Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:12

Bij ons zit het geel zand aan de ene kant op 30 cm en aan de andere kant op 40 cm. Dat is volgens mij heel erg ondiep zelfs. We krijgen vanavond als het goed is de tweede offerte van een ander bedrijf, ik ben zeer benieuwd.

De schuur die we wilden kopen is helaas voor onze neus aan een ander verkocht, dus we kijken weer verder. Ik overweeg nog steeds steenschotten, maar misschien kunnen we ook zelf iets anders maken. Gelukkig heeft het geen haast, dus rustig verder denken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:49

Maandag wordt de bak en paddock uitgegraven!! We hebben gisteren officieel de sleutel gekregen van het huis en als het weer volgende week blijft meezitten, dan ga ik de boel ook meteen omheinen als bak en paddock er liggen. Er zit dus schot in de zaak!

We hebben een offerte aangevraagd voor een stalgeraamte (dak/dakconstructie, spanten en palen), waarbij we zelf de fundering, vloer en wandbekleding nog moeten doen. Dit omdat de basis toch wel goed en stevig moet zijn en dit bedrijf is daar erg kundig in. Vloer en fundering kunnen we prima zelf doen en als wandbekleding wil ik steenschotten gebruiken en geen planken. Dit vanwege de duurzaamheid en trapvastheid en het is ook nog eens goedkoper.

Ik ben benieuwd wanneer ik de prijsopgave krijg. De schuur zou dan 9.90 x 6.60 worden en er is dan ruimte voor 6 stallen van 3.30 x 3.30 (buitenstallen met de ruggen tegen elkaar). Er komen geen 6 stallen in, want 1 stal wordt sowieso als poets/wasplaats gebruikt en er komt 1 ponystal van 2.20 x 3.30 in en 1 grotere stal van 4.40 x 3.30 voor eventueel drachtige merrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:55

Bak + paddock liggen er! Ik heb foto's gemaakt, maar moet ze morgen even op de laptop zetten. Ik had onwijze mazzel, want het blijkt dat het zand dat nu naar boven gehaald is woudzand is! Het moet nog omheind worden, eens kijken of dat voor de winter nog gaat lukken. Hier ben ik in ieder geval al superblij mee!

Van de stal helaas nog geen offerte binnen gehad, dus daar ga ik even weer achteraan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:44

Leuk dat het allemaal zo snel gaat en het zand zo goed is. Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:55

Je hebt zeker mazzel, ook met het weer. :j
Ben benieuwd!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:29

Nou, hier komt ie dan :D.

Project 1, de bak plus paddock! (de bak wordt op 40 meter lengte afgezet en het overige stuk wordt paddock. Geheel is nu zo'n 54 meter lang).

Het begin:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tadaam:
Afbeelding

Het zand van dichtbij:
Afbeelding

De scheiding (sloot) met het voorste stuk:
Afbeelding

Even een blik op het voorste stuk (waar de stal en een stukje wei komen)
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:03

Zo dat wordt al wat. Leuk hoor om het zo te zien 'groeien' :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 20:27

Dank je! Ik zal alles hier bijhouden met foto's. Vandaag heel druk gehad met het opruimen van de dozen en het inrichten van het stukje van het huis waarin we nu eerst wonen. De rest van het huis is een grote bouwput, maar als het goed is, hebben we straks een mooi huis pfff

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:22

Persoonlijk vind ik dit te klein om paarden te houden met jouw wensen. Ik zou er dan voor kiezen om alles weide te maken en de rest te laten voor wat het is. Zo spaar je kosten, kun je bijv. een trailer(rijbewijs) aanschaffen en dan naar een bak rijden als je wilt gaan rijden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:26

kimberly1995 schreef:
Persoonlijk vind ik dit te klein om paarden te houden met jouw wensen. Ik zou er dan voor kiezen om alles weide te maken en de rest te laten voor wat het is. Zo spaar je kosten, kun je bijv. een trailer(rijbewijs) aanschaffen en dan naar een bak rijden als je wilt gaan rijden.

_O-

Meid, lees je eerst even in. :')

@ Leorah: Ziet er goed uit al; zo krijg je wat beter het idee hoe het zal gaan worden he?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:19

MarvanTom schreef:
kimberly1995 schreef:

_O-

Meid, lees je eerst even in. :')

@ Leorah: Ziet er goed uit al; zo krijg je wat beter het idee hoe het zal gaan worden he?

Je kunt ook best even aardig reageren hoor, is geen overbodige luxe. Daarnaast maakt het alsnog niet uit, ik geef mijn mening en daar werd allereerst naar gevraagd. Of het relevant is of niet doet er dus niet echt toe.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:43

Met mijn reactie is niks mis, jij begrijpt dat duidelijk anders. ;)
Als je alles had gelezen, had je kunnen weten dat TS al heeft beslist hoe de grond wordt ingedeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:45

kimberly1995 schreef:

In dit land betekent dat zeker 6 maanden per jaar opstallen ivm weide te nat. Dan liever wat minder gras en altijd mogelijkheid om buiten te spelen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:52

tamary schreef:
kimberly1995 schreef:

In dit land betekent dat zeker 6 maanden per jaar opstallen ivm weide te nat. Dan liever wat minder gras en altijd mogelijkheid om buiten te spelen.

