[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:44

oh en een andere stal die het goed voor elkaar heeft, is die van Fenna Elzinga, Lelymare Horses. Weidegang voor al haar paarden, ook de wedstrijdpaarden, paddocks, stapmolen en binnen en buitenbaan

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:48

Potsie zeg dat is wel waanzinnig ja als je dat allemaal hebt..ik had vorig jaar al iets uitgetekend en dat zou ik toch wel heel graag willen. Maar de financieel directeur hier in huis was het daar nog niet over eens.. :D Wil graag rondom de weilanden en tussenstukken dus paden van 6 meter breed maken met mogelijkheden voor hindernissen voor springen en voor kar met waterbak en heuvel erin. Waar je dus in kan rijden en lekkere lange stukken kan galopperen maar die ook gebruikt kan worden als soort van paddock paradise. Maar wilde het wel met dat all weather spul erin.. :P Alle materialen eens berekend maar sloeg dr hier 1 strak van de barkruk af.. :D Dus maar een staatslot gekocht ieder maand maar voorlopig moet ik het nog steeds met me buitenbak doen en nog geen pad aan kunnen leggen. Ach ja zonder dromen geen leven zullen we maar zeggen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 07:41

xApple schreef:
Ik nam het niet persoonlijk op hoor :)
Misschien kom ik zo nog op goede ideeën om het anders aan te pakken..

Hoewel ik dus nog steeds echt benieuwd hoe wedstrijdruiters omgaan met winters 24/7 of
de hele dag buiten?

mijn paarden staan in winter van 09.00/1800 buiten en in de zomer hele dagen op het land(dit kan 24/7 s je wilt).
ik wil binnekort met die ene wedstrijden gaan rijden en dan zal ze gewoon ook in de winter naar buiten gaan. omdat ik wedstrijden ga rijden ga ik dit niet veranderen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:22

Tigra, een stapmolen vind jij dus luxe,terwijl ik het kan zien als een manier om minimaal 4 paarden beweging te geven naast het rijden. De meeste paarden in een paddock van 20 bij 20 gaan gewoon stil staan na het rollen. Dus voldoen aan de dagelijkse behoefte.....tja dan is een stapmolen wsl nog beter en kunnen ook meer paarden gelijktijdig gebruik van maken. Met 2 paddocks zoals je voorbeeld,ga je natuurlijk niet redden met een stal van 60 paarden bijv. ik verwacht ook niet dat die grote stallen niet berekenen hoeveel rijbakken ze nidig hebben. Die kosten veel geld om aan te leggen en te onderhouden. Een goede paddock trouwens ook.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:26

Een paard buiten met dekens in de winter en wedstrijden op basisniveau moet wel lukken. Wat je wel nodig hebt is een goede rijbak en een goede instructeur die ook met slecht weer komt of je moet met de trailer weg.
hoe hoger je komt,des te meer je het kunt merken wanneer je minder luxe hebt en wil winnen. Winstpunten i as gewoon haalbaar.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 08:30

nou dat weet ik niet. ken genoeg mensen die op hoog wedstrijd niveau die bij een boer staan waar ze in de winter buitenkomen. het is net hoe je er mee omgaat denk ik

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:37

Gini,ik denk dat je wel een goed punt hebt.
Ik denk dat bijna iedereen hun paard liever geen 23 uur op stal wil zetten.
Echter is de perfecte stal niet altijd mogelijk en moet je keuzes maken. Daarbij speelt geld ook een rol.

Ik heb ook jaren een paard gehad die in de wintermaanden op stal stond.
Nu staan ze aan huis en dus vaker buiten. Ik heb geen verschil gemerkt. wanneer het regend willen ze naar binnen. Blijbaar vinden ze het zo slecht nog niet.
Ik heb er dus ook geen moeite mee dat anderen zo staan,zeker niet wanneer ze nog eens per dag de stapmolen in gaan op een ander deel van de dag dat er gereden wordt.
paarden in de blub vind ik dus echt vreselijk, imo moeten ze "droog" kunnen liggen/staan ergens in de wei.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 11-05-13 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:39

