staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:42

nou....dat klinkt heeeeerlijk Isabelle.....
niet dus :(

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:44

Kinke schreef:
nou....dat klinkt heeeeerlijk Isabelle.....
niet dus :(

Neem aan dat het in dit topic niet de bedoeling is om elkaar af te zeiken, dan reageert er helemaal niemand meer die zijn paard wel op stal heeft staan in de winter.

Isabelle, puur uit interesse: mag ik vragen waarom je voor deze manier van stallen kiest winterdag? Aangezien ze zomerdag wel meer buiten komen?

onbestaand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:06

Het is echt geen schande hoor :) De beestjes voelen zich goed, zijn gezond, blij.. dat kan echt iedereen zien... Vaak staan ze al ongeduldig te roepen aan de poort dat ze naar binnen willen.

In de winter worden de weien klaargemaakt voor een lange lente/zomer/herfst goed dienst te kunnen doen..
Vanaf dat er wat warmte/zon/regen is geweest en de lente in zicht is kunnen de mannekes terug de wei op voor de ganse dag.. ik denk dat het 'winterschema' daadwerkelijk dus een kleine 3 maand geldt.

een kleine verduidelijking dus.. ik ga wel geen discussies met mensen beginnen te voeren,dus hier stop ik met reageren.. ik weet dat er bij veel mensen de paarden 24/7 buitenstaan en dat is echt super, maar niet iedereen pakt het op dezelfde manier aan.. en het is toch gewoon al heel belangrijk dat iedereen om zijn dier geeft en het de beste zorgen wil geven.. want je hebt ook paarden die 24/7 buitenstaan, maar dan wel met onverzorgde hoeven/tanden, geklitte mannen en staart, slechte omheining (prikkeldraad) .. Zo zie je, alles een beetje in zijn context bekijken

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:15

Bedankt Isabelle_QJ voor je duidelijke reactie.
Ik kan eigenlijk bijna alleen maar zeggen dat ik me hier volledig bij aan sluit.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:22

bij een vriendin op stal hebben ze alleen een buitenbak en mogen ze in de winter helemaal niet naar buiten dus als het vriest komen ze helemaal niet buiten! ik vindt het hardstikke zielig bij ons moeten ze in de winter om 16.00 naar binnen en gaanze wel al om 10.00 de wei op en in de zomer van 7.30 tot 's avonds 21.00 (ze krijgen het kuil dan wel op de wei!)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:36

Er is hier helaas geen stal in de wijde omgeving, waar paarden het hele jaar buiten staan. Mijn paard staat op een paar honderd meter van mijn huis, en mijn verzorgster en ik zijn elke dag zeker 3 uur met hem buiten. Dat is deels losgooien in de bak, deels rijden/wandelen/longeren. Maar echt vrij naar buiten kan helaas niet in de winter. De paarden staan zo van eind april tot eind oktober buiten overdag, maar gaan ivm de veiligheid (randje van de stad) wel snachts naar binnen. Ik dacht dat mijn paard het heel erg zou missen, maar als ik hem losgooi, staat hij in de hoek van de bak een beetje te slapen:-) Zodra ik met mn halster aan kom lopen als hij buiten staat, weet hij niet hoe gauw hij zn neus erin moet stoppen. Ik denk niet dat hij het erg vind om op stal te staan. Nu moet ik zeggen dat hij een érg makkelijk paard is. Wel is hij graag aan het grasmaaien, en daar maken we dus altijd tijd voor tijdens die 3 uur per dag dat we met hem bezig zijn.
Ik vind het niet ideaal, ik zou hem graag de hele dag buiten hebben staan, maar ik geloof ook dat bepaalde paarden (zeker niet alle) hier best mee om kunnen gaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:39

Die van mij staat dan wel meer op stal dan buiten, maar staat zeker wel een uur of 5 buiten.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

De paarden staan bij ons in de winter van 's ochtends tot 's avonds op de paddock en 's nachts gaan ze op stal.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:16

Bij ons op stal komen ze de hele ochtend buiten ( van 08.30 tot een uurtje of 13), 's middags zijn er manege lessen en is er niet personeel genoeg om ze binnen te halen.

In de winter komen ze met sneeuw e.d. kort even los in een binnenpaddock. Maar dat is dan maar 30 minuten. Als er geen sneeuw ligt komen ze weer hele ochtend los. Ik zou ook echt niet willen dat mijn paard met sneeuw buiten staat.

