afspuiten van je paard na training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:35

Denk eerder de nieren, daarom heb je ook een nier-deken, nierslag voorkomen... valt me nu net in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:37

Koelen op de billen heeft minder nut omdat daar geen grote slagaders lopen. De hals en tussen de achterbenen zijn betere plaatsen daarvoor.
Verder koel je soms minuten lang waardoor de grote spieren op de achterhand wel te koud kunnen worden en stijf. Maar dan heb je het dus niet over even afspuiten maar echt minuten lang koud stromend water.

Bij koelen is het ook vrij lastig om te bepalen wanneer het genoeg is een te koud paard verhoogd de hartslag juist weer om warm te worden. Vraagt dus om goed management van de grooms. Heb bij het WK weleens echt van de kourillende paarden gezien bij ruiters uit het midden-oosten.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:42

Na het rijden krijgt mijn paard een douche en dat is gewoon koud water, tenzij de slang met water in, in de zon heeft gelegen.
Ik begin vanaf de benen en dan naar boven en heb nooit problemen gehad dat ze het niet leuk vond of dat ze wegtrok of dat ze stijve spieren had nadien.
Met dit weer doe ik lichtjes met zweetmes het water weghalen maar de rest mag ze wegrollen of laten opdrogen in de weide hoor :)
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 01-08-13 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:42

Mijn pony spoel ik na het rijden ook af met koud water. Wel zorg ik ervoor dat ze lang genoeg is uitgestapt, en daarna is het meer even verkoelen onder de spuit, en dat doe ik ook niet langer dan een paar minuten. Gewoon even het zweet eraf en daarna lekker laten rollen in het zand.
Begin bij de benen en dan buik, billen, rug, en hals als mevrouw het toelaat.

Mijnes staat ook verkrampt, omdat ze een bloedhekel heeft aan alles wat maar spuit of sprayt. Niet omdat ze het te koud vind, maar omdat ze er gewoon een hekel aan heeft. De dazenspray is namelijk niet koud maar die wekt dezelfde reactie op.. :Y)

Pony staat nog steeds overeind dus maak me er niet zo druk om :) Tis wat anders dan dat ik 20 minuten een ijskoude straal op d'r rug zou zetten maar tis gewoon even spoelen en klaar. :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:43

fransje23 schreef:
Koelen op de billen heeft minder nut omdat daar geen grote slagaders lopen. De hals en tussen de achterbenen zijn betere plaatsen daarvoor.
Verder koel je soms minuten lang waardoor de grote spieren op de achterhand wel te koud kunnen worden en stijf. Maar dan heb je het dus niet over even afspuiten maar echt minuten lang koud stromend water.

Bij koelen is het ook vrij lastig om te bepalen wanneer het genoeg is een te koud paard verhoogd de hartslag juist weer om warm te worden. Vraagt dus om goed management van de grooms. Heb bij het WK weleens echt van de kourillende paarden gezien bij ruiters uit het midden-oosten.

tegen wie heb je het nu.

Tabaluga12

Re: afspuiten van je paard na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:44

Zie vorige pagina

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:45

xSlvna schreef:
Mag ik vragen waarom de billen niet?

Zie vorige pagina

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:46

Zie deze pagina :+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:55

Mijn ponys worden met heel heet weer tijdens en na het (lichte cq aangepaste) werk afgespoten met koud water; heel soms zelfs voor als ze zwetend het land af komen;
Bij normaal of warm weer (goed gezweet) alleen naderhand (na uitstappen) afgespoten met koud water. benen echt koelen, de rest afspuiten, en daarna lekker rollen in zand. Zweetmes gedoe vindt ik altijd zo'n onzin; ze rollen het er altijd wel lekker af in het zand.

Bij koud weer spuit ik alleen de benen af na zwaar werk, als ze dan hebben gezweet (moet je toch wel je best voor doen en zijn ze ook veel sneller weer droog) dan borstel ik alleen als ze weer droog zijn.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 19:50

zo ik ga even op vakantie en heb 3 pagina s met meningen bij moeten lezen.

ik ben gisteren met mijn paard op universiteit merelbeke geweest,( en heb aan de hand van wat kleine vragen ook gevraagd hoe en wat met af spoelen )
en er zijn 2 meningen over spoelen met water
paarden die dus in de warmte flink getraind hebben kunnen het beste met lauw /koud water op temperatuur gebracht worden steen koud water is goed voor paarden richting shock om deze zege maar bij te brengen maar voor de spieren is ijswater richting de spieren niet gewenst

afspuiten met een vernevel slang is het best met lauw /koud water

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:56

beestenfreak schreef:
wij hebben geen warm water op stal, ik spoel altijd met koud water. Alleen het zweet eraf, de benen iets langer. Ik geloof niet dat die kou meteen doordringt tot de spieren, daarvoor moet je best lang spoelen. Als ik alleen het zweet eraf spoel is dat water vrijwel meteen weer warm door de temperatuur van het paard, de spieren krijgen niet de kans om echt af te koelen. Ik geloof niet dat het kwaad kan, maar als ik warm water tot mijn beschikking had zou ik voor de zekerheid ook voor lauw water gaan.

Ben het hier mee eens

Ik doe dit dan meestal met een kop op de slang, en dan in de shower stand. Du niet vol 1 straal op 1 punt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:23

Ik gebruik altijd een emmer water met lauw water om m'n paard na het rijden af te sponzen.
Voorheen ook wel met de slang afgespoten maar dan stond ze helemaaal verkrampt.
En nu met de emmer lauw water staat ze gewoon te genieten als je haar afsponst.
Het lijkt me ook beter dan een straal koud water over het lichaam.