Dag op stal blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:24

Wouw, jullie hadden hier vanmorgen moeten zijn!!! Had wel wat steun kunnen gebruiken, volgens Runningkawa ben je nu geen paardenliefhebber!

runningkawa schreef:
Dus omdat een ander paard het slechte heeft, mag jezelf een paard laten staan.
Ik vind het dus onzin dat jullie je paardenliefhebber durven te nomen.
Want je gebruikt hem als een auto

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:26

Sonja schreef:
Dus als we jou in een wc-hokje zetten maar we zetten een luikje in de deur open zodat je kunt kijken als er iemand langskomt, en we schuiven af en toe wat voer bij je naar binnen, dan vind je het niet erg om er twee dagen in te staan?

Klopt... lekker rustig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:28

Nee hoor Cinzano, jij leest ook een beetje wat je wilt lezen, hoewel RK inderdaad ook erg ver doordraafde.
Zij zegt ook dat het paard er ten allen tijde uit moet. NIET dat de eigenaar dat moet doen, maar dat dat paard eruit moet. Door wie kan haar ook niet boeien. Dat staat er ook gewoon in.
En in een NOODsituatie (bv als je jezelf in de prak rijdt onderweg naar stal, of je krijgt een telefoontje dat je partner in het ziekenhuis ligt oid) kun je gewoon geen andere kant meer op. Behalve dan maar hopen op een attente stalgenoot of -houder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:32

Ik weet dat er op sommige stallen idd makkelijk gedacht wordt over paarden een dagje laten staan, maar ik vind het zelf 'not done'.
Ik snap niet hoe mensen daar vrede mee kunnen hebben, het geeft mij echt een k.. gevoel als Fitz er niet uit zou komen.
En al moet ik hem vooruit sleuren, stappen zal ie Knipoog (net een lange stapperiode achter de rug waar hij niets aan vindt. )

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:33

Sonja schreef:
Nee hoor Cinzano, jij leest ook een beetje wat je wilt lezen, hoewel RK inderdaad ook erg ver doordraafde.
Zij zegt ook dat het paard er ten allen tijde uit moet. NIET dat de eigenaar dat moet doen, maar dat dat paard eruit moet. Door wie kan haar ook niet boeien. Dat staat er ook gewoon in.
En in een NOODsituatie (bv als je jezelf in de prak rijdt onderweg naar stal, of je krijgt een telefoontje dat je partner in het ziekenhuis ligt oid) kun je gewoon geen andere kant meer op. Behalve dan maar hopen op een attente stalgenoot of -houder.

Nou dan moet jij misschien toch nog eens goed nalezen wat ik al die tijd probeer duidelijk te maken!!

Ik vind dat zodra het kan je ALTIJD je paard uit stal moet halen ELKE DAG, maar als het echt niet kan overleven ze z'n dagje op stal heus wel!
Mocht ik zelf een dag niet kunnen (komt zelden voor) dan vraag ik altijd aan iemand anders even mijn paard uit stal te halen.

Zo nu tevreden?? Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:34

Gail schreef:
[
Met een parttime baan nog zeggen dat er dingen zijn die ook belangrijk zijn dus dat je paard wel een keertje minder eruit kan.... Verward
[/quote]

hohoho heb een middagje gemist, maar wil jij even niet oordelen over mijn situatie aub

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:35

En je weet toch hoop ik ook wel dat de hoeven van een paard bij beweging zorgen voor de goede doorbloeding van zijn benen ? (werken als een soort spons) Dat betekent: niet bewegen = slechte doorbloeding, met alle gevolgen van dien ... zie het bericht hiervoor over minimaal 20 minuten beweging per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:35

*verwijderd* is al niet meer nodig, ik zie dat we al op 1 lijn zitten/zaten Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-03 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:36

Sjuimpje schreef:
[Gulpje, dat is overmacht, dat is wat anders als een paard structureel 1 of 2 maal per week te laten staan.
[/quote]

ow dus bij gulpje is het wel overmacht, en bij mij niet ? Verward

en wie heeft het over 1 of 3 dagen per week ???????? dat maak jij ervan hoor

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:37

OK dan! dacht ik ook

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:40

Sonja schreef:
Maar standaard? Nee, dat wil er bij mij niet in....

MAAR HET GAAT OOK HELEMAAL NIET OM STANDAARD MENSEN JEZUS LEZEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:40

Dandy schreef:
En je weet toch hoop ik ook wel dat de hoeven van een paard bij beweging zorgen voor de goede doorbloeding van zijn benen ? (werken als een soort spons) Dat betekent: niet bewegen = slechte doorbloeding, met alle gevolgen van dien ... zie het bericht hiervoor over minimaal 20 minuten beweging per dag.

ik weet niet tegen wie je het hebt... maar dat is bij mij meer dan duidelijk hoor!
Mijn paard had vroeger rotstraal (juist omdat hij bij zijn vorige eigenaar een jaar op stal stond) en nu is het helemaal over dankzij zijn beweging. Haha!

