Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:31

Ik voer ook niet op vaste tijden.
Ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi en zeker 3x per dag brok.
Ik hou niet van hongerige (ongeduldige) paarden, dit bevalt dus heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:47

Iedereen vort dus meerdere keren per dag, waarom is dat dan niet standaard bij de pensions?? Ik heb het nl nooit meegemaakt tot grote ergenis......

Jibbel

Re: Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:51

Hoe bedoel je russel? Pensions waar maar 1x per dag gevoerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:53

Nee 2 maal, in de ochtend en om 17.00 uur......en zeker in de winter is dat te weinig...........weidegang was na een week of twee al kale boel....

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:54

Bij ons lopen de pony's 6 dagen in de week les en de paarden worden 6 dagen in de week gereden of gelongeerd.
06.30 hooi ( voordroog)
09.00 brok
Dan naar buiten met hooi
17.00 brok
19.30 hooi
Rond 23.00 lopen we de laatste ronde en wie zijn hooi op heeft krijgt nog wat voor de nacht.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:55

pony aan huis , in de wei , met schuilstal.
nu:

7,30 - 8,00 gewoon even kijken en knuffelen
12/15-15/17 rijden + peotsen + wei uitmesten
en dan ga ik sávonds nog even kijken

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:03

Ik meld me!
Ik zal mams vanmiddag even vragen wat de tijden zijn, ik dacht

8.30 naar buiten, tijdens het naar buitenlopen krijgen ze nog wat handjes biks, buiten krijgen ze hooi
als de paarden buiten staan worden de stallen gemest.
13.00 hooi
16.30 (of net voor het schemerig word) naar binnen, daar ligt hooi en biks klaar
22.00 (of ligt eraan hoelaat wij naar bed gaan) afsluiten, nog even wat drollen eruit halen, hooi, biks en een worteltje.

Wanneer ik heb gereden krijgt paard ook nog wat meusli, oid.
zomers gaan ze de wei op en krijgen ze dus geen hooi buiten, maar gras :P
wanneer ze minder buiten komen (door vorst of sneeuw ( we scheppen wel altijd sneuuw weg en proberen zo de paardjes alsnog naar buiten te krijgen, want binnen staan vinden ze ook niet alles)) is het voerschema natuurlijk ook totaal anders, want dan krijgen ze juist meer hooi.\

owja, ons hooi is van ons eigen land, het zit in grote ronde balen, wat dus eigenlijk kuil is, maar het is bijna net zo droog als hooi. daarom noem ik het hooi :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:16

russel schreef:
Iedereen vort dus meerdere keren per dag, waarom is dat dan niet standaard bij de pensions?? Ik heb het nl nooit meegemaakt tot grote ergenis......

_/-\o_

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:24

russel schreef:
Nee 2 maal, in de ochtend en om 17.00 uur......en zeker in de winter is dat te weinig...........weidegang was na een week of twee al kale boel....

Hmm...2x per dag voeren is idd op pensionstallen doorgaans te weinig.
Ik voer nu ook maar 2x per dag, maar dat betekent wel dat ze bijna onbeperkt kunnen eten en dat is bij 9 van de 10 pensionstallen dan weer niet het geval. (en dan staan ze meestal ook nog de hele dag in hun stal..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:52

Antheman schreef:
russel schreef:

_/-\o_

hier wel hoor. Heb in eerste instantie ook afgekeken bij m'n laaste pensions (wat mijn paard ook gewend was)
Thuis heb ik nu hooiruiven, dus is het makkelijker om onbeperkt hooi te geven.
Onbeperkt hooi kregen ze dus niet op de pensions, maar ze waren zeker niet hongerig (alleen bij het brok voeren, maar thuis laten ze zich ook wel horen :9 )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:16

Stal waar ik werkte was 07.00 uur hooi, daarna brokjes.
13.00 uur brokes, en 17.00 brokjes, daarna na de laatste lres nog een keer hooi... VEEL te weinig.
En wanneer ze gesloten zijn helemaal erg: 08.00 uur hooi/brokjes, 13.00 brokjes en 17.00 hooi en brokjes, dan is het 18.00 uur op en hele bacht niks.....en ook nog water eraf....bah!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:20

russel schreef:

