Geen paddock = niet erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 13:38

Die hebben een eigen (te kleine) schuilstal, zanduitloopje en stukje land. Er was altijd weide in overvloed, naast dat de paarden er graasden is er afgelopen jaar ook een paar keer gehooid. Dat zal nu anders worden.

Eigenlijk zou het veel handiger zijn als ik minder zou weten, dan had ik er minder last van dat m'n paard ergens last van heeft en kon ik 'm gewoon een lompe k*tbok vinden als hij aangeeft dat er wat is :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:47

liljebo schreef:
Koper schreef:
Hoe kan het nou dat we ons zo laten piepelen met z'n allen, da's toch raar? :+

Ik denk dat er handig gebruik (of misbruik) wordt genaakt van het feit dat Nederland nu eenmaal een beperkt oppervlakte heeft en heel veel mensen, waarvan een deel met paarden. (Nederland is in oppervlak 1/13e van Zweden, maar heeft wel twee keer zoveel inwoners. :+ )
De keuze is niet altijd even ruim en dat geeft pensionhouders nogal eens een machtspositie.

Fijn dat zoveel mensen je willen helpen. Ik hoop dat je snel tot een bevredigende oplossing komt.

dit is wat ik ook geregeld zie, mensen die ergens staan, het niet eens zijn met hoe dingen wb verzorging of voeren veranderen op een stal, maar het wel allemaal accepteren..want ja.. waar moet je anders heen?
Ik verbaas me geregeld wat mensen allemaal pikken omwille van de lieve vrede, of omdat ze het idee hebben dat ze nergens anders heen kunnen [ik bedoel anders heeft t paardenvolk toch altijd zn mond open voor hoe t beter kan en anders moet?ook voor een ander?]
als stalbaas kun je in mijn idee heel veel 'flikken' want de klanten pikken t wel, ze mopperen een poosje ,maar ze gaan toch niet weg en betalen braaf hun stalling... 8)7
shoot me , maar ik lees hier en ik zie dingen om me heen die ik never nooit niet zou accepteren, puur omdat het niet in mijn idee van 'hoe hoort een paard het te hebben'past en het verbaasd me waar mensen zich bij neer kunnen leggen...t lijkt mij tijd om op je strepen te gaan staan en genoegdoening eisen en anders op pad, op zoek naar wat anders... er is genoeg, het kost misschien aanpassing van het baasje [en ja daar kan ook een drempel liggen begrijpelijk, maar denk eens out of the box.. ;) ]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 13:52

Knol, jij kent mij goed genoeg om te weten dat ik kwaliteit verwacht voor m'n paard ;) En ook dat ik dus wél wegga als 't niet wordt opgelost en dat ik een stuk minder centjes over heb voor wat ze nu te bieden hebben. Ik had 'm namelijk van z'n levensdagen niet neergezet waar hij nu staat als het van de zomer al zo geweest was.

Met die lieve vrede sla je de spijker op z'n kop, je weet het precies goed te verwoorden. Heb je vanmiddag toevallig wat te doen? :P

knollentuin

Re: Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:59

haha, ja , met de kids naar tennis en atletiek!! :D
succes en laat je niet wat aanpraten, poot stijf desnoods een lijstje meenemen. punten afwerken, zie het zakelijk, niet je emoties mee laten spelen, hoe moeilijk ook.
als ik een afgesloten garage huur voor mijn oldtimer met een verwarming, wil ik niet steeds iets minder -verwarming eraf-raampje eruit,muurtje eraf en uiteindelijk met een carport eindigen en hetzelfde blijven betalen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:08

O ja, dat moet ook gebeuren :D

Lijstje is een slim plan. Van die voorbeelden ga ik er even een paar op een rijtje zetten, ik heb al eens iets vergelijkbaars gebruikt en dat leek door te dringen.

Wat moet ik zeggen op "andere paarden hebben het veel slechter"? Met "en dus is dit *wijst* oké?" kom ik niet zo ver :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:16

nee, maar dat is ook niet jouw zorg , en ook niet de hare, jij hebt een stalling gekozen met voorwaardes naar jouw zin, toendertijd deze,dat is weggenomen dus is het niet meer naar jouw zin en voldoet het niet meer aan jouw eisen, daar betaal je wel voor,dus gaat er iets verkeerd. stel het maar eens andersom, jij wil dat jouw paard 3x zoveel voer krijgt en meer plek dan een ander paard en voorheen... wedden dat jij meteen mag bijbetalen?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:49

Jeetje paulien wat een situatie!

