Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:13

Patsy schreef:
Hawai misschien? Ons land is ook al weken modder, ze staan nu in de paddock, maar daar staan ook al plassen in, en als ik nu uit het raam kijk, krijgt ze vandaag weer geen straaltje zon op haar vacht ...

*\o/* I'm in! Dat voldoet ook wel aan mijn (sociale en fysiologische) behoeften denk ik. :D

Bij ons staan ze ook in de paddock. Alleen hebben we 3 paddocks op een hoop paarden, dus kan hij slechts een uurtje buitenspelen. Tja, het is even niet anders. Volgens de berichten krijgen we vanaf het weekend trouwens zomer!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:17

mylittlejoy schreef:
Patsy schreef:
Hawai misschien? Ons land is ook al weken modder, ze staan nu in de paddock, maar daar staan ook al plassen in, en als ik nu uit het raam kijk, krijgt ze vandaag weer geen straaltje zon op haar vacht ...

*\o/* I'm in! Dat voldoet ook wel aan mijn (sociale en fysiologische) behoeften denk ik. :D

Bij ons staan ze ook in de paddock. Alleen hebben we 3 paddocks op een hoop paarden, dus kan hij slechts een uurtje buitenspelen. Tja, het is even niet anders. Volgens de berichten krijgen we vanaf het weekend trouwens zomer!

Zonder 'nare' toon, een open vraag: als je dan 1 uur paddock hebt, en wellicht 1 uur rijdt, staat je paard 22 uur op een ruimte van 3x3... Heb je daar echt nooit een vervelend gevoel over?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:24

Paard hoort niet 24/7 op stal te staan, week in week uit, zomer en winter. We dienen er veel (alles) aan te doen om een paard ook paard te laten zijn. Want niet los kunnen, betekent ook geen fatsoenlijk sociaal onderling contact tussen paarden. Ja, wellicht tussen tralies of van box tot box. Nou? Of je paard dan alleen of met z'n 2-en (of meer) ff in de paddock komt, dat is iedere eigenaar goed recht die keuze te maken. Geen vrije beweging = not done. Elk half u is beter dan 21/7 op de box.

Ik denk dat de topicstarter er goed aan doet, maar paard terug te verhuizen naar een box met buitenluik. Weet niet hoe vaak en hoe lang je paard er verder los nog uitkomt. Want ik vermoed in de winter niet, want geen weidegang, geen paddock en ook niet thuis. Misschien dat die even in de rijbaan los mag. Stallen zijn lastig te vinden, gelukkig heeft topicstarter de mogelijkheid haar paard nog een paar keer mee naar huis te nemen en daar op de weide te zetten. Maar hoe lang houd je dat vol en wat houdt het op de weide zetten 1x per week of om de week in? Fijn dat TS iig haar paard elke dag aan de hand laat grazen, dat is al meer dan alleen op een box staan. Al dan niet met buitenluik. :j

Paard zou minimaal 1 dagdeel uit die box moeten kunnen, hoe je dat ook oplost over de dag heen. En nu niet de rest van de veehouderij erbij gaan halen, daar wordt ook gewerkt naar een oplossing.

Naar buiten met die handel, bewegen en niet alleen gedoseerd bewegen onder het zadel. Paard zou toch minimaal 2x per dag een uur zijn stal uit moeten komen wat mij betreft naast het rijden/beweging geven. Daar ging de vraag van TS echter niet over.

TS: fijn dat je paard weer in de buitenbox staat. En de rest van bokt kan bij zichzelf stilstaan of ze er alles wel aan doen en het beste met hun paard voor te hebben?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:28

Ninx schreef:
mylittlejoy schreef:
Zonder 'nare' toon, een open vraag: als je dan 1 uur paddock hebt, en wellicht 1 uur rijdt, staat je paard 22 uur op een ruimte van 3x3... Heb je daar echt nooit een vervelend gevoel over?

