Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05

wat is er erg aan, je zegt een maand of eerder op. als je altijd op een goede pensionstal stond, word er echt niet minder gevoerd hoewel er natuurlijk wel uitzonderingen zullen zijn.

ik vind het meer dan normaal.en anders ga je gewoon weg, betaal je die maand. of is er in overleg misschien wel mogelijk om de helft te betalen.

Balou_k

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:07

TS je zei ergens in het topic dat je geen ervaring had met opzegtermijn, maar nu zeg je dat je een nare ervaring hebt?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:17

kimberly1995 schreef:
Marion71 schreef:
Je hebt veel bokkers lekker op de kast, Kimberly.
Lekker ff stangen, overal tegenaan trappen en nooit een keer inzien dat je het ook anders kunt bekijken. Wat ook aangedragen wordt, hoe reeël ook. Jij bent het er niet mee eens.

En ik snap na in je profiel gekeken helemaal waarom. Je bent pas 17. Je bent nog veel te jong om wat van een opzegtermijn voor de huur van een huis, een baan etc te weten. Een opzegtermijn zorgt voor continuïteit. Voor een werknemer, een huurbaas of een pensionhouder. Een goed ondernemer zorgt altijd voor een opzegtermijn. Dat is een zekerheidstelling en maakt deel uit van een goede bedrijfsvoering.

Maare, wie is contractant bij jouw stalling? Jij of je ouders? Een dergelijke overeenkomst mag je volgens mij nog helemaal niet aangaan als je 17 bent. Tenminste niet, zonder schriftelijke toestemming van je ouders.

Zo, knap dat jij dat kan weten zeg. Kortzichtig ben je in ieder geval wél.

Dat heeft helemaal niks met kortzichtig zijn te maken.. Zelf vind ik t wel kort van je dat je anderen om hun mening vraagt en daar alleen maar tegen aanschopt.. Oké je begrijpt de opzegtermijn maar verder ben je het nergens mee eens.. Dat lijkt mij nou kortzichtig wat wil je eigenlijk met deze discussie bereiken?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:21

Yes ik hoopte hier al op!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:22

Balou_k schreef:
Yes ik hoopte hier al op!

Waarop? ;-)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:23

Yeahhh nu ben ik nog benieuwder naar seizoen 2

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:24

Patries90 schreef:
Waarop? ;-)

Op die kus :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:25

Ik denk dat je in het verkeerde topic zit :

Gezien je berichtgeschiedenis was dit voor het once upon a time topic :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:27

Vjestagirl schreef:

Oei wat erg haha :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:01

Balou_k schreef:
Vjestagirl schreef:

Oei wat erg haha :+

:')
Prachtige wending in dit topic +:)+

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:24

vuurneon schreef:

Sorry, beetje banketstaaf zo een serieus topic de vernieling in helpen, en er een beetje gezelligheid in brengen :')

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:23

Een opzegtermijn vind ik eigenlijk wel redelijk normaal? Bij eigenlijk alles is wel iets van een opzegtermijn, dus ook bij een stal. Dat staleigenaren dan niet meer moeite zouden doen kan ik me weinig bij voorstellen, echt een nuttige besparing lijkt het me niet, voor het geld zal het niet zo veel uitmaken. Al zijn er vast wel een eigenaar zo gierig, maar de meeste denk ik toch niet.

Balou_k schreef:
vuurneon schreef:

Sorry, beetje banketstaaf zo een serieus topic de vernieling in helpen, en er een beetje gezelligheid in brengen :')

Ach, de bokkers die zich hier dood aan ergeren hadden vast al een zwak hart

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:00

Als een pensionhouder een dier de dupe laat worden in deze kwestie is het geen goede pensionstalhouder en komen er toch negatieve verhalen over het bedrijf naar buiten, dus qua ' hart voor dieren' zie ik dat niet snel voor komen, maar ook qua 'pr' niet :) .