Snap heel goed dat je voor Vos (en jezelf) hier niet blij mee bent. Ben heel benieuwd hoe je gesprek verloopt.

Ben gelukkig zelf helemaal blij met de stalling waar Reisa nu staat. Ze is gelukkig niet gevoelig voor kuil oid al ben ik wel scherp op de kwaliteit van wat ze krijgt. Wat ze nu krijgen zit tussen kuil en hooi in. We zijn hier ook op zoek naar nieuwe stalgenootjes en hebben al verschillende complimenten gekregen dat het zo'n goed en fijn spul is;-)
En tsja als ik het zo hoor mag ik helemaal blij zijn met mijn stalbaas (ben ik ook). Zowat alles is te overleggen hier, echt helemaal geweldig. En stalgenootjes, ook heerlijk!

Hopen dat het voor jou en Vos ook snel weer fijn wordt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:42

knollentuin schreef:
nee, maar dat is ook niet jouw zorg , en ook niet de hare, jij hebt een stalling gekozen met voorwaardes naar jouw zin, toendertijd deze,dat is weggenomen dus is het niet meer naar jouw zin en voldoet het niet meer aan jouw eisen, daar betaal je wel voor,dus gaat er iets verkeerd. stel het maar eens andersom, jij wil dat jouw paard 3x zoveel voer krijgt en meer plek dan een ander paard en voorheen... wedden dat jij meteen mag bijbetalen?

Vind 't echt jammer dat je niet mee kan!

Dank je wel Jolanda

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:49

Poeh hele verhaal gelezen.
Weet zo niet precies wat je moet doen, je wilt perse hooi en niet opgesloten in een box maar niet te vinden in de buurt.
Blijft lastig denk ik zo, zou vragen of die van jou niet gewoon altijd overdag wei op mag, hij is klein...
En zijn eigen plek om rustig hooi te eten.

Ze eten hier buiten, uitloop van 10*10 beton, 20*15 houtsnippers en overdag op de wei, liggen doen ze af en toe in de snippers, schuilstal gebruiken ze alleen om te mestten helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:54

Hoe is het gesprek gegaan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:43

't Was een duidelijk gesprek. Het blijft zoals het is, en het minimodderpaddockje komt er ook niet. Want om mij tegemoet te komen was ze helemaal aan haar eigen paard voorbijgelopen en die mag écht niet in de modder want dan krijgt 'ie mokpoten. En bovendien is haar paard heel gelukkig zoals hij erbij staat (daarom heeft hij ook zo'n doffe vacht en blik, natuurlijk :)* )

Heb twee stallen op het oog waar ik eens een kijkje wil gaan nemen. M'n stalgenoot met de fries wil ook weg. In één van de stallen waar ik langs wil heeft zij ook wel interesse. Ik weet alleen dat 't daar momenteel vol zit. Maar als je niet gaat kijken weet je ook zeker dat je er niet op een wachtlijst komt, toch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:51

Weer iemand die dus gewoon teveel klanten verzamelt heeft en te makkelijk is geworden, jammer hoor, weer een fijn plekje minder voor de paarden... :(:)

Maken dat je weg komt dus. Idd. op wachtlijst zetten waar je maar zou willen staan, en misschien toch via Bokt ofzo een plekje bij iemand thuis...?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:03

Waarom stellen ze geen wetten op voor instantie's die geld verdienen aan paarden houden? Als je paarden geen diervriendelijk leven kan bieden, moet je er ook geen geld willen uitkloppen. Dat vind ik dus een regelrechte misdrijf, bedriegen van de eigenaar die moet zwijgen voor de lieve vrede plus nog eens zorgen dat dier geen paardwaardig leven krijgt ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:15

@Cambiar: Omdat de een woest word als 'ie zijn paard in een stal aan zou treffen, en weer een ander verwacht dat bij het eerste buitje de stalhouder naar buiten rent om de paarden van het land te halen.

Zoveel mensen, zoveel wensen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:20

Nouja, er zijn natuurlijk wel algemene dingen waar 99% van de eigenaars niet vrolijk van wordt :)

Zoals in het verhaal van TS, of wat ik een keer had, op 1 van de heetste dagen van de zomer, 's ochtends naar stal en ponies op de wei met schaduw gezet met een ton vol vers koel water in de schaduw en wat te knabbelen.

En dan eind van de middag weer op stal komen, en er achter komen dat er ineens een nieuwe stalgenoot is die onze ponies ergens anders neer heeft gezet, vol in de zon, zonder water (!!!) zodat haar paard er tenminste goed bij stond 8)7

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:32

nou ja, balen dat zo iets er uit komt, maar misschien dat jij en je pony er straks wel op vooruit gaan. Hopen dat je een goed nieuw plekje vind wat wel blijvend is.

