Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:28

Exactly

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:29

Maar zoveel hengsten lopen er toch nu ook niet rond. de meeste amateurs hebben toch of een ruin of een merrie.
Ik bedoel wat is het nut van hengst laten als hij toch niet dekt?

amyz

Ik ken er op zich meerdere, oa Arabieren zijn meestal erg braaf (net als PRE's), maar ik begrijp je punt volkomen hoor. :) Persoonlijk zie ik een hengst ook liever niet achter 1 stroomdraadje naast de merries staan :+

FD_horses

Tsja, ik snap het ook niet, ik heb mijn shetlander hengst laten inrijden door een meisje van 13 , en net zo braaf, ze kan er alles mee, dat ik er soms nog van sta te kijken :))

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:31

Of het nou de 'geile' hengst of de 'oversekste' merrie is die voor problemen zorgt. Het zorgt in ieder geval vaak voor veel onrust op stal om hengsten en merries samen te houden (dat is nou eenmaal natuur). Meeste pensionen zijn gevuld met merries en ruinen. Dus weinig pensionhouders die voor de hengsten eigenaren kiezen, omdat dat niet altijd stallen vult.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 20-06-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:33

Ik ken ook een Fries die gewoon niet snapt dat hengstige merries écht naar hem staan te pissen. Staat zelfs naast een merrie in tweespan. En heeft vroeger gedekt. Maar er zijn altijd uitzonderingen.

Wij hebben eens 6 noodstallen gemaakt (zelfbouw helemaal dicht behalve voorzijde) omdat de handelaar uit de buurt 6 hengsten kwijt moest ivm stallen tekort. Die arme beesten kwamen dus niet buiten in de periode omdat onze weilanden daar gewoon echt niet op zijn ingericht. Nu kwamen ze bij de handelaar sowieso niet buiten, maar toch vind ik dat altijd sneu.

De stages en de baantjes die ik gehad heb kwamen de dekhengsten/sporthengsten gewoon buiten op het land of in de paddock. Een hengsten-land. Met hoge, goede, stevige omheining. Alleen of met z'n tweeën erop. Verder geen paarden in de buurt. Ik vind buiten komen echt een must.

Ik heb nu zelf een jonge hengst en ondanks dat ik thuis dus alle ruimte en luxe heb heb ik hem ergens anders staan zolang hij hengst blijft.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:35

Ik heb ook een hengst
Een mini appaloosa bij mij op stal doen ze da helemaal niet moeilijk over.
Is egt super fijn.
Vind belachelijk dat ze hengste weigere als netjes opgevoed zijn en niet door drade rennen is er
Niks aan de hand

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:38

Is er niks aan de hand? Continue hormonen die flink bezig gaan. Is het niet bij je hengst dan is het wel bij iemand anders merrie. In wat voor stal staat je paard? Een hoge dichte box met tralies aan de voorzijde? Of een lekkere luchtige open stal met veel doorkijk? Staat ie in de buurt van de merries of helemaal niet?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:39

Alles ligt aan opvoeding! Uiteraard is karakter een belangrijke factor, maar een goed opgevoede hengst hoeft echt geen probleem te zijn.

Ik rijd op een manege waar ze een hengst als manegepaard gebruiken, die loopt dus gewoon in de les samen met de merrie's en ruinen. Ik was laatst per ongeluk bijna achterop tegen een merrie gebotst die ineens vanuit draf ging stilstaan op de hoefslag, en nog deed hij niks.

En hij wordt niet enkel door gevorderde ruiters gereden, iedereen die al een beetje kan rijden kan best met deze hengst uit de voeten. Dit paard is echter heel goed opgevoed door de manege-eigenaar, die hem echt hengst wil houden omdat hij ter dekking staat. Maar hij weet verdomd goed dat hij geen hengstenmanieren mag hebben in de stallen, in de gang of in de rijbak. Als hij mag gaan dekken gaan ze naar een ander gebouw en krijgt hij zijn halster met belletjes om, maar anders gedraagt hij zich gewoon net als een ruin. (ik had zelfs geen idee dat hij hengst was tot iemand me erop attent maakte, ik zat er al een halfuur op toen :p )

Het enige wat ik wel een probleem vind bij hengsten, is dat ze vaak alleen moeten staan. Als ze samen met andere hengsten of ruinen op de wei kunnen vind ik het niet zo zielig, maar meestal is dat niet het geval.
Ik heb thuis enkel ruinen staan, af en toe staat de hengst van een vriendin ook hier als ze het druk heeft en dan gaat hij gewoon met mijn ruinen samen op de wei. Er zijn wel geen merrie's in de buurt dus hij blijft keurig binnen de omheining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:41

Het probleem is vaak de hysterie imo......

