Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:05

Wilawander schreef:
Vind het nogal risicovol om een pony die zo onverwachts schrikken kan aan een lijn te doen.

Wat ik begrijp houdt hij zich prima in de kudde, is alleen voor mensen op het moment moeilijk te benaderen en niet te vangen.
Volgens mij begreep ik uit eerdere posts van TS dat hij zich eerder wel liet vangen.
Het is geen ideale situatie, verre van, maar als daarmee het dier zich beter laat benaderen en vangen en daarna gewoon los kan in de wei.

Kirsha

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:12

Inderdaad. Het zijn allemaal geen ideale situaties. Als hij ontsnapt is het niet ideaal, aan een lijn is niet ideaal maar wat TS eerder zei, andere optie is de slacht en dat is óók niet ideaal. Ik vind mishandeling zoals dat net werd genoemd wel erg bot, ik neem aan dat TS het beste voor het paardje wil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:16

IMO is de slacht voor zo'n dier dan misschien nog wel de beste optie.

Hij staat op die foto binnen metalen hekwerk. Kan ze daar geen (kleine) kraal mee maken?
Is veiliger en daar gaat ie ook niet doorheen lijkt me gezien ie er daar ook in staat?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:22

TS: had begrepen uit je tekst dat er nog een weidemaatje bijkomt. Geeft dat geen risico dat het 'losse' paard gaat struikelen oid over het touw van je vastgezette paard?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:23

Maar, het grote punt is toch, dat hij zich niet laat benaderen/vangen (en dat hij uitbreekt)? Door een eerdere negatieve ervaring? Als hij daarvoor wel gewoon gevangen kon worden, moet daar toch aan te werken zijn, lijkt me. Ik zou het zonde vinden als zo'n beestje (waar verder niets mis mee is, denk ik?) daarom naar de slacht zou gaan...

Nouja, ik weet het verder ook niet :) Ik ken het beestje ook verder niet dus ik hoop maar dat het allemaal goed afloopt :)

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:24

Zelf hou ik al niet van halster op wei maar wou even mijn ervaring delen over de 'stierenband'

Cupido had een tijdje de gevaarlijke neiging om op de weg te gaan lopen en uit noodoplossing tot we de ontsnapping plaats gevonden hadden heb ik hem aan de stierenketting moeten leggen. Dus halsband om en aan de ketting die in de grond stond.
Ik vond het maar niks, in het begin trok hij er veel aan wat voor een ligt drukplek tot resultaat had. Ik heb hem een paar keer flink zien struikelen en heb ook aantal horror verhalen gehoord over paarden die schrikken hard weg willen rennen en dan zo hard onderuit gaan dat ze KO waren. Dus tja...
Ik denk dat het een beter idee is om een mini padox in de wei te maken met zowel hout als schrikdraad ^^

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:32

Ik ken zelf ook een pony aan een paaltje. Gaat super. Als je wel kan ik even vragen hoe de eigenaars dat doen?
En ik zou als ik jou was denken aan een spring carrière met je pony :p

En ik heb er niks tegen opzich. Een pony moet er gewoon goed aan wennen... Gaat nu al zo'n tien jaar goed met die shet die ik ken ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:34

Ik zal mijzelf nog maar even quoten en hopen dat er per ongeluk overheen gelezen is..

Rider01 schreef:
Kan je niet beter investeren in 1 a 2 weekjes bij A van der Toorn
Dan komt ie zelfs in de grootste wei nog aanlopen en ben je overal van af

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:34

Marietjeeh schreef:
Ik ken zelf ook een pony aan een paaltje. Gaat super. Als je wel kan ik even vragen hoe de eigenaars dat doen?
En ik zou als ik jou was denken aan een spring carrière met je pony :p

En ik heb er niks tegen opzich. Een pony moet er gewoon goed aan wennen... Gaat nu al zo'n tien jaar goed met die shet die ik ken ;)

dat is eentje die tussen mensen is opgegroeid en niet eentje die uit het wild komt veronderstel ik?

