Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:11

dressuur518 schreef:
lees mijn laatste post even ik denk dat, dat totaal iets anders is, maar ik vindt het verhaal wat je hierboven schrijft ook heel triest!

Ik reageerde op Biancalaylo...
Ik ben blij te lezen dat jij, ts, gaat kijken wat je kunt doen om je situatie te optimaliseren.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 00:00

Ninx schreef:
dressuur518 schreef:
lees mijn laatste post even ik denk dat, dat totaal iets anders is, maar ik vindt het verhaal wat je hierboven schrijft ook heel triest!

Ik reageerde op Biancalaylo...
Ik ben blij te lezen dat jij, ts, gaat kijken wat je kunt doen om je situatie te optimaliseren.

ow sorry dat wist ik niet, en ja ga het proberen! misschien niet helemaal wat de 24/7 aanhangers optimaal vinden maar wat er tussenin!

NeverGiveUp

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:07

Je moet mensen niet zo in hokjes stoppen.

Ik heb mijn paard ook 24/7 buiten maar dan ben ik niet gelijk een 'aanhanger' die alleen dat goed vind.
En dan geldt voor meerdere denk ik.

Daarbij vind ik dit geen extreme weersomstandigheden, het is onwijs warm voor de tijd van het jaar. Vorig jaar met -20 wat gebeurde er toen dan, als ze nu al niet meer naar buiten kunnen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:30

met -20 is het geen enorme blubberbende en dat is het na al die extreme regenval wel

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:08

Wat denken jullie van: In de zomer 8 uur buiten en in de winter 4 uur? Of is dat echt te weinig?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:01

Batlow schreef:
Wat denken jullie van: In de zomer 8 uur buiten en in de winter 4 uur? Of is dat echt te weinig?

24/7 buiten in de zomer en 8 uur buiten in de winter met hooi....helemaal prima.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:40

Batlow schreef:

Oftewel: in de zomer 16 uur en in de winter 20 uur binnen in een hok opgesloten staan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:41

Ja daar komt het op neer ja

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:52

Die van mij staat gewoon buiten als het licht is, bij slecht weer komen ze eerder naar binnen. Die is ook geschoren en heeft gewoon een lekkere dikke deken op. Hij vind het heerlijk buiten maar bij vies weer gaat hij ook graag naar binnen!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:43

riagr schreef:
Er gaan hier 2 dingen door elkaar lopen. De post van TS, en een reactie van biancalaylo die zegt dat je best een paard van veulen af aan binnen kan houden , dat zou dan niet erg zijn omdat het paard niet beter weet. Ik hoop heel erg dat biancalaylo geen eigen paard heeft, en níet een dusdanige positie in de paardenwereld heeft dat mensen naar haar luisteren, want beste biancalaylo: feit dat iets KAN, en door mensen ook gedaan wordt, maakt het nog niet GOED. ( en dit is dan mijn aardige reactie, want ik vind het gewoon beschamend erg wat je zegt eigenlijk...)

Maar goed: laten we het houden op de post van TS en TS niet afrekenen op wat biancalaylo zegt.
En beste TS: ook bij extreme weersomstandigheden is het, hoe lastig misschien ook, tóch beter als je paarden zo'n 8 uur per dag buiten staan( minimaal ,want dat is toch altijd nog 16 (!!) uur op stal...)

En zéker als je een bak hebt, en dus gewoon de mogelijkheid om je paarden buiten te hebben. Gewoon DOEN ( en even extra investeren in het opruimen van geknoeid hooi. Dat is even werk, maar weegt imo niet op tegen het (gezondheids)voordeel voor je paarden)

ik heb niet gezegt dat je een veulen binnen kan houden ik zeg dat het wel gebeurt. en ik heb gelukkig wel een eigen paardje:) die overdag heeeerlijk buiten loopt en in de zomer dag en nacht;) en dat je zo negatief over mij denkt, bewijs maar weer dat je mij niet kent. dus geen oordeel kan trekken. IK zou nooit een paard binnen houden, IK ZEG ALLEEN dat het gedaan wordt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:53

Ik zie hier echt mensen met een grote plank voor het hoofd of iets.
Paarden 8 uur in de zomer en 4 uur in de winter buiten...