Ik denk dat je reëel moet zijn in die dingen. Kun je baas over je hengst? Ook als ie in the mood is?
Kun je hengst en merrie uit elkaar houden, heb je daar de mogelijkheden voor? Is je spul degelijk genoeg?
Kun je je merrie corrigeren als ze overenthousiast is?
De ene hengst is de andere niet, de ene merrie is de andere niet, maar elke hengst kan wel 600 kg brullend testosteron worden, een merrie die in the mood is, kan heel veel proberen om bij de hengst te komen....

Hoe dan ook, paniekzaaierij heeft imo weinig nut. Goed nadenken en je gezonde verstand gebruiken lijkt me wijzer.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:41

Mijn pony staat bij een ruin in hebbe een eige wei en er is de geheledag contact met merries.
Naast hem staan er 2 en andere kant ook.
Hij weet dat hijhengst is maar doet er alleen wat op uit als hij egtbij ze in de wei staat.
Hij doet voor de rest helemaal niks er op uit er staan in totaal 5 merries op stal.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:42

Mijn voorwaarde voor het houden van een hengst is dat hij dagelijks buitenkomt, en dan contact heeft met soortgenoten. Zich normaal kan gedragen in de buurt van een merrie en makkelijk te rijden is.

Al deze dingen heeft mijn PRE hengst dus blijft hij hengst!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:43

Welke hysterie bedoel je dan Yamcha?

Ik ken geen hysterie. Je krijgt toch gewoon een nee of een ja van een pensionhouder?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:46

Wat is de moeite om er ruinen naast te zetten ipv merries kunnen ze over het draad ook nog gezellig contact hebben.
Onze stal staat ook gemengd merries, ruinen en hengsten in het zelfde gebouw.
1 verschil is dat er wel ruinen naast de hengsten staan.

Nee je had het idd niet tegen mij maar snap jou beredenatie niet.
Ik snap ook niet jou "verdediging" niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel waarom sommige stalhouders geen hengsten willen.
Maar om reden aan te dragen dat hengsten gevaarlijk oid zijn vind ik bullshit.
Tevens vind ik een goede omheining ongeacht wat voor dier er in komt te staan toch wel een vereiste.

JackyBono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:48

Ik heb echter geen probleem mt mijn hengst.
Hij is nog 3 moet nog naar hengste keuring toe maar zo lang
Het goed gaat mag hij lekker een echte vent blijve.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:48

Weet je wat het is met die hengsten.. Túúrlijk zijn er brave, opgevoede hengsten die niet naar merries omkijken en zich verder normaal gedragen! Alleen het probleem is dat er ook tegenovergestelde hengsten zijn. En dan heb je als manegeeigenaar een probleem als je de ene hengst wel toelaat en de andere hengst niet. Dus het is niet 'belachelijk' als mensen hengsten niet toelaten, vind ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:49

Chaos schreef:
Welke hysterie bedoel je dan Yamcha?

Ik ken geen hysterie. Je krijgt toch gewoon een nee of een ja van een pensionhouder?

Nooit de hysterie meegemaakt van de gemiddelde paardenpersoon als het om hengsten gaat?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:52

rommulus schreef:
Wat is de moeite om er ruinen naast te zetten ipv merries kunnen ze over het draad ook nog gezellig contact hebben.
Onze stal staat ook gemengd merries, ruinen en hengsten in het zelfde gebouw.
1 verschil is dat er wel ruinen naast de hengsten staan.

Nee je had het idd niet tegen mij maar snap jou beredenatie niet.
Ik snap ook niet jou "verdediging" niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel waarom sommige stalhouders geen hengsten willen.
Maar om reden aan te dragen dat hengsten gevaarlijk oid zijn vind ik bullshit.
Tevens vind ik een goede omheining ongeacht wat voor dier er in komt te staan toch wel een vereiste.

Jij leest ook wat je wilt lezen. :+

Het woord gevaarlijk heb ik niet eens genoemd in dit topic. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:00

Ik denk dat je als hengsten houder gewoon moet weten dat je nu eenmaal in de minderheid bent en jouw idee of mening minder van belang is dan overige klanten want ja als je kunt kiezen tussen 5 merrie eigenaren die op jouw pensionstal staan die geen hengst op stal willen en als die wel komt zouden vertrekken en 1 hengst dan kies je uiteraard voor de meerderheid. Verder denk ik dat toch vele hengsten eigenaren hun hengst als heilig zien niets mis mee maar dat kan je als pensionhouder ook niet zien. En wat hier eerder las in het topic dat laat gecastreerde ruinen niet toegelaten worden. Vind een beetje raar want waar leg je die grens en wat als iemand op de hoogte is van die regel en dus maar verzint dat het dier als jaarling gecastreerd is. Dan moet je mensen op hun woord vertrouwen zoals dat ook is met hengsten.
Tuurlijk zijn het geen andere enge wezens maar je bent in de minderheid en als pensionhouder zul je toch zeker bepaalde maatregelen moeten treffen wil je gewoon voorkomen dat er ook maar een hele kleine kans is dat de hengst uitbreekt en tussen de merries terecht komt. Dat brengt extra kosten mee als je daar nog niet op voorzien bent en tja daar schiet je weinig mee op om voor 1 klant aanpassingen te moeten maken. Dat is waar je ook rekening mee moet houden als je zelf perse een hengst wil houden. Ik zou in ieder geval niet happy zijn als er een hengst op de weide naast mijn paard geparkeerd wordt. Natuurlijk kan het altijd als de hengst van paar straten verder op de loop gaat maar dit risico houdt ik liever zo klein mogelijk en dus geen hengst op stal. Nu is dat een geluk want de stalhoudster zou het ook niet willen.

