paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:05

Noblesse_ schreef:
Ik krijg soms echt de indruk dat ik m'n paard mishandel of ongelukkig maak omdat hij een paar dagen per jaar op stal staat, terwijl hij het zelf wil. Dit is m'n persoonlijke mening, dus niet aanvallend bedoeld

dat idee krijg ik nou ook.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:07

powerkippie schreef:
Noblesse_ schreef:
Ik krijg soms echt de indruk dat ik m'n paard mishandel of ongelukkig maak omdat hij een paar dagen per jaar op stal staat, terwijl hij het zelf wil. Dit is m'n persoonlijke mening, dus niet aanvallend bedoeld

Tja kan aan mij liggen, maar ik geloof echt niet dat wanneer je de staldeur een hele dag open zou laten je paard dus de keuze geeft hij al die tijd dat jij niet op stal bent in dat hokje blijft staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:07

powerkippie schreef:
wie zegt dat hij 23 uur op stal staat dat maak jij der gelijk van. dus jij gaat je paard in een weiland zetten waar plassen op gestaan hebben dus nu gewoon een schaatsbaan is en daarover heen nog eens 15 cm ? nou sorry dan wacht ik gewoon een paar dagen af en contact heeft hij wel staat in een stal van zes bij zes rollen kan hij ook. en hij staat normaal 360 dagen in een jaar buiten op het land in de zomer hele dagen en in de winter halve dagen en nu even niet helaas !!

Sorry, verkeerd begrepen. Je stuk vond ik niet zo duidelijk leesbaar dus heb ik het verkeerd begrepen.

Ik zorg er gewoon voor dat mijn paarden altijd een plek hebben waar ze kunnen staan; gewoon goed stuk betegeld om de stal heen en de wei afgezet als het niet veilig is :) kunnen ze ten alle tijden 24/7 buiten staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:09

de staleigenaar doet zijn paarden met sneeuw niet naar buiten. Ze staan dus de hele dag op stal. Probleem is dat ik mijn paard wel graag naar buiten doe. Ik vind het zielig en niet gezond als ze de hele dag op stal staat.
Probleem is alleen dat paarden kuddedieren zijn. Als ik mijn paard alleen naar buiten zou doen wordt ze erg onrustig en blijf hinniken en rennen buiten. Dit vind ik dus weer eng en gevaarlijk, waardoor ik haar dan ook maar binnen laat staan, maar niet van harte! Ik ben echt jaloers als ik die mooie winterplaatjes zie!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:09

iedereen heeft zo zijn andere mening en dit mag ook ik ben geen voorstander van om paarden 24/7 buiten te hebben in de winter.
wel dat ze iedere dag buiten moeten meerdere uren per dag.
daarom zijn wij ook van stal veranderd vorige stal kon het niet.
maar iedereen moet doen wat die zelf het beste vind maar om nou de paarden binnen te gaan zetten met sneeuw en dan over een paar dagen na buiten doen kan er ook genoeg gebeuren omdat ze zo gek als wat zijn.
en de meeste paarden passen zich wel aan en ja er gebeurd ook wel eens een ongelukje maar dit gebeurd zomers ook,
wel is het swinters wat meer risico wij waren ook bang om ze na buiten te doen en kijken dan ook wel even weg als ze het land in gaan hahah.
maar het gaat altijd goed en ze blijven gewoon lekker rustig en rollen in de sneeuw vinden ze geweldig wij hebben ook altijd een pony gehad toen wij die van stal afhaalden moest hij gelijk al op de parkeerplaats rollen in de sneeuw

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:12

dat idee krijg ik nou ook.[/quote]
Tja kan aan mij liggen, maar ik geloof echt niet dat wanneer je de staldeur een hele dag open zou laten je paard dus de keuze geeft hij al die tijd dat jij niet op stal bent in dat hokje blijft staan.[/quote]
Dat beweer ik toch zelf ook nergens?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:12

Die van mij staat lekker met zijn vriendjes buiten hoor!