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:43

Jemig!!! is iedereen weer lekker aan het bokken??

Wat worden hier problemen van gemaakt zeg, niet normaal! Er word hier in dit topic gezegd dat ze het niet leuk vind om haar paard een dag binnen te laten staan, en dat het gewoon niet anders kan. Er moet wel een goede reden voor wezen, maar als er dus echt wat tussen komt vind ik niet gelijk dat je moet gaan twijfelen of je een paard wel aankan en bla bla bla .. nee dan kun je gewoon een keer niet, banketstaaf voor je paard maar daar gaan ze echt niet dood van hoor. Er zijn toch altijd wel situaties dat het 1 keertje ooit gewoon niet kan. Dan mag het paardje er toch gewoon de volgende dag uit en dan iets meer aandacht ofzo..

Ik kan echt niet bevatten dat er mensen zijn die helemaal uit hun bol gaan als een paard 1 keer op stal blijft staan. Alsof jullie wel altijd elke dag wat er ook gebeurt jullie paardje zouden doen.
En ze zegt ook al dat ze geprobeerd heeft om iemand te regelen..pffff

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:45

De hele draad van de discussie is weg, het was de vraag of het heel erg was om je paard 'ns een keer te laten staan, als je gewoon niet anders kan.
Mensen draaien de zaken om; "dan zoek ik een ander" Ja, doe ik ook, maar als je nu gewoon niemand kunt vinden ???? en de staleigenaar bedankt ervoor ? Tja............

Het komt nu net over of ik standaard m'n paard 2 dagen per week liet staan, maar dat hebben jullie er zelf van gemaakt.............heb je mij niet horen zegggen. Gelukkig weet ik zelf en vele met mij hoe ik met de paarden omga...............ik heb jullie goedkeuring dan ook gelukkig niet nodig........

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:46

IngridM schreef:
De hele draad van de discussie is weg, het was de vraag of het heel erg was om je paard 'ns een keer te laten staan, als je gewoon niet anders kan.
Mensen draaien de zaken om; "dan zoek ik een ander" Ja, doe ik ook, maar als je nu gewoon niemand kunt vinden ???? en de staleigenaar bedankt ervoor ? Tja............

Het komt nu net over of ik standaard m'n paard 2 dagen per week liet staan, maar dat hebben jullie er zelf van gemaakt.............heb je mij niet horen zegggen. Gelukkig weet ik zelf en vele met mij hoe ik met de paarden omga...............ik heb jullie goedkeuring dan ook gelukkig niet nodig........

TJAKKA..... en zo is het maar net!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:56

In de zomer staan mijn pony's over het algemeen 24/7 buiten. Dit zo tot ongeveer eind september.
Vorig jaar hadden we een leuke situatie...
Het was pokke weer geweest, ijzel, sneeuw, heel de mikmak. De bak en weilanden waren gevaarlijk hobbelig bevroren, het erf was een ijsbaan....
Aangezien het elke nacht opnieuw donderen was, heeft dit een week ofzo geduurt. Paarden konden niet naar buiten. Uit frustratie een beetje de stalgang op en neer gestapt, je moet toch wat...
We hebben geen binnenbak (tnx to de gemeente Boos! ) Wat had ik dan gemoeten? Mijn paarden tegen willens en wetens in buiten gooien met het risico op de meest afschuwelijke blessures? (of erger...) Nee, dan blijven ze maar binnen met een lekkere plak hooi, en een lekkere flinke borstelbeurt.
Onze stal zit in the middle of nowhere, waar dus ook niet of nauwelijks gestrooid wordt. Dan moet je ten eerste dus al je eigen leven riskeren om vervolgens het leven van je paard te riskeren?
Dacht het niet.

Ook als het noodweer is (regen) dan weet ik dat ik mijn paarden er totaal geen plezier mee doe om ze buiten te zetten. Het enige wat ze doen is zielig met een hangend hoofd in een hoekje staan, smeken of ze alsjeblieft weer naar binnen mogen... En dat MOGEN ze van mij dan ook.

Betreft als je ziek bent..
Ik ben migraine patient, en weet dus heel goed wat het is om regelmatig uit te vallen.
Dus ik meld me ziek op mijn werk, maar ga 's avonds wel lekker naar mijn paard toe... Jaja, en dan verwachten dat mijn werkgever dat begrijpt? Als je naar je paard kan, kan je ook werken.