Ik vind inderdaad dat iemand die plaats aan biedt wel reëel moet kijken voor hoeveel paarden ze een fatsoenlijke plek kunnen bieden.
Voor mijzelf kan ik maximaal 6 stallen inrichten (ruim 3 bij 3,5 per stal), dus is mijn maximum 6 paarden. dan heb ik nog wel een overkapping, dus als er nog een kleine robuuste pony bij zou moeten voor mijn dochtertje, dan wil ik misschien nog wel een uitzondering maken op mijn regel. Maar dan houdt het gewoon op.
Jammer dat deze mensen proberen zoveel mogelijk paarden op hun kleine stukjes te proppen. In de zomer zal het vast prima zijn, maar in de winter moet er ook voldoende plaats zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:58

Cambiar schreef:
Dat vind ik dus een regelrechte misdrijf, bedriegen van de eigenaar die moet zwijgen voor de lieve vrede

Nahhhh, zo'n eigenaar ben ik dus niet, heb nog nooit m'n muil gehouden als het op het welzijn van mijn paard aankomt. Nu weet ik dan dat daar niet aan tegemoet gaat worden gekomen. L*llig voor 'm dat hij weer ergens anders naartoe moet maar zoals hij nu staat kan ook niet.

Het lastige is dat er wel dingen zijn vastgelegd voor individueel gestalde paarden (boxmaat afhankelijk van stokmaat, er moet iets op de grond liggen enz) en voor paarden in groepshuisvesting niet. Ik vraag me ook af wie z'n paard nou nog op dat kleine stukje wil gaan zetten... maar dat is niet mijn zorg. Nu eerst maar eens beter worden voor morgen, TS is geveld door griepachtige duizeligheid. Heb paard woensdag voor 't laatst gezien en morgen heb ik een wedstrijdje met 'm. Hellep :=

pmarena dat is wel heel erg :oo Was dat bij jou op jouw wei? Ik dacht dat jij mensen in pension had... of was dit verhaal nog daarvoor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:23

Nee dat was op 1 van de vorige plekjes, al jaren geleden, op een stal bij mensen aan huis met maar 6 paarden waarvan 2 van hen zelf.

Toen hun eigen paarden weg waren stond Rena op een gegeven moment een poosje alleen met nog 1 andere pension pony. Op een gegeven moment kwamen er toch weer nieuwe paarden bij waaronder dus ineens die Tinker wiens baasje onze ponies maar even op een andere wei gebonjourd had, lekker sociaal.... kom je dan als eigenaar die denkt dat de beestjes er fijn bij gestaan hebben in die hitte, en dan blijken ze al uren zonder water in de zon hebben staan bakken _-:(

Dag of wat er na stond die Tink ook ineens in 1 van de stallen met buitenluik, die wij voor de ponies hadden mogen gebruiken was de bedoeling, al afgesproken toen Rena daar jaren eerder op stal kwam.

Toen ik vroeg waarom die nieuwe daar nu ineens stond was het verhaal dat die stal dus voor haar was, want dat was zo afgesproken met haar en dus kon hij dat niet meer terugdraaien.

(en ik dan :? )

Dat was voor mij reden om weg te gaan. Jaren tevreden gestaan, met uitzicht op die fijnere stal, en dan ineens van die rare dingen waardoor ik er geen goed gevoel meer bij had. Ik elke dag in de winter na het werk op stal aankomen en die kop van die Tinker uit de stal zien hangen die voor Rena was zeker, daar zou ik veels te veel opgekropte irritatie van krijgen, dus toen verder gaan kijken en een veel beter plekje gevonden eigenlijk +:)+

Overigens verder niet met ruzie weggegaan hoor, zowel staleigenaar was een prima vent als de dame van de Tinker een prima meid verder. Misschien ben ik dan een rotzak, maar ergens vond ik het toch wel voldoening geven om te horen dat de Tinker een paar maandjes later weer weg ging :P

Ik heb overigens niet echt mensen in pension hoor :)

Hebben huis gekocht met wei erachter die we huren, en stukje dijkwei ernaast dat we er bij hebben gekocht later.
Stalletje in de tuin dat aansluit op het hele spul.

Fjord van het gezin van mijn neef staat er bij, en er is eventueel nog een plekje voor een 3e pony ook.

Is meer samen voor de paarden zorgen dan iemand in pension, want dat wil ik absoluut niet, het werk van andermans paard erbij.

