Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:52

maar waarom moet de eerdere uitleg dan via PB?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:30

Hier ook gesloopte dekens. Heb alleen maar eigen paarden, dus niemand bij wie ik het kan verhalen :D Maar heb er wel flink de balen van. Heb echt goede, sterke dekens. Anti bijt doet echt helemaal niets, dacht misschien helpt anti daas. Stinkt ook behoorlijk. Heb nu heel vieze deken, want ingesmeerd met sambalsaus. Nou, blijkbaar vind mijn ene paard dat ook lekker, want deken wordt nog steeds aan geplukt. Heb al 2 gesneuvelde halsstukken. Dus ene paard staat nu zonder halsstuk, maar is wel beetje sneu, want geschoren hals en het is nu flink koud. :brr:

En hier dus het oudere paard (15) die het jongere paard (6) zijn dekens sloopt he? Tweede puberteit of zo :?

Iemand had de leuke tip van (echte) duktape. Nou, niets leuker voor de paarden dan die tape overal van af te trekken. Vorig jaar hadden ze de schuiltent gesloopt, dus die met tape gerepareerd, zodat ze toch enigszins droog konden staan. -O-

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:54

Polly schreef:
maar waarom moet de eerdere uitleg dan via PB?

Misverstand, want ik heb per PB niets uitgelegd. Wel een PB, maar zonder uitleg ;) .

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:29

Pester en gepeste? In deze situatie zitten allebei de paarden aan elkaar te knagen, de ene zit onder de wonden en de ander heeft toevallig een deken op. Normaal blijven alle dekens heel, nogmaals. Daarmee zeg ik niet dat mijn paard heilig is, maar de stempel 'sloper' is zwaar onterecht.

Maar goed de meningen zijn hier gewoon verdeeld. Het gaat me niet om het geld, het gaat me erom dat er 2 partijen zijn. En als je eenmaal begint met vergoeden, blijf je bezig. Het is gewoon een hoop onnodig gedoe. Vind ik.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:43

wil als buiten staander wel even reageren kom net toevallig bij het topic uit!

heb er een aantal keer op staan kijken helaas zonder filmpje te kunnen maken omdat ik vaak zonder telefoon na stal ga.

in mijn ogen begint het gespeel pas als het 3e oudere paard de wei uit gaat! voor heen spelen ze wel maar liever en zachter als paard 3 eruit gaat begint het vliegen ze op elkaar!
DJ pakt milan bij zijn deken tilt hem op en zet hem iets verder weer neer en dat keer op keer ik zie milan dan alleen maar trappen en weg rennen. een andere keer heb ik milan en DJ na elkaar zien stijgeren en gooien met de hoofden super leuk om te zien hierbij gaat dan ook niets kapot denk ik.

dit is wat ik zelf zie als ik in 1 van mijn eigen weitjes bezig ben!

verder als het mijn paard zou zijn wat een deken sloopt een kleine moeite om de verzekering te bellen en het is dan aan de verzekering om te besluiten of het vergoed word ja of nee. al moet ik het 100x aan geven ze zien bij de verzekering de verschillen van de aankoopbewijzen van de dekens ook wel. ( desnoods stuur je foto's van de stukke dekens mee )
maar om de gezelligheid onderling te bewaren zou ik het ja of nee vergoeden toch aan de verzekering over laten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:19

En zo gaan de premies weer leuk omhoog als je al dit soort dingen door verzekeringen laat vergoeden.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:31

Mijn premie is nog nooit omhoog gegaan :) en met kids in huis moet je ze wel eens bellen :€

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:13

ik denk niet dat de verzekering wakker ligt van de vergoeding van een deken, die krijgen veel hogere claims die vergoed dienen te worden. Laten we eerlijk zijn 9 van de 10 mensen betalen jarenlang premie zonder ooit eens iets te claimen.

Maar dat even ter zijde, voor de mensen die zeggen dat je niet zo moet zeuren en je verlies nemen, wat als het niet je deken maar je paard is en de rekening rond de 1000 euro bedraagt, moet je dan ook maar je verlies nemen?

