Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LHO schreef:Mijn blokken in schema, en dan qua layout dan even uitgegaan van het voorbeeld van Telpeva. Maar dan in 5 minuten in paint ivm nu weinig tijd/middelen![]()
Bij deze pagina staan we dus op de FAQ pagina. Links in de blokken staat je 'punt' (eventueel voorzien van een korte tekst preview van de pagina). Op je home pagina zou je je piramide mooi grafisch weer kunnen geven, maar die blokken kan je overal, op de hele site altijd in beeld hebben. Het is dan eigenlijk gewoon een verticaal menu, dat je principe uitbeeld, en tevens lokt om ook verder te klikken, ook al sta je op een pagina die niet direct met je basispunten te maken heeft. Dus ook iemand op een contactformulier zal geprikkeld raken te klikken.
[ Afbeelding ]
Telpeva schreef:Heel gaaf idee dat met de blokken, krijg er meteen een idee bij ook hoe dat te maken valt. Moet er even een keer tijd voor vrijmaken, dan zal ik kijken of ik dat in een kleuren ontwerp kan uitbeelden.
Dan zit ik te denken aan de blokken aan één kant als navigatie menu, dan kan per pagina in het menu wellicht zo'n piramide komen.
Bijvoorbeeld wanneer je op de pagina 'sociaal & kudde' zou staan, dat daarop ergens in het tekstvlak (dus niet in het menu zelf) een klikbare piramide zichtbaar is, waarvan elke verdieping naar een artikel linkt in de trant van zoiets (hopelijk is dit een beetje duidelijk zo?):
[Goed samengestelde kudde, vrije uitloop, schuil stal, weideontwerpen a la paddock paradise, etc. ] (het ultiem, bovenaan de lijst in het groen, zeg maar) ]
[In een kudde met andere paarden] (minder dan de bovenste, maar toch goed/bovengemiddeld)
[In een kudde maar zonder schuilplekken, en/of maar een x uren toegang tot de wei]
[Paard in een weiland met een maatje]
[Paard in een paddock/bak met/zonder vriendje]
[Paard in een paddock/bak voor maar x tijd per dag]
[Paard samen met een geit of ander dier als gezeldschap]
[Paard alleen in de wei, maar met zicht op andere dieren]
[Paard alleen in de wei]
[Paard alleen op stal met buren]
[Paard alleen op stal zonder sociaal contact met buren] (deze staat zieligjes onderaan, in oranje)
-------
Dan had ik ook nog het idee, dat er wellicht iets van een keuzemenu bij zou kunnen staan, iets in de vorm van:
Wil jij ook iets extra's voor je lieveling? klik in de lijst de woonomstandigheden aan die het beste bij jouw situatie past, en zie wat je zoal kan doen om het nóg aangenamer kan maken voor je dier!
Soraya85 schreef:Goed bezig Bianca (en uiteindelijk meerdere)!
Had van de week natuurlijk al je mailtje gehad, maar niet eerder de tijd/rust kunnen vinden om er even voor te gaan zitten.
Ik denk dat het aller belangrijkste is, dat het echt een 'dick bruna' website is. Weinig tekst, wat er staat duidelijk te begrijpen taal. Vergeet niet dat de meeste mensen in dit topic al heel veel verder zijn; dan de doelgroep van de website. Bepaalde termen, zijn echt niet bekend bij veel mensen (slowfeeding etc).
Ik denk dat het mooi is om duidelijke richtlijnen te stellen (samengevat in 1 zin) en daarvan een uitwerking in enkele zinnen meer. Met bv links naar informatieve websites met goede onderbouwing.
Ik heb ooit geleerd (ja, ooit zat ik met mijn neus in de boeken), dat wanneer je trapsgewijs iets opsomt (van slecht naar goed). Dat je moet proberen om gebruik te maken van een oneven aantal, anders krijg al snel slecht/goed. De keur voor 3 of 5 lijkt mij dus het best.
