Weiland.. één grote modderpoel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:14

liekensancho schreef:
@ tanjaatjuhh, dat dacht ik ook maar ook dat verdwijnt enorm snel in deze nattigheid en blubber, met als gevolg nog meer diepe modder, het is denk ik nu, op verharden na en een superdrainage voor anderen, incl. mijzelf, niet te doen met de paarden. Ik heb ze nu net op het onverharde zijpad gezet naast het huis, dat is mijn laatste optie, zelfs dat is al erg nat, wat normaal elke winter superdroog bleef onder de grote dennebomen... de hoefsmid komt en ipv moeilijk in een stal bekappen, bekappen we ze nu maar op het enige betegelde stukje wat ik heb, dat is een parkeerplaats achter de poort :-), voor de rest is het hopeloos.

Stukje van de zomer maken met van die rubbermazen waar gras doorheen groeit op de droogste plek? Helpt bij de koeien ook goed. Van de herfst geel zand er over en je hebt een mooie droge plek. Van ong 20 bij 20 m

Daffodil77

Re: Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:47

Hier ook hetzelfde probleem. Gelukkig genoeg plekken in de buurt om te rijden.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 02:20

Wij hebben het voorste stuk van de wei betegeld. Mijn paard wil ook niet van de tegels af. Heeft altijd schone voetjes. Hoeven slijten wel erg snel zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 02:22

Het mag nu wel een keer stoppen dat geregen de hele tijd... ^)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 02:35

Hier staan de pony's nu gelukkig in de wei met een groot bestraat stuk (was vroeger een doorlopende weg), dus ze kunnen gelukkig droog staan. Maar om de wei in te komen moeten we wel door de blub, vind mijn pony echt niet leuk :P die staat altijd te twijfelen of ze gaat of niet (moet wel uiteraard). Ik zak daar tot ver over mijn enkels in. Het is echt behelpen en zoveel mogelijk op straat rijden.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:03

Er valt nu onwijs veel regen, het is gewoon niet meer leuk.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:35

Onze weide is ook een grote modderpoel, gelukkig hier en daar een droog stuk.
Ik heb alleen zulke slimme paarden die in plaats van op de droge stukken in de blubber gaan staan...
Hopen dat het snel wat kouder gaat worden :)

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:52

ik heb ze nu in de bak staan, het hele weiland word anders helemaal kapot getrapt.

en ze hebben nu zo lekker veel energie .. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:56

liekensancho schreef:
@ keona, alles blijft 'vastzuigen'.. en omdat ik ernstig reuma heb ( ben net met nieuwe medicatie begonnen) is het voor mij enorm pijnlijk door die modder te worstelen, alles blijft vast gezogen in die blubber. Zelfs de paarden rennen door de ergste stukken omdat ze het enorm vervelend vinden

oke dan snap ik jou probleem heel goed natuurlijk.

hier stuur ik ze dus verplicht naar buiten bij het mesten,want zelf gaan ze alleen drinken buiten.als ze dan buiten zij met zijn 7en.dan is het feest en dan worden het blubber monsters.ze spelen en rennen door de modder,en ook word er gerold,waarna ze dus een dikke laag modder over zich hebben

andy1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:47

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:23

Foto´s?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:41

Ik dacht aanvankelijk erover om Ecoraster aan te schaffen, maar dat bleek toch behoorlijk duur. Circa 45 euro per m2. Heb inmiddels een goed adres gevonden voor praktisch dezelfde rasters voor circa 10 euro de m2. ls het wat droger is gaan we ze neerleggen - heb ik mooi een staluitloop voor maar 60 euries!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:51

Jannepauli: Zou ik misschien mogen weten wat je precies bedoeld? Zou dit zo op weiland neergelegt kunnen worden (met zand of zonder zand erover). Waar heb je dit nu besteld?
Voor mij is 45 per m2 ook erg duur.

