Stallingskosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 23:51

Fleurtje100 schreef:
Toch zou je met een goede buitenbak denk ik je kunnen onderscheiden. Ik hoef in principe niet perse een binnenbak, maar ik wil wel een goede buitenbak. Ook al rijd ik geen wedstrijden meer en is mijn paard zo goed als met pensioen, ik wil nog steeds niet dat mijn paard door een te zware bodem moet, door kuilen, of door een gladde bodem vol plassen. Snao wat dat betreft het verschil niet zo tussen dressuur en recreatieruiters, als recreatieruiter is dat toch ook niet fijn en niet goed voor je paard? Al weet ik wel dat sommige ruiters het gewoon niet eens in de gaten hebben dat hun paard tot zijn pezen in het mulle zand wegzakt.
Ook in de zomer als er in het bos heel veel dazen zitten is een goede buitenbak fijn, en in de winter als het vroeg donker is kun je door de week ook het bos niet in als je werkt.
Het is vaak een goede buiten én binnenbak, of alleen een buitenbak en dan een 'slechte'. De binnenbak stal is vaak een heel stuk duurder en heeft meer klanten en daardoor ook minder weidegang. Een stal er tussenin qua prijs en meer weidegang, maar dan wel die goede buitenbaan, zou denk ik voor veel mensen ideaal zijn.

ja das idd zo, een goede buitenbak is een pre

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:42

Vilar schreef:
Iets van 200 euro, denk ik.
Ik zou dan wel de mogelijkheid bieden voor dag & nacht buiten, want niet iedereen wil zn paard in een hok opsluiten. Is die mogelijkheid er?
Wat zou de meerprijs voor het uitmesten moeten zijn?

ja de mogelijkheid voor 24/7 weidegang is, toch zijn er veel mensen die kiezen voor overdag weide en sávonds /snachts op stal.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:48

Bij ons op stal is het voor pension klanten 350€,
dat is 3x hardvoer 2x kuil/hooi
2 overdekte bakken, 1 buiten bak
longeerbak, stapmolen. En bos/duin/strand op 10 minuutjes te paard.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:49

250 , dat zijn de prijzen hier voor zon stal...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:07

chantalboes schreef:

Ik snap die 3x hardvoer nooit zo goed, waarom niet 3x hooi/kuil en 2x hardvoer? Dat zou voor de paarden in ieder geval veel beter zijn. :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:10

Waratje schreef:
chantalboes schreef:

Ik snap die 3x hardvoer nooit zo goed, waarom niet 3x hooi/kuil en 2x hardvoer? Dat zou voor de paarden in ieder geval veel beter zijn. :?

Nee ik zou het ook liever andersom zien.

Ariebren

Re: Stallingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:28

Ik ook niet, hooi is belangrijk.
Krachtvoer is bijzaak.

Maar de meeste manege mensen zijn opgevoed met veel krachtvoer geven en zuinig zijn met hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:40

Als de paarden overdag op de weide lopen zou 2x hooi in principe genoeg moeten zijn. Dan is het 's ochtends hooi en krachtvoer, dan de wei op, als ze van de wei komen krachtvoer (gras is immers ook ruwvoer) en dan 's avonds laatste voerbeurt laat op de avond nog een keer hooi en krachtvoer.

Helaas is de praktijk wel eens anders. Dan is er overdag bijna geen weidegang (met voldoende gras om als ruwvoer te tellen) en in de winter staan ze hoogstens even op een paddock maar dan zonder ruwvoer.

Scheelt wel als ze in el kgeval nog stro in de stal hebben. Dan kunnen ze tussendoor nog stro eten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:55

Dus ff tellen wat je zegt, joyceB.

ochtend hooi met krachtvoer.
overdag weidegang
na de wei weer krachtvoer.
avond hooi met krachtvoer

En je paard ziet er nog goed uit ?"?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:17

Hoe bedoel je Ariebren?
Ik tel 2x hooi zoals genoemd wordt en dat dat best kan.

Hier thuis voeren we in de winter 3 a 4x ruwvoer, afhankelijk van of/hoe lang ze op de wei lopen per dag.
In de zomer voeren we 2 of 3x ruwvoer, ook afhankelijk van hoe lang ze op de wei lopen.
's ochtends eerst wat hooi omdat er dan met sommige paarden wat gedaan wordt en omdat de te dikke paarden met graasmasker de wei op gaan en ze beter met niet al te veel honger het gras op kunnen.
Halverwege/eind van de ochtend de wei op. Dan komen ze na een uurtje of 5 a 6 weer in de paddock (halverwege de middag) en evt. krijgen ze dan einde van de middag nog een half plakje hooi of een half plakje stro als ik weet dat ik laat voer, weet ik dat ze vroeg gevoerd worden en kwamen ze laat uit de wei sla ik dat beetje wel eens over . Dan einde van de avond krijgen ze een grotere portie hooi met wat stro er bij voor de nacht.