Ik voer zelf ook maar 2 keer per dag, bevalt mij juist goed en ik vind dat ook absoluut niet te weinig. Maar goed; ik denk ook niet dat er veel pensionstallingen hooinetten gaan vullen. Dat maakt het verschil; bult hooi op de grond of in een fijnmazig hooinet. Als ik het op de grond gooi is het zo op :+ (maar dagelijks krijgen ze er ook stro bij)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:35

Sprak laatst iemand en die ging van stal veranderen en was helemaal verbaasd dat ze op die nieuwe stal wel 3 keer per dag hooi gaven. Dus ik was wel benieuwd hoe het op de huidige stal dan ging. Daar kregen ze 3 keer per dag biks en om een uurtje of 5 smiddags een plak hooi. Ook is daar erg weinig land dus 's zomers gaan de paarden of op 'vakantie' in een land, of komen ze daar alleen in de paddock en 1 keer per week wat grashappen in een klein weitje. Mijn mond viel eerlijk waar open hoor :? 1 keer per dag hooguit 3 kg hooi voor een paard van 600 kg :oo die van haar staat dan ook wel op stro geloof ik dat scheelt nog wat.

Dus ik geloof dat ik nu begrijp wat je bedoelt Russel := Dan ben ik maar weer extra blij dat de pony's bij mn ouders aan huis staan en we het zelf precies in de hand hebben.

Hier redelijk vaste voertijden trouwens. 4 keer per dag hooi, waardoor het zeker overdag redelijk 'onbeperkt' is. Krachtvoer krijgen ze aan het eind van de middag/begin van de avond. Dat hangt er een beetje vanaf en kan nog wel eens een paar uur schelen. Maargoed ze hebben gewoon hooi tot hun beschikking, dus echt honger hebben ze niet (al denken ze zelf van wel geloof ik afgaande op het vreselijke gesnuif en gehinnik als er met de voerbakken gerommeld wordt :P )

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:48

9 uur hooi
10.30 naar buiten
16.00 naar binnen
Krijgen s morgens portie hooi en gaan dan wei ops avonds zoveel hooi als nodig om nacht door te komen

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:59

Ik heb 2 paarden:

6:30 hooi+biks
7:15 naar buiten
15;30 hooi
18:00 biks+muesli
20:30 naar binnen en nog wat hooi voor de nacht

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:32

Mijn schema wijzigt ook wel eens hoor, vandaag ook zo'n dag.

Vanmorgen om uur of 6 door vriendlief gevoerd, toen ik rond kwart voor 11 even pluk erbij gegooid. Toen heb ik gereden en daarna hebben ze nog even wat gehad want paard was nog zo nat van rijden, toen naar buiten in de bak.. rond 1 uur ofzo..
Toen deed ik de boxen en begon het natuurlijk te regenen, toen ik klaar was stonden ze allemaal met 't hoofd tussen de benen te schuilen voor de regen, dus heb ik ze maar weer rond 4 uur binnen gezet, weer pluk kuil en zometeen kijk ik nog even en krijgen ze nog biks en kuil.
Ze knabbelen hier ook aan het stro (Alhoewel, knabbelen.. fries eet alles op :P )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:36

Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. De paarden die grof hooi krijgen, die krijgen nog wortels en brok/musli erbij 's avonds en de paarden die voordroog krijgen, krijgen krachtvoer na het rijden (basisbrok) en wortelen. Alle paarden staan een dagdeel buiten. :)

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:17

Twee grote paarden en een minishet thuis staan.
Het enige wat in de winter anders is ten opzichte van de zomer is de tijd waarop de paarden naar binnen gaan. 's Zomers gaan ze pas 21.00 ofzo naar binnen. Dan krijgen ze dus gewoon op de wei wat ze 's winters op stal krijgen.

