hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:56

Hier staan de paarden op stal, daar is het veel koeler en nu echt een genot om daar te zitten :+
Wel nog wat last van vliegen maar geen last van de dazen.
Vanavond gaan ze weer de weide op, en morgen weer op stal.

Ze hebben wel een schuilhok in de weide en schaduw van de bomen maar dan worden ze vreselijk geïrriteerd door de dazen en helaas is het schuilhok niet groot genoeg voor 2 paarden en een pony, de 2 paarden staan er meestal in en de pony staat meestal buiten :(:)
En zelfs in de schaduw is het nog niet zo goed als op stal :=

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:59

@ Bij ons staan alle pony's in een wei met schaduw, maar toch waren er 2 bezweet.
We vermoeden dat er 1 gestoken is,
en aan het rennen gekomen is daardoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:00

bij ons kwamen ze inderdaad gisteravond ook allemaal bezweet uit de wei, daardoor ze waren gaan rennen vanwege de rondvliegende muggetjes...

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:00

Ik zie dat enkele bokkers over een zoutblok spreken ?
Ben ik nu zo dom of zorgt zout er net voor dat ze nog meer uitdrogen ? :+
Of is het om van al dat zweten dat zout weer op te nemen ?

Héle domme vraag wss :')

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:03

@ Nouvel, wat doe jij ertegen behalve vliegenspray?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:06

met zweten verliezen ze heel veel zouten en die moet je aanvullen om tekorten te voorkomen...

ik heb mijn jonge paard nog helemaal niet gespoten met vliegenspray eigenlijk...
wij zitten hier aan de kust en we hebben zelden veel vliegend gespuis, maar ik ga 'm straks dus voor het eerst wel proberen in te spuiten inderdaad... :Y)

en als ze vanavond enorm gaan rennen misschien toch maar ietsje eerder binnen halen dan gisteren, dan is het niet anders...

mijn merrie heeft vorige week op vakantie in de bossen (waar ze helaas kreupel is geworden) de hele week op een klein stukje gras gestaan ingepakt in 'r vliegendeken met hals en inspoten met spray, dat ging prima!
1 dag zonder, maar toen werd ze ook druk van een dazenaanval, daarna pak maar aangelaten...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:07

Goh en ik dacht juist dat het beter was aan de kust met de vliegen en muggen.

ZarcoTje

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:08

Oh oké, dacht al zoiets :j
Weer wat bijgeleerd :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:08

ja is het normaalgesproken ook, wij hebben hier nooit iets onder vliegendekens staan...

maar gisteravond hadden we dus ineens zo'n enorme lading muggetjes... :?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:11

En heb je ze niet weg gestuurd dan???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:12

ze wilden niet... -O-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:13

Wij hebben hier op Schiermonnikoog, bij tijds ook vreselijke last van dazen. Dan schijnt de wind verkeerd te staan en waaien de dazen vanuit de kwelders richting het dorp... Dus ook hier de paarden in de vliegenpakken hoor :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:16

ijssnuiver schreef:
Wij hebben hier op Schiermonnikoog, bij tijds ook vreselijke last van dazen. Dan schijnt de wind verkeerd te staan en waaien de dazen vanuit de kwelders richting het dorp... Dus ook hier de paarden in de vliegenpakken hoor :)

bizar dan he, zal zeker met de wind te maken hebben inderdaad en het soort weer...
wij hebben hier de muggetjes 's avonds met benauwd heet weer en en weinig wind...

gelukkig hoeft de mijne haar spokenpak alleen nog op vakantie aan, hij ligt nu alweer gewassen klaar om de kast in te gaan...
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:36

Mijn pony staat sinds van de week weer oo de wei met schuilstal en bomen, zodat hij uit de zon kan gaan staan. Meestal doet hij dat ook wel, maar toen ik rond 1 uur op stal was, stond hij gewoon in de zon te vreten.
Maar goed, hij hééft de keus :D

Rijden, midschien vanavond tegen dat het donker wordt. En daarna lekker onder de slang en het water er goed afhalen met een zweetmes en daarna lekker laten rollen in het zand. En dan terug de wei in.
Vers water heeft hij altijd, hij heeft een waterton met een vlotter, dus zodra hij drinkt, loopt meteen de bak weer vol. Heb de bak van de week even leeggekieperd en ontdaan van algen, hij had al een poos niet in deze wei gestaan, dus de waterbak was al een poos niet ververst.

Mini_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:49

Mijn minipaardjes staan in weide aan een bosrand. Genoeg schaduw van de bos en ze hebben een schuilstal. Gelukkig is er wind vandaag!! Scheelt weer iets. Uiteraard staat er een drinkbak in de wei die we elke dag verversen met nieuw water. Ik zag dat het 37 graden hier in limburg is...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:01

Onze honden en wij zitten aan het waterijs en.......ik knoei het net over de laptop.
Verdurie nog an toe.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:07

Veel zweten en zouten kwijt raken - wat als je paard NOOIT een liksteen gebruikt? Beest lijkt alleen maar dingen leuk te vinden waarin ze kan bijten om te eten, likken doet ze nooit. Nooit gedaan ook, maar zeker afgelopen week heeft ze VEEL gezweten (veel kilometers gemaakt), maar ze gebruikt alsnog geen liksteen....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 17:13

Als je paard vaak zweet kun je overwegen elektrolyten bij te geven: http://www.paardendrogist.nl/6103/elektrolyten/

Je kunt een theelepeltje zout door het voer mengen mocht je paard geen zouten willen opnemen. Het kan zijn dat je paard echter al zouten op een andere manier opneemt (bv voer). Mijn paarden lusten de meeste zoutstenen niet, alleen de knz Standard, die witte voor koeien. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:20

Ook hier de paarden op normale tijd naar binnen meer voor de vliegen eigenlijk, maar ook voor de schaduw.
Wel meer keer per dag kijken op het land en paddocks voor het water en dat ook af en toe weer vers geven omdat lauw water niet echt dorst lessend is natuurlijk.
De grote badkuipen die in de schaduw staan blijven wel redelijk koud, maar de specie bakken die in de zon staan worden met dit weer bijna warm en moeten 2 keer worden ververst op een dag.
Maar... water is heeeeeeeel belangrijk, koud of warm, vocht moet nu met deze temparaturen altijd ter beschikking staan wil je problemen voor zijn!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 17:41

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:55

Hier is het momenteel nog 34 graden. Mijn witte pony stond af en toe in de zon te eten, maar mijn twee zwarte (fries en shet) zijn niet buiten geweest, terwijl ze kunnen kiezen.

Ik denk dat de regio erg verschilt wat de temp en de wind betreft, hier waait het bijna niet.
Ga ze zo vers water geven en dan kunnen ze er weer tegen voor de nacht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:05

Lekker windje hier, geen idee hoe de knollen erbij staan, maar vanmorgen vroeg nog geen verbrande neuzen, wel een erg frisse pownie met eventjes los longeren. Ik dacht rustig te doen, hij ging uit zijn plaat. As wel vanmorgen vroeg om 7 uur.

De buitenrit was op een volledig open landweg, en het bosje is100 bij 100 meter of zo. Verder alleen asfalt landweg en een enkele boom. Geen bosritje dus. Niet een voorbeeld voor je manege klanten voor mijn gevoel. :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:07

je kunt sowieso een schepje gewoon keukenzout door het voer doen, krijgen ze in ieder geval altijd wat zout binnen...
als ze nooit aan de zoutsteen likken en wel veel zweten zou ik wel iets van zouten toevoegen...

bij mij hebben ze een zoutblok in de voerbak, likken ze altijd wat mee tijdens het eten...

net even bij beide wezen kijken, wel wat vliegen, maar ook een lekker windje, ze stonden er rustig bij in het zonnetje, geen druppeltje zweet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:16

Ik heb een piepklein rondje gedaan,weggetjes omringd door bos/bomen...in stap,met 'pennymeisje'erop..
daarna lekker afgespoeld.
dankzij briesje en veel schaduw was dat wel goed te doen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 18:17

Hier gaan ze om 20.00 naar binnen, dan ligt de stal weer in de schaduw. Denk wel dat ik de deuren ook open laat.