Waar op 'de ladder' staan de richtlijnen van voorkompaardenleed.nl? Staan deze onderop de ladder, of in het midden?
Als je kleuren gebruikt, zou ik snel denken aan de stoplicht kleuren.
Best lastig online uitleggen hoe ik het in mijn hoofd zie
Citaat:Wat is een goede manier van huisvesting van je paard?
De meningen in de paardenwereld lopen sterk uiteen, de ene paardenhouder wil paarden zo natuurlijk mogelijk houden, de andere paardenhouder houdt de paarden graag in een streng trainings-en wedstijdregime en stelt daarbij vooral eisen aan de huisvesting die voor een makkelijk en efficiënt gebruik van het paard van pas komen. Kijk je puur naar de belangen van het paard dan is de ideale situatie voor een paard:
- Continu vrije uitloop: in de buitenlucht rond kunnen lopen (goed voor lichaam & geest)
- Altijd voldoende mogelijkheden om te schuilen tegen zon, insecten, regen en wind
- Een ruime, lichte schuilstal die vrij toegankelijk is voor ALLE paarden, ook de onderdanige
- Bij te natte wei: een droge paddock / stuk bestrating / pad rond de wei om rond te lopen
- Een sociaal leven met kudde-genootjes. Paarden leven het liefst in een stabiele kudde
- Een veilige plek: rustig, vertrouwd en overzichtelijk, maar niet geestdodend
- Altijd beschikking hebben over schoon drinkwater
- Het verteringsstelsel moet altijd bezig zijn (tegen o.a. maagzweren) : slowfeeder hooinetten
ruitje schreef:Over die verschillende groepen mensen, ik mis daar een groep in, ik kan het alleen niet zo goed verwoorden. Niet onwetend of onwillend, maar meer dat ze echt wel bezig zijn met het welzijn maar dat het vanwege de regio of het gebruik van een paard niet kan, vandaar dat ik zei: als een paddock paradise het 'ultieme' is, raak je die mensen kwijt, terwijl zij best open staan voor andere dingen om het welzijn te verhogen. Het lijkt door mijn posts net of ik tegen PP's ben, maar dat is zeker niet zo hoor!!
Krijg mijn idee hierover niet zo op papier, maar ik bedoel te zeggen dat bovenstaande groep naar mijn idee het meest te vinden zal zijn op je website, zij willen het ideaal bereiken maar dat kan niet dus hoe breng je ze daar zo dicht mogelijk bij
Soraya85 schreef:Ik snap wel wat je bedoelt, je kunt beter meerdere opties geven van minder goed, beter, best. Dan alleen goed / fout. Dan kunnen mensen kijken wat binnen de mogelijkheden haalbaar is.
Een stal met de deur open een een uitloopje (al is het maar enkele vierkante meters), met in het uitloopje groom-mogelijkheden met de buren; is beter dan het grootste gedeelte van de dag op stal, omdat ze in de winter niet op de wei kunnen bv.
Natuurlijk weten de meeste hier (in dit topic) wel wat de idealen zijn; maar dit is gewoon niet altijd haalbaar. Je moet mensen handreikingen geven; hoe ze in hun huidige situatie iets kunnen veranderen om het beter te maken.
Telpeva schreef:Soraya85, wat je zo schrijft is ook precies zo hoe ik erover denk.
De doelgroep zal niet de groep mensen zijn die alles al voor elkaar hebben (zoals sommigen in dit topic, dikke pluim voor jullie artikelen!), die mensen hebben al hun onderzoeken allang gedaan en voor die groep mensen is een website als deze meer een bevestiging van dat zij hun dier goed houden. Als die groep mensen al ooit op de website komt... ze hoeven deze informatie namelijk niet meer op te zoeken, die weten dat allemaal al. Die mensen zoeken liever naar de websites met de dikke lappen tekst waar alles tot in detail behandeld wordt om zo het beste uit de kan te kunnen halen voor hun dier.
