prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:38

Zanora1 schreef:
@ vjestagirl. Je hebt gelijk. Ik kan hem misschien van de zomer vaker naar buiten doen.

En over de box ik geef je 100% gelijk. Maar als je goed nadenkt.. is dit voor heel veel mensen ook normaal geworden.. ik zeg niet dat ik het goed doe.. want dat vinden jullie blijkbaar ook allemaal niet.. maar totilas bijv. die mag aan de hand grazen. maar paard komt wel los.

Het is ook voor veel mensen normaal geworden. Sinds paardrijden geen elite sport meer is en dieren dus door heel het land gehouden moeten kunnen worden, zelfs op plekken waar daar helemaal geen ruimte voor is.

En dat iemand anders het nog slechter doet (bijvoorbeeld een sportpaard wat alleen af en toe aan de hand mag grazen), wil niet zeggen dat het goed is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:39

Zanora1 schreef:
@ eclair98 [b]is dat niet altijd zo? Kan het niet altijd beter?[/b]
De reactie van wildgirl vind ik echt vreselijk hard.
Ik zie vaak genoeg paarden. die in weer en wind met hun kont in de regen, kop tussen hun benen en tot hun knieen in de bagger staan.
Nou sorry dan zie ik hem liever droog op stal

Dat zeg ik toch ook :o?
En ja, het is hard (maar zo is bokt) en het had ook iets milder gekund.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:39

Jeetje wat een opmerkingen.. Er word dan wel nu gedacht aan het paard maar niet hoe die zich erbij voeld,
ik heb een paard en die moet er niet aan denken om zoveel buiten te staan.. Stond die een keer in de vakantie wei want ik was op vakantie, kom ik terug is paardenlief magerder geworden en ziet die er heel somber uit..
Nu is het wel leuk om aan het algemene paard te denken maar denk dan ook is aan hoe het paard het zelf vind. Die van mij vind het prettig genoeg om er 3 uur uit te zijn uit zijn stal

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:40

@ vjestagirl, en kwa natuur ben ik het ook met je eens, maar het feit dat we erop zitten, is al alles behalve natuurlijk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:41

Zanora1 schreef:
@ eclair98 is dat niet altijd zo? Kan het niet altijd beter?
Ik zie vaak genoeg paarden. die in weer en wind met hun kont in de regen, kop tussen hun benen en tot hun knieen in de bagger staan.

Maar wat willen ze zelf? Als je ze een schuilstal geeft zullen ze er vaak niet in gaan staan. Mijn paard rent als n idioot naar binnen als ik het land open doet, eet snel haar worteltje op en wandeld dan op d'r gemakje d'r stal weer uit om overal rond te kijken, hapje hooi mee te nemen en weer naar buiten te gaan. Ondanks dat ze in de blubber staat.

CharlesZ schreef:
Jeetje wat een opmerkingen.. Er word dan wel nu gedacht aan het paard maar niet hoe die zich erbij voeld,
ik heb een paard en die moet er niet aan denken om zoveel buiten te staan.. Stond die een keer in de vakantie wei want ik was op vakantie, kom ik terug is paardenlief magerder geworden en ziet die er heel somber uit..
Nu is het wel leuk om aan het algemene paard te denken maar denk dan ook is aan hoe het paard het zelf vind. Die van mij vind het prettig genoeg om er 3 uur uit te zijn uit zijn stal

Had je paard in die periode vriendjes bij m op de wei staan? Kreeg hij net zo veel aandacht als hij gewoonlijk krijgt?

Zanora1 schreef:
@ vjestagirl, en kwa natuur ben ik het ook met je eens, maar het feit dat we erop zitten, is al alles behalve natuurlijk..

Dat we 1 onnatuurlijk ding doen wil niet zeggen dat het dier direct niet meer natuurlijk is.

Zanora1

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:43

@ CharlesZ zoals je leest is dat dus totaal niet oke.. ik denk er ook een beetje zo over...