5.20 voeren: bodempje brok met luzerne.
5.30 de (kale) wei op, maakt niet uit wat voor weer het is, ze hebben schuilstal. Daar krijgen ze flink wat droog hooi waar ze een heel aantal uren mee vooruit kunnen.
Tussen de middag krijgen ze ergens nog wat worteltjes.
17.00 naar binnen waar wat brokjes in de bak zitten en hooi klaarligt.
20.00 water bijvullen op stal en eventueel hooi aanvullen.
22.30 muesli of slobber en weer een bult hooi voor de nacht en water aanvullen.

Stallen mesten doe ik meteen als ik ze 5.30 buiten zet. Dan maak ik de stal helemaal klaar met water, brok en hooi.
Dan douchen en werken. Mijn partner werkt in ploegen en checkt overdag en tussen de middag.
Als we een keer allebei overdag weg zijn, doet een vriendin tussen de middag de ronde.

Meestal ben ik 17-18 uur thuis. Dan haal ik de poep uit de wei en vul het water in de wei aan. Als het donker is, dan doe ik dat met zo'n hoofdlampje.

Na het eten ga ik rijden of longeren. Meestal 4 keer in de week rijden en 1 keer of twee keer longeren en VD en 1 of 2 dagen rust. Als het donker is, ga ik bij mij achter de wei door naar mijn vriendin en rij ik daar in de verlichte buitenbak. Het is maar beperkt licht, maar mijn paard geeft niks om het donker. In het weekend op zaterdag les en zondag een buitenrit.
Ook hark ik elke zaterdag (vaak ook nog woensdagmiddag) de plekken waar het hooi heeft gelegen in de wei.

Als we niet meer in de buitenbak kunnen, gaan we naar een manege in de buurt en rijden we daar of in het bos.
Vorige winter waren er maar drie weken(laatste week januari en eerste twee weken februari) dat we niets konden doen omdat het zo streng vroor en met de dooi alles blank stond. Voor de rest kunnen we gewoon aan de gang blijven.

Als er sneeuw ligt, gaan de paarden gewoon de wei op (geen ijzers). Ik verdeel het dan in vier stukken, dat als 1 stuk aangelopen is en glad wordt, ze naar het volgende stuk kunnen.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:30

Als ik jullie schema's zo zie dan ben ik toch een stuk later 's ochtends. Ik heb een haflinger en shetlander.

09.30/10.00 : 2 plakken hooi en een handje muesli, brok en wat wortelen. Met mooi weer doe ik het hek van het land open en anders blijven ze gewoon in hun paddock met inloopstal. Indien nodig dekens omwisselen.
Ergens op de dag : Uitmesten, aanvegen, poetsen en als ik tijd heb wandelen of longeren ( haflinger is pas bijna drie en dus nog niet onder het zadel )
18.00 : 2 plakken hooi en nog wat muesli en brok en wat lekkers.
20.30 : dan loop ik nog een rondje met de hond en kijk ik of ze er nog goed bijstaan anders nog een plak hooi.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:39

Sinds juli staan mijn paarden ook aan huis. Een hannoveraan en een mini shetlander.
(Shet krijgt uiteraard maar een handje brokken en een plukje hooi )

Voor 9.00 uur krijgen ze brokken, na het eten de hele dag naar buiten. Dan geef ik ze op het land hooi.
Al is het land nog zo nat, ze gaan naar buiten. Als het eens iets later wordt, staan ze verschrikkelijk te drammen.
Rond 16.45 gaan ze weer naar binnen en krijgen ze brokken + hooi. 's Avonds krijgen ze nog een keer hooi.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:57

Mijn schema is eigenlijk aangepast aan de tijd van het jaar....in de zomer ben ik soms om 5 uur al bezig met voeren ed :=

Mijn jongens ( 2 IJslanders) staan 24/7 op hun uitloop + paddock en hebben een schuilstal.Gras is momenteel op dus volledig op droog ruwvoer.