Annemarie van de Toorn was laatst bij ons op stal en vond de paarden er erg tevreden, rustig en ontspannen bij staan. En ikzelf heb ook dat gevoel bij de paarden. Dus ik vind deze manier van huisvesten niet zielig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:10

Renske1987, de paarden komen bij jullie elke dag een paar uur met elkaar los, dat is toch heerlijk? Als ze verder door de eigenaar gereden en vertroeteld worden is dat toch ook niet zielig? Je kunt van mening verschillen over of meer uren buiten staan nog leuker is, maar ik denk wel dat op jou stal aan de minimale voorwaarden wordt voldaan om de paarden een leuk leven te geven.
Alleen begrijp ik niet waarom je ze met sneeuw niet buiten wil? (los van dat dat jullie stal beleid is - want daar heb je weinig invloed op denk ik)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:13

hele winter binnen, behalve tijdens rijden/longeren enzo, zomers van 8 uur 's ochtends tot 6 uur buiten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:24

TS, je ziet aan de reacties dat er echt nog wel mensen zijn die hun paard (in de winter) veel op stal hebben staan. Wat ik interessant zou vinden om te lezen is als mensen erbij willen vermelden of ze tevreden zijn met de situatie, waarom wel/niet en wat ze anders zouden willen. Dat maakt de discussie wat inhoudelijker dan alleen het opsommen van het aantal mensen dat hun paard veel op stal heeft. Ik ken bijvoorbeeld iemand die paarden aan huis heeft, die de hele winter binnen staan, behalve hun dagelijkse trainingsuurtje. De eigenaar heeft wel mogelijkheden maar wil heel bewust dat ze in de winter binnen staan (angst voor blessures, van mening dat het niet nodig is). Hebben mensen hun paarden de winter noodgedwongen binnen staan of is het een bewuste keuze?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:26

nikass, haha goeie opmerking! eerlijk gezegd ben ik niet tevreden, maar ik woon in de randstad dus heel veel keus heb ik niet, geen stal waar mijn paard overdag naar buiten kan te vinden hier.. Als ik zou kunnen kiezen zou ik gaan voor zomer 24/7 buiten en in de winter alleen overdag buiten. Maar mijn paard gedraagd zich prima en ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:29

Die van mij staan altijd snachts binnen, of als het sneeuwt ook.
Maar laat haar dan wel afentoe lopen in de piste, zodat ze zeker geen stal benen krijgt!

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:29

In de winter staan de paarden bij ons veel op stal, aangezien veel paarden op stal ijzers hebben en dus kunnen uitglijden bij sneeuw. Mijn paard krijgt dan nog elke dag beweging en komt niks tekort (net als de rest van de paarden op stal). Natuurlijk gaan ze bij lekker weer weer veel naar buiten. Lekker op het gras in het zonnetje. Ik ben zeer tevreden met deze situatie.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:31

Mijn paard staat ook het grootste gedeelte van de dag op stal in de winter. Helaas, maar het is niet anders. Gelukkig staat hij in de zomer altijd in de wei. In de winter komt 'ie een paar uur in de paddock met zijn vriendjes en daarnaast ga ik er wel bijna elke dag heen, hij komt dus wel 2 keer per dag zijn stal uit.

Ik vind dit nog geen ideale situatie, maar hier in de buurt is gewoon niet beter te vinden..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:35

ElineCath schreef:
nikass, haha goeie opmerking! eerlijk gezegd ben ik niet tevreden, maar ik woon in de randstad dus heel veel keus heb ik niet, geen stal waar mijn paard overdag naar buiten kan te vinden hier.. Als ik zou kunnen kiezen zou ik gaan voor zomer 24/7 buiten en in de winter alleen overdag buiten. Maar mijn paard gedraagd zich prima en ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is.

Ik ken het probleem van de randstad ;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:37

TessJS schreef:
In de winter staan de paarden bij ons veel op stal, aangezien veel paarden op stal ijzers hebben en dus kunnen uitglijden bij sneeuw. Mijn paard krijgt dan nog elke dag beweging en komt niks tekort (net als de rest van de paarden op stal). Natuurlijk gaan ze bij lekker weer weer veel naar buiten. Lekker op het gras in het zonnetje. Ik ben zeer tevreden met deze situatie.

Kunnen ze wel naar buiten als er geen sneeuw ligt? In een paddock ofzo?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:38

Aranel schreef:
Mijn paard staat ook het grootste gedeelte van de dag op stal in de winter. Helaas, maar het is niet anders. Gelukkig staat hij in de zomer altijd in de wei. In de winter komt 'ie een paar uur in de paddock met zijn vriendjes en daarnaast ga ik er wel bijna elke dag heen, hij komt dus wel 2 keer per dag zijn stal uit.