Mijn hemel... ik begin echt een hekel aan bokt te krijgen op deze manier.. DENKEN jullie nou werkelijk dat het binnen de topsport zo is dat al die paarden een fiets etmaal buiten staan ?
dames come on.. ik werk al jaren op een grote dressuurstal van een top ruiter. die heeft zoveel paarden dat die beesten niet meer dan 1 uur, 1.5 uur naar buiten kunnen omdat er immers gewoon geen plaats voor is. laat hun lekker hun gang gaan jaa... en kom op zeg dames ? een paard ongelukkig zonder weide ? of zonder weide geen paard nemen ? in welke tijd leven we nou. mijn paarden staan zelf de hele dag in de paddock en krijgen gewoon eten. dat maakt hun echt niet minder gelukkig hoor ;) soms wordt ik zo moe van dat gezeur. laat iedereen gewoon in zijn waarde.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:44

Een grote berg (verhoging) in de wei is ideaal, hoe lang het ook regent de paarden kunnen altijd droog staan, wat ook wel helpt is het voorste stuk bijv. van de wei verhard maken en gewoon netjes schoon houden dan wordt het daar ook geen modderboel. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:44

SteffiiY schreef:
nou dat weet ik niet. ken genoeg mensen die op hoog wedstrijd niveau die bij een boer staan waar ze in de winter buitenkomen. het is net hoe je er mee omgaat denk ik

Wat is hoog niveau volgens jou? En wat is buiten komen. Ik heb het dus over 24-7. snachts op stal lijkt me makkelijker met dekens.. Dan ligt de temp minder ver uit elkaar en kun je makelijker bijvoeren.
Biks etc geven aan een paard in de kudde is lastig. Ook met hooi voeren is het lastiger om in de gaten te houden wat hij binnen krijgt.
Een goed voedingsschema is wel belangrijk voor sportprestaties wanneer het er op aan komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:47

MxP schreef:
Een grote berg (verhoging) in de wei is ideaal, hoe lang het ook regent de paarden kunnen altijd droog staan, wat ook wel helpt is het voorste stuk bijv. van de wei verhard maken en gewoon netjes schoon houden dan wordt het daar ook geen modderboel. :)

Alleen een berg gaat niet lukken,jemoet wel rekening houden met de grondlaag. Daarbij moet het ook mogelijk zijn om goed onderhoud aan,de wei te kunnen plegen (met machines)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 08:49

Als ik de mogelijkheid had mijn paard aan huis te stallen dan had ik het wel geweten. Dan had ze in de wei gestaan zolang de omstandigheden dat zouden toelaten en had ik voor de overige periode een grote paddock aangelegd. Maar helaas heb ik niet de luxe om mijn paard thuis te stallen en zou ik me toch altijd moeten houden aan de mogelijkheden van een stal. En het enige wat dan overblijft is een stal zoeken die zoveel mogelijk aan mijn eisen voldoet. Hier in de regio valt geloof ik al 90% af als je belangrijkste eis is dat ze de hele dag naar buiten kunnen. Die overige 10% is of een stukje wei met een oude bak bij een boer, waar ze dan eigenlijk weer met 2 moeten staan, maar hier heb ik weer niet de middelen voor of het is een stal waar amper naar je paard wordt omgekeken en er verder ook weinig 'goede' faciliteiten zijn. (Zo is hoe ik het zie). Dan houdt het helaas op en moet ik opzoek naar een stal die toch het meest aan mijn eisen voldoet. Daarnaast ben ik ook nog geen 18 (inmiddels wel bijna) en heb ik tot nu toe altijd naar stal moeten fietsen, nu fiets ik al een halfuur, maar ook dat houdt een keer op.

Maar moet ik nu dan maar geen paard houden? Dat wat ik zo leuk vind? Die paarden hier in de regio komen/zijn er toch, dan kan ik er beter maar een houden en die zoveel mogelijk uit zijn box proberen te halen. Mijn merrie staat van mei tot oktober de hele dag op de wei. De overige maanden komt ze 2 keer in de dag zo'n 3 kwartier in de molen en staat ze ongeveer 4/5 uur in de paddock en daarnaast ben ik vaak nog 2/3 uur met haar in de weer. Tuurlijk had ik het graag anders gezien, en ik vind het ook best moeilijk om andere reacties te lezen want ik ben het er mee eens dat paarden lekker buiten moeten. Maar meer dan dit kan ik hier gewoon niet voor mijn paard betekenen, hoe graag ik ook zou willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:08

@Sabszz, lees de topictitel en kom dan nog es terug. Het gaat er niet om dat paarden de wei in moeten, paddock is ook prima. Het gaat erom dat 23/7 op stal volgens velen geen dierwaardig leven is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:16