Winterschema ziet er als volgt uit:

rond 08:00 hapje zemelen + toevoeging en hooi + stro.Ook meteen een rondje om de hoopjes op te ruimen.
Rond 12:30 Hooi +stro
Rond 16:30 weer hapje + hooi
Rond 20:30 een flink portie hooi +stro om de nacht door te komen.

Tijdens het voeren wordt uiteraard ook het water gecontroleerd en de hoopjes weggehaald die voor de voeten liggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:46

Mijn schema hangt ook van het seizoen af, maar is nu ongeveer als volgt:

Tussen 7 en 8: muesli voeren
vanaf 9 uur: meestal 2 paarden trainen (onder het zadel of aangespannen), soms maar 1
rond 11.00: wei uitmesten (en eventueel stallen, als ze gemest hebben tijdens het uitzweten/wachten tot ze aan het werk gaan)
rond 15.00 uur: muesli voeren (en soms nog 1 paard trainen, die krijgt dan zijn muesli pas na het werk)
tussen 20 en 22 uur: muesli voeren en 1 paard naar les meenemen (ook hier geldt, paard dat werkt krijgt voer pas na het werk); hooinetten (ook van de geiten) vullen en eventueel waterbakken vullen als er nachtvorst komt (anders hebben ze automatische drinkbak)

Tijden zijn heel globaal. Hangt af van de lestijden, wedstrijden, hoe laat we op staan, hoe het past in ons schema. Wij houden er niet van om op vaste tijden te voeren. Is ook niet nodig, want ze hebben altijd gras/voordroog tot hun beschikking.
In de winter staan ze in een wei van ongeveer een halve hectare. Die is nu redelijk leeggegeten, dus dan zorg ik ervoor dat het hooinet altijd gevuld is.

Ze staan tot nu toe nog steeds 24/7 buiten. Als het te nat wordt, dan gaan ze snachts (ca 2100 tot 7.00) op stal, maar dat is tot nu toe maar 1 nacht nodig geweest.
In principe moeten ze allemaal iedere dag aan het werk, maar soms komt er wel eens iets tussen of heb ik echt geen zin.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:07

Overdag staat ze in een weiland, 's nachts in haar box (container), waar ze wel naar buiten kan lopen (een stukje op steltonplaten en een stukje naar het weiland en nog een stukje op gewone stenen)
Op dit moment zijn de hekken naar het weiland en de steltonplaten dicht, dus kan ze snachts alleen maar in de container en een stukje stenen van ongeveer 4 bij 4 meter komen.
Erg handig, want nu poept ze op de stenen en scheelt het mij weer met stal uitmesten! In de winter, wanneer het echt vriest en glad kan worden, sluit ik haar 's nachts wel op in dr box, want anders ben ik bang dat ze 's nachts naar buiten loopt en uitglijdt.

Ze wordt 's ochtends rond half8 gevoerd (hooi) en rond 8 uur naar het weiland gedaan. (weiland van de buren, niet direct aan huis maar wel een mooi groot weiland dat al heel lang geleden is ingezaaid dus dat ook niet snel kapot gaat) Daar staat ze in principe de hele dag, behalve wanneer ik even buitenritje ga maken. 's Middags wanneer het donker begint te worden (half5/5uur) mest ik de stal uit, leg ik voer klaar (hooi) in haar stal en haal ik haar weer uit het weiland. Dan gaat ze dus naar haar 'uitloopstal'.
Wanneer het een lange tijd droog is doe ik het hek naar ons eigen weiland open, zodat ze daar 's nachts ook kan komen. Ons eigen weiland is anderhalfjaar geleden pas ingezaaid dus als die helemaal wordt vertrapt krijg ik denk ik een boze vader achter me aan omdat het dan niet meer op tijd is bijgegroeid)
Ze krijgt dus 2x per dag hooi, maar heeft ook onbeperkt gras. In principe kan dit gewoon bij haar. Wanneer ze wat slanker begint te worden voeren we wel wat brok / muesli bij.