Ik zou mij al schuldig voelen als mijn paard de 40 u dat ik werk de hele dag op de box in een hok zou stil staan :j + alle overige uren :') Vriendin van mij werkt ook vele uren, heeft haar paarden op de box. Die komt echter 's ochtends voor werktijd en 's avonds na het werk haar paarden beweging geven. Niet iedereen heeft die mogelijkheid, door omstandigheden. Zoek dan naar een andere oplossing dat je voor elkaar de paarden even los/uit de box haalt. Al is het maar 10 minuten aan de hand stappen of zo. Mensen hebben er vaak ook geen geld voor over, met bv een buitenzet service. Dan ben je verkeerd bezig. Wel op een dure stal staan en 1 paddock hebben die je met 60 paarden dient te delen?! Extreem voorbeeld. Zorg dan dat je paard in de stapmolen komt, in de paddock in de middag en 's avonds kom je zelf. Noem maar iets :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:30

Ninx schreef:

Naast het rijden ben ik ook wel met hem bezig, maar dat maakt voor de vraag verder niet uit. Nee, ik heb daar geen vervelend gevoel over. Met de hoeveelheid regen die is gevallen is daar gewoon weinig aan te doen en ben ik blij dat hij überhaupt even buiten komt. Als de weide te doen is, staat hij zo'n 8 uur buiten overdag. Dit is ongeveer het maximale qua weidegang wat er in deze regio te vinden is, en dit sluit aan op wat ik wil én wat ik wil voor mijn paarden. (Het liefst had ik ze ook nog bij elkaar staan, maar de jongste is net twee maanden gecastreerd en heeft nog teveel hormonen om in dezelfde wei als de ander te staan. Hopelijk gaat dit volgend jaar wel goed.)

Natuurlijk kan ik 'm aan de andere kant van het land zetten waar hij dag en nacht op het land gaat, maar eerlijk? Daar heb ik geen paard voor. Vind het egoïstisch, vind ervan wat je vindt, maar als ik een paard heb, wil ik daar gewoon dagelijks mee bezig kunnen zijn (niet zozeer alleen rijden/trainen, maar ook lekker het bos in, tutten, whatever).

Nu heb ik zelf ook twee paarden die het daar prima onder doen. Als ik paarden zou hebben die onhandelbaar waren, of niet lekker in vel zaten, zou ik wellicht een andere afweging maken. Maar onder de huidige omstandigheden voelen ik en mijn paarden ons prima, dus nee, geen vervelend gevoel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:53

Babootje schreef:
Jibbel schreef:
@ Ninx: Ik denk dat Babootje meer doelde op de omschrijving van de zin die ze quotte.

Zet een zweverig muziekje eronder, stel je een paard met lange wapperende manen voor en lees die zin nog eens.

Ik zeg: penny-alert. :P

Zo stelde ik het me idd ook voor Jibbel vandaar... en dat deed mij even grijnzen achter mijn toetsenbord :D :D :D
Sorry als je je aangesproken voelt hoor Ninx, maar het was grappig, echt.
Maar je moet echt even je posts teruglezen. Daar generaliseer je (stalpaarden staan de hele dag op stal) en op basis daarvan oordeel jij dat wij geen paarden zouden moeten houden. Daarbij spreek je ook mij aan. (Maar misschien krijgt mijn paard wel meer beweging dan het jouwe, want er wordt iedere dag mee gewerkt.) Vervolgens generaliseer ik (weidepaarden zijn ook niet altijd zo gezond) en kom je met je persoonlijke situatie om aan te tonen dat jij het wel goed doet. Er zijn voors- en tegens aan beide manieren van paardenhouden. (Mijn paard zal bijvoorbeeld geen leverbot oplopen :D :D :D wat zeker in deze natte tijd een risico is.) En neem maar eens een kijkje in het IR topic. Mensen worstelen daar met problemen omdat hun paard op de wei staat. Het is naar mijn mening aan de eigenaar om ervoor te zorgen tegemoet te komen aan de basisbehoeften van hun dier. Dat kost inderdaad wat meer tijd, maar dat heb ik ervoor over om een paard te houden.

Hmm, IR kun je ook mee worstelen zonder dat je paard in de wei staat, dat ivm krachtvoer en voordroog of hooi met te veel suikers.

Als een paard hoest, moet je proberen de prikkels zoveel mogelijk weg te halen. ook al is je paard nog niet gevoelig voor stof en schimmels, door een verkoudheid kan je paard er wel sterker op reageren en wel allergisch worden. Helaas is dat bij mijn merrie gebeurd. Een buitenrit in de regen, nog warm (in een hoosbui ga je liever niet heel lang uitstappen omdat je het dan nog kouder krijgt) op de trailer onder haar gewone dek omdat we het zweetdek vergeten waren. Daardoor had ze waarschijnlijk kou gevat. Dat kou vatten werd langer hoesten en antibiotica reageerde ze verkeerd op. Toen naar kliniek en longspoeling gehad en ventipulmin mee gekregen (salbutamol, helpt slijm in de luchtwegen oplossen/losmaken zodat het paard het makkelijker op kan hoesten) en uit de longspoeling bleek dat ze helaas wel allergisch was (geworden) voor bacteriën/schimmelsporen in het hooi/strooisel.

