Combinatie paard/werk/gezin Hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06Jarig

Re: Combinatie paard/werk/gezin Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:49

Ik heb geen opas en omas in de buurt dus dat is altijd lastig.
Maar bv vanmiddag had mijn zoontje vriendje mee en hebben ze de hele middag op stal gespeeld.
Heerlijk voor ons allen.
Hoorde van zomer pension klant dat kinderen bij hun op stal niet mogen, dat vond ze heel lastig, kan ik me ook zeker voorstellen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:28

ja hoor heb vaste dagen. nu dus 3, als mijn ouderschapsverlof afgelopen is hopelijk 3,5.
Tuurljk werk ik liever minder maar ja, vind het ook wel fijn als mijn salaris wat hoger is. heb wel wensen qua anders huis etc, met een laag inkomen wordt dat toch lastig.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:38

NatasjavE schreef:
Maar jonge kinderen slapen toch vanaf 19:30. Ik ga altijd naar mijn paard als de kinderen in bed liggen.
Behalve in het weekeinde en op vrijdag.

Hier ligt mijn dochter om 20.00 uur op bed en slaapt bijna altijd vrij direct. Maar regelmatig komt het voor dat de papa onverwachts moet overwerken en dan kan ik niet ineens oppas regelen. Dus moet ik wel thuis blijven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:16

Ik werk 20 uur, heb drie kinderen en ga ong 3/4 keer per week naar stal (kwartiertje rijden):

meestal woensdagmiddag met jongste, vrijdagochtend alleen en in het weekend met jongste. Dan vaak ook nog een avond alleen...

Vaker lukt zeker niet, maar paard wordt goed verzorgd hoor!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:30

Ja ik ga ook meestal 3-4 per week, dat is sinds ik op mn nieuwe stal sta. Ik stond eerst op een manege, toen moest ik elke dag er heen, anders kwam ze niet eruit en stond ze dus de hele dag op stal. Ik heb het bijna een jaar volgehouden maar werd me echt te veel, was niet meer leuk.
Nu sta ik op een andere stal, waar alles word gedaan veel beter. Nu kan ik haar met een gerust hart een paar dagen alleen laten. Heb ook een bijrijdster die haar af en toe wel is oppakt.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:58

Freggle_Edge schreef:
ik ben al 12 jaar moeder en toch is de zorg en liefde richting mijn dieren écht niets veranderd, misschien komt dat nog. ;)

Ik zeg ook niet dat de zorg en liefde voor je dieren verandert, ik zeg dat de liefde voor je kind anders is en dieper gaat (bij mij tenminste) dan de liefde voor je dieren ;)
Al is bij mij de zorg wel wat verandert, omdat ik minder bij mijn paard kom. Maar voor mijn katten is alles nog hetzelfde gebleven op het feit na dat ze nu te maken hebben met een peuterpuber en dat vinden ze niet altijd even leuk