Ninx schreef:Punt is dat gewoon is wat je je paard wil geven...
Ik kan vreselijk genieten van de paarden buiten, de ruimte die ze hebben, hoe ze met hun omgeving en elkaar bezig zijn.
Wanneer ik zou moeten kiezen tussen erop rijden, of ze die vrijheid gunnen... koos ik het laatste.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dit een paard wil ontnemen, en mij een Penny noemt en afpoeiert als een zeikerd die niet weet waar ze het over heeft...
Babootje schreef:Precies Ninx, dat zeg je goed "IK kan vreselijk genieten van de paarden buiten...." Het maakt een paard echt geen worst uit waar hij staat, zolang tegemoet gekomen wordt in zijn basisbehoeften: goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, goede behandeling en een DA erbij als dit nodig is. IK kan ook echt genieten van mijn paard, zijn enthousiasme om mee te werken en te leren. En IK kan er enorm van genieten als ik mijn dochter en paard samen plezier zie hebben. Maar IK zou volgens jou dus geen paard mogen hebben.
Het zit in ONS hoofd namelijk....
Ninx schreef:Luister: ik denk dat we geen discussie moeten hebben of het beter is voor een paard om altijd binnen staan of om minimaal een helft van een etmaal naar buiten te kunnen.
Daar kun je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit.
Basisbehoeften van een paard zijn bewegen, bewegen, bewegen....goede voeding, frisse lucht, deel uitmaken van een groep.
Ik kan niet zeggen dat ik je iets niet gun... Ik ken je immers niet. Dat je ervan geniet begrijp ik heel goed, maar je paard ook? Die moet namelijk de resterende 20 uur op die paar vierkante meter slijten.
Ik zeg: iemand wiens paard ALLEEN een stal heeft (dus GEEN paddock en/of GEEN weide) heeft er geen goed aan gedaan het dier aan te schaffen.
Ik zou zeggen: kom het hem eens vragen.
Dit is echt een eindeloze discussie Ninx. De basisbehoeften van een paard zijn bewegen, goede voeding, frisse lucht, sociaal contact en een goede behandeling. Hartgrondig mee eens. Maar ik ben van mening dat ook bij paarden die op stal gehouden worden tegemoet kan worden gekomen aan deze basisbehoeften. Wij hebben 3 (weliswaar kleine) paddockjes waar de paarden naast elkaar met elkaar kunnen kroelen. Maar dat kan ook weer niet de hele dag. Verder krijgt mijn paard voldoende beweging (minimaal de door de DA voorgeschreven beweging) en soms iets meer. En heeft een frisse buitenstal. Mijn paard is - voor zover ik dat kan beoordelen - happy en zeker gezond nu. Ik heb mijn paard maar 1 x ongelukkig gezien en dat had te maken met zijn gezondheid.
Ik heb ook zo mijn omzwervingen gemaakt want hoera ongeveer een jaar geleden werd er in het Westland stalling aangeboden met weidegang niet al te ver uit de buurt. En omdat ik ook altijd weidegang hoog op mijn prioriteitenlijstje had staan hup stal opgezegd (waar ik inmiddels 3 jaar stond) en verhuist. Na een jaar daar te hebben gestaan waarvan ik welgeteld het paard 10 x een uurtje op de wei heb gehad want er was altijd iets waardoor het niet kon (meestal het natte weer). Voor de rest waren de stallen donker en/of zonder sociaal contact. Wel mooie paddocks, maar daar sprong mijn paard uit met een DA rekening tot gevolg. Nog even bij een andere stal gestaan waar zijn ziekte naar boven kwam en vervolgens weer terug naar zijn oude stek. En wat bleek: hij was serieus waar gewoon weer blij om thuis te zijn. Ik vind dat je niet zomaar moet oordelen over situaties die je niet kent. Het belangrijkste is dat je paard gelukkig en gezond is. Want gezondheid draagt het meeste bij aan het welbevinden van het paard. En omdat weidegang dus niet zo gezond is voor mijn paard, staat dat niet meer op mijn prioriteitenlijstje.