Volgens mij zijn deze mensen niet de doelgroep, en is het vooral zaak om de minder paard-vriendelijke paarden eigenaren een handvat te bieden om de boel te verbeteren. Die mensen zijn juist degenen die deze hulp nodig hebben, ze moeten uit eigen beweging terug willen komen naar de website om nóg betere omstandigheden te vinden en te creëren voor het paard. Desnoods stapje voor stapje. Afkraken, veroordelen, of bepaalde leefomstandigheden als slecht of zielig bestempelen, slaat denk ik de plank totaal mis. Daarmee schrik je die groep die de meeste verandering nodig heeft juist af, denk ik.
Telpeva schreef:Even kort ter info, mijn berichten uit dit topic in vooral gefocust op de grafische weergave, doelgroep bepalen, gebruiksvriendelijkheid and so on. Inhoudelijk heb ik echt niks toe te voegen aan de site, simpelweg omdat ik op dat punt er niet het fijne van weet. Titels als 'sociaal en kudde' zijn maar even snel verzonnen, en als daar andere ideeën over zijn dan kan dat gewoon verwerkt worden. Ik ben maar een grafisch mens, de echte nuttige informatie, en de uiteindelijke inhoud, laat ik allemaal aan jullie over want die knowhow heb ik simpelweg nietJullie zijn degenen met meer ervaring en kennis!
Nog een puntje voor de grafische weergave, de kleuren heb ik persoonlijk geen problemen meewat ik ook graag zou willen verwerken, zijn mooie foto's die de punten positief kunnen benadrukken, en ook totaal niet kwetsend zijn. Bijvoorbeeld, bij een artikel dat over paarden gaat die 24/7 op stal staan (even een kort door de bocht voorbeeld) daar niet een zielige foto te plaatsen, maar bijvoorbeeld een foto van een mooi trots glanzend paard, dat in het gangpad van een mooie, luxe en goed verlichtte moderne stal staat. Zodat de lezer zich daaraan kan spiegelen; goh kijk eens, die mensen met dat paard hebben het goed voor elkaar zeg! zo goed behandel ik mijn paard ook ongeveer, want de mijne staat ook veilig op stal en ik poets hem ook altijd, misschien dat er op de pagina staat hoe je de vacht zo kan laten glanzen/de stalling zo goed verlicht is/hoe die hoeven zo mooi bekapt zijn (en dan gaan ze hopelijk verder rondneuzen)
Het idee erachter is dat men een trigger krijgt om verder rond te willen neuzen, en niet direct de pagina te willen sluiten omdat ze denken: 'zucht, weeeeer zo'n zeurende website'
LHO schreef:Even mijn blokkenschema net iets meer in paint gezet. Nog steeds paint, dus simpel/schematisch:
[ Afbeelding ]
pmarena schreef:Bvb. dat paard dat in een lichte, ruime stal staat met andere paarden om zich heen, gewoon goed water krijgt, 2x per dag een plukje hooi, een veilige omgeving dus met vriendelijke buurman en het dier komt er dagelijks even uit al is het alleen maar aan de hand of onder het zadel...dat is geen enorm schrijnend paardenleed op zich. Ik vind het HEEL erg sneu, maarja je KUNT het een minimale standaard noemenAlleen het voldoet natuurlijk absoluut niet aan punt 5 van de 5 vrijheden...waar de grootste problemen zitten met de huidige paardenhouderij.
