Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dimple schreef:Fijn om te lezen dat het zo goed bevalt. Qua kosten is het inderdaad erg voordelig.
Ik pieker nog even verder tussen vlas of Rapsodie. 1 december trek ik haar hele stal leeg en begin ik overnieuw, kan niet wachten. Ze staat er nu zo smerig bij..........ik betaal er voor dat het word gedaan, maar echt goed is anders........
Iemand nog een idee over hoe ik de stal evt snel kan ontsmetten voordat ik de vlas/rapsodie er in gooi?
Dimple schreef:Ik heb vandaag overleg gehad op stal, we kijken het bij mijn merrie nu nog even aan hoe het gaat met zaagsel als ze straks weer meer binnen staan.
Zij hebben weer minder goede ervaringen met vlas (paarden die het op eten en koliek krijgen) Ik kan altijd nog overstappen op iets anders.
Bedankt voor jullie reacties!
karuna schreef:Ik gebruik hennepstrooisel. Koolzaad stro het grove blijft een smeerboel en gaat stinken. Het fijne kruipt in sokken. Vlas wordt flink gegeten en 4 keer verstoppingskoliek in 5 dagen was genoeg reden om te stoppen. Houtkrul is een optie maar blijft ruiken naar hout, composteerd lastiger en oppotten gaat minder goed.
Vandaa dus de keuze op hennep. Ik gebruik zelf aubiose de duurst mogelijke optie maar onze tinker doet er lang mee. De oppotlaag kan zeker een half jaar liggen als hij s nachts op stal staat. En heb ik aan een half pakje per week genoeg bij een smeerkees van een paard dat zijn drollen begraaft en overal in de rondte plast. Nu hij vooral buiten staat ligt de oudste laag er al anderhalf jaar in. Niet stoffig, stinkt niet en met 8 pakjes per jaar heb ik genoeg.
Er zijn ook goedkopere hennepversies oa met eucalyptuskorrel erdoorheen (die worden weer gegeten en de lucht levert hem benauwdheid op ivm slechte longen). Hemperade is ook wat goedkoper maar is soms wat draderig. Geen probleem alleen kruipen ze in zijn sokken wat weer jeuk oplevert. En nog merkloze henneppakken.
Dimple schreef:Die vetzak van mij houdt er geen vaste plek op na,..........![]()
Daarom hoop ik dat ze met vlas wat schoner blijft, het niet meteen zo'n bende geeft als met zaagsel.
Ga vandaag eens overleggen op stal.
Bedankt voor jullie reacties.
Dimple schreef:Nee maar het geeft wel enorm veel vulling wat zij opslaat op haar buik. Ze heeft geen vet op haar lijf maar haar buik is enorm. (en hangerig)
Dus nee, geen stro voor mijn paard.