Sabszz schreef:
Mijn hemel... ik begin echt een hekel aan bokt te krijgen op deze manier.. DENKEN jullie nou werkelijk dat het binnen de topsport zo is dat al die paarden een fiets etmaal buiten staan ?
dames come on.. ik werk al jaren op een grote dressuurstal van een top ruiter. die heeft zoveel paarden dat die beesten niet meer dan 1 uur, 1.5 uur naar buiten kunnen omdat er immers gewoon geen plaats voor is. laat hun lekker hun gang gaan jaa... en kom op zeg dames ? een paard ongelukkig zonder weide ? of zonder weide geen paard nemen ? in welke tijd leven we nou. mijn paarden staan zelf de hele dag in de paddock en krijgen gewoon eten. dat maakt hun echt niet minder gelukkig hoor ;) soms wordt ik zo moe van dat gezeur. laat iedereen gewoon in zijn waarde.

Maar blijkbaar voel je je toch aangesproken anders reageer je hier niet.

1 a 1,5 uur buiten....ik vind het schandalig.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:17

Zelfs als je op een luxe pensionstal staat is het alsnog de keuze van de eigenaar om zijn paard maar 1 uur uit stal te halen. Dat heeft m.i. niks met de stal an sich te maken.

Zelf heb ik voor een luxe pensionstal gekozen (regio Rotterdam), omdat de alternatieven hier echt bagger zijn. Letterlijk! :') De stal waar shelle_dora het over heeft ben ik ook mee bekend en daar zou ik voor mijn verdriet nog geen paard neer willen zetten. Zelf heb ik een jaar of 3 op een "natural"-stal hier in de omgeving gestaan en dat was echt niets meer dan enkel een paddock waar mijn pony de hele dag in stond te niksen. Trainen was enkel mogelijk op minimaal een half uur afstand, langs een drukke weg en geen verlichting op het erf. En dit was dan nog een van de betere 'natural'-stallen hier in de buurt. Met mijn huidige paard heb ik daarvoor bedankt en het op een andere manier opgelost.

De stal waar ik nu sta wordt ze 's ochtends voor me in de stapmolen gezet, zet een stalgenootje haar 's middags met haar paard in de paddock en ben ik er zelf 's avonds nog een uurtje of 3. Het zijn sociaal opgezette stallen, dus ze kan heel de dag snuffelen met de buurvrouw en er wordt gedurende de dag 5x gevoerd. Het komt niet in de buurt van 24/7 buiten, maar voor de wintermaanden vind ik het wel prima zo. Zeker gezien de alternatieven hier in de omgeving.
Voor de zomermaanden is het sinds dit jaar mogelijk om de paarden wel 24/7 buiten te zetten, waar ik érg blij mee ben :) Gewoon kunnen trainen én toch het paardje lekker buiten, zoals het hoort!

Nu komt mijn paard in de wintermaanden toch zeker een uur of 5-6 per dag uit haar stal, maar op diezelfde stal zijn er genoeg paarden die inderdaad slechts dat uurtje buiten komen. Heeft dus niks met de stal te maken, maar alles met de eigenaar.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:22

Sabszz schreef:

En weet je waar ik zo moe van word? De smoesjes die verzonnen worden om te rectificeren om je paarden maar binnen te houden! Als je zo weinig ruimte hebt dat je paard maar anderhalf uur per dag uit de stal komt, waar zit dan het probleem?? Je hebt dan gewoon té veel paarden op je erf! Dus óf uitbreiding aan je land, of gewoon een aantal paarden de deur uit, simpel.

En ik wéét dat de paarden van bv. Rieky Young amper buiten komen, om over Parzival en Undercover maar te zwijgen. Maar ik weet wél dat het KAN. En dan pak ik Lelymare Horses er maar weer bij: www.lelymarehorses.nl

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:29

Elke eigenaar van een paard moet zelf de verantwoordelijkheid voor dat paard dragen! Jij kent jouw paard als geen ander. Als je tegen beter weten in jouw paard 23 of 24 uren op stal laat staan, ben je dat paard niet waard. Tenzij een medisch doel deze keuze verantwoordt.

Als je geen andere mogelijkheid hebt, zou je er alles aan moeten doen om je paard zoveel mogelijk beweging te geven, door elke dag te berijden en/of te longeren, zo vaak als mogelijk in de stapmolen, en enkele uurtjes in de paddock. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou als eigenaar. Mocht je daar geen tijd voor hebben, dan moet je iets met iemand regelen. Als dat allemaal weer niet mag lukken en dit duurt al enige tijd, dan moet je weer je verantwoordelijkheid nemen en omzien naar een andere eigenaar die deze tijd wel heeft.