Maargoed, als dat dan je onderste balkje is
Dan is een verbetering voor dat dier, ofwel het 2e balkje:
- meerdere keren per dag hooi ofwel een slowfeeder (met daar achter een mouse-over met een korte uitleg wat het is, en een link naar een nieuwe pagina met voorbeelden met foto's en eventueel wat links).Ik vind meerdere keren per dag geen goede uitleg, ik vind namelijk dat als iemand 1 keer per dag heel veel hooi voert beter dan iemand die drie keer op een dag een plukje voert, zou je niet beter een soort standaard eenheid kunnen noemen, ik heb geen idee of daar berekeningen voor zijn( hoeveel kilo per gewicht zeg maar? )
- een halve wand i.p.v. een hele wand, zodat hij contact kan hebben met de VRIENDELIJKE buurman (maar daar ook even bij vandaan kan blijven)Wij hebben op stal het ideaal van een dichte en een halve wand, omdat je helaas toch minder vriendelijke paarden hebt, of paarden die geen contact willen. Heb je altijd een kant met rust![]()
- een klein uitloopje aan de stal zodat het dier tenminste even buiten kan gaan staan en de wind door de manen kan voelen, de zon op de vacht, en daar contact kan hebben met de buurman.
- wellicht een speeltje in de stal, zoals een voetbal met elastieken er omheen en wortels er tussen, of een brokjes bal...maar als die door de stal rolt, met die brokjes in de pis en stront
- dier krijgt vrije beweging tot een uurtje of 4, in paddock of wei
Vanuit dat punt kun je dan wellicht het 3e balkje maken:
- paard staat minimaal een dagdeel buiten, dus minimaal 6-8 uur
- met kuddegenoten, kunnen elkaar opzoeken maar hebben ook genoeg ruimte om te spelen en elkaar te ontwijken
- staan nooit langer dan 2 uurtjes zonder water en ruwvoer
En het 4e balkje (wat is een mooie naam i.p.v. balkje, waarmee mensen hun stal zouden kunnen "waarderen" ?)
- de plek waar ze minimaal 8 (of langer?) uur per dag buiten staan is rustig, veilig, maar ook interessant. Geen geestdodende paddock achter op het terrein ofzo.
- stabiele kudde
- paarden hebben constant beschikking over ruwvoer en water
- veel ruimte om te spelen, rollen, rennen, maar ook om even rustig zich af te zonderen
- schuilmogelijkheden in minimaal de vorm van bomen waar ze in de schaduw en wat uit de wind / regen kunnen staan
- altijd een plek om droog te staan: niet dat sneue plaatje van paarden die tot in de kogels in de modder moeten staan
Het 5e balkje:
- paard staat dag en nacht buiten, eventueel op een track zodat ze zich niet het ongans vreten op de wei
- met altijd toegang tot een schuilstal met droge bodem en genoeg ruimte voor elk paard om te schuilen, OOK de laagste in rangorde
- altijd mogelijkheden om te kunnen rennen: dus ook als het al dagenlang regent en de wei onbegaanbaar is: ruim stuk met zand (paddock / bak of track)
- een altijd toegankelijke lekkere rolplek en / of slaapplek
- altijd beschikking over ruwvoer, eventueel het voer aangeboden via voederautomaten
- bij voorkeur verschillende ondergronden om een natuurlijke hoefslijtage na te bootsen, en wellicht zelfs een voetenbadje
- wellicht dus een track rond de wei, met interessante hoekjes en gaatjes, likstenen, schuurborstels, drinkplekken, eetplekken, rolplekken...enz.
Zou zoiets een idee zijn?
Dit maar even een snel voorbeeldje, ik ben benieuwd wat jullie (en ikzelf bij nader inzien) vinden wat hier beter aan kan.
Anders opschrijven? Andere indeling? Toevoegingen ?
Citaat:Waar moet ik allemaal op letten bij het zoeken naar een stalling voor mijn paard?
Wanneer je een stalling gaat zoeken is het belangrijk dat je eerst voor jezelf en voor je paard bepaalt welke behoeftes jullie allebei hebben. Algemene punten om op te letten zijn:
- De locatie: afstand van je huis, welke uitrijmogelijkheden zijn er? Bos, strand, ruiterpad?
- Zijn de stal / weide / paddock en de rest van het terrein veilig, schoon en ruim genoeg?
- Voldoende mogelijkheden voor vrije beweging en sociaal contact met andere paarden?
- Wordt er voldoende ruwvoer aangeboden en zijn water en voer van goede kwaliteit?