Wij krijgen nu een kleine 'hit actief stal', waar nu 5 boxen en een gangpad zijn, word stro gelegd als 'slaapplek', waar nu 5 andere boxen + gangpad zijn, komt een voerplaats (hooi, kuil...) en waar nu 3 boxen + pad zijn, komt een drinkplaats.
Paarden zullen niet veel de wei op komen (te weinig land), maar hebben wel altijd ruimte.
Gewoon de ruimte waar normaal gemiddeld 13/17 paarden staan (manegebedrijf od zou op de zelfde ruimte ik gok 17 stallen hebben gezet, wij hebben grotere boxen) en een breed gangpad is, en 3 smallere, staan binnenkort slechts 8 paarden!
Dan vind ik weide nieteens nodig, maar op de manier dat jullie paarden gestald staan? Weide op of verkopen, zorg voor je paard en wees niet egoistisch :')

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:06

xSlvna schreef:
Ik zie hier echt mensen met een grote plank voor het hoofd of iets.
Paarden 8 uur in de zomer en 4 uur in de winter buiten...

Wij krijgen nu een kleine 'hit actief stal', waar nu 5 boxen en een gangpad zijn, word stro gelegd als 'slaapplek', waar nu 5 andere boxen + gangpad zijn, komt een voerplaats (hooi, kuil...) en waar nu 3 boxen + pad zijn, komt een drinkplaats.
Paarden zullen niet veel de wei op komen (te weinig land), maar hebben wel altijd ruimte.
Gewoon de ruimte waar normaal gemiddeld 13/17 paarden staan (manegebedrijf od zou op de zelfde ruimte ik gok 17 stallen hebben gezet, wij hebben grotere boxen) en een breed gangpad is, en 3 smallere, staan binnenkort slechts 8 paarden!
Dan vind ik weide nieteens nodig, maar op de manier dat jullie paarden gestald staan? Weide op of verkopen, zorg voor je paard en wees niet egoistisch :')

Je kan best gewoon normaal reageren. Mijn pony staat gewoon elke dag buiten vanaf 7 uur, winter of niet, tot half 5. Maar ik zoek een nieuwe stal voor mijn ruin omdat op die stal geen plek is. Ik kwam dit tegen en het enige nadeel is het buiten staan dus ik vroeg hier even om een mening en die wordt duidelijk gegeven, maar je hoeft niet te zeggen dat ik een plank voor het hoofd heb want je kent me niet. ;)

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:17

Ik vind het jammer om te zien dat er in dit topic zo fel wordt gereageerd. Ja, meningen mogen verschillen en iedereen mag andere opvattingen hebben over dit onderwerp. Of jouw situatie voor je paarden nou wel of niet ideaal is, ik vind niet dat je hem aan andere op moet dringen.

Iedereen weet wel dat paarden eigenlijk continu zouden moeten kunnen bewegen, maar hoe graag je het ook zou willen, hier is simpelweg niet altijd de mogelijkheid toe.

Bovendien vraagt TS juist tips om de leefsituatie van haar dieren te verbeteren, ik vind dit een hele grote stap in de goede richting, dus ik vind het jammer als dit dan haast de kop wordt ingedrukt. Ik vind het heel goed van haar dat ze zich niet blind staart op haar eigen ideeen maar open staat voor adviesen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:21

Batlow schreef:
Je kan best gewoon normaal reageren. Mijn pony staat gewoon elke dag buiten vanaf 7 uur, winter of niet, tot half 5. Maar ik zoek een nieuwe stal voor mijn ruin omdat op die stal geen plek is. Ik kwam dit tegen en het enige nadeel is het buiten staan dus ik vroeg hier even om een mening en die wordt duidelijk gegeven, maar je hoeft niet te zeggen dat ik een plank voor het hoofd heb want je kent me niet. ;)

Was niet direct gericht op jou, maar meer naar de mensen die het normaal vinden, ook bedrijven die pensioenpaarden zo neerpleuren, $$$ is wat hun zien ja, meer niet.
Weide is niet eens nodig VIND IK, paarden zijn niet geboren om gras te eten, ze vinden t lekker ja, maar ze hoeven t niet veel te eten, maar paddock (wat goedkoper is) minder ruimte, weide moet groot zijn willen ze onbeperkt KUNNEN eten.
Zou mijn paard persoonlijk nergens stallen als er zo weinig weidegang/paddocktijd is...