Toen mijn paarden nog gewoon de hele dag op het land konden voerde is 1 a 2x ruwvoer bij en als ze dag en nacht op het gras liepen in de zomermaanden niet. Helaas kan dat niet meer omdat mijn merrie niet tegen zoveel uren weidegang kan (insulineresistent, ontdekt doordat ze vorig jaar hoefbevangen raakte) , dus zit ik het hele jaar door vast aan bijvoeren in de paddock (of op stal, maar bij mij kunnen ze zelf kiezen)

Of paarden dik of dun worden hangt niet af van het aantal voerbeurten, maar van hoeveel je geeft van wat voor ruwvoer per voerbeurt...
Je kunt paarden met 1 voerbeurt vetvoeren, en met 10 voerbeurten uit hongeren...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-06-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:21

Je hebt het over diverse malen kracht voer ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:26

ik voer geen krachtvoer (alleen handje vitamine/mineralenkorrel) maar bij maneges met 3x krachtvoer kunnen ze de normale hoeveelheid ipv over 2 beurten ook verdelen over 3m, 4 of 5 beurten, maar net wat ze willen. Dan worden de porties kleiner.
Bij de actiefstallen worden de porties verdeeld over maximaal zo'n 20 porties in 24 uur met 's nachts een paar uur rust er tussen. Die porties zijn per keer maar 50 a 100 gram of zo, echt hapslikweg porties...

Als je heel veel krachtvoer geeft in kilo's is meer beurten wel aan te raden. Maar of die paarden al die kilo's nodig hebben...
En minder grote hoeveelheden kun je ook minder vaak geven natuurlijk. Als is vaker kleine hoeveelheden wel beter voor zover dat nu uitgelegd wordt in de informatie over voeren die te vinden is. Net als dat het beter is om krachtvoer te voeren (vlak) na het voeren van ruwvoer zodat er al wat in de maag en darmen zit en het krachtvoer minder snel passeert en beter opgenomen/verteerd wordt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:42

Die van mij krijgt 's ochtends brok, dan ruwvoer op de wei (waar weinig gras staat), en dan 's avonds nog een keer brok en ruwvoer. Beetje van dat mais van de koeien door de brokken zodat ze langzamer eten. Werkt prima. Hij staat op stro en krijg per portie heel veel ruwvoer, echt bijna de hele voorwand vol tot aan onder zijn voerbak. Op deze stal zie ik hem voor het eerst 'eetpauzes' nemen omdat het zoveel is.
Heb ook op een stal gestaan waar ze maar een paar uur op de wei kwamen, en daar kregen ze om 7.00 brok, dan de wei op, tussen 10.00- en 11.00 weer op stal met hooi, rond 14.00 van dat mais (kuilmais is het geloof ik), om 18.00 brok, om 21.00 hooi en om 23.00 kleine portie brok/muesli. Dat was wel erg ideaal moet ik zeggen, met name het avondritme, maar niet nodig als ze hele dag de wei op gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:35

Waratje schreef:
chantalboes schreef:

Dat was ik me ook net aan het bedenken, dat snap ik ook nooit zo goed.
Sommige stallen zeggen dan ook nog dood leuk dat ze 5 voerbeurten hebben

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:59

bij ons is het ook 4 voerbeurten, dwz (in de winterperiode dan) "krachtvoer"en ruwvoer sochtends om 6uur,
om 12u ruwvoer, om 17u "krachtvoer" en ruwvoer en savonds om ong.10a 11u ruwvoer.

de basis van een paard is toch hooi en gras geen biks oid.
wij gaan spaarzaam om met de biks en geen kilo's tegelijk daar heb je niets aan.
het mooiste zou nog zijn idd eerst ruwvoer in de ochtend en dan pas de biks,
dat hebben we geprobeerd maar de paarden stonden gewoon te wachten op de biks,
dat aten ze eerst en dan pas het ruwvoer.

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:10

Ariebren schreef:
Dus ff tellen wat je zegt, joyceB.

ochtend hooi met krachtvoer.
overdag weidegang
na de wei weer krachtvoer.
avond hooi met krachtvoer

En je paard ziet er nog goed uit ?"?

lijkt me idd een beetje veel