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:39

Klinkt als al een goede oplossing wat je hebt gevonden. Ben benieuwd hoe die het gaat accepteren, komt ie vanmiddag al aan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:44

Kan je hem niet kluisteren? Dan kan hij rondscharrelen zonder dat je gedoe hebt met een lijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:57

Rider01 schreef:
Ik zal mijzelf nog maar even quoten en hopen dat er per ongeluk overheen gelezen is..

Rider01 schreef:
Kan je niet beter investeren in 1 a 2 weekjes bij A van der Toorn
Dan komt ie zelfs in de grootste wei nog aanlopen en ben je overal van af

:(:)

Annemarie van der Toorn heeft echt niet een wilde exmoor in 2 weken zo mak dat ie naar je toe komt in de wei. Ik denk dat TS hier prima ervaring mee heeft gezien de 3 andere exmoors die wel 'tam' zijn geworden. Het is een lief bedoeld idee maar we hebben het hier niet over een eigenwijze haflinger die gewoon geen zin heeft om te komen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:07

Ik ben benieuwd hoe Euan het gaat doen aan de paal Annebé. Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, gezien de ervaringen die ik met Dyani heb en de ervaringen die ik van andere meemaak met hun Exmoors. Maar ik hoop dat het voor Euan wel goed uitpakt en hij jullie op de deze manier gaat accepteren om bij hem te komen. Ik zag dat er al goede tips gegeven waren wbt een tuinslang eromheen etc, dus ik ben benieuwd hoe hij het vanmiddag gaat doen. Verder weet Annebe in mijn ogen wel goed waar ze mee bezig is en is het een tijdelijke oplossing.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:19

_Nelleke_, nee klopt, in 1 week al
Mijn exmoor is ook geweest, ik roep het niet omdat het een loos idee is

Maar misschien he, misschien ben ik wel gewoon boos
Boos omdat er al 1 dood is, 1 onder de luis zit en er meer niet goed handelbaar zijn dan wel handelbaar
En in plaats van er in te investeren worden er weer prullaria gezocht om over een week te lezen dat er 1 z'n been heeft gebroken in die achterlijke onzin!

Ik probeer er langs te lezen, de andere kant op te kijken, ik weet hoe ze zijn en vooral hoe moeilijk het kan zijn en ik heb ook zeker geleerd hoe ik het de volgende keer anders zou doen want ik heb ook mijn portie strijd wel gehad.
Sorry dat ik het in dit topic moet ventileren maar ik ben er nu gewoon helemaal KLAAR mee -:(-

Je bent potverdorie 1,5 jaar verder en weigert om je verantwoordelijkheden te nemen (dat geldt voor meerderen)
en ik hoef geen zielige 'ik wil wel maar kan niet' pb's te ontvangen en ook niet 'ik heb het beste met ze voor'
daar heb ik absoluut geen trek in

toedeloe, rider verlaat de zaal :evaw:

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:26

Onze pony's staan ook geregeld aan een stick. Simpelweg omdat ik stukken land gebruik waar geen omheining om staat.
Het is wel van belang dat je pony het kent om zo vast te staan. Bij ons leerden ze dat door ze eerst kort vast te zetten, zodat ze het niet op een lopen kunnen zetten. Neem aub geen ketting, maar een dik stuk touw of een ketting met een rubberen slang erom heen.
Wees ook erg voorzichtig met een wateremmer. Geef ze liever een aantal keren per dag water ipv er een emmer bij te zetten.
Benen in hengsels van emmers zijn geen pretje.
Oja, onze sticks zijn gemaakt door mijn man. Extra lang, want anders worden ze er geheid uit getrokken.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:44

Bij ons op stal staat een IJslander elke ochtend vast aan een paaltje, omdat hij anders zichzelf dood eet :). Nu eet eerst 's ochtends de rest het eten op en krijg meneer de restjes, waar hij meer als genoeg aan heeft.

De ijslander staat met een koeienband, door zijn halster vast aan een lang, dik touw. Niets zieligs aan. Ze komen uiteraard wel eens vast te zitten, maar dan weten ze meteen dat ze dat ook niet moeten doen. Wegrennen zullen ze ook maar eens een keer proberen en als ze merken dat dat niet gaat hebben ze het snel genoeg door hoor. Paarden zijn zo dom nog niet.