Ik geloof ook niet dat het buiten staan het enige heilige doel is. Het gaat volgens mij om de expliciete aandacht en zorg van jezelf naar jouw paard. Jouw onverdeelde, onvoorwaardelijke, liefdevolle aandacht.
Waardoor je je paard continue observeert, meemaakt, berijdt, verzorgt, met de jaren steeds beter leert begrijpen. Met als doel, 'twee handen op 1 buik'.

Twee wezens , een vriendschap, met een evenredige inbreng. Waarbij de 'eigenaar' zijn uiterste best doet voor dat paard, alles wat binnen zijn mogelijkheden ligt.

Ik ben persoonlijk helemaal niet zo gecharmeerd van 24/7 buiten in de wei,alle jaargetijden door. Dat vind ik weer het andere uiterste. Natuurlijk zullen er paarden zijn die dat heerlijk vinden en er zich uitstekend bij voelen, maar er zijn er evenzovele die in de wei staan te verpieteren.

Wat mij betreft, ga niet uit van een 'doctrine' of 'overtuiging', met andere woorden, van ' regeltjes' die jouw vertellen hoe het hoort, Ga uit van je gezonde verstand (ervan uitgaande dat je de basisbehoeften van een paard door en door kent), en van jouw relatie met jouw paard. Jij kent jouw paard het beste, jij begrijpt wat hij nodigt heeft als geen ander, probeer zo goed mogelijk hier aan tegemoet te komen. En bouw vrolijk verder aan jullie onderlinge band.

Trouwens, mijn paard staat s' nachts op stal en overdag in de wei. Alle jaargetijden. Dat vindt zij het fijnste. Er zijn korte periodes geweest waarin dat niet mogelijk was, maar dan kon ik haar op een andere manier tegemoet komen. Voorzien van de nodige beweging. Mijn persoonlijk aandacht krijgt ze elke dag, volop. <3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:39

Marjoow schreef:
xSlvna schreef:
Ideaal zou in mijn ogen zijn : Padockparadise omringd met meerdere weilanden voor de droge periodes, en een box (als een schuur, goed dicht en genoeg plek uit de wind, regen... ).
Dan wel met de luxe van een rijhal, rijbak, longeercircel, stapmolen... *droomt verder*.

Is dat uberhaubt ergens in Nederland, zo een ideale stal voor ruiter én paard?

Ik ben van mening dat de stal waar mijn verzorgpaard staat aardig in de buurt komt ja :P

Weidegang wanneer mogelijk, paddocks voor slecht weer (oke, meeste zijn privé paddocks maar er komen ook grotere paddocks). Een losgooibak, een round pen, een stapmolen, een buitenbak met goede bodem, een binnenbak met dressuurbodem, binnenbak met westernbodem, een bos in de achtertuin... Ik ben redelijk verwend :Y)

Maar hier in Leusden zit ook een stal die het ook goed voor elkaar heeft. Zie daar het hele jaar door wel paarden buiten in de wei. Hebben ook een binnenbak en meerdere buitenbakken, longeerbakken en een stapmolen. Ook een mooie stal met veel faciliteiten.

Ik ben jaloers, ben alleen bang dat door deze 'luxe' de prijs enorm hoog is, of niet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:43

Cowgirl schreef:
Sabszz schreef:

Maar blijkbaar voel je je toch aangesproken anders reageer je hier niet.

1 a 1,5 uur buiten....ik vind het schandalig.

Zet hem op zijn minst 8 uur op een paddock met hooi, zodat die kan lopen, bespaart ook heel veel ruimte.

Laat hun lekker hun gang gaan, sinds wanneer mag verwaarlozing zomaar? :+

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:20

dus jij wilt concluderen dat een paard 1.5 uur naar buiten laten gaan verwaarlozing is ? dit gaat wel heel erg ver hoor...