Thuis staan 2 shet hengstjes zijn geen enge of rare wezens maar die kunnen dus thuis op de wei. Als ik zelf afhankelijk zou zijn van een pensionstal zou ik geen hengst nemen of in ieder geval laten castreren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:03

Ik snap het wel hoor.

Brengt vaak veel onrust en gedoe met zich mee.

Plek apart moeten hebben voor de hengst buiten op de weiland en of paddock en dat dan ook hengstenproof.

En niet iedereen kan met hengsten omgaan maar wel een hengst hebben en dus voor veel last zorgen op de stallen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-06-13 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:04

Uiteraard zijn er hengsten die zich niet kunnen gedragen..
Daar kun je toch simpel kortemette mee maken als stalhouder ??
Of opvoedden die handel of snijden.

@ Caos heb ook niet gezegd dat jij dat gezegd hebt maar het is vaak wel de reden die jij als hengsten eigenaar wel naar je hoofd geslingerd krijgt ;)

Edit : ik ben geweigerd op stallen waar prima hengsten te stallen zijn (om het kopje "gevaarlijk") en dat is gewoon zuur.
Ook heb ik stallen gehad waarvan de stalling gewoon verdubbeld werd omdat ie ballen heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:09

De stalling verdubbeld? Dat vind ik eigenlijk wel best aso. :oo
Hengstenstalling is ook moeilijk. De mijne castreer ik met 2.5 uiterlijk 3 en dan haal ik hem naar huis. Zou ook niet weten waar ik er in de omgeving mee heen zou moeten en waar hij een waardig bestaan zou kunnen leiden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:10

rommulus schreef:
Uiteraard zijn er hengsten die zich niet kunnen gedragen..
Daar kun je toch simpel kortemette mee maken als stalhouder ??
Of opvoedden die handel of snijden.

@ Caos heb ook niet gezegd dat jij dat gezegd hebt maar het is vaak wel de reden die jij als hengsten eigenaar wel naar je hoofd geslingerd krijgt ;)

Edit : ik ben geweigerd op stallen waar prima hengsten te stallen zijn (om het kopje "gevaarlijk") en dat is gewoon zuur.
Ook heb ik stallen gehad waarvan de stalling gewoon verdubbeld werd omdat ie ballen heeft.

zo simpel is het niet, een stal houder heeft niks over het dier te zeggen als het niet de eigenaar is. En sommigen kunnen inderdaad niet paarden opvoeden.

Gewoon nee zeggen is heel simpel.

Bedrag verdubbeld??? dat is een mooie manier om snel van je af te komen omdat het te duur is.

Als je een hengst wil houden dan neem je maar een eigen stal of ga naar een sportstal waar alle paarden continu binnen staan.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:12

Tussen mijn verzorgpaardjes staat ook gewoon een PRE hengst. Hij heeft wel een eigen weitje en er zit een dubbel draadje tussen (dus draad, 1-1.5m ruimte, draad). In het begin wapperde ie beetje imposant met zijn manen als je in de wei kwam, eigenlijk ook al niet om over naar huis te schrijven, maar sinds er een merrie bij staat is ie eh.. held op sokken :p De merrie hoeft maar te kijken en hij gaat al braaf terug op zijn plaats. Die timmert hem wil in elkaar als ie zich als een hengst gedraagt :p.

Sinds ie op de wei staat is mijn beeld van 'hengsten' echt 180° gedraaid. Mits goed opgevoed en de vrijheid om paard te zijn, zijn die jongens niet anders dan andere paarden. Je moet ze alleen een kans geven.
Jammer dat niet meer stallen zo'n instelling hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:21

@ Caos dat vond ik dus ook best aso

@ Ragdollcat Ik vind het wel zo simpel ?
Als zij bij mij op stal zouden willen staan doen ze er maar wat aan en anders zoeken ze maar een andere stal.

Die verdubbeling van stalling ging ik nu niet dan niet en nooit niet betalen, paard zou niet eens buiten komen.

En gelukkig zijn er dus wel stallen waar je dus wel je paard normaal kan stallen en een normale prijs voor gevraagd voor word.
Sil heeft 3 jaar bij een boer in het land gestaan bij een merrie in (eerst nog bij een grote ruin) omdat ik niet een juiste stalling gevonden had.