Dat met de nek aankijken, ik heb soms het idee dat dat meer het gevoel is van de vertrekkende partij?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:17

Ik vind een maand opzegtermijn niks, ik heb al vaak meegemaakt dat pensionhouders zich dan toch niet kunnen gedragen.
Op de stal waar ik laatst weg ben gegaan had die meid nogal moeite zich te gedragen.
Kwam amper een fatsoenlijke goededag uit.
De paarden werden gelukkig wel gewoon verzorgd, daar heb ik nog een grotere hekel aan.
Als je een hekel aan mij hebt prima, kuur je maar op mij uit maar niet op de paarden.
Er zijn zelfs stallen die een opzegtermijn hanteren als je je paard verkoopt, dan vraag ik me af hoe dat gaat als je paard sterft.

Vaak kun je toch ook beter uit elkaar gaan als het niet werkt ipv nog een maand geforceerd aan mekaar vasthangen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:33

@ ruitje nou als ze pas wachten met hooi voeren totdat je weggaat dan wordt je duidelijk ontweken. Vooral als ze gewoonlijk een praatje kwamen maken en ik vaak even hielp met hooi voeren.. Moest echt moeite doen om haar te spreken en toen ik met haar had afgesproken stak ze gelijk de hakken in het zand en viel er niks meer te overleggen. Ik vind dat erg jammer, een pensionstal is een dienst en ik vind dat je dan ook zo professioneel moet kunnen zijn om je gewoon op te stellen!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:05

MarjanB schreef:
@ ruitje nou als ze pas wachten met hooi voeren totdat je weggaat dan wordt je duidelijk ontweken. Vooral als ze gewoonlijk een praatje kwamen maken en ik vaak even hielp met hooi voeren.. Moest echt moeite doen om haar te spreken en toen ik met haar had afgesproken stak ze gelijk de hakken in het zand en viel er niks meer te overleggen. Ik vind dat erg jammer, een pensionstal is een dienst en ik vind dat je dan ook zo professioneel moet kunnen zijn om je gewoon op te stellen!

Daarom vind ik het ook al zo raar dat de meeste hierboven die het met een opzegtermijn eens zijn, vaak amper van dit soort ervaringen hebben gehad/gehoord. Hebben zij dan bij zulke andere soort mensen/pensionstallingen gestaan? :P

Achja, het maakt eigenlijk ook niet uit. Volgens mij moet je gewoon geluk hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:18

Nee, ik denk dat je met het bezichtigen van een stal moet kijken wat voor mensen het zijn, echte paardenmensen en mensen die hun brood in de sector moeten verdienen laten een paard nooit de dupe worden :) . Plus dat het gewoon een 'zakelijke' overeenkomst is, een klant betaald de laatste maand ook gewoon voor die overeenkomst dus moet jij je daar ook aan houden :) .

Er komen bij ons ook vaak mensen terug omdat de nieuwe stal toch niet hun ding was en dat sluit je als klant ook af als je op een nare manier weg gaat. Plus dat de paardenwereld klein is hoor, het komt echt rond als je je niet aan de opzegtermijn houd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:26

Ik vind een opzegtermijn ook geen heel vervelend iets. Die werkt namelijk twee kanten op lijkt mij; de staleigenaar kan jou dan ook een maand de tijd geven om een andere plek te vinden als hij of zij je van het erf af wil hebben. Daarbij komt, wat eerder al wordt gezegd, dat een goede staleigenaar echt niet ineens je paard niet meer gaat voeren o.i.d en gewoon zichzelf ook netjes blijft opstellen.