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:23

Ik ben ook voorstander van het buiten staan van paarden maar sommige mensen hebben dat gewoon niet tot hun beschikking... niet elke stal heeft dat.. en net zoals dewi zegt je moet dingen tegen elkaar afwegen.. er zijn ook paarden die de hele dag buiten staan in de blubber en helemaal verwaarloosd worden door hun baasje. dan zou ik toch eerder kiezen voor 1.5 uur/ 2 uur in de paddock en goed verzorgd paard die veel aandacht krijgt ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:24

Ik niet, als je dit jaar in jaar uit doet 'omdat je te weinig land hebt', vind ik dit verwaarlozing.
Paard kan maar 1 uur per dag paard zijn, in een omgeving zijn die ietwat dichter in de buurt komt van zijn natuurlijke leefomgeving en kan maar 1 uur per dag paard zijn samen met andere paarden, mochten ze uberhaubt buitenkomen in groepsverband.
Dus ja, ik vind het verwaarlozing als je een paard jaar in jaar uit zo'n 21 uur op stal/trailer hebt staan ;)

Waarom in de blubber, in een zand-paddock? Geen blubber te bekennen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:28

Sabszz schreef:
Ik ben ook voorstander van het buiten staan van paarden maar sommige mensen hebben dat gewoon niet tot hun beschikking... niet elke stal heeft dat.. en net zoals dewi zegt je moet dingen tegen elkaar afwegen.. er zijn ook paarden die de hele dag buiten staan in de blubber en helemaal verwaarloosd worden door hun baasje. dan zou ik toch eerder kiezen voor 1.5 uur/ 2 uur in de paddock en goed verzorgd paard die veel aandacht krijgt ;)

Maar waarom kan die 2 uur in paddock dan geen 6 uur in paddock worden/zijn? Is het echt allemaal om een tekort aan grond?
Ik kan me dat echt niet voorstellen, dat je dat niet gewoon op orde hebt, alvorens je aan paarden begint..Of het nu bij je eigen huis is of op stalling bij iemand anders..
Ik zou ze dus echt niet zo willen houden. En ook niet 24/7 buiten zonder fatsoenlijke schuilgelegenheid en droge plekken voor eten en liggen..
Ik heb helaas zo'n buurman die wel de ruimte heeft, maar gewoon echt niets, maar dan ook niets voor zijn paarden over heeft..Het doet mij altijd heel veel pijn, dat die paarden de gehele dag binnen staan en er soms eens uit mogen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:32

Slvna,hoezo bespaard dat ruimte??
Daarbij vraag ik me af waarom jij denkt dat een paard 8 uur in een paddock met hooi leuk vind?
Bij mij staan de paarden ook in de bak voor een paar uurtjes maar met of zonder hooi,ze gaan graag naar binnen... Bij het hek staan is ook zoiets...niet extra bewegen dus.. Gelukkig heb ik ook een stapmolen.

Sabszz: ik vind een sportstal wel wat anders dan paarden van particulieren. Ik vraag me trouwens af of het helpt om de prestaties omhoog of omlaag te krijgen waneer je de paarden langer uit hun box laat. Gaat een groot gedeelte zomers de wei op? Dan zou je het kunnen merken,al is een grasbuik natuurlijk niet bevordelijk voor de prestaties...

Btw slvna- verwaarlozing vind ik een zwaar woord,daar moeten mensen niet zomaar mee gaan gooien...dan wordt de betekenis niet kloppend meer...want hoe moet je de echte verwaarlozing dan gaan noemen (geen voer,geen hoefsmid etc dus het verwaarlozen van basiszorg)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:36

Zware verwaarlozing? Geen idee.

Citaat:
Slvna,hoezo bespaard dat ruimte??
Daarbij vraag ik me af waarom jij denkt dat een paard 8 uur in een paddock met hooi leuk vind?
Bij mij staan de paarden ook in de bak voor een paar uurtjes maar met of zonder hooi,ze gaan graag naar binnen... Bij het hek staan is ook zoiets...niet extra bewegen dus.. Gelukkig heb ik ook een stapmolen.

Het niet 8 uur per dag op de weide kunnen snap ik best, weide word leeg gevreten en moet weer aangroeien, als je te weinig land hebt verpest je je weilanden of staan de paarden op 'niks' wat gaat veranderen in blubber, dus om je paarden wél maandenlang 8 uur per dag naar buiten te gooien, heb je véél land nodig in tegenstelling tot een paddock, die hoeft niet aan te groeien en mag dus constant op het zelfde stukkie gebruikt worden, paarden hoeven niet verdeeld te staan zodat het geen blubber wordt en go on.
Een paddock kan nu eenmaal kleiner dan een weide, logisch.

Graag naar binnen? De groep hier stond met plezier in de bak (onze tijdelijke paddock) en gingen rennen, eten, spelen... Groepsverband en de paarden waren 'vriendjes', vind dat dat overal zo hoort.