- Welke trainingsfaciliteiten zijn er? Binnenbak, buitenbak, longeerbak, stapmolen, springtuin?
- Zijn deze faciliteiten voorzien van een goede bodem, ook met veel regen, droogte of vorst?
- Kun je er altijd gebruik van maken of zijn de faciliteiten vaak al bezet door andere paarden?
- Is de stalhouder (of stalgenoten) vakkundig, diervriendelijk en houdt hij voldoende toezicht?
- Heb je voldoende ruimte om je spullen netjes en veilig op te bergen?
- Zijn er mogelijkheden om zelf je (kracht) voer te kiezen en op te slaan?
- Kan iemand anders je paard verzorgen wanneer je ziek of verhindert bent?
- Moet je veel dingen zelf doen, is er een stal-klussen-rooster of wordt alles voor je gedaan?
- Zijn de paarden en mensen die er al staan, tevreden met de locatie en hoe alles gaat?
- Zijn de mensen en paarden om je heen gelijkgestemd, voelen jij en je paard zich thuis?
- Mag je een hoefsmid / bekapper / dierenarts / instructeur (trice) naar keuze laten komen?
- Welke extra’s worden er aangeboden, wellicht een Paddock Paradise of HIT-actief concept?
Vergeet vooral niet dat jij slechts hooguit enkele uurtjes per dag op deze locatie aanwezig zult zijn, maar je paard er elke dag en nacht doorbrengt.
Zorg goed voor je paard en zoek een plek die goed bij hem / haar past. Denk aan de 5 vrijheden van je paard en jezelf: voldoet deze plek daar aan?
pmarena schreef:Telpeva schreef:Even kort ter info, mijn berichten uit dit topic in vooral gefocust op de grafische weergave, doelgroep bepalen, gebruiksvriendelijkheid and so on. Inhoudelijk heb ik echt niks toe te voegen aan de site, simpelweg omdat ik op dat punt er niet het fijne van weet. Titels als 'sociaal en kudde' zijn maar even snel verzonnen, en als daar andere ideeën over zijn dan kan dat gewoon verwerkt worden. Ik ben maar een grafisch mens, de echte nuttige informatie, en de uiteindelijke inhoud, laat ik allemaal aan jullie over want die knowhow heb ik simpelweg nietJullie zijn degenen met meer ervaring en kennis!
Nog een puntje voor de grafische weergave, de kleuren heb ik persoonlijk geen problemen meewat ik ook graag zou willen verwerken, zijn mooie foto's die de punten positief kunnen benadrukken, en ook totaal niet kwetsend zijn. Bijvoorbeeld, bij een artikel dat over paarden gaat die 24/7 op stal staan (even een kort door de bocht voorbeeld) daar niet een zielige foto te plaatsen, maar bijvoorbeeld een foto van een mooi trots glanzend paard, dat in het gangpad van een mooie, luxe en goed verlichtte moderne stal staat. Zodat de lezer zich daaraan kan spiegelen; goh kijk eens, die mensen met dat paard hebben het goed voor elkaar zeg! zo goed behandel ik mijn paard ook ongeveer, want de mijne staat ook veilig op stal en ik poets hem ook altijd, misschien dat er op de pagina staat hoe je de vacht zo kan laten glanzen/de stalling zo goed verlicht is/hoe die hoeven zo mooi bekapt zijn (en dan gaan ze hopelijk verder rondneuzen)
Het idee erachter is dat men een trigger krijgt om verder rond te willen neuzen, en niet direct de pagina te willen sluiten omdat ze denken: 'zucht, weeeeer zo'n zeurende website'
Is absoluut ook mijn bedoeling, iedereen positief benaderen
Want hoe je het ook wendt of keert, iemand die zijn paard in zo'n mooie stal zet die probeert het in principe ook maar gewoon goed te doen (in de meeste gevallen...) en zet zijn paard tenminste niet ergens opgesloten in een donker hok opgesloten in zijn eentje in een halve meter stront