Tja, dat je het idee hebt dat je met de nek wordt aangekeken.. Dat heb je overal. Of je nou bij een paardenstal weg gaat, van sportvereniging wisselt, of ontslag neemt om ergens anders te gaan werken, mensen hebben er altijd wel wat over te zeggen en er zullen er altijd wel een paar zijn die je vuil aankijken. Lekker belangrijk, je doet het toch voor je paard, en niet om van een ander te horen "groot gelijk dat je weg gaat!", tenminste dat lijkt mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:38

Ik denk toch als je als klant zulke ervaringen vaak mee maakt je toch even naar jezelf moet kijken. Niet vervelend bedoelt maar je verhuisd waarschijnlijk al veel, wat is daar de reden van ben je niet kritisch genoeg als je gaat kijken. Als een pensionhouder een paard niet meer voer of buiten zet dat is iemand waar je wil staan in z'n algemeen, je paard moet er niet de dupe van worden. Er zijn er vast die niet de ideale pensionhouder zijn maar de perfecte pensionklant bestaat ook niet. Ik denk dat het over het algemeen best mee valt met scheef aangekeken worden, dat voelt misschien zo of misschien zijn ze inderdaad wat op de tenen getrapt afhankelijk van je reden.
En de negatieve ervaringen blijven beter hangen dan de positieve ervaringen. Dus persoonlijk denk ik dat het wel mee valt met stalhouders die je het leven zuur maken. Daar hebben hun geen baat bij en hun stal ook niet het is klein wereldje en als ze er een hekel aan hebben beginnen ze er niet aan.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:44

Ik ben een van die mensen die ook een slechte ervaring hebben gehad maar toch voorstander ben van een opzegtermijn. Daar waar we die slechte ervaring hadden was een manege waar we begonnen zijn met lessen. Dat er een eigen paard kwam was niet ingecalculeerd, maar was een logisch vervolg. Maar ja je rijdt daar dus is het wel zo handig als paardlief er ook in pension staat. Ik heb toen niet verder rondgekeken. Maakte me wel zorgen over "wat als we weg gaan". Ik kan alleen maar adviseren: vertrouw op je intuitie. Als mensen niet betrouwbaar ogen, vooral een andere plek gaan zoeken. Vraag rond hoe het is gegaan met mensen die vertrokken zijn. En kies dan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:56

Tja ik had zoiets ik wil gewoon weer terug komen als ik een nieuw paard heb en heb dit ook aangegeven. Omdat er zo vreemd werd gedaan wil ik er in de toekomst niet meer staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:30

Rumpleteaser schreef:
kimberly1995 schreef:
e staleigenaar/pensionhouder weet dat je weg gaat en voelt zich waarschijnlijk minder geneigd zijn/haar best te doen waar mijn paard onder zou kunnen lijden.

Dat vind ik best wel een hele negatieve kijk op de zaak :=

Tot je het een keer meemaakt ;)

De maand opzegtermijn is er voor zowel de verhuurder (stalhouder) als de huurder (eigenaar van het paard) Het zou wat zijn als ze je paard zomaar van de ene op de andere dag aan de straat konden zetten := En voor de stalhouder is het prettig dat ze in elk geval een maand de tijd hebben om een nieuwe huurder te zoeken.

Als je een goede verstandhouding met je stalhouder hebt zou je natuurlijk kunnen vragen of de opzegtermijn zou kunnen vervallen als daar wat tegenover staat. Bij voorbeeld dat je een geschikte nieuwe huurder vindt voor jou in de plaats. Overigens hoef je je paard natuurlijk niet nog een maand te laten staan he, je kan 'm meteen meenemen. Maar je moet die maand nog wel betalen dan natuurlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:37

(ik heb een heel stuk - maar niet het hele topic gelezen)
Ik vind een maand opzegtermijn op zich heel logisch. Maar de negatieve eravring ken ik ook: vanaf de dag dat ik had opgezegd werd ik getreiterd: vervelende, cynische opmerkingen. Want de staleigenaar kon het niet hebben dat ik zijn stal blijkbaar niet perfect vond (hoewel ik mij daar nooit in negatieve bewoordingen over heb uitgelaten).
Een stalgenootje van mij die rond dezelfde tijd opzei en zich wel wat kritisch uitliet werd vervolgens bedreigd.
je kunt niet zeggen dat zij dat drie jaar eerder bij het binnenkomen in die stal had moeten zien aankomen.

