Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:07

Ook het "zelf" kiezen kan tegenvallen. Ook daar hangt het af van het individu en de groep of het paard echt zelf kan kiezen. Die jonge merrie van mijn maak ik me niet druk over, die doet wel haar eigen ding, maar ik weet ook van paarden die de schuilstal niet gebruiken omdat ze bang zijn voor de rest van de groep of omdat de rest van de groep er niet naartoe gaat. Juist de onderdanige paarden kunnen hier enorm de mist mee ingaan, dan denkt de baas het goed geregeld te hebben, maar het paard heeft alsnog geen keuze.....

Ik heb ondertussen geen "ideaalbeeld" meer over stalling. Wel vind ik het heel belangrijk dat de paarden minimaal overdag buiten zijn en dat de stallen goed geventileerd zijn.
Paddock paradise is leuk, maar ook arbeidsintensief. Dat moet je ook maar net kunnen regelen. Het vergt ook een behoorlijke investering, die een pensionhouder eerst moet doen en het is maar de vraag of je die investering wel echt kunt terugverdienen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:11

24/7 buiten, voor minder ga ik niet. Ik heb een insuline resistent paard, die overdag lekker op de wei staat vanaf april tot ca. november. 's Avonds gaan ze de paddock op (dan gaat het hek naar de wei dicht). Op onze paddocks hebben we een schuilstal en krijgen ze hooi gevoerd. 's Morgens gaat het hek naar het land open. Ideaal. In de wintermaanden staan ze dan op de paddock met schuilstal. We doen het zelf met vier meiden onderling. Wil nooit meer anders. Ben zo klaar met pensionstallingen, die maar niet snappen dat een paard met IR niet fulltime op het land kan, maar dat zo'n paard ook recht heeft op vrije beweging. Dus gewoon lekker buiten met zijn vriendjes. Zoals het hoort. Voor elk paard.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:19

24/7 zowel in de zomer als winter.

In het wedstrijdseizoen is het lekker als m'n paard na de wedstrijd zelf z'n spierpijn eruit kan lopen en in de winter heeft hij het meestal rustig qua training dus kan hij zichzelf buiten het best vermaken.

Marjo89

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:28

24/7 , 365 dagen per jaar..
En dat staan die van mij ook.
op een PP track, met schuilstal en bestrating, en strookbegrazing en hooi tot hun beschikking.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:54

zomers komen ze 24 uur buiten op gras en met pony die erg snel zek wordt van te veel of te rijk gras heb ik op deze stal totaal geen problemen.
erg arm gras.

zwinters gaan ze vroeg de paddock op en komen voor donker weer binnen.
met slecht weer mis iets korter buiten.

stond eerst op stal met 2 tot 4 uurtjes gras meer kon ze niet verdragen en de rest op zand. zomers weet nu zeker dat het aan het bepaald gras lag want daar kon ze absoluut niet langer op gras want werd ze doodziek en veels te dik.
lang leve het arme gras. *\o/*

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:07

Het ideaalst is 24/7 met een schuilstal.
Maar helaas is dit incl. een goede bak ect niet overal te vinden en soms passen bepaalde manieren van huisvesting niet bij een paard.
Mijne deed het bijv heel slecht in de Hit actief stal.
Nu staat ze in winter een uur of 8 buiten en zomer ongeveer 9 uur. En de rest op stal. Het mooiste zou zijn als ze pas veel later naar binnen zouden gaan, maar dat is onmogelijk te vinden.

Wat is naast de tijd dat een paard buiten zou moeten staan ook erg belangrijk vind is dat een paard in een groep staat! Het dier moet sociaal contact kunnen hebben!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:31

xSlvna schreef:
chikohaa schreef:
Vogel t uit, mooi leermomentje!

haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.

Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' ( :') ) die in hun box staan.

"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).

Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.

Dank u _O_

Daar wil ik nog even wat aan toevoegen, ik geloof er niks van dat een goed gezond paard binnen wil staan. Ik bedoel, welke gek wil er nou een hele dag zichzelf opsluiten in een wc hokje, ga toch weg. :') Mensen vergeten zo snel dat een paard een gewoontedier is. En een gewoonte heb je er niet binnen drie dagen uit. Mijn paarden willen niet graag op stal, maar als ik ze nu een jaar lang elke dag op stal zet, dan zullen ze er ook aan wennen ja.. Maar of ze dat nou leuk vinden, lijkt me niet.. :\

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:33

Ja het is dusmniet waar dat alle paarden gelukkig zijn met 24/7 buiten.
Mijn merrie knapt echt op van de avondjes binnen. Terwijl ze gewend was 24/7 buiten te lopen.
Ze is zo onderdanig dat ze de rust goed kan gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:57

smurffie schreef:
Mijn merrie knapt echt op van de avondjes binnen. Terwijl ze gewend was 24/7 buiten te lopen.

