Citaat:
Dus omdat mensen het nodig vinden ijzers onder hun paarden te zetten, moeten die dieren maar binnenblijven als het sneeuwt?
Ik blijf erbij dat een paard echt wel aanvoelt wat kan en niet, en dat het voor zijn (psychisch) welzijn nog altijd beter is om met soortgenoten buiten te staan.
Mijn paard heeft ook een aantal jaren op verschillende stallen gestaan, gaande van elke dag de hele dag de wei op, tot "de paarden moeten binnen als het slecht weer is want ze lopen de wei kapot". Toen wist ik niet hoe snel ik ze daar weg kon hebben. Nu ik ze thuis heb staan, zou ik niet anders meer willen. Het is niet omdat paarden het gewoon zijn binnen te staan, dat ze dat ook leuk vinden, of er "geen last van hebben". Je zal het misschien niet aan ze zien, maar voor hun mentale gezondheid lijkt me dat gewoon niet gezond. Het is natuurlijk wat anders als je paard een paar dagen binnen staat door het slechte weer (maar ja, wat is slecht weer?) dan dat ie het hele jaar door op stal staat, maar ik blijf het toch maar raar vinden dat veel mensen hun paard zo vermenselijken. Slecht weer bestaat voor hen niet! Ze hebben natuurlijk wel nood aan een schuilstal, zodat ze uit de wind kunnen staan bijvoorbeeld, of kunnen schuilen voor dazen in de zomer. Maar kom op, ze zijn niet van suiker...
Ik zeg ook nergens dat ze lekker binnen moeten blijven. Lees mijn eerdere reacties eens terug