Bij een andere stal ben ik na 1 maand al weggegaan. Ik heb opgezegd en gevraagd of ik binnen drie dagen wegkon. Dit was geen probleem. (zo kan het dus ook!) Achteraf verwijt ik mezelf wel dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt mbt die stal, want ik had mijn paard graag een verhuizing bespaard, maar toch kan de praktijk anders blijken, ook al heb je nog zo goed geinformeerd.

Het stoort mij dat ik zo nu en dan de suggestie lees dat mensen die meerdere stallen hebben gehad "stalhoppers" zijn, waarbij gesuggereerd wordt dat zij nonchalant van de ene naar de andere stal verhuizen. Ik ben nu drie keer verhuisd in vier jaar tijd en voor mijzelf en mijn paard hoop en verwacht ik dat het niet nog eens zal gebeuren. Maar elke verhuizing was met de intentie een betere plek te vinden voor mijn paard. En ik geef het je te doen in deze regio, het is hier om te huilen wat de stallen betreft.
de staleigenaar moet je er in deze regio vaak maar voor lief bijnemen, anders heb je helemaal geen opties meer om ergens te staan. Met alle respect, maar de ene is nog luier, vreemder, of irritanter dan de ander.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:35

Nikass schreef:
Het stoort mij dat ik zo nu en dan de suggestie lees dat mensen die meerdere stallen hebben gehad "stalhoppers" zijn, waarbij gesuggereerd wordt dat zij nonchalant van de ene naar de andere stal verhuizen. Ik ben nu drie keer verhuisd in vier jaar tijd en voor mijzelf en mijn paard hoop en verwacht ik dat het niet nog eens zal gebeuren. Maar elke verhuizing was met de intentie een betere plek te vinden voor mijn paard. En ik geef het je te doen in deze regio, het is hier om te huilen wat de stallen betreft.
de staleigenaar moet je er in deze regio vaak maar voor lief bijnemen, anders heb je helemaal geen opties meer om ergens te staan. Met alle respect, maar de ene is nog luier, vreemder, of irritanter dan de ander.

Nou ja ik ga geen conclusie trekken over jouw situatie maar ik vind wel als je in vrij korte tijd veel gaat verhuizen dan had misschien beter moeten kijken. Neem aan dat iedereen de intentie heeft om vooruit te gaan in plaats van achteruit qua stalling. Maar als je telkens op de verkeerde plek terecht komt moet je misschien toch even beter kijken naar wat je echt wil want ik neem aan dat de stallen waar je staat vol zitten en dat mensen daar niet elke 2 maanden verhuizen. Een verhuizing op zich is voor een paard best heftig en ik vind dat je daarom ook een wel overwogen beslissing moet nemen. Ik zou het niet willen voor mijn paard.
Als iemand in mijn omgeving in een half jaar tijd 3x verhuisd ja dan zou ik toch tegen die persoon zeggen dat ze verder moeten kijken dan hun neus lang is en met klanten praten als ze overwegen weer te verhuizen. Sommige blijven jaren op de zelfde stal staan misschien zijn die mensen tevreden met wat minder maar ik zou ook niet staan springen om sommige klanten hoor. Die kunnen soms erg vervelend zijn en dat zien zelf ook niet in.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:40

Wij hanteren geen opzegtermijn. Iedereen mag gaan wanneer hij of zij wil. Natuurlijk ben je vrij om een maand van te voren te vertellen dat je weggaat en wij verzorgen je paard zoals we dat altijd gedaan hebben. Als halverwege de maand blijkt dat diegene die opgezegd heeft, de sfeer aan het verpesten is, dan is het natuurlijk wel zo dat wij dringend doch vriendelijk verzoeken eerder te verhuizen. Omdat wij coulant zijn , zijn er toch wel klanten teruggekomen nadat ze tijdelijk ergens anders gestaan hebben !