Goed, ik ga maar weer wat stront ruimen en even kijken of er nu eindelijk een stuk wei bevroren is zodat ze daar op kunnen :P

Staan nu op stal en paddocks met de dijkwei open, maar daar vinden ze ook geen zak aan eigenlijk, op de platte wei staat nog veel lekkerder sappig groen gras op een mooie graaslengte :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:48

Cambiar schreef:
Waarom stellen ze geen wetten op voor instantie's die geld verdienen aan paarden houden? Als je paarden geen diervriendelijk leven kan bieden, moet je er ook geen geld willen uitkloppen. Dat vind ik dus een regelrechte misdrijf, bedriegen van de eigenaar die moet zwijgen voor de lieve vrede plus nog eens zorgen dat dier geen paardwaardig leven krijgt ...

Daar kies je toch zelf voor als eigenaar? Als na gesprek er niets veranderd ben je als eigenaar verplicht de leefsituatie te verbeteren...als de amper stallen klanten krijgen, dan werk je dat zelf in de hand....ook als je uitgangspunt al van het minima uit gaat...zowel betaling als wat je er voor krijgt, wat vaak weer hand in hand gaat...

Dus ind take it or leave is, 2 opties! Ik zou als verhuurder ook niet blij worden als men ineens een verbouwing op mijn erf voorstelt. Als je al op een ministukje gaat staan en het wordt nog minder dan is er al niets meer in te leveren...

Kunnen we ellenlang over gaan discussieren, maar TS moet of voor haar paard kiezen of voor die leuke mensen daar op stal.

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:56

Als ik jou was zou ik er weggaan, en een plek zoeken waar je paard zowiezo lekker kan rondlopen, en even zn bokje kan doen!
En als je er wil blijven, hem voor of na het rijden even losgooien/aan de longe doen zodat hij zn ei even kwijt kan en lekker dan bokken enzo..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:01

Dat is dus m'n punt: wanneer ik rijd is hij goed bij de les, het rijden (of ander werk) gaat prima. Ik wil juist graag dat hij de rest van de tijd gewoon de mogelijkheid heeft om even te rollen of te liggen of waar hij ook maar behoefte aan heeft. En met genoeg ruimte en dingen om te doen voorkom je ook dat een paard abnormaal gedrag gaat vertonen en "z'n ei kwijt moet".

Bokken doet hij sowieso niet. Wat er nu gebeurt is dat hij zich stierlijk verveelt en irritant begint te doen. Aan dingen knagen, uitbreken, dat soort dingen.

'm Daar laten staan is sowieso geen optie. Elke seconde dat hij daar nog staat is er één te veel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:09

En heb je inmiddels al een (tijdelijk) plekje gevonden?

Ik zit toch maar te overwegen om er tijdelijk een ponietje bij te kopen. Kan er echt geen gezeur of onenigheid van komen. Maar dat zal pas volgende maand worden, ik wil geen overhaaste beslissing nemen of krap komen te zitten qua financiën, tis wel een verantwoordelijkheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 23:11

Toe maar, zo maar pony erbij... lukt 't niet om er eentje te lenen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:18

Nou gewoon een leuke grote shetlander, niks speciaals. :P
Tot nu toe nog niet echt...
Kunnen er iig geen meningsverschillen ontstaan over hoe het beestje behandeld moet worden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:41

russel schreef:
Cambiar schreef:

Daar kies je toch zelf voor als eigenaar? Als na gesprek er niets veranderd ben je als eigenaar verplicht de leefsituatie te verbeteren...als de amper stallen klanten krijgen, dan werk je dat zelf in de hand....ook als je uitgangspunt al van het minima uit gaat...zowel betaling als wat je er voor krijgt, wat vaak weer hand in hand gaat...

Dus ind take it or leave is, 2 opties! Ik zou als verhuurder ook niet blij worden als men ineens een verbouwing op mijn erf voorstelt. Als je al op een ministukje gaat staan en het wordt nog minder dan is er al niets meer in te leveren...

Kunnen we ellenlang over gaan discussieren, maar TS moet of voor haar paard kiezen of voor die leuke mensen daar op stal.

Als je verhuurt en maar een mini stukje hebt ben je zo wie zo niet goed bezig. Mensen hebben soms geen andere keuze dan te nemen wat er is qua stalverhuur en moeten zich plooien naar de verhuurder of ze vliegen eruit, dat lees ik hier helaas heel veel. Het paard blijft een eind het slachtoffer tot de eigenaar de knoop doorhakt. Waarom mag er geen wet op komen? Dan is het meteen klaar en duidelijk.