Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSlvna schreef:chikohaa schreef:Vogel t uit, mooi leermomentje!
haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.
Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' () die in hun box staan.
"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).
Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.
smurffie schreef:Ja het is dusmniet waar dat alle paarden gelukkig zijn met 24/7 buiten.
Mijn merrie knapt echt op van de avondjes binnen. Terwijl ze gewend was 24/7 buiten te lopen.
Ze is zo onderdanig dat ze de rust goed kan gebruiken.
xSlvna schreef:[
haha sorry, jij behoort dus precies bij het soort paardeneigenaren die we hier liever niet zien.
Alsof sportpaarden niet 24/7 buiten kunnen staan, én hoog in de sport lopen, én goed leven met maatjes (!!). Juist die paarden die zich door het buiten staan met andere soortgenoten en het 'scharrelen' over de wei presteren beter, want ze voelen zich beter, hebben minder gauw last van blessures (kunnen tegen een stoot), spierpijn etc. Ook weet ik uit ervaring dat de buitenpaarden een betere weerstand hebben en minder koliek gevoelig zijn dan de 'sportpaarden' () die in hun box staan.
"Pony's kunnen veel soberder leven", neem aan dat mijn pony met veel volbloed-bloed (oh wat klinkt dat dom, hoog in het bloed, ofzoget) dan ook eerder behoort tot sportpaarden qua bouw, bloed etc. Word ook meer gereden dan gemiddeld wedstrijdpaard, en heeft nergens last van, nergens (althans tot twee jaar geleden, staat nu al twee jaar veel in een box omdat op de andere stalling geen rijhal is).
Uiteraard zijn er paarden die door gewenning od echt niet 24/7 buiten kunnen, maar dat is maar een klein aantal.
Sodeletuut schreef:xSlvna schreef:
Dank u
Daar wil ik nog even wat aan toevoegen, ik geloof er niks van dat een goed gezond paard binnen wil staan. Ik bedoel, welke gek wil er nou een hele dag zichzelf opsluiten in een wc hokje, ga toch weg.Mensen vergeten zo snel dat een paard een gewoontedier is. En een gewoonte heb je er niet binnen drie dagen uit. Mijn paarden willen niet graag op stal, maar als ik ze nu een jaar lang elke dag op stal zet, dan zullen ze er ook aan wennen ja.. Maar of ze dat nou leuk vinden, lijkt me niet..
chikohaa schreef:De mensen die koste wat kost de paarden 24/7 buiten willen hebben passen zeker niet in mijn straatje
vuurneon schreef:smurffie schreef:Ja het is dusmniet waar dat alle paarden gelukkig zijn met 24/7 buiten.
Mijn merrie knapt echt op van de avondjes binnen. Terwijl ze gewend was 24/7 buiten te lopen.
Ze is zo onderdanig dat ze de rust goed kan gebruiken.
Maar in de ideale wereld zou je dan een andere kudde of slechts 1 ook niet zo dominant paard erbij zetten zodat je paard de rust in de kudde krijgt.