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:24

xSlvna schreef:
maar op de manier dat jullie paarden gestald staan? Weide op of verkopen, zorg voor je paard en wees niet egoistisch :')

Ik vind dit echt te kort door de bocht, makkelijk om te zeggen als jij thuis wel de mogelijkheden hebt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:28

Hier zijn 1, 2, 3, 4, 5, 6 plekken op paarden te stallen op fietsafstand. Op 3 ervan hebben de paarden veel speel en beweegmogelijkheid over de dag, lijkt me sterk dat bij jullie (bijna) alleen van die ophok-stallen zijn?
Merk trouwens op dat de andere 3 stallingen ook voor de pensioenpaarden veel weidegang en paddock aanbied, hier komt geen een tekort...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:28

xSlvna schreef:
Batlow schreef:

Was niet direct gericht op jou, maar meer naar de mensen die het normaal vinden, ook bedrijven die pensioenpaarden zo neerpleuren, $$$ is wat hun zien ja, meer niet.
Weide is niet eens nodig VIND IK, paarden zijn niet geboren om gras te eten, ze vinden t lekker ja, maar ze hoeven t niet veel te eten, maar paddock (wat goedkoper is) minder ruimte, weide moet groot zijn willen ze onbeperkt KUNNEN eten.
Zou mijn paard persoonlijk nergens stallen als er zo weinig weidegang/paddocktijd is...

Ok, zo kwam het namelijk wel over omdat dat precies een kopie was van wat ik zei. Dus ik weet niet zeker of je dat wel echt zo bedoeld ;).

Onbeperkt kunnen ze bij ons eten, maar in gras zit NOOIT maar dan ook NOOIT genoeg om te voldoen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:32

Nogmaals, gras hebben ze ook nieteens nodig...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:32

xSlvna schreef:
Nogmaals, gras hebben ze ook nieteens nodig...

Nee maar waarom zou je ze het onthouden als je er gebruik van kan maken. Het is altijd beter dan geen gras.

EquusDream96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:34

Nou ja zielig.... oke ja een paard hoort buiten te staan! en dit zijn inderdaad niet de meest ideale omstandigheden... probeer je paardjes in de stal veel bezigheid te geven en probeer toch ze elke dag zoveel mogelijk te laten bewegen... Mijn wei ligt erg modderig , maar zolang ze er niet doorzakken ofso , mogen ze erop of laat ik ze even op de boer zen wei ..; probeer gewoon een oplossing te zoeken! (: Je hoeft je allesinds niet TE schuldig te voelen, ik ken er genoeg waarvan de paarden alleen buitenkomen voor te rijden omdat ze dan anders 'onnodig vies worden' en dat is pas egoïstisch en erg voor hun paardjes!

EquusDream96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:37

NiFallor schreef:
LOLLYYwood schreef:
Niet alleen vervelend, maar ook gevaarlijk.
Paardje van vriendin is moeten worden afgemaakt doordat hij ten val kwam op de wei, doordat die zo ongelijk lag, ik begrijp TS goed dat ze, ze niet op de wei wil zetten.
Een paar uurtjes in haar piste is dan wel een optie lijkt mij. Maar dan kom je weer op het feit dat er geen duidelijk onderscheid is tussen: rijden en spelen.
In een piste rij je, op de wei speel je, en dat is dan ook weer 'omzeep'..

Whahaha, raap me op!!! _O-
Wat een ongelofelijke 'kennis' hier zeg.

TS, ik zou zeggen probeer het eens om hooi te voeren in je rijbak (wel vanuit een grote bak/palletbox met net erover). Hark dagelijks het gemorste hooi weg en kijk na een week of een paar weken eens of je er echt last van gaat hebben.

dit is al beweze hoor ? Yorka een paard waar je overal heerlijk mee kan rijden , behalve in de wei of de piste, omdat ie daar altijd lsogelaten wordt en zn zin mag doen... natuurlijk is dit niet voor alle paarden, maar denk er toch eens over na voor je haar reactie afbreekt...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:39

Ken dr genoeg die staan te kolieken als ze 5 uur op de wei hebben gestaan, dus die komen 2 uur op de wei en dan 8 tot 12 uur (ligt aan weer, wie op stal aanwezig is ed) op de paddock met maatjes.

Equusdream, ken je ook nog mensen die paarden in de herfst (begin) onder dekens gooien omdat ze anders vies worden :D
en euhm, paarden die bij 2mm regen al binnen blijven, stel je voor zijn hoefranden worden nat? -O-

En euh, wat voor (vooral respectloze) paarden hebben jullie dan, mijne weet duidelijk (allemaal trouwens) wanneer ik verwacht dat er gewerkt word en wanneer die mag ontspannen en spelen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:40

Die van mij hebben nooit koliek gehad en al helemaal niet van het buiten staan. Dat zou hij eerder krijgen als hij te lang op stal zou staan...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:41

Ja omdat die buiten beweging heeft en binnen niet, het gaat niet om 't eten :Z

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:48

xSlvna schreef:
Ja omdat die buiten beweging heeft en binnen niet, het gaat niet om 't eten :Z

lekker sociaal bende meid 8)7