Balou_k

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:13

Gaan trouwens rond een uur of 4 5 6 naar binnen :) en gaan voor 12 uur naa buiten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:14

Noblesse_ schreef:

Tja kan aan mij liggen, maar ik geloof echt niet dat wanneer je de staldeur een hele dag open zou laten je paard dus de keuze geeft hij al die tijd dat jij niet op stal bent in dat hokje blijft staan.[/quote]
Dat beweer ik toch zelf ook nergens?[/quote]

Nee, maar je zegt wel dat ie stal fijner vindt dan buiten staan, wat ik best wil geloven! Maar ik denk echt niet dat ie zelf er voor zou kiezen heel de dag binnen te blijven

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:15

Hier staan ze ook lekker de hele dag buiten met ijzers en sneeuwbeslag. Ze passen echt wel op. Bij mij kwamen ze vanmorgen uit de wei stormen, echt niet normaal, maar het remmen ging prima. Ik denk dat als ze niet kunnen rennen dit ook niet doen.
Alleen dat half sneeuw/half gras eten is een beetje vervelend. Ik heb er mega veel hooi liggen maar ze verkiezen de sneeuw/gras boven het hooi. Dit zal vast niet helemaal gezond zijn....

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:15

doe der ook alles aan. gisteren hebben ze nog 5 uurtjes buiten kunnen staan toen lag er nog geen sneeuw en konden ze dus zien waar ze liepen. nu met 15 cm sneeuw kunnen ze dat niet meer .ik zorg er ook voor dat ze elke dag buiten komen. bij mij op stal staat een paard al weken op stal omdat ze denken dat hij het koud heeft. en komt er dus helemaal niet uit. niet op de wei niet aan de hand niet onder het zadel dat vind ik pas zielig. beestje staat altijd alleen binnen want de rest gaan wel naar buiten.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:16

Die van mij staat helaas ook even binnen. Door de zware regenval was de wei 1 grote modderboel waar nu dus allemaal diepe gaten in staan. Wel is er 1 stukje weide bewaard voor de winter. Als er nog iets meer sneeuw ligt, gaan ze erop. Dus ik zeg let it snow, of let it dooi. Ook prima.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:16

xTammyy schreef:
Tja kan aan mij liggen, maar ik geloof echt niet dat wanneer je de staldeur een hele dag open zou laten je paard dus de keuze geeft hij al die tijd dat jij niet op stal bent in dat hokje blijft staan.

Geloof het maar wel hoor. Mijn hengst kan zelf beslissen of hij binnen of buiten staat. Bij slecht weer komt hij echt niet, NOOIT, naar buiten. Het enige wat ik af en toe zie is het puntje van zijn neus :+
Hij staat zo'n beetje voor mijn huiskamer dus ik kan hem de hele dag in de gaten houden :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:17

Op dagen dat het niet sneeuwt (ookal vriest het 10 graden) mag m'n paard naar buiten, op de wei bij de pony's, van 's ochtends 6u30 tot 's avonds 20u-21u, dus ik denk niet dat hij kan klagen van die paar dagen per jaar dat hij minder op de wei kan.

@xTammyy, ik zeg ook niet dat hij er zelf voor zou kiezen om de hele dag binnen te blijven, maar als ik dan écht moet kiezen tussen een dagje binnen blijven of toch op de wei gaan (die spiegelglad is), dan kies ik toch voor binnen blijven :). Hij misschien niet, maar ik wel. Klinkt misschien vreemd, maar ik heb gisteren m'n pony (zonder ijzers) zien op de grond gaan, en kwam moeilijk weer recht. En neen hij deed niet gek..

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:18

De rest staat een paar uurtjes buiten maar staan al na een half uur bij het hek te kleumen. Ze willen dan heel graag naar binnen :P
Tja, beetje verwend denk ik :j

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:19

Die van mij gaan gewoon naar buiten.
Ook de paarden die rondom ijzers hebben.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:20

Judith_VB schreef:
xTammyy schreef:

Geloof het maar wel hoor. Mijn hengst kan zelf beslissen of hij binnen of buiten staat. Bij slecht weer komt hij echt niet, NOOIT, naar buiten. Het enige wat ik af en toe zie is het puntje van zijn neus :+
Hij staat zo'n beetje voor mijn huiskamer dus ik kan hem de hele dag in de gaten houden :D

Haha oke, nja hij heeft wel de keuze!

Noblesse, spiegelglad is natuurlijk wat anders dan gewoon een laag sneeuw, dan snap ik het ook wel.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:20

die van mij sneeuwen dan allemaal gewoon in :D
Zie je allemaal grote en kleine hoopjes sneeuw met damp liggen, kun je wel gokken
wat er onder zit haha. Paar keer met voer ramelen en de bulten sneeuw staan, op, rekken
zich uit en zetten de waggel pas erin :P

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:21

niks mis met lekker buiten spelen :D
Afbeelding

XxLMMxX

Mijne gaat lekker buiten t land op, heerlijk vinden ze dat.
Die met ijzers lopen ook lekker rond.
Ze zijn zelf erg voorzichtig.
Is alleen een paardje dat nu kreupel staat dat niet mee gaat het land op

Noblesse_

Op de wei zelf is het natuurlijk niet overal als een spiegel, maar op veel plekken toch wel. De weg naar de wei toe is het ergste, daar kan ik amper op m'n benen blijven staan :'), en met die ijzers eronder wil ik het echt niet gaan riskeren om er 2x per dag in het donker over te gaan lopen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:22

tess_84 schreef:
Broccoli schreef:
Nou ik neem aan dat paarden in de natuur geen ijzers hebben.