Ik vind dit nog geen ideale situatie, maar hier in de buurt is gewoon niet beter te vinden..

Maar op deze manier los je het wel goed op vind ik :)

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:56

Aranel schreef:

Ik meld me ook!
Hier geen weiland tot ons beschiking, 23 uur per dag op stal wil ik nou ook weer niet zeggen, maar toch geen vrije uitloop.
Streven is meerdere malen (2x) per dag van de box en zeker elke dag wel even rollen en de benen strekken.
Nu moet ik je heel eerlijk zeggen dat ik niet echt het idee heb dat ik mijn paard er een plezier mee doe als ik haar 2 uur in de paddock laat staan met anderen, dan staat madam na een kwartier bij de omheining te kijken waar ik blijf, ook met een vriendje is ze niet erg enthousiast (gaat steeds beter haha).

Ter compensatie mag ze dan van de zomer lekker met vakantie, lekker even helemaal paard zijn op het land.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:00

Isabelle_QJ schreef:
Het is echt geen schande hoor :) De beestjes voelen zich goed, zijn gezond, blij.. dat kan echt iedereen zien... Vaak staan ze al ongeduldig te roepen aan de poort dat ze naar binnen willen.

In de winter worden de weien klaargemaakt voor een lange lente/zomer/herfst goed dienst te kunnen doen..
Vanaf dat er wat warmte/zon/regen is geweest en de lente in zicht is kunnen de mannekes terug de wei op voor de ganse dag.. ik denk dat het 'winterschema' daadwerkelijk dus een kleine 3 maand geldt.

een kleine verduidelijking dus.. ik ga wel geen discussies met mensen beginnen te voeren,dus hier stop ik met reageren.. ik weet dat er bij veel mensen de paarden 24/7 buitenstaan en dat is echt super, maar niet iedereen pakt het op dezelfde manier aan.. en het is toch gewoon al heel belangrijk dat iedereen om zijn dier geeft en het de beste zorgen wil geven.. want je hebt ook paarden die 24/7 buitenstaan, maar dan wel met onverzorgde hoeven/tanden, geklitte mannen en staart, slechte omheining (prikkeldraad) .. Zo zie je, alles een beetje in zijn context bekijken

A.M.E.N. _/-\o_

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:03

CalanthaMuis schreef:
Aranel schreef:

Ik meld me ook!
Hier geen weiland tot ons beschiking, 23 uur per dag op stal wil ik nou ook weer niet zeggen, maar toch geen vrije uitloop.
Streven is meerdere malen (2x) per dag van de box en zeker elke dag wel even rollen en de benen strekken.
Nu moet ik je heel eerlijk zeggen dat ik niet echt het idee heb dat ik mijn paard er een plezier mee doe als ik haar 2 uur in de paddock laat staan met anderen, dan staat madam na een kwartier bij de omheining te kijken waar ik blijf, ook met een vriendje is ze niet erg enthousiast (gaat steeds beter haha).

Ter compensatie mag ze dan van de zomer lekker met vakantie, lekker even helemaal paard zijn op het land.

Nu zeg je het zelf, DAN mag ze even lekker helemaal paard zijn.......DAN wel?? 8)7

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:04

De eigenaar van mijn verzorgpaarden laat ze de hele winter binnen staan, maar mogen wel elke dag even in de bak spelen en word er op ze gereden :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:22

De paarden hier staan 's winters ca. 10 uur per dag buiten en in de zomer tenminste 14 uur
ik zou geen paard kunnen/willen hebben als die ('s winters) minder dan 6 uur vrij kan bewegen... dat vind ik al weinig, staat ie nog steeds 18 uur per dag in een hokje opgesloten :n
Het argument 'maar m'n paard staat na een kwartier alweer aan het hek en wil naar binnen' gaat (meestal) ook niet op aangezien veel paarden in de paddock niet gevoerd worden en zodra ze op stal gaan wel, lijkt het me dus logisch ;) Ze denken niet op de lange termijn 'als ik nu naar binnen ga mag ik over 16 uur pas weer naar buiten'

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:25

Bij ons op de stalling worden ze in de winter sowieso elke dag in de stapmolen gezet en dan zelf rijd ik 5 tot 6 dagen in de week , meteen zodra het weer mooier wordt gaan ze op de wei, en toevallig heeft mijn paardje haar eigen paddock achter de stalling en kan ze of de stal in of de paddock , dat heeft eigenlijk bijna elk paard bij ons op stal, en als ze lekker in de paddock staat in het zonnetje kan ze ook knuffelen met haar rechter en linker buurvrouw :o