Maar in de ideale wereld zou je dan een andere kudde of slechts 1 ook niet zo dominant paard erbij zetten zodat je paard de rust in de kudde krijgt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:06

Mijne zet ik daarom het liefst alleen (joa nu zal ik bokt over me heen krijgen, maakt me ook niet uit. Paard komt alleen omdat ze niet speelt en ook niet spelen wilt, zet haar met andere paarden op de wei staat ze bij het lekkere gras, of de kudde nu ernaast staat (althans, dan loopt ze vaak weg) of op 10 km afstand.
Vaak genoeg 's winters gehad dat de hele kudde (heftige regenval, windstoten en alle onzin waar ik zelf liever niet doorheen ging) naar de schuilstal snelde maar die van mij lekker met haar billen in de richting van de wind ging staan eten, op zo'n 200 meter afstand van de kudde (!!).
Vind het af en toe, heel af en toe leuk om 5 minuutjes te kriebelen, maar verder wil ze rust en eten, tja, dan ga ik haar niet opzadelen met bitchige merrie's of ander dominant/speels grut.

Edit: Geen gewenning, heeft jaren in een kudde gestaan, vond ze ook prima, daar iedereen rond commanderen (van 0,5 tot 30 jarige paarden, ze was echt de leider, even een oor de andere kant op en de kudde was weer weg in galop) maar toen ze naar een andere kudde ging was ze gelijk ranglaagste, durft zich niet meer te weren en word dus veel geplaagd, lastig gevallen.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 29-06-13 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:07

24/7 in de zomer en winter met schuilstal :)
Dat is voor het paard ook het fijnst :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:25

xSlvna schreef:
[
haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.

Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' ( :') ) die in hun box staan.

"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).

Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.

De mensen die koste wat kost de paarden 24/7 buiten willen hebben passen zeker niet in mijn straatje. Die leven met een bril met oogkleppen op, dat het niet anders kan of mag. Terwijl paarden die in de winter 4 a 5 uur buiten komen en in de zomer 7 a 8 uur het ook prima kunnen doen.

Ik zie ze regelmatig staan, de paarden in de blubberige paddocks...............in de regen te verpieteren. Nou nou wat fijn zeg!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:54

Ja want iedereen die koste wat kost hun paard buiten willen hebben zet zijn paard in de blubber en heeft oogkleppen op.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:00

Blubber... Nee...
Oogkleppen... Ja

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:03

Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar overdag buiten en snachts op stal. Vooral omdat je hier in Nederland nauwelijks de natuurlijke omgeving kan nabootsen als wat de paarden vanuit naturen gewend zijn.
En snachts zijn de temperaturen en weerstype meestal ernstiger als overdag.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:19

24/7 het hele jaar door.
's winters in een (droge) bak met ruwvoer,'s zomers in de bak en wei met strookbegrazing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:37

Ik heb jaren geprobeerd mijn paard 24/7 buiten te hebben met schuilstal. Ik heb het echt geprobeerd en ook volgehouden voor een jaar of 3 het hele jaar rond. Ten kosten van mijn paard en dat is het mij niet waard.

Natuurlijk is het ideaal beeld 24/7 buiten met schuilmogelijkheden en sociale contacten. Maar dat gaat helaas niet voor ieder paard op. Ik had graag gewild dat het had gekund en na drie jaar proberen kan ik denk ik wel zeggen dat het geen gewoonte dier is en ik niet bij een sneeuwvlokje of regenbuitje heb op gegeven. :')
Maar mijn paard trekt het niet. Die gedijt een heel stuk beter als hij s'nachts op stal staat en daar zijn voer krijgt. Hij kan daar echt zijn rust momenten pakken, kan in rust eten en hoeft niet 24/7 de hele kudde te regelen. Sindsdien is hij vrolijker, fitter, zit beter in zijn vel, loopt beter, verhaard beter en is er ook echt socialer van geworden. In principe staan ze buiten zolang het licht is en dat kan op de wei of op de paddock zijn. Op dit moment is dat dus van 7 tot een uur of 22. In de winter staan ze op de paddock en is het vroeg donker. (s'ochtends gaan ze makkelijk naar buiten als het nog donker is en krijgen hun voer in de paddock). Dan gaan ze meestal nog in een koppel s'avonds de bak in voor 1-2 uur zodat ze kunnen ravotten en echt flinke sprintjes kunnen trekken.

Dit beleid zorgt er voor dat mijn paard minimaal tussen de 10 en de 12 uur buiten staan (zomers langer) en echt een stuk vrolijker, gezonder ect. is dan met 24/7 buiten. En dat is dan ook waar ik mij goed bij voel. Kan mijn paard wel koste wat het kost 24/7 buiten laten, maar als dat vooral ten koste van hem gaat, gaat er iets mis denk ik.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:42

Heeft mijn paard het even slecht als ik al die reacties zo lees. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:45

Sodeletuut schreef:
xSlvna schreef:

Dank u _O_

Daar wil ik nog even wat aan toevoegen, ik geloof er niks van dat een goed gezond paard binnen wil staan. Ik bedoel, welke gek wil er nou een hele dag zichzelf opsluiten in een wc hokje, ga toch weg. :') Mensen vergeten zo snel dat een paard een gewoontedier is. En een gewoonte heb je er niet binnen drie dagen uit. Mijn paarden willen niet graag op stal, maar als ik ze nu een jaar lang elke dag op stal zet, dan zullen ze er ook aan wennen ja.. Maar of ze dat nou leuk vinden, lijkt me niet.. :\

Als we het dan toch hebben over oogkleppen.. Doe ze aub af. Waarom geloof je het niet? Fijn dat je mijn paard niet goed gezond vindt, en dát zonder het paard te kennen. Wat hebben sommige mensen toch een talent!! *\%/*

De vergelijking gaat ook totaal niet op. Buiten dat mensen heel anders en méér denken, is een stal voor een paard totaal niet hetzelfde als de wc voor ons. Dé bezigheid voor een paard is eten, en dat kunnen ze gewoon op stal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:11

Sodeletuut schreef:
Ja want iedereen die koste wat kost hun paard buiten willen hebben zet zijn paard in de blubber en heeft oogkleppen op.

Net zoals iedereen die z'n paard deeltijd op stal heeft het 23/7 opsluit in een wc >;)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:17

Helaas moet ik aan de gezondheid van mijn paard denken en dat betekent ook dat ik hem niet hele dagen op de wei kan geven. Bij de pensionstallen hier in de buurt staat maar weinig op de wei of is in de loop van het jaar de wei alsnog kaal. Mijn paard verveelt zich dan buiten en gaat op zoek naar zand. Hier is hij aan geopereerd en heb hem nog regelmatig zand zien eten. Hierdoor heb ik er ook voor moeten kiezen om te zorgen dat mijn paard gewoon voldoende gras tot zijn beschikking heeft, als hij buiten komt. Nu sta ik op een fijne pensionstal waar zowel mijn paard als ik ons heel fijn lijken te voelen. Hij staat voor het mooie wat te veel binnen, maar met een (zand)koliek-gevoelig paard moet je roeien met de riemen die je hebt. Dus bied ik hem weien met voldoende gras, waarin hij zich niet hoeft te vervelen. Hierin staat hij dan wel met vriendjes, waar hij lichamelijk contact mee kan maken en op stal kan hij via open tralies contact maken met de buren, die ook bij hem in de wei staan.

Ideaal is het niet, maar ik doe mijn best en mijn paard lijdt er niet onder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 01:59

Het gaat denk ik om de ruimte, de beweegmogelijkheden :Y) Klein hok vs vrij.

Zoals al gezegd werd is 24/7 buiten (dat jij dan denkt aan blubber etc is niet onze fout) het ideaal beeld, maar kan dit door het individu niet nagestreefd worden tja dan word het minder dan 24 uur per dag buiten, simpel.

Het is kortzichtig om te zeggen dat paarden na 2 jaar op stal, bij hun eerste nacht buiten naar binnen willen, dat ze liever binnen staan, maar het is ook kortzichtig om te zeggen dat ieder paard 24/7 buiten moet om gelukkig te zijn. Zoals ik al het perfecte voorbeeld heb, een paard dat liever alleen dan in een kudde staat, zijn er ook maar weinigen.

chikohaa schreef:
De mensen die koste wat kost de paarden 24/7 buiten willen hebben passen zeker niet in mijn straatje

Dit heeft naar mijn weten niemand gezegd, zoals ik al zei, ze willen graag 24/7 op de wei zien, en dan niet dat de eigenaren bij hun paarden na één nacht denken 'Nee ze wil binnen, blijft binnen' maar uitproberen voor word gezegd 'Het kan niet', kan het niet goed dan is dat nu eenmaal zo en kijk je wat dan wel bij deze individu past.

Hier zegt niemand dat een paard zich maar buiten te pletter moet vervelen of rennen, niemand (althans, niet ik), alleen dat je ze er tijd voor moet geven om te wennen aan het buiten staan.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 02:09

Is per paard verschillend, de mijne doen ik geen plezier met langer dan 4/5 uur wei, dan staat die aan de poort, haal me er maar af!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 07:17

Zomer 24/7 buiten en in de winter ongeveer 8 uur naar buiten. Op zich zou ze in de winter ook dag en nacht buiten mogen, met een grote schuilstal, verharde/gedraineerde stukken, veel ruwvoer, ruimte en een rijbak. Maar zo ben ik ook tevreden

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:02

vuurneon schreef:
smurffie schreef:

Maar in de ideale wereld zou je dan een andere kudde of slechts 1 ook niet zo dominant paard erbij zetten zodat je paard de rust in de kudde krijgt.

Helaas ook die vlieger gaat niet op.
Ze stond met 2 andere onderdanige paarden en 1 iets dominantere ruin maar niet echt dominant te noemen.

Ze heeft zelfs met 1 andere merrie gestaan waar ze de baas over was maar ook dat gaf geen rust.
Binnen staan met een pluk hooi wordt ze rustig van.