Ook een menselijke ingreep, lijkt me ...

Ja inderdaad, maar daar ging het toch ook om?[/quote]

Dus omdat mensen het nodig vinden ijzers onder hun paarden te zetten, moeten die dieren maar binnenblijven als het sneeuwt?
Ik blijf erbij dat een paard echt wel aanvoelt wat kan en niet, en dat het voor zijn (psychisch) welzijn nog altijd beter is om met soortgenoten buiten te staan.
Mijn paard heeft ook een aantal jaren op verschillende stallen gestaan, gaande van elke dag de hele dag de wei op, tot "de paarden moeten binnen als het slecht weer is want ze lopen de wei kapot". Toen wist ik niet hoe snel ik ze daar weg kon hebben. Nu ik ze thuis heb staan, zou ik niet anders meer willen. Het is niet omdat paarden het gewoon zijn binnen te staan, dat ze dat ook leuk vinden, of er "geen last van hebben". Je zal het misschien niet aan ze zien, maar voor hun mentale gezondheid lijkt me dat gewoon niet gezond. Het is natuurlijk wat anders als je paard een paar dagen binnen staat door het slechte weer (maar ja, wat is slecht weer?) dan dat ie het hele jaar door op stal staat, maar ik blijf het toch maar raar vinden dat veel mensen hun paard zo vermenselijken. Slecht weer bestaat voor hen niet! Ze hebben natuurlijk wel nood aan een schuilstal, zodat ze uit de wind kunnen staan bijvoorbeeld, of kunnen schuilen voor dazen in de zomer. Maar kom op, ze zijn niet van suiker...

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:24

Hoe denken jullie over een bevroren grond? Als er veel putten in het grasveld zit (lees hele kuilen) die door de kou niet meer ingetrapt kunnen worden (en ze moeten hier percee langs) Vinden jullie dit niet gevaarlijk? Dat ze hun benen breken?

Als het een vlak stuk is, denk ik dat sneeuw geen kwaad kan (sneeuw heb ik het niet op is meer vriezen) maar als het stuk niet even is met heel veel kuilen, vind ik het toch wel gevaarlijk.

Hoe denken jullie daarover?

Wat je kan natuurlijk niks zien, wat er onder zit, en straks trappen ze in een bevroren plas e.d

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:28

Citaat:
Dus omdat mensen het nodig vinden ijzers onder hun paarden te zetten, moeten die dieren maar binnenblijven als het sneeuwt?
Ik blijf erbij dat een paard echt wel aanvoelt wat kan en niet, en dat het voor zijn (psychisch) welzijn nog altijd beter is om met soortgenoten buiten te staan.
Mijn paard heeft ook een aantal jaren op verschillende stallen gestaan, gaande van elke dag de hele dag de wei op, tot "de paarden moeten binnen als het slecht weer is want ze lopen de wei kapot". Toen wist ik niet hoe snel ik ze daar weg kon hebben. Nu ik ze thuis heb staan, zou ik niet anders meer willen. Het is niet omdat paarden het gewoon zijn binnen te staan, dat ze dat ook leuk vinden, of er "geen last van hebben". Je zal het misschien niet aan ze zien, maar voor hun mentale gezondheid lijkt me dat gewoon niet gezond. Het is natuurlijk wat anders als je paard een paar dagen binnen staat door het slechte weer (maar ja, wat is slecht weer?) dan dat ie het hele jaar door op stal staat, maar ik blijf het toch maar raar vinden dat veel mensen hun paard zo vermenselijken. Slecht weer bestaat voor hen niet! Ze hebben natuurlijk wel nood aan een schuilstal, zodat ze uit de wind kunnen staan bijvoorbeeld, of kunnen schuilen voor dazen in de zomer. Maar kom op, ze zijn niet van suiker...

Ik zeg ook nergens dat ze lekker binnen moeten blijven. Lees mijn eerdere reacties eens terug ;)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:32

mijn 2 paarden hebben trouwens allebij ander sneeuwbeslag.
de ene heeft der hoef bedekt met een rubber zooltje en de ander maar een randje in de binnenkant van het ijzer :)