4kids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:37

Minuut 20 in Blondy zijn nieuwe wei... winkelhaak in zijn deken en een flinke ook!!.. jammer dan naaimachine uit de kast en klaar is kees! Ik heb gezien welk paardje dat deed en nog een opaar met mij maar als ik daar idd over moet gaan mierenneuken!!pfff waar gaan we dan heen!
als het andersom was en ik de schuld kreeg had ik het natuurlijk vergoed maar dan kan ze ook verwachten dat als ik voor een wondje een pleister nodig heb dat zij die gaat halen :9 ;)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:11

@ingvdh Het topic heet dan ook 'aansprakelijkheid SPULLEN in de wei'. Wanneer je paard lam wordt getrapt is het een wat ander verhaal, denk ik.

@4kids Haha ik kan al wel wat pleisters gebruiken dan

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:18

4kids: je deken is dan niet meer waterdicht en in de winter met onze heerlijke hollandse regenbuien vindt ik dat wel fijn :P
ik heb het verlies van de eerste deken ook genomen :) maar 2 werd me toch echt te veel

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 18:30

Wat ik dan niet begrijp is dat je je eigen paard dan weer met een nieuwe deken terugzet, terwijl je zo zeker weet dat mijn paard er zo vaak aan loopt te trekken. Dan kon je het beter eerst met een goedkopere deken uit proberen met anti-bijt om te kijken of dat helpt of vragen of je naar een andere wei mocht bijvoorbeeld :)

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:16

Dat heb ik al uitgelegt omdat er vorst voor de deur stond! Er anti bijt opgespoten heb en Et vanuit ging dat jou paard er dan vanaf zou blijven. Maar helaas

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:53

Gezellig zo om het hier uit te vechten. Is echt DE manier. Los het samen op stal op.

Anti bijt werkt absoluut niet is mijn ervaring. Ik ben nu aan het smeren met sambalsaus en dat lijkt enigszins te werken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:38

Ook wij hebben hier ervaring mee. Arabier-ruin van dochter sloopte een deken van paard van staleigenaar. De manier waarop werd gemeld dat wij dit maar even moesten betalen schoot ons behoorlijk in het verkeerde keelgat. Wij vonden het ook deels eigen schuld dikke bult. Hun hadden zelf besloten dat de arabier bij hun paarden in ging (wel na overleg hoor). Terwijl de arabier al een scheur had gemaakt in de deken van een ander paard. De arabier was ook flink gebeten. Hij had door de deken heen grote wonden midden op zijn rug. Zo danig dat het open was en er ruim een week geen zadel op kon (fijn als je wilt trainen voor je wedstrijden :n ) Dit was gedaan door een paard wat zeker 20 cm groter was en hem midden in zijn rug kon bijten. Daarna ging hij in een andere groep. Daar heeft hij even een deken kapot getrokken. Was ons dit vriendelijk medegedeeld hoe dit op te lossen, dan hadden we er vast wel gewoon uit kunnen komen. Nu dus niet. Uiteindelijk naar de verzekering door gestuurd. Die wilden in eerste instantie niet betalen vanwege eigen risico. Na overleg hebben ze uiteindelijk toch wel de deken vergoed.

Als je dit als volwassen mensen rustig kunt bespreken, kun je een heel eind komen. Ook wij zijn de beroerdste niet en willen de schade betalen die onze monsters aanrichten. Maar dan verwachten wij ook dat als er bij ons iets stuk gaat dat dat ook vergoed wordt. Of in ieder geval een deel. Arabier was in de zomer toen hij zonder deken stond ook al in zijn rug gebeten. Daag week-training. :wave: O ja, toen hij de deken kapot maakte, waren ze verhuisd van een behoorlijke wei, naar een kleine paddock. Ze hadden daar niks te doen, konden niet rennen, dus gingen ze elkaar lopen plagen. En ja, dat kost dan dekens. Erg vervelend allemaal.
Maar toch denk ik dat je beter duurdere dekens kan aanschaffen die sterker zijn en niet zo gauw kapot gaan, dan dekens van 5 tientjes die na 1x spelen al scheuren hebben.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:53

Kan sambal wel eens probeeren :) ze gaan zo en zo uitelkaar :) maarre geeft sambal geen enorme vlekken ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:03

Nou, paar keer rollen in de sneeuw en het was niet meer te zien. Maar ik vond die vlekken dan toch minder erg dan scheuren :D Je moet iets om die monsters tegen te houden he? Nu zijn het hier allemaal eigen monsters, maar vrolijk word je er natuurlijk niet van.

