm als je echt even je best er op doet met een klein harkje om ook de kleine drollen mee te nemen.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het straks gaat bevallen ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:01

Nog een paar daagjes! ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:01

Hier krijgen ze trouwens ook maar 2x per dag hooi. 1x in de paddock en 1x op stal en ze staat op vlas.
Nu moet ik wel bijzeggen dat er in de paddock een kuubskist staat die iedere morgen vol gaat met graszaadhooi. En 9 van de 10x is deze aan het einde van de dag niet leeg.
Met de nachts op stal een hartogbak vol met voordroog en en flinke berg erop. Dit is de ene keer net aan op. Maar niet dat ze de halve nacht zonder staat.
Dus ondanks ze hier maar 2x daags hoor krijgen, krijgen ze wel zo goed als onbeperkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 15:42

Nou inderdaad nog maar een paar daagjes. hahahaha.

Ik neig naar Rapsodie, maar gezien de prijs is vlas ook interessant (nog steeds geen zicht op een baan helaas en moet gewoon echt keuzen maken)

Ik trek zaterdag of zondag de hele mot bende eruit. Heerlijk!!! *\o/*

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 15:09

Het wordt rapsodie. Ben er over uit :D

Ga zo inslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:21

Vlas is moe teel goedkoop, maar de kwaliteit is stukken minder in vergelijking met jaren gelden. Wel oppassen dat je paard er niet van eet, velen doen dat bij verse vlas en is slecht voor de darmen en kan zelfs koliek veroorzaken en verstopping veroorzaken.