Ik geef absoluut geen hol om mijn beesten, aangezien ze weleens een dag binnen blijven. Het zal me een rotzorg zijn al liggen ze morgen allebei dood, ben ik daar ook weer vanaf Frusty Want zo wordt er hier door sommige wel geredeneert Boos!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:57

stef schreef:
Ik geef absoluut geen hol om mijn beesten, aangezien ze weleens een dag binnen blijven. Het zal me een rotzorg zijn al liggen ze morgen allebei dood, ben ik daar ook weer vanaf Frusty Want zo wordt er hier door sommige wel geredeneert Boos!

ja eignelijk zijn ze alleen maar lastig he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:00

IngridM"]
[quote="stef schreef:

[/quote]

Eet je ze toch op? 'k Zag laatst op Voedertijd nog een topic over paardenbiefstuk.....
*LOL* *LOL* *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:04

Sonja"]
[quote="IngridM"][quote="stef schreef:

[/quote]

Eet je ze toch op? 'k Zag laatst op Voedertijd nog een topic over paardenbiefstuk.....
*LOL* *LOL* *LOL*
[/quote]

Jij had het weleens over paard in plakjes snijden en dan op de bbq... heb je daar geen recept van??? Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:44

2 dagen is TE lang ja.. maar 1 dag.. dat maakt echt niet uit hoor.. Splash ligt meestal lekker te slapen en dan eet ie weer of staat ie gewoon lekker te sukkelen in het zonnetje dat op zn stal schijnt.. dus 1 dag dat gaat prima en dat is echt niet erg.. maar 2 dagen vind ik al weer een heel ander verhaal !

Enne, bij een noodgeval is het ook altijd anders maar probeerde ik wel altijd iemand te regelen !

Splash Ach gut Samantha

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:25

IngridM, ik krijg een beetje de balen van die agressieve toon die je elke keer te pakken hebt.
Mensen geven hun eigen mening en daar hebben ze recht op, het is jammer dan als dat niet in jouw straatje valt.
Het topic begon in 1e instantie over op stal laten staan als er echt niets anders te regelen valt, maar later stapten een paar mensen in de discussie die wèl structureel minstens 1 dag in de week hun paard op stal laten staan. Zodoende kwam er een iets andere draai aan het topic.

Ik vind trouwens dat iedereen er wel makkelijk over heen stapt, het zou eens een hond of kat moeten zijn die je een 48 uur in een bench opsluit...

En Stef,
ik snap niet dat op een complete pensionstal een ieder zijn paarden een week binnenhoudt, ik heb hier ook een vrij groot terein en maar sta met 2 man de boel ijsvrij te maken en houden.
Zeker als je met een paar man bent is met een paar tientjes aan zout en een half uurtje de schouders eronder het hele terrein ijsvrij zodat je iig buiten kunt stappen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:20

Ik ben het onder andere zeer met Kawa eens. Ik vind het ook heel belangrijk dat mijn paard elke dag zijn stal uitkomt en het liefste niet minder dan 5/6 uur per dag. Als het echt stortregent/hagel/onweer etc. dan komt ze wel minder buiten en dat kan dan weleens een uurtje zijn. Maar ze komt iedere dag buiten en dan word ze meestal ook nog gelongeerd/gereden. Dit is gewoon heel belangrijk voor me. Ik voel me er totaal niet lekker bij, als mijn paard om een of andere reden heel laat buiten komt te staan. Het kan natuurlijk weleens voorkomen, dat het later word.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:22

Inderdaad behoorlijk agressieve reacties van een aantal mensen. Toch een klein beetje een schuldgevoel Bloos Mijn paard komt er elke dag minstens twee keer uit. 1 x met z'n vriendjes los in de wei/paddock en 1 x met mij. Ik heb vaak zitting (werk bij de rechtbank) en dat wordt weleens laat. Maar ik ga dan echt niet op de bank zitten omdat ik zo moe ben. Dan had ik maar een cavia moeten kopen, of zo. Ik ga dan toch nog even naar mijn paardje. In noodgevallen is er echt altijd wel een oplossing hoor. Het is maar hoe graag je het wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:29

Concorde schreef:
Maar wat als ik nu een keer een dag echt niet naar stal kan en niemand haar naar buiten kan doen?
Hebben jullie dat wel eens?

Dat heb ik nooit. Een paard moet gewoon elke dag zijn stal uit. Als ik niet kan, doet mijn vader het en als hij ook niet zou kunnen, dan zou ik iemand anders regelen. Er is altijd wel iemand die even een paard los kan laten.

En als echt niemand zou kunnen, dan zou ik hoe dan ook (al was het met 40 graden koorts) toch gewoon zelf gaan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:50

Bij ons staan ze ook wel eens een dagje binnen, als het de hele dag regent bijvoorbeeld, dan lopen ze de weien kapot. Ze staan dan gewoon op stal met lekker veel hooi en meestal mogen ze er ook wel even uit als we de stal uitmesten en klaarmaken voor de volgende nacht. Maar het komt wel eens voor dat ze er niet even uit kunnen. Zo'n ramp is dat toch niet? Zolang je er de volgende dag maar rekening mee houd dat hij wat stijf kan zijn.
Ik vind het het onzin om er alles op alles op te zetten om ze buiten te krijgen.
apollon staat tijdens een regenachtige dag trouwens ook nog eens veel liever binnen dan buiten (we hebben haar wel eens laten kiezen, gewoon deur open zodat ze kon kiezen wat ze deed als het regende, wat denk je? Ze stond gewoon de hele dag binnen te eten van haar hooi!)
Maar goed, ik heb mijn paarden met sh*t weer liever gewoon binnen, maar dat mag iedereen zelf weten.