Als een paard verkouden is en hoest, is het belangrijk om gelijk een goed management en goede behandeling te kiezen zodat het niet iets blijvends wordt. Veel frisse lucht, rustige beweging in de frisse lucht (losmaken/trillen slijm en ophoesten) en zo min mogelijk prikkels voor de luchtwegen. En dat is waar het de meesten om gaat.

Of-topic:
Over huisvesting raad ik je aan de site van de sectorraad paarden eens te bestuderen. Daar vind je "Gids voor Goede Praktijken" waarbij vanuit alle sectoren (fok, sport, manege/handelsstallen, stamboeken en in samenwerking met wetenschap en geneeskunde richtlijnen worden gegeven voor Paardenwelzijn en huisvesting. http://www.sectorraadpaarden.nl/gids-vo ... ijken.html
Dat jullie stal(len) daar niet aan voldoen betekend nog niet dat het goed is. En een stal zonder weidegang kan ook een beleid hebben en een organisatie waardoor paarden wel voldoende beweging krijgen in de frisse lucht (paddocks, stapmolen, in groepjes in longeercirkel en bak voor een aantal uren). Dat is, met de visie op dierenwelzijn en de richtlijnen van het handboek zoals die opgesteld zijn, dus wel de toekomst. En als stallen niet oppassen en hun omgang met dierenwelzijn niet goed gaan regelen, kunnen zaken wel eens wettelijk vastgelegd gaan worden zoals ook in Zweden en Duitsland al gebeurd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:56

Ninx schreef:
Punt is dat gewoon is wat je je paard wil geven...
Ik kan vreselijk genieten van de paarden buiten, de ruimte die ze hebben, hoe ze met hun omgeving en elkaar bezig zijn.
Wanneer ik zou moeten kiezen tussen erop rijden, of ze die vrijheid gunnen... koos ik het laatste.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dit een paard wil ontnemen, en mij een Penny noemt en afpoeiert als een zeikerd die niet weet waar ze het over heeft...

Babootje schreef:
Precies Ninx, dat zeg je goed "IK kan vreselijk genieten van de paarden buiten...." Het maakt een paard echt geen worst uit waar hij staat, zolang tegemoet gekomen wordt in zijn basisbehoeften: goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, goede behandeling en een DA erbij als dit nodig is. IK kan ook echt genieten van mijn paard, zijn enthousiasme om mee te werken en te leren. En IK kan er enorm van genieten als ik mijn dochter en paard samen plezier zie hebben. Maar IK zou volgens jou dus geen paard mogen hebben.
Het zit in ONS hoofd namelijk....

Ninx schreef:
Luister: ik denk dat we geen discussie moeten hebben of het beter is voor een paard om altijd binnen staan of om minimaal een helft van een etmaal naar buiten te kunnen.
Daar kun je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit.

Basisbehoeften van een paard zijn bewegen, bewegen, bewegen....goede voeding, frisse lucht, deel uitmaken van een groep.

Ik kan niet zeggen dat ik je iets niet gun... Ik ken je immers niet. Dat je ervan geniet begrijp ik heel goed, maar je paard ook? Die moet namelijk de resterende 20 uur op die paar vierkante meter slijten.

Ik zeg: iemand wiens paard ALLEEN een stal heeft (dus GEEN paddock en/of GEEN weide) heeft er geen goed aan gedaan het dier aan te schaffen.

