Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:38

girlyggirl schreef:
vriendin zeggen dat ze ergens anders mag gaan staan :P

Het is jouw vriendins pony, ze mag het mooi gaan oplossen.

Als dat geen optie is volgens jou, dat is toch pech voor je vriendin, ze wou toch die pony??? dan moet ze die pony maar eens behoorlijk gaan opvoeden en anders houdt het op, en mag ze ergens anders gaan staan.

Het moet wel leuk blijven voor jou en dat je er geen kosten aan hebt, en kom op nou zeg allemaal prikkeldraad voor 1 pensionpony en ondertussen raken andere paarden er gewond aan en of de dekens stuk.

Dat is van de zotte.

Ik had allang gezegd tegen de eigenaar van de pony, of op stal of aan de ketting in een stuk afgezette weitje, dat de andere paarden niet in de ketting verstrikt kan raken. Jammer voor de pony maar daar maakt hij het er toch zelf naar. Als de eigenaar er niet mee akkoord gaat dan gaat ze maar naar een ander plekkie, en tot die tijd op stal houden, dan gaat ze er maar vaak mee bezighouden dat ie niet hele dagen op stal opgesloten staat.

Dit kan toch niet zo doorgaan??? en dat ook nog eens op jouw kosten en dat van je vader.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-04-13 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:41

DaniBanani schreef:
Jawel hoor, in de tussentijd zet je de shet gewoon vast aan een ketting. Zij is degene die daar een probleem mee heeft, niet jij. Dus als zij dat per sé niet wil zoekt zij maar een alternatieve oplossing.

Is ook weer zo...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:50

Ik zou van mijn levensdagen niet mijn eigen dieren in gevaar brengen vanwege de nukken van andermans dier. Leg je vriendin je dilemma voor, ze snapt het heus wel lijkt me,je hebt je best gedaan. Ik zou haar een stukje land toewijzen waar ze zelf schapengaas om dient te zetten, met stroomdraad ervoor. Als er daadwerkelijk ongelukken gebeuren door de shet zijn streken kan jullie vriendschap ook nog wel eens een fikse deuk oplopen...lijkt het me niet waard,dus hup: laat je vriendin investeren in gaas, draad,en een goede stroomklok. Zo'n pony hoeft toch ook geen heel groot stuk land?
Mijn buurman had ook zo'n uitbreektopper, en heeft nu ook gaas met stroomdraad ervoor. Beestje blijft braaf binnen de omheining nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:51

Giolli schreef:
Dankjewel allemaal!
Voor iedereen die denkt dat het verantwoording van de pensionhouder is. Klopt. Maar voor het bedrag wat eigenaresse per maand hoeft te betalen (95,- voor 2 paarden) vind ik het echt te gek worden om daar ook nog eens de verantwoording voor de (gesloopte!!) wei op me te nemen. En dat dus ook te betalen..

Potdorie; heb je niet nog plek voor een groot paard en een shetlander (die trouwens nu wel binnen omheining blijft als er schok op staat), verhuis gelijk! *\o/*

Ragdollcat

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:54

Kijk, zo goedkoop staat ze bij je, dan mag ze zich rotschamen dat ze er niet zelf wat aandoet door iets zelf te kopen geheel op haar eigen kosten om het probleem op te lossen.

Na 2 jaar moet ze toch inzien dat het zo niet langer meer kan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:56

hier heb ( had ) ik ook zo'n houdini shetlander,en die ontaarde werkelijk in een pitbull pony naar de grote paarden als hij ontsnapte ... }>

ze staan hier nu op kleinere afgezette stukjes grond,met 3 draden stroom,van heel laag tot wat hoger en dan echt volle mep stroom erop..en dat werkt nu zo'n 2 jaar,alhoewel het kleine kreng echt nog wel die draden test..

ik zou ook voor die shet een weitje afzetten als ik jullie was,en deze dus echt goed onder stroom zetten met meerdere lagen draad,ook geen lint gebruiken maar goed draad die geven meer stroom,en dan liefst een stroomapparaat die werkt via het lichtnet en niet via een accu.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:58

Ik heb hier ook zo'n pony staan, gaat door elke draad. Nu staat er een goeie houten omheining, daar blijft ze wel achter :')

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:59

Als je steeds stukjes draad aan elkaar knupt ... verlies je behoorlijk wat stroom ... Ikzelf heb de omheining hier met gaas en als stroomdraad gewoon ijzerdraad ... ELKE pony of paard krijgt respect voor stroom als er maar genoeg overal op staat en je aarde diep genoeg zit.
Ik heb hier behalve mijn paarden ook 4 shet hengsten staan en die wagen zich echt niet aan het draad ... die hebben wel zo'n klap gehad ....

