Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Serendip90 schreef:Ik zit in de andere situatie en ik ben er niet mee eens dat de beslissing altijd bij de ouder ligt. Het meisje verzorgt haar paard en het is haar verantwoordelijkheid (daar leert ze van). Daarom vind ik ook dat ze gewoon mee moet kunnen beslissen. Ze is geen 10 ofzo, dus ik vind zeker wel dat ze een mening mag hebben. En met goede argumenten en ook haar argumenten erbij, kom je uiteindelijk wel tot een conclusie.
Ik wil mijn paard dus ook verhuizen, mijn moeder vind het wel ok waar we nu staan. (Gaat om 1 pony) Maar we gaan nu wel naar andere stallen kijken. Moeder vindt het daar gezellig, kent er veel mensen... En ik ben zo iemand die iets heeft van "mjah, paardenmensen, je hebt iets gemeen, dus het komt altijd wel weer goed"... Maar denk maar niet dat "ouders" sowieso de laatste stem hebben. Ze mogen advies geven, hun mening geven en alles. Maar de uiteindelijke beslissing wordt besproken en gewoon samen gekeken wat het beste is.
Het is niet dat dochter geen andere vriendinnen kan maken of wat dan ook, het is de manier waarop TS het gaat brengen. Want hier breekt er een hel los als ze zonder mijn "toestemming" het paardje zouden verhuizen. Het is gewoon het idee dat jij voor het paard zorgt, maar uiteindelijk er NIETS over te zeggen hebt. Dat beslissingen zonder jouw visie worden genomen etc. Als je 10 bent, ok, maar als je 15 bent, dan vind ik dat je oud genoeg bent om dingen te kunnen inzien en gewoon je mening kan geven, argumenten kan aandragen etc. En het is vaak genoeg voorgekomen dat ik en mijn moeder niet dezelfde visie hebben, maar dan maak je elkaar duidelijk waarom wel/niet en dan kom je tot een conclusie. En dat lijkt mij een stuk beter dan gewoon "meegedeeld" te krijgen "we verhuizen (niet)"...
Lindy1982 schreef:Serendip90 schreef:Ik zit in de andere situatie en ik ben er niet mee eens dat de beslissing altijd bij de ouder ligt. Het meisje verzorgt haar paard en het is haar verantwoordelijkheid (daar leert ze van). Daarom vind ik ook dat ze gewoon mee moet kunnen beslissen. Ze is geen 10 ofzo, dus ik vind zeker wel dat ze een mening mag hebben. En met goede argumenten en ook haar argumenten erbij, kom je uiteindelijk wel tot een conclusie.
Ik wil mijn paard dus ook verhuizen, mijn moeder vind het wel ok waar we nu staan. (Gaat om 1 pony) Maar we gaan nu wel naar andere stallen kijken. Moeder vindt het daar gezellig, kent er veel mensen... En ik ben zo iemand die iets heeft van "mjah, paardenmensen, je hebt iets gemeen, dus het komt altijd wel weer goed"... Maar denk maar niet dat "ouders" sowieso de laatste stem hebben. Ze mogen advies geven, hun mening geven en alles. Maar de uiteindelijke beslissing wordt besproken en gewoon samen gekeken wat het beste is.
Het is niet dat dochter geen andere vriendinnen kan maken of wat dan ook, het is de manier waarop TS het gaat brengen. Want hier breekt er een hel los als ze zonder mijn "toestemming" het paardje zouden verhuizen. Het is gewoon het idee dat jij voor het paard zorgt, maar uiteindelijk er NIETS over te zeggen hebt. Dat beslissingen zonder jouw visie worden genomen etc. Als je 10 bent, ok, maar als je 15 bent, dan vind ik dat je oud genoeg bent om dingen te kunnen inzien en gewoon je mening kan geven, argumenten kan aandragen etc. En het is vaak genoeg voorgekomen dat ik en mijn moeder niet dezelfde visie hebben, maar dan maak je elkaar duidelijk waarom wel/niet en dan kom je tot een conclusie. En dat lijkt mij een stuk beter dan gewoon "meegedeeld" te krijgen "we verhuizen (niet)"...