Succes met proberen.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:56

tja kan het altijd proberen hij heeft nu een lichtblauwe deken op dus daar zullen zeker vlekken op komen maar ja deze is nu toch al kapot! de volgende wordt weer een donkeren hahaha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:17

Ik heb niet helemaal het topic doorgelezen, maar ik zou ook poging doen bij verzekering en als die niet willen uitbetalen er samen uit proberen te komen.
je betaald immers al verzekeringsgeld, dus waarom niet proberen te benutten.

het is heel vervelend want dit soort dingen gebeuren nou eenmaal

nog even doorbijten en dekenseizoen is voorbij

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:05

Ik heb ook niet het hele topic gelezen, maar ik vind dat dit op fatsoen slaat.

Als mijn paard een deken stuk maakt vergoed ik dat en andersom verwacht ik dat eigenlijk ook. En daar heb je een verzekering voor. Je bent verantwoordelijk voor wat jou paard doet. Naar mijn mening is daar geen ruimte voor discussie!

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:03

als er paarden bij elkaar staan kan er van alles gebeuren dat weet iedereen vind niet dat je dan ergens voor aansprakelijk bent

Renaatje1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:24

Hallo allemaal,

Ik lees heel veel verhalen van paarden die in de WEI de dekens van anderen stukbijten. Onze pony heeft bij 2 verschillende paarden hun fleece deken stuk gebeten maar op dat moment stond hij in zijn eigen stal! Doordat ze te dichtbij langslopen met hun paard kan hij erbij. Bij wie ligt de aansprakelijkheid?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 12:20

Ik zou zeggen bij de eigenaren van de fleece dekens. Maar goed, blijkbaar werkt het niet zo. Als ik een hond uitdaag en word vervolgens gebeten kan ik de eigenaren van de hond aansprakelijk stellen volgens mij.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:14

JMkaaay schreef:
Ik zou zeggen bij de eigenaren van de fleece dekens. Maar goed, blijkbaar werkt het niet zo. Als ik een hond uitdaag en word vervolgens gebeten kan ik de eigenaren van de hond aansprakelijk stellen volgens mij.

Als de eigenaar van de hond getuigen heeft niet. Dan is het zijn woord tegen het jouwe.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:38

JMkaaay schreef:
Wat ik dan niet begrijp is dat je je eigen paard dan weer met een nieuwe deken terugzet, terwijl je zo zeker weet dat mijn paard er zo vaak aan loopt te trekken. Dan kon je het beter eerst met een goedkopere deken uit proberen met anti-bijt om te kijken of dat helpt of vragen of je naar een andere wei mocht bijvoorbeeld :)

Ik vind niet dat de andere eigenaar rekening met jouw sloper moet houden, je zorgt er maar voor dat jouw paard geen eigendommen van een ander kapotmaakt.

Of zorg voor een deken voor de andere eigenaar zodat ie om de deken van eigen keuze en merk van de andere eigenaar kan en jouw paard gewoon jouw eigen deken bij een ander paard sloopt, dan heb je zelf de keuze voor een goedkoop pruldeken of een duur deken.

En als je moeilijk doet over vergoedingen enzo, doe dan je paard maar een muilkorf om.

Ik zou het ook niet pikken als een ander mij verteld welke soort deken ik kopen moet voor mijn paard om de voorkomen dat die ander de kosten eraan heeft, Ik koop zelf wel wat ik zelf mooi vind en wat ik goed vind. Ik ga geen deken van 300 euro kopen om een ander een plezier te doen, snap je wat ik bedoel.

Ben ik zelf heel makkelijk in: of je haalt het probleemdier weg of je zorgt ervoor dat er niet gesloopt wordt.