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:07

pff shetjes eigewijse dingen.

maar idd halsband om en aan de ketting tot dat er een omheining staat waar hij niet meer door heen gaat, en anders andere plek zoeken.
tis jou terein niet die van je vriendin jij bent dus de baas.
je vriendin had waarschijnlijk het zelfde gedaan of ze zorgde er voor dat jij moest dokken

mijn schoonzusje heeft een shet met (toen nog) veulen zusje wist niet wat ze er mee aan moest. eerst zorgde ik er voor me de neus tegen het stroom. niets. bleek dat stroom aparat niet werkte, nieuw aparaat , weer een x met de neus nu laat hij het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:11

kimmie261 schreef:
hier heb ( had ) ik ook zo'n houdini shetlander,en die ontaarde werkelijk in een pitbull pony naar de grote paarden als hij ontsnapte ... }>

ze staan hier nu op kleinere afgezette stukjes grond,met 3 draden stroom,van heel laag tot wat hoger en dan echt volle mep stroom erop..en dat werkt nu zo'n 2 jaar,alhoewel het kleine kreng echt nog wel die draden test..

ik zou ook voor die shet een weitje afzetten als ik jullie was,en deze dus echt goed onder stroom zetten met meerdere lagen draad,ook geen lint gebruiken maar goed draad die geven meer stroom,en dan liefst een stroomapparaat die werkt via het lichtnet en niet via een accu.

Daar zit ik idd ook aan te denken. Ten eerste een shet op 1.7 hectare lijkt me wat veel te eten. Dus kleiner stuk afzetten in de wei voor de shet en een beste klap stroom er op. Dan is het ook te betalen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:13

Pony staat nu op een kleine wei hoor. Omdat de grote wei dus kapot is voor hem. ;) Mijn paarden staan op de grote wei. Die is door de helft. Maarja... Ook dat middendraad is kapot.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:14

een kleine wei is niet zo duur in afzetten ( opnieuw) en goed stroom op te zetten...

en zelfs een kleine wei omheinen met gaas is betaalbaar,maar zou dit wel samsam doen met de eigenaresse kwa kosten...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:16

kimmie261 schreef:
een kleine wei is niet zo duur in afzetten ( opnieuw) en goed stroom op te zetten...

en zelfs een kleine wei omheinen met gaas is betaalbaar,maar zou dit wel samsam doen met de eigenaresse kwa kosten...

Nee hoor, ik ga hier echt niet aan mee betalen als zij een kleine wei gaat afzetten voor haar pony.
Dat is niet mijn probleem...
Ik heb uitgerekend via wat 2e hands dingen op marktplaats, en in totaal kan ze voor 100,- klaar zijn. :j Dat lijkt me degelijk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:22

Hier was ook zon pony gekomen. Nou die bleef rr achter. Staat behoorlijk veel stroom erop. Zelfs een draad blijft die nu achter.

Deken af doen, draad op hoofd hoogte, keer aan de hand bij het draad houden.. touw zonder knipper dubbel vasthouden door halstrr, een uit einde vasthouden als hij het stroom aanraakt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:23

Kan je niet een soort antenne maken op de pony, 1 omhoog aan zn halster die ook de huid raakt en een ijzerdraadje voor de deken langs die ook aan de binnenkant van de deken op de huid komt. Als ie daarmee tegen het draad komt krijgt ie vast een goede opdonder, als er tenminste goed stroom op het draad staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:24

Als je pensionhouder bent, dien je toch voor deugdelijke afrastering te zorgen. Het is een betalende klant immers.
Hebben jullie de wei ooit deugdelijk opgeknapt? Ik bedoel ook al was het voor je eigen paarden? Of hebben jullie het altijd maar met lapmiddelen gedaan?
Als het shetje nu al apart staat, dan staan jouw paarden dus nog steeds achter belabberde omheining?
Ik snap niet wat je wilt, je immers voor geen enkele oplossing open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:24

Christiene schreef:
Hier was ook zon pony gekomen. Nou die bleef rr achter. Staat behoorlijk veel stroom erop. Zelfs een draad blijft die nu achter.

Deken af doen, draad op hoofd hoogte, keer aan de hand bij het draad houden.. touw zonder knipper dubbel vasthouden door halstrr, een uit einde vasthouden als hij het stroom aanraakt.