Zolang jij niets betaald hoor je gewoon respect te hebben voor je ouders dat ze het betalen en moet je blij zijn dat je überhaupt een eigen paard hebt.. Ongeacht waar hij staat..
Als ze mijn paard verplaatsen breekt de hel los..
Pardon dat klinkt echt respectloos
Serendip90 schreef:Ik hoef nu dan ook volgens de "wie betaalt, bepaalt" geen rekening te houden met... Maar dat maakt het juist zo "stom" want mijn mams helpt me wel met de verzorging. En voor mij is het geen verschil of het nu een moeder of dochter is, zolang het iets gezamelijks is... Het "voelt" fout om alleen die beslissing te nemen die de ander ook beinvloed.... Dat komt gewoon omdat ik opgevoed ben met "gezamelijke beslissingen nemen". Gewoon argumenten voor, argumenten tegen en als je allebei redelijk bent, kom je vanzelf tot een conclusie. En alles speelt mee, financieel, afstand, eisen voor de stal etc. Maar een 15-jarige snapt echt wel dat niet alles kan, een gouden stalletje gaat het dus niet worden
Natuurlijk moet je respect hebben voor je ouders, maar ik vind persoonlijk dat dit toch echt om een gezamelijke beslissing gaat omdat er meer mensen bij zijn betrokken. Vanaf mijn 13e ben ik redelijk vrij gelaten met beslissingen over verzorgpaarden/paarden. Mijn ouders mochten altijd hun mening geven, discussies genoeg gehad, maar als ze dat niet zo hadden gedaan en heel erg waren geweest van "ik ben ouder, dus ik ben de baas" (drogreden) dan had ik waarschijnlijk nu ook geen rekening gehouden met hen?
Het enige wat je doet, doen wij nu ook:
- Wat is het budget?
- Wat zijn de eisen?
- Voor/tegens blijven
- rond gaan kijken
Moet TS trouwens ook even een schouderklopje geven... Blijf het geweldig vinden dat ze het zo doet! Als ik nu zie, hoe mijn ouders altijd alles gedaan hebben en dat ik altijd nog met ze overleg over vanalles en nog wat om hun mening te horen, andere inzichten te krijgen omdat zij toch meer ervaring etc hebben, dan denk ik wel dat het onze band een stuk sterker heeft gemaakt (ook niet zonder slag of stoot en er vallen heus wel eens woorden als er een hevige discussie is), maar wel wederzijds respect. Ik denk dat je aan deze manier om "samen" beslissingen te nemen, uiteindelijk veelt terugkrijgt.
superpony schreef:Dus ouder kind relaties gaan alleen om geld?
Omdat je als ouder betaald, heb je het voor het zeggen en that's it?
Je kan je kind ook op een andere goede manier leren dat iets waardevol is.
Onze zoon van 15 heeft al vanaf zijn 3e een eigen pony en vanaf zijn 8e zijn hondje. Daar heeft hij altijd verantwoordelijk voor gezorgd.
Maar hij hoeft niet te betalen nu of te werken. Wij wilden een kind en daar moet je voor zorgen. Wij hebben hem dat gegeven en wij zijn verantwoordelijk dat er wordt betaald.
Hij zit in 4 VWO en met de uren van huiswerk erbij zit je al op een aardig volledige baan. Daarbij ben je maar 1 keer jong en moet je nog lang genoeg werken. Nu is het belangrijk dat hij ook sport, hobby;s heeft en vrienden naast school.
Mijn ouders hebben het met mij net zo gedaan en ik kan prima voor mezelf zorgen, ons gezien en onze dieren.
Met 15 zijn zo ook al redelijk op weg naar volwassenheid, dus overleggen kan prima. Ze leren van alles op school en dan zouden ze geen overleg met ouders kunnen hebben?
respect en dus ook wederzijds respect heeft niks te maken met wie wat bepaald. Hier meer dan voldoende wederzijds respect en ook een fijne band. Ken genoeg mensen die zoals wordt beschreven omgaan met hun kids en juist op deze leeftijd dan problemen krijgen, succes!
jamy112 schreef:Dank je wel superpony voor je reactie en ik heb ook al gereageerd op de reactie van chaos die ik niet echt klopt omdat haar dochter 3 jaar is. Dit is totaal niet te vergelijken met een 15 jarige.