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:44

CharlesZ schreef:

@Vjestagirl
Hij had 7 andere paarden erbij staan waarbij ze allemaal geweldig met elkaar om gaan, maar heb gehoord dat die na 2 uur al gek werd en in het rond ging rennen tot die bezweet was en maar weer bij de kudde ging staan... helemaal geen pesterij was er. Zijn hele lust kwam pas weer terug na die weer een week van de wei af was.
Laatst bijgewerkt door CharlesZ op 11-12-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:49

CharlesZ schreef:
CharlesZ schreef:

Hij had 7 andere paarden erbij staan waarbij ze allemaal geweldig met elkaar om gaan, maar heb gehoord dat die na 2 uur al gek werd en in het rond ging rennen tot die bezweet was en maar weer bij de kudde ging staan... helemaal geen pesterij was er. Zijn hele lust kwam pas weer terug na die weer een week van de wei af was.

Kreeg hij verder de normale aandacht die hij altijd kreeg? Kreeg hij z'n normale beweging?
Want ook daar went een dier aan.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:52

Vjestagirl schreef:
CharlesZ schreef:

Kreeg hij verder de normale aandacht die hij altijd kreeg? Kreeg hij z'n normale beweging?
Want ook daar went een dier aan.

reken maar dat die zijn normale aandacht kreeg, hij ging helemaal over het dollen in het eerste uur, lekker spelen en met zijn vriendjes zoals racen en alles. Qua beweging en aandacht zit het goed. Maar na een paar uur heeft die het gehad, dan wilt die weer terug. Heb hem ook eerder aan de wei laten wennen door hem steeds iets langer er op te zetten maar het werkt niet. Je ziet gewoon dat die ongelukkig wordt ookal heeft hij al zijn maatjes bij zich

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:57

Zanora1 schreef:
@ eclair98 is dat niet altijd zo? Kan het niet altijd beter?

Hij ís ook hard, daar ben ik me terdege van bewust maar jij als baas hebt de verantwoordelijkheid zo goed mogelijk voor je dier te zorgen.
Dat houdt in dat je naar de behoeftes van het dier an sich kijkt, maar ook naar de oorsprong van het dier.
Als jij goed voor je paard wilt zorgen, dan dien je deze regels als basis te nemen en jouw eigen wensen daarop aan te passen.
Doe je dat niet, en doe je wat jou het beste uitkomt of wat er in jouw omgeving mogelijk is qua stalling...ja dan zorg je in mijn ogen niet goed voor je dier.
Als jij van je paard topprestaties in de sport verwacht(en je rijdt nu M1 zie ik dus het begin is er) dan is het toch wel zo eerlijk om het dier dan ook zoveel mogelijk tegemoet te komen in leefomstandigheden?
Een molen,loslaten in de bak,trainen onder het zadel of de longe horen NIET bij de levensbehoeftes van het paard; dat jij dit graag doet is geen enkel probleem maar probeer wel zo dicht mogelijk bij je paard te blijven.
Er is een groot grijs gebied tussen 24/7 tot de knieeen in de modder(zo staan mijn paarden ook echt niet)en wat jij(of TS) doet.
Probeer de middenweg te vinden, lekker minimaal 8 uur naar buiten, deken op in de winter tegen de dikke vacht en s'nachts in een ruime stal.
Je zult merken dat je dan een blijer paard gaat krijgen die het werk eerder en makkelijker oppakt omdat hij krijgt wat hij nodig heeft én verdiend!

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:59

Ik doe niet wat mij het beste uitkomt.
Ik ben juist van stal veranderd voor mijn paard. En hij komt ook gewoon op de wei!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:01

Ja 4 uurtjes per dag en dat is gewoon te weinig, kun je hele discussie's over voeren maar de praktijk en 738495 onderzoeken tonen dit aan.
Op het moment dat ik mijn paarden zo zou MOETEN houden staan ze vanavond nog op MP, dan maar geen paard.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

prima wildgirl ik hoef hem niet zo te houden. Ik ben van mening dat ik goed voor mijn paard zorg. Hij ziet er super uit en is harstikke gezond, fit en vrolijk.
maargoed jij weet het duidelijk veel beter. klaag me maar aan.
ik ga NIET meer met jou in discussie.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:15

Sorry Zanora, Wildgirl geeft haar mening onderbouwt haar mening en jij zegt alleen ik zorg goed voor me paard? misschien is het fijn als je ook aan kunt geven waarom je dit vind?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:18

Wij hebben een aantal jaar geleden ook een paard gekocht wat alleen maar op stal stond.. Het arme dier wist niet eens wat gras was! Zodra je hem in de wei deed stond hij direct weer bij het hek om naar binnen te gaan. Vond hij het fijn binnen? Nee, het was een gewoonte voor hem geworden maar geen enkel paard vindt het fijn om binnen te staan, dat is niet de aard van 't beessie.