Er staat helemaal geen stroom op het draad.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:28

Mindim schreef:
Als je pensionhouder bent, dien je toch voor deugdelijke afrastering te zorgen. Het is een betalende klant immers.
Hebben jullie de wei ooit deugdelijk opgeknapt? Ik bedoel ook al was het voor je eigen paarden? Of hebben jullie het altijd maar met lapmiddelen gedaan?
Als het shetje nu al apart staat, dan staan jouw paarden dus nog steeds achter belabberde omheining?
Ik snap niet wat je wilt, je immers voor geen enkele oplossing open.

MIJN paarden blijven achter een draadje zonder stroom staan. Dus ik hoef alleen maar het prikkeldraad te verwijderen.
Voor dat de shet hier kwam, was het draad inderdaad in orde. Er hebben toen nog stieren in gestaan. :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:33

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 13:37

Knert schreef:
dit zal niet voldoende zijn. Apparaat van 10 kilovolt lijkt me meer wat.

Heb een 2e hands apparaat gevonden van 220 volt, is dat genoeg?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:43

Geen idee of het al genoemd is, maar maak een 'harnas' van ijzerdraad. Rond zijn borst en over zijn rug. Ook ijzerdraad door de manen en laat hem dan even stroom voelen.
Heel gemeen, ik weet het. Maar gemener is het als hij aangereden wordt, oid.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:10

Ik zat je topic even te lezen, het is een ingewikkeld probleem. Ik las wat opties van een soort harnas of geleider maken, zodat hij een harde stroom stoot krijgt. Ik heb me hier nooit in verdiept, maar hoe zit dat met de belasting voor het hart en andere spieren? Als onze pony's tegen draad met stroom lopen dan zijn ze echt even goed ondersteboven. Ik vroeg me af wat er dan gebeurt met het lichaam als je hem met ijzerdraadjes omhult? Lees dit niet als kritiek op de gegeven opties, ik heb er gewoon echt geen flauw idee van en was hier benieuwd naar als er zoveel stroom op een pony komt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:23

Foto's

Afbeelding

Bij deze foto zie je op de achtergrond het grote hekwerk (ingang) en daarnaast gaas. Dit functioneert allemaal prima!

Afbeelding

Net als deze kant. :)

Afbeelding

Foto voor de kant waar het om draait. Draad wat achter mij en mijn paard staat, is de middenlijn. Dit is hier al helemaal kapot en waren we aan het repareren.

Aan de hele linkerkant van de foto zie je een paal staan met 3 draden. Ook nog gewoon staaldraad.
Dit was toen allemaal nieuw, deze foto is vorig jaar zomer gemaakt.

Hier is het draad al kapot, want er was een houten paal door gebroken.
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7771_n.jpg

Super gevaarlijk.

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7129_n.jpg

Mijn broer de omheining aan het maken, omdat de pony er tegen aan liep te duwen en te schuren. Aan de andere kant is de wei van de buren.
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6456_n.jpg

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2380_n.jpg
De kleine bandiet hemzelve, samen met mijn veulen. Afgelopen zomer.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:24

Naar mijn ervaring vrij weinig. Ja, ze zijn even beduusd. Maar dat is de bedoeling toch ook uiteindelijk.

Je maakt een soort mentuig, van een enkel draad. Rond de hals, onder de voorbenen langs, rond de buik, en eventueel over de rug langs de staartwortel.
Je kunt manen en hoofd ook meepakken bij echt ernstige gevallen.
Zo even in de weide laten lopen (onder toezicht natuurlijk) en bij zijn eerste poging is hij meteen onder de indruk, geloof me.
Ik heb dit nog nooit zien mislukken. Maar wie weet is dit de eerste.

Waar je misschien de eerste keer mee op moet passen is dat hij niet ook nog eens in een plas water staat maar gewoon droge aarde.
Zou het niet proberen bij een bejaarde pony, of een pony in slechte conditie. Maar een uitbreker kan hier zeker wel tegen.

Een edit n.a.v. de foto's: Dit draad ziet er ook wel erg aanlokkelijk uit om te slopen. Misschien dat ten eerste een breder band, en dubbel + strak spannen al wat verbetering geeft.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:30

HEt enige wat helpt is een goed stroomapparaat.
Ik had er ook zo 1, sinds ik mijn nieuw klok heb, durven ze echt niets, ja als het uitstaat!
Ik heb er 1 van Ako, met meerdere standen, normaal en hogere voltage. je kan hem ook op normaal zetten en op hogere. Er zit ook een stand op dat die normaal staat maar het aangeraakt wordt gaat hij ene minuut het hogere voltage geven. Werkte bij mij super en had er meerdere shetten achter staan, als ze eenmaal weten dat ze een goeie tik van stroom krijgen is het over. geloof me!