De pony van de buren staat ook al sinds jaar en dag aan een paaltje, ook omdat het zo'n uitbreker is en ze naast de weg staan. Paardje kan dus heerlijk eten aan een lijntje, zonder risico van uitbreken en platgereden worden.

Ik snap de heissa er rond echt niet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:09

Je leest nu telkens over de pony van de buren of een kennis met een haflinger etc die allemaal aan een touw staan en dat gaat prima. Dat kun je toch niet vergelijken met een half wilde pony? Mijn eerste pony stond ook wel eens aan een touw als het gras op was, maar met mijn in het wilde gevangen Freggle zou ik dat nooit avonturen. Toen de stalhouder dat wel deed, ging dit ook binnen 20 minuten ernstig mis. Natuurlijk is het wel te leren, maar mijn keuze zou het in deze situatie echt niet zijn. Ik heb met Freggle ook veel moeite moeten doen om hem de wei uit te krijgen. Maar zelf vond ik dat ik dat er dan maar voor over moest hebben. Natuurlijk liep ik daar wel eens groen van ergernis in de rondte, maar met voer, liefde, veel geduld en heel veel tijd komt dat echt wel goed.

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:18

Wat jeook nog kan doen is twee palen in de grond, daartussen een strakke ijzeren lijn spannen die net 2 cm boven de grond hangt en daar de lijn aan vast maken met een karabijnhaak zodat hij niet rond loopt, maar een langer stuk heeft zodat hij een rechthoek kan lopen...... Verder inderdaad de lijn aan het halster en een halsband vast maken. Succes!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:29

Freggle_Edge schreef:
Maar zelf vond ik dat ik dat er dan maar voor over moest hebben. Natuurlijk liep ik daar wel eens groen van ergernis in de rondte, maar met voer, liefde, veel geduld en heel veel tijd komt dat echt wel goed.
Dat is wel zo, dat weet je natuurlijk als je aan een wilde exmoor pony begint...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:42

Freggle_Edge schreef:
Je leest nu telkens over de pony van de buren of een kennis met een haflinger etc die allemaal aan een touw staan en dat gaat prima. Dat kun je toch niet vergelijken met een half wilde pony? Mijn eerste pony stond ook wel eens aan een touw als het gras op was, maar met mijn in het wilde gevangen Freggle zou ik dat nooit avonturen. Toen de stalhouder dat wel deed, ging dit ook binnen 20 minuten ernstig mis. Natuurlijk is het wel te leren, maar mijn keuze zou het in deze situatie echt niet zijn. Ik heb met Freggle ook veel moeite moeten doen om hem de wei uit te krijgen. Maar zelf vond ik dat ik dat er dan maar voor over moest hebben. Natuurlijk liep ik daar wel eens groen van ergernis in de rondte, maar met voer, liefde, veel geduld en heel veel tijd komt dat echt wel goed.

Daarom zeg ik ook: ze moeten wel bekend wezen met vaststaan!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:48

Freggle_Edge schreef:

+100!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:23

Amaranth7 schreef:

Verklaring: Vooroordeel van geesten in hokjes.

Je kan met 15 m lijn aan een pen een paard op 700 vierkante meter zetten zonder hek en wel veiliger dan vermeend deugdelijk omheind achter een draadje.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:30

Huertecilla schreef:
Amaranth7 schreef:

Je kan met 15 m lijn aan een pen een paard op 700 vierkante meter zetten zonder hek en wel veiliger dan vermeend deugdelijk omheind achter een draadje.

er wordt alleen vergeten dat het een WILD paard is

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:31

unihorses schreef:
Huertecilla schreef:

Dat maakt het voor de penny's extra aantrekkelijk...

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:33

unihorses schreef:

En dat ze voor dat het paard naar een andere eigenaar bracht wel onder handen heeft gehad. Alleen niet zonder al te veel gedoe uit de wei kan halen ;)