In mijn geval niet. Ik heb liever gras, aangezien mijn paard zand eet als hij daar de kans toe krijgt. Daarom is een paddock bijvoorbeeld al niks voor mijn paard. Vandaar de voorkeur voor gras.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:52

MarvanTom schreef:
Met mijn reactie is niks mis, jij begrijpt dat duidelijk anders. ;)
Als je alles had gelezen, had je kunnen weten dat TS al heeft beslist hoe de grond wordt ingedeeld.

Ja, betekend dat dan dat ik plots mijn mening niet meer mag geven?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:18

kimberly1995 schreef:
In mijn geval niet. Ik heb liever gras, aangezien mijn paard zand eet als hij daar de kans toe krijgt. Daarom is een paddock bijvoorbeeld al niks voor mijn paard. Vandaar de voorkeur voor gras.

Volgens mijn da, komt zandkoliek eigenlijk altijd van een te korte grasmat ipv een paddock.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:15

@fokfanaat : zo is het. Ik hou mijn paarden al 15 jaar in zandpaddocks en heb nog nooit koliek door zand gehad (afkloppen :) ) Op een kale wei blijven ze aan de gang om mini-sprietjes te pakken te krijgen.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:03

Wat leuk. Je woont vlakbij mij. Kan prima zo, weet waar dit is en dat zijn hele grote tuinen. Waar bij jullie de sloot zit, stopt onze tuin. Daar achter staat een huis, de achter buren zeg maar. Baal ik enorm van, anders had ik ze ook thuis kunnen hebben. Heerlijk zo!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:26

Bedankt voor de reacties! Het is best ruim en de paarden komen natuurlijk grotendeels in de bak en de paddock te lopen. Zoals gezegd, ik ga komend voorjaar wel rondkijken in de buurt of ik ergens een stuk weiland kan bijhuren, en zolang dat niet zo is, kunnen ze zich prima op zand redden hoor!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:34

fokfanaat schreef:
kimberly1995 schreef:

Volgens mijn da, komt zandkoliek eigenlijk altijd van een te korte grasmat ipv een paddock.

Ik heb mijn paard gewoon happen zand zien nemen, dus blijkbaar doet hij dat ook gewoon als hij wel gras heeft. Op die manier krijgt hij dus ook zand binnen, wat altijd zandkoliek kan veroorzaken. Vandaar mijn voorkeur voor voldoende gras en lijnzaadolie door het voer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:56

@kimberley: als je paard echt happen zand neemt, bestaat de kans dat ie óf een maag-probleem heeft (brandend maagzuur) óf een vitaminentekort.
Maar echt happen zand nemen zijn uitzonderlijke situaties die normaliter bij paddock-potatoes niet voorkomen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:00

Ik ga morgen de palen ophalen voor om de bak, maar ik heb er eigenlijk een hele domme vraag over :D.

Plaats je die palen OM de bak (dus in het zwarte zand) of in de rand van het gele zand? Mijn gevoel zegt net in het zwarte zand, maar even voor de zekerheid vragen, zodat ik niet straks iets heel stoms ga doen.

Ook vraag ik me af hoe ik alle palen even schuin de grond in ga krijgen en hoe allemaal even diep? Ze komen natuurlijk schuin te staan ivm het rijden dat er in gaat gebeuren. Moet ik dan lijntjes spannen met touw daarvoor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:14

Persoonlijk zou ik de palen binnen de gele zandlijn zetten.
Paarden zijn er nl heel handig in om in de gekste posities toch bij het gras te kunnen komen en knabbelen dan te kort het gras af waardoor ze eerder teveel zand binnen krijgen als wanneer ze gewoon op het gras staan.

Palen scheef zetten omdat je wilt rijden vind ik personlijk zo'n onzin...je kunt toch ook gewoon iets verder van de omheining af blijven rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:22

Nou ja, ik vind het schuin zetten wel heel fijn. ik werk ook met jonge paarden die toch wel steun zoeken aan de zijkanten in het begin en het zou fijn zijn om dan met een beugel of voet of knie achter een paal te blijven hangen.

Ik zet de palen denk ik precies op de rand dan.

Dank je voor de tip. Ik ken de poses inderdaad van paarden die op 1 knie onder het draad door proberen te grazen haha. Al moet ik zeggen dat er bij ons nooit iets naars door is gebeurd, maar ok.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:33

Ik heb vaker meegemaakt dat een paard wat gelongeerd werd met een achterbeen tegen een schuin geplaatste paal aan kwam dan dat ik met rijden tegen een rechtgeplaatste omheining ben gekomen :)