Ik zou zeggen: kom het hem eens vragen. :+

Dit is echt een eindeloze discussie Ninx. De basisbehoeften van een paard zijn bewegen, goede voeding, frisse lucht, sociaal contact en een goede behandeling. Hartgrondig mee eens. Maar ik ben van mening dat ook bij paarden die op stal gehouden worden tegemoet kan worden gekomen aan deze basisbehoeften. Wij hebben 3 (weliswaar kleine) paddockjes waar de paarden naast elkaar met elkaar kunnen kroelen. Maar dat kan ook weer niet de hele dag. Verder krijgt mijn paard voldoende beweging (minimaal de door de DA voorgeschreven beweging) en soms iets meer. En heeft een frisse buitenstal. Mijn paard is - voor zover ik dat kan beoordelen - happy en zeker gezond nu. Ik heb mijn paard maar 1 x ongelukkig gezien en dat had te maken met zijn gezondheid.
Ik heb ook zo mijn omzwervingen gemaakt want hoera ongeveer een jaar geleden werd er in het Westland stalling aangeboden met weidegang niet al te ver uit de buurt. En omdat ik ook altijd weidegang hoog op mijn prioriteitenlijstje had staan hup stal opgezegd (waar ik inmiddels 3 jaar stond) en verhuist. Na een jaar daar te hebben gestaan waarvan ik welgeteld het paard 10 x een uurtje op de wei heb gehad want er was altijd iets waardoor het niet kon (meestal het natte weer). Voor de rest waren de stallen donker en/of zonder sociaal contact. Wel mooie paddocks, maar daar sprong mijn paard uit met een DA rekening tot gevolg. Nog even bij een andere stal gestaan waar zijn ziekte naar boven kwam en vervolgens weer terug naar zijn oude stek. En wat bleek: hij was serieus waar gewoon weer blij om thuis te zijn. Ik vind dat je niet zomaar moet oordelen over situaties die je niet kent. Het belangrijkste is dat je paard gelukkig en gezond is. Want gezondheid draagt het meeste bij aan het welbevinden van het paard. En omdat weidegang dus niet zo gezond is voor mijn paard, staat dat niet meer op mijn prioriteitenlijstje.

Babootje

Re: Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:05

@JoyceB dat is waar. Bij die van mij was de sportbrok (had geen andere keuze) gecombineerd met minder voerbeurten per dag denk ik de "trigger". Ik ken jou uit het IR topic he? Maar je moet het met mij eens zijn dat in het in dat topic bijna zonder uitzondering gaat om paarden die weidegang tot hun beschikking hebben. Had nog nooit in je profiel gekeken, maar wat ziet het er prachtig uit bij jou!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:12

calippo1993 schreef:
Aangevallen nog wel, lijkt me logisch dat ze zich irriteerd aan iedereen die begint over weidegang, terwijl ze iets heel anders vraagt.

Precies _/-\o_ !

Babootje schreef:
Trouwens die Robbie van jou is wel een plaatje hoor. Wat is het voor een pony?

Dankje <3 het is een new forest! Buiten dat een onwijze knapperd is, is ie ook nog eens heel erg lief!
EN DAT TERWIJL HIJ NIET ELKE DAG OP DIE WEI STAAT! _O- sorry.. flauw.

vuurneon schreef:
Dames, dit is niet de plek voor deze discussie...

Mee eens :D

Mioux schreef:
Inderdaad is hier niet de plek voor, zal ook mijn laatste zin hierover zetten en dat is Ninx, dat niet iedereen hetzelfde is, en niet elk paard. Als het voor de TS en t paard samen, goed werkt, wie ben jij dan hierover te zeuren?

TS heb je al eventueel gevraagt waarom t paard verplaatst was zonder overleg?

Omdat ze het beter voor mijn pony vonden..... zeggen ze althans!

Patsy schreef:
Ninx schreef:
Maar goed, bouw dan goede en ruime paddocks, verhuis, of wacht totdat je op een plek woont waar je paard de wind in zijn manen voelt, de zon op zijn huid, zijn longen kan volzuigen met schone lucht en paard kan zijn met andere paarden...
De plaatjes van paarden in een weiland zijn geen afbeeldingen uit een fantasie-kinderboek, maar gewoon zoals het hoort te zijn.

Mijn paard heeft ook al weken de zon niet op zijn huid gevoeld, wel heel veel regen. |(

@TS: Fijn dat je beestje weer met een buitenluik staat, uit je post zie ik wel dat je het beste met je beestje voor hebt. Jammer dat heel bokt je meteen weer aanvalt. En een half uur gaan reizen naar je paard zou voor mij ook geen optie zijn. Met de huidige benzineprijzen ben je dan alsnog een fortuin aan stalgeld kwijt. Zolang jij zorgt dat je beestje elke dag lekker lang uit zijn stal komt, dan is dat misschien niet perfect, maar heeft hij het wel veel beter dan menig ander paard.