Ontopic: Ben ''blij'' te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n natte wei.. Mijn paarden hebben een schuilstal met stenen en achterin het weiland kunnen ze uit de blubber staan, maar ze maken toch graag gebruik van de blubber. Snap er af en toe weinig van! Zit er hard over na te denken om komende zomer 1/3e deel van mijn weiland (2 hectare) te laten verharden met platen.. Want dit is gewoon geen doen!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:00

jannepauli, voor mij dezelfde vraag als BianCatjee :-), zou graag willen informeren welk adresje dat is. na verhuizing ga ik alles toch zó aanleggen dat deze blubbertoestanden nooit meer hoeven..
Omdat je voor stelconplaten enorm groot materiaal moet laten uitrukken, lijken mij die plastic dingen leggen wel erg handig... vooral als er ergens geen kraan etc. bij kan. Nu las ik wel ergens vluchtig dat iemand ze hier gelegd had en ze weg aan het zakken waren.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:17

Bij ons liggen in een deel van de paddock deze paddockmatten. Bevallen super! Ze liggen er al jaren in en zijn niet weggezakt. Er zit wel een laag gebroken puin onder en een dun laagje zand erop. Met mestrijden etc. gaat er ook zonder problemen zwaar materiaal overheen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:51

Brainless schreef:
Hier in Friesland staat het water zo hoog dat zelfs goed gedraineerde bakken/weilanden blank staan.
Het slootwater staat op sommige plekken net zo hoog als het weiland.

Mijn buurman had af en toe een natte plek als het zeer nat was, maar nu staat ook een gedeelte volledig blank. Het water komt gewoon omhoog in het weiland.
Als het nu gaat vriezen heeft iedereen een privé ijsbaan :+
Ze hebben het oude gemaal bij Lemmer op gestart en hopelijk gaat het waterpeil nu snel dalen.

Wij wonen ook in Friesland en het is idd echt een drama...
Het hele land is nat, afgezien van wat stroken achter het weiland. Land is opgesplits in 2 delen en een mini paddockje.
Paddockje is blubs, land 1 is vetrapt en land 2 mogen ze niet op komen :P

We hebben dit jaar voor het eerst een pleintje neer gelegd waar ze droog kunnen staan, maar door al die regen verzakken de tegels helaas erg snel weer...
De schuilstal hebben we noodgedwongen omgebouwd tot 2 stalletjes zodat ze iig s'nachts droog kunnen staan en liggen.
In Februarie gaan ze naar het andere land, is (nog) niet gedraineerd maar wel van die geultjes!

Hoop echt gauw dat het lente wordt. Dit is niet leuk meer :n

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:54

we moeten ons erdoor bikkelen. Ik vind het niet fijn andermans ellende te lezen maar het troost wel dat er meerdere mensen zo moeten ploeteren. Dan zijn er nog mensen die dit een elitehobby vinden *lol. Ik doe alles met liefde voor mijn paarden maar af en toe schiet er toch wel iets onherhaalbaars uit mijn mond hoor :o .

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:57

haha ja idd! Aftellen tot lente, 84 dagen haha :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:01

Het hoeft voor mij geen voorjaar te worden, dan kan het ook plenzen ... mag gewoon winter zijn als het maar stopt met regenen :))

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:11

morgen wel geteld 1 dag droog en dan weer allemaal buien, vraag mij af waar het water vandaan komt allemaal

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:15

Alles alles voor een droge week

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:18

Ons land is ook echt verschrikkelijk op het moment.. :n Het gras is ook grotendeels omgeploegd tot modder, dus we gaan het hele land door laten halen met een graafmachine(paar meter diep) zodat de bodem weer mooi los wordt en het water weer goed weg kan zakken. En van het voorjaar gaan we het gras weer opnieuw inzaaien.
Bij ons staat de hooibak op een verhard stuk dat droog is, de inloopstal is gewoon droog en achterin het land is er nog een stuk droog maar verder is het een grote modderbrij geworden. Kan niet wachten tot het weer droog is!

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:37

En dan moeten we nog minimaal 2 maanden voor het voorjaar... ook al blijft het even droog, de modder blijft tot het gras weer gaat groeien :(

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:44

Hier ook een drama, heb gisteren weer 5 kuub zand in de paddock bijgestort dus dat is nu weer even droog. De bak is gelukkig wel goed. Op de wei komt alleen de minishet nog omdat hij onder de draden doorkruipt, de anderen niet maar dat is altijd in de winter. Ik moet alleen wel iets gaan bedenken op mijn kippen want die zitten echt heel nat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:54

liekensancho schreef:
we moeten ons erdoor bikkelen. Ik vind het niet fijn andermans ellende te lezen maar het troost wel dat er meerdere mensen zo moeten ploeteren. Dan zijn er nog mensen die dit een elitehobby vinden *lol. Ik doe alles met liefde voor mijn paarden maar af en toe schiet er toch wel iets onherhaalbaars uit mijn mond hoor :o .

Inderdaad! Het biedt toch een soort troost om te weten dat je niet als enige door de modder moet ploeteren elke dag! :)