Anyway, we hebben hem gewoon buiten laten staan en het duurde even 2 weken maar je zag hem elke dag meer opfleuren en meer paard worden. Na 2 weken ging hij vrolijk dravend de weide op en liep hij heerlijk de hele dag lekker paard te zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:19

Inderdaad Captain, meerdere hier hebben al aangegeven dat het een gewenningsproces is, maar sommige mensen hier blijven helaas volhouden dat het niet zo is.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:32

Ik heb al toegegevem dat hij t zo gewend is he.. dus beetje flauw om zo te doen. Ik heb 100x mijn mening onderbouwd. maar jullie blijven volhouden. Dus ik zeg prima

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:35

Ja maar gewend zijn aan is niet hetzelfde als goed zijn voor.. Onderbouw eens waarom het voor jouw paard goed is om op stal te staan? En gewend zijn is geen excuus, een paard is nu eenmaal een gewoontedier, die kun je alles wel normaal laten vinden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:00

Zanora, hoe onderbouw jij je mening dan?
waarop baseer je dat je paard niet gelukkiger zou zijn in een andere situatie als je deze nooit geprobeerd hebt?
Je onderbouwd helemaal niets, je blijft alleen volhouden dat jouw paard gelukkig is en dat jij goed voor hem zorgt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:10

Waarom wordt er vanuit gegaan als een paard aan een hek staat te drammen om binnen te kunnen, ligt te rennen als een gek, mager wordt of somber doet, dat dat automatisch een vertaling is van "baasje, ik sta toch veel liever in het lekker warme zaagsel in mijn stalletje"? Waarom wordt er niet gekeken naar andere mogelijke oorzaken? Bang van de nieuwe locatie omdat hij die wei helemaal niet kent? Last van de insecten? Giftige planten? slecht graskwaliteit? Geschoren en te dun deken opgelegd? Het eten is op stal te doen? Minder aandacht?
Legio redenen waarom een buitendier liever stil gaat staan in een stal. Maar of het daarom daar maar beter is voor een dier dat uitgestrekte velden gewoon is?

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:42

Kwanyin schreef:
Waarom wordt er vanuit gegaan als een paard aan een hek staat te drammen om binnen te kunnen, ligt te rennen als een gek, mager wordt of somber doet, dat dat automatisch een vertaling is van "baasje, ik sta toch veel liever in het lekker warme zaagsel in mijn stalletje"? Waarom wordt er niet gekeken naar andere mogelijke oorzaken? Bang van de nieuwe locatie omdat hij die wei helemaal niet kent? Last van de insecten? Giftige planten? slecht graskwaliteit? Geschoren en te dun deken opgelegd? Het eten is op stal te doen? Minder aandacht?
Legio redenen waarom een buitendier liever stil gaat staan in een stal. Maar of het daarom daar maar beter is voor een dier dat uitgestrekte velden gewoon is?

Bang voor locatie is die van mij niet, veel wedstrijd ervaring en presteerd altijd goed, voelt zich ook meteen op zijn gemak overal. Ook op de wei eet die normaal, hij rolt ook gewoon. Te koud is het niet, hij heeft nu twee middel winter dekens op (hij is geschoren anderhalve maand terug). Eerste anderhalf uur doet die ook normaal op de wei, niks aan de hand perfect weide paard. Na twee uur, nee hij wilt echt terug naar stal. Hij gaat niet bij het hek drammen van laat me eruit maar hij gaat rondjes rennen als een gek. Nu heeft het rondom ijzers en heeft tijdens het rijden echt peeskappen nodig maar in de wei heeft hij dit natuurlijk niet. Kortom hij trapt zijn pezen kapot maar blijft door rennen. Wit in zijn ogen en is gewoon in de stress. Nu mag je mij uitleggen hoe het komt dat hij eerst heel goed is op de wei, ook als ik er niet ben, maar als er eenmaal een wat langere tijd voorbij is dat hij gek wordt? Ja we hebben het proberen te trainen, nachten op de wei gezet en geen aandacht aan besteed en zelfs hem eruit halen, hem laten afkoelen en hem er weer opzetten maar dan ben je weer terug bij af.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:51

CharlesZ schreef:
Kwanyin schreef:

Bang voor locatie is die van mij niet, veel wedstrijd ervaring en presteerd altijd goed, voelt zich ook meteen op zijn gemak overal. Ook op de wei eet die normaal, hij rolt ook gewoon. Te koud is het niet, hij heeft nu twee middel winter dekens op (hij is geschoren anderhalve maand terug). Eerste anderhalf uur doet die ook normaal op de wei, niks aan de hand perfect weide paard. Na twee uur, nee hij wilt echt terug naar stal. Hij gaat niet bij het hek drammen van laat me eruit maar hij gaat rondjes rennen als een gek. Nu heeft het rondom ijzers en heeft tijdens het rijden echt peeskappen nodig maar in de wei heeft hij dit natuurlijk niet. Kortom hij trapt zijn pezen kapot maar blijft door rennen. Wit in zijn ogen en is gewoon in de stress. Nu mag je mij uitleggen hoe het komt dat hij eerst heel goed is op de wei, ook als ik er niet ben, maar als er eenmaal een wat langere tijd voorbij is dat hij gek wordt? Ja we hebben het proberen te trainen, nachten op de wei gezet en geen aandacht aan besteed en zelfs hem eruit halen, hem laten afkoelen en hem er weer opzetten maar dan ben je weer terug bij af.

Heb je ook een hooiruif in de wei zodat je paard wat kan eten (en niet naar stal wil om wat te eten?) en heb je dit eens langer dan 2 weken volgehouden? (Je paard de kans geven weer paard te zijn?)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:53

ik vind sommige reacties erg aanvallend en ook erg kortzichtig..maar dat terzijde..zanora1 je paard een grote stalling geven met paddock is fijn en zou ik de negatieve reacties van andere 1 oor in en ander oor weer uit :D tenzij er ook wat nuttige tips tussen zitten :P

wat ik al eerder schreef in onze pennydromen hebben we allemaal grote huizen met grotes weides en paddocks en lopen onze paarden de hele dag buiten in weer en wind..maar helaas dat is niet de werkelijkheid..maar om nu gelijk te zeggen dat we dan maar geen paarden mogen houden?? of verhuizen naar het andere kant van het land waar het wel een hoop wei enz is is naar mijn mening belachelijk..

nogmaals wij mensen maken er een groter probleem van dan de paarden en als we gaan ouwehoeren over dat het niet natuurlijjk is tja dan kan ik beter een andere hobby gaan zoeken..schaken misschien ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:55

mvermeulen1 schreef:
ik vind sommige reacties erg aanvallend en ook erg kortzichtig..maar dat terzijde..zanora1 je paard een grote stalling geven met paddock is fijn en zou ik de negatieve reacties van andere 1 oor in en ander oor weer uit :D tenzij er ook wat nuttige tips tussen zitten :P

wat ik al eerder schreef in onze pennydromen hebben we allemaal grote huizen met grotes weides en paddocks en lopen onze paarden de hele dag buiten in weer en wind..maar helaas dat is niet de werkelijkheid..maar om nu gelijk te zeggen dat we dan maar geen paarden mogen houden?? of verhuizen naar het andere kant van het land waar het wel een hoop wei enz is is naar mijn mening belachelijk..

nogmaals wij mensen maken er een groter probleem van dan de paarden en als we gaan ouwehoeren over dat het niet natuurlijjk is tja dan kan ik beter een andere hobby gaan zoeken..schaken misschien ;)

Ja! En ik kan mijn giraffe houden.

Je hebt nu wel een boel commentaar, maar nog geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom het houden van een paard op een manier die eigenlijk ongeschikt is voor de diersoort zo veel anders is dan een giraffe houden op een manier die eigenlijk ongeschikt is voor de diersoort.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:58

Lienboon schreef:
CharlesZ schreef:

Heb je ook een hooiruif in de wei zodat je paard wat kan eten (en niet naar stal wil om wat te eten?) en heb je dit eens langer dan 2 weken volgehouden? (Je paard de kans geven weer paard te zijn?)

hoog gras stond er eerst, nu natuurlijk niet meer maar wel hooi inderdaad. Heb het zelf niet langer dan 5 dagen geprobeerd, zijn pezen zagen er niet goed uit en hij begon zelfs een beetje kreupel te lopen, heb het toen stop gezet door hem er nog maar 1 uur tot anderhalf uur er op te zetten. Heb zijn vorige eigenaar ook gecontacteerd maar bij haar was hetzelfde probleem.