Dankjewel, ik doe echt mijn best en ik snap dat het niet het IDEAALbeeld is maar geloof me ik doe heel erg mijn best.. Bedankt voor je lieve reactie :* !

Ninx schreef:
Voorzover ik heb begrepen heeft het dier GEEN weide, maar ook GEEN paddock.... want daar doet de gemeente moeilijk over geeft ts aan.
Ik heb geen geluk, ik heb gewoon 10 jaar gewacht met opnieuw een paard kopen.... totdat ik op een geschikte plek woonde. Zat ik daar nu niet, had ik geen paard...
En zo'n geschikte plek... de eerste jaren reed ik daar inderdaad een half uur voor. Nu heb ik dat dichter bij huis. Inderdaad niet aanvoudig, maar absoluut haalbaar met goodwill en inzet.

Klopt, geen vaste wei/ paddock, maar de pony komt ELKE dag los (naast het rijden e.d.)

mylittlejoy schreef:
@patsy: Tja, dat wordt verhuizen naar een plek waar hij dat wel kan voelen dan. Die van mij kan al twee weken niet in het land omdat deze onder water staat (Zuid-Holland=klei). Eergister leek het te kunnen, maar toen weigerde meneer toch die vieze blub in te lopen en hebben ze hem de wei niet in kunnen krijgen. Dus ja, ik geloof wel dat hij liever binnen, droog en warm staat. :')

ontopic: TS, fijn dat je pony nu weer in de buitenbox staat. Ik denk dat je er niet al te boos over moet zijn, aangezien de stalhouder - zoals ik het begrijp - alleen maar het beste probeerde te doen. Zeker nu de buitenbox nog leeg stond, zal er geen andere reden geweest zijn. Het is wat onhandig gedaan, maar de intentie was goed.

Ja weet ik :o maar ik kan nogal fel reageren als het om mijn beesten gaat, emoties lopen dan nogal hoog op _O- ik wil gewoon niet dat ie achter het tralies staat maar een buitenluik heeft!
Maar helemaal met je eens.. Ook al geef ik het niet graag toe haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:35

Ik ben klaar met het vooroordeel dat ' ik in de randstad sta en daar is geen weidegang te vinden ' ... Het is er zat, je moet alleen willen zoeken... Zoals net al gemeld, met de auto zit de TS zo in de omgeving van Zoetermeer, zat land te vinden hier. 30 min met de auto is toch geen abnormale afstand?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:42

ruitje schreef:
Ik ben klaar met het vooroordeel dat ' ik in de randstad sta en daar is geen weidegang te vinden ' ... Het is er zat, je moet alleen willen zoeken... Zoals net al gemeld, met de auto zit de TS zo in de omgeving van Zoetermeer, zat land te vinden hier. 30 min met de auto is toch geen abnormale afstand?

Jij denkt dat iedereen met een paard een auto heeft. O ja en jij bent ook degene die zei "dan hoef je ook niet elke dag erheen en dat scheelt ook weer tijd". 30 minuten met de auto vind ik absoluut te ver. Ik wil elke dag naar mijn paard kunnen om mij ervan te overtuigen dat hij zich niet heeft verwond of ziek is. Als hij een blessure heeft, wil ik er meer keren per dag heen kunnen gaan. Ik wil het kunnen fietsen om het milieu niet nog meer te hoeven belasten met uitlaatgassen.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:47

Ninx heeft gewoon gelijk dat het VELEN maler beter is voor een paard om buiten te staan, geestelijk, lichamelijk.

Citaat:
Paarden zijn van nature grazers. De meest natuurlijke manier om paarden te houden is dan ook om ze de hele dag te laten grazen.
In de vrije natuur besteed een paard circa 14 – 16 uur bezig met grazen en bewegen. Het maagdarmkanaal is ingesteld om continue vezelrijke voeding te verwerken. Om deze redenen is weidegang erg goed voor een paard. Sociaal en fysiek contact is voor het welzijn van het paard ook erg belangrijk. Dit is vaak op stal niet mogelijk.

(Gedeelte van een site; http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/78/weidegang)

Onze sportpony kwam/komt overdag in de weide en 's winters op stal, en op onze vorige stal moest ze 1 winter binnen staan. Nou die pony is nog NOOIT zo achteruit gegaan. Ze word op Z2 niveau uitgebracht, en ze werd ongelofelijk stijf in haar lijf en lopen, en als we in het gangpad stonden van de stallen en de deur naar buiten stond open trok ze me naar buiten, zo graag liet ze merken dat ze even naar de frisse lucht wou. Ze kwamen toen wel dagelijks in de binnenbakken naar buiten. Maar de behoefte om naar buiten te gaan werd zo groot, dat we haar daarna gelijk verhuisd hebben en ze nu veel gelukkiger is.

En ik snap wel, jullie proberen je paard ook zo veel mogelijk beweging te geven, alleen dat kan natuurlijk niet compenseren met het lopen van een paard in de wei die daar 8 - 10 uur in staat als je hem overdag naar buiten doet.

En over het af en toe mee naar huis nemen om in de wei te staan; een paard is een " ritme " dier. Op onze stal worden ze op volgorde naar buiten gedaan en weten ze dat ook precies, ook dat ze 's ochtends naar buiten gaan, en ze staan rond 7 uur weer aan het hek om naar binnen te gaan. Dus als het paard het ritme heeft om overdag op stal te staan, en baasje komt 's avonds gezellig is dat wat verwarrend voor het dier.

En dit is natuurlijk een eindeloze discussie, en ben blij voor TS dat haar paardje weer in de buitenstal kan, en dwing TS absoluut niet om paddocks aan te leggen of van stal te veranderen, maar ik denk dat voor Ninx zo nijdig wordt omdat ze geen gelijk krijgt dat weide gang gezonder is. Alleen voor jullie is er geen andere optie, omdat er geen stallen zijn met weidegang. Dat is heel spijtig natuurlijk, want als er wel weidegang in de buurt was, weet ik zeker dat jullie daarvoor gekozen hadden neem ik aan.

Lang verhaaal :9

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:48

ruitje schreef:

"Zat land" valt enorm tegen hoor. 's Zomers is er nog wel een mouw aan te passen, maar dan nog. Het probleem is dat het meestal óf een stal met land, maar geen faciliteiten, óf faciliteiten, maar geen land is. Daarbij is de bodem (like it or not) ook een probleem hier. Bij ons zwommen de eendjes wel eens voorbij, terwijl bij mijn moeder in het oosten alles gewoon naar buiten kon.

Edit: even aangevuld.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:00

Even slecht gedacht... Maar kan t niet zijn dat de stalhouder een
andere gegadigde had voor die ( gewilde) buitenbox en probeert jouw met een smoesje weet naar binnen te krijgen?x
:o

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:13

Haha ja ook aan gedacht := maar dat was niet zo, anders had ik er denk ik al een ander in gestaan haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:17

Als jij op een goede stal staat, kun je er op vertrouwen dat er op je paard gelet word en hoef je dus niet elke dag te kijken of hij ziek is nee. Is ook echt weer het vermenselijken van paarden, het idee hebben dat ze je elke dag nodig hebben voor de aandacht :) . Ik ga niet serieus in op mensen die hun paard dichtbij in een box zetten omdat ze het milieu niet willen belasten met uitlaatgassen :+ ....

Over de bodem in het westen, klopt helemaal, het land is bij ons ook geen biljartlaken om het zachtjes uit te drukken :') ..Toch is weidegang wel mogelijk, misschien moet je dan wat inleveren qua luxe of meer betalen maar het kan wel :) . Trouwens, ik kan zo 4 stallen noemen met luxe en weidegang in een straal van 5km waar ik woon, zonder zoekwerk.

Het gaat mij gewoon om het punt dat iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, dus als jij 24 uur in een box wil prima, maar ga dan niet wijzen naar 'het kan hier niet ' of 'ik wil het milieu niet belasten met uitlaatgassen' want dan ben je niet eerlijk :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:21

ruitje schreef:
Het gaat mij gewoon om het punt dat iedereen mag doen met zijn paard wat hij wil, dus als jij 24 uur in een box wil prima, maar ga dan niet wijzen naar 'het kan hier niet ' of 'ik wil het milieu niet belasten met uitlaatgassen' want dan ben je niet eerlijk :)

Eigenaren kiezen voor het paard, en daar zit em de crux...
Een paard is overgeleverd aan zijn eigenaren, heeft geen inspraak, geen beslissingsrecht, geen vrijheid om dat te kiezen wat goed voor hem is.
DAAROM wordt ik boos; men heeft niet de ruimte, de middelen, de mogelijkheden voor goede huisvesting, maar het paard MOET er komen.. wat de gevolgen voor het paard ook zijn.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:26

ruitje schreef:

Ja lekker als je vanaf het westland naar Zoetermeer moet in de spits? Want TS werkt tot 5 uur..

Heb je dit serieus als eens geprobeerd.. ik snap dat google maps je beste vriend is maar dit duurt echt geen 30 minuten.. :)

Overigens hoor ik nergens dat TS ook echt daarwerkelijk een auto heeft? Als je met de bus (want een trein rijd er niet) naar Zoetermeer wilt dan ben je helemaal een paar uur onderweg.. Dan heb ik liever m'n paard aan huis dat hij er gelijk na 5 uur uitkomt (een paar uur) dan dat ik me moet haasten als ik laat op stal ben omdat mijn paard dan in de zomer op de wei kan staan. In de winter krijg je dat je paard alleen maar langer binnen staat.

Denk dat mensen die alleen maar aankaarten als ze het zelf goed voor elkaar hebben, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat het allemaal wel meevalt met verwaarlozing etc. Het paard komt er toch maar lekker elke dag een paar uur uit, beter als niets.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:30

Zo met jou eens Sanne _/-\o_

Er wordt zo 'makkelijk' gedacht hier over 'ooooh joh dan zetten we hem toch gewoon in een dorpje 50 km verder op, tuurlijk joh doen we even' +:)+ not...

Ja! Ik heb een auto. Nee. Ik ben niet te beroerd om een stukje te rijden, totaal niet.

Maar ik heb ook een zusje van 10 die hem 2 tot 3x in de week doet, zal ik die ook even met de auto of het OV naar Zoetermeer sturen? }:0

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:46

BertBaley schreef:
Zo met jou eens Sanne _/-\o_

Er wordt zo 'makkelijk' gedacht hier over 'ooooh joh dan zetten we hem toch gewoon in een dorpje 50 km verder op, tuurlijk joh doen we even' +:)+ not...

Ja! Ik heb een auto. Nee. Ik ben niet te beroerd om een stukje te rijden, totaal niet.

Maar ik heb ook een zusje van 10 die hem 2 tot 3x in de week doet, zal ik die ook even met de auto of het OV naar Zoetermeer sturen? }:0

Maar dat zijn toch dingen die je zelf bedenkt of beslist? Jouw paard voelt toch niet het verschil in de redenen WAAROM hij binnen staat?
Jij geeft prioriteit aan andere zaken: het moet dichtbij zijn, er moet een rijbak zijn, je zusje moet erop kunnen rijden.
Dat heeft een hogere prioriteit dan je paard buitenruimte te geven, dat is klip en klaar... weer daar dan gewoon eerlijk in.
De 1 kan zich daar blijkbaar gevoelsmatig WEL overheen zetten, so be it...
Maak het niet fraaier dan het is.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 15:59

Wat maak ik fraaier dan?
Ik ben toch eerlijk wat betreft zijn beweging?

Jij moet ook realistisch zijn en niet denken dat altijd alles zomaar kan!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:03

BertBaley schreef:
Wat maak ik fraaier dan?

Precies!!
Ik ben het helemaal met je eens!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:04

Ninx, volgens mij had je eerder gezegd dat je je terug trok uit de discussie :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:05

BertBaley schreef:
Wat maak ik fraaier dan?

Je zegt dat je geen keuzes hebt, dat je veroordeelt bent tot deze manier van paarden houden doordat je in dat landsdeel woont.
Maar ieder alternatief wijs je van de hand. Het is duidelijk geen prioriteit... en MOET niet, maar wees daar eerlijk over.

Ik ben heel realistisch in wat er wel/niet kan... dat heb ik meermalen duidelijk omschreven.
Ik heb een paard kopen om die reden net zolang voor me uitgeschoven totdat het kon. In eerste instantie betekende dat 30 min heen, en 30 min terug.
Het heeft veel moeite gekost om nu een plek dichterbij te vinden, maar niets is onmogelijk.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:05

vuurneon schreef:
Ninx, volgens mij had je eerder gezegd dat je je terug trok uit de discussie :')

Ja, dat is wel een goed idee.... ik krijg op deze manier wel erg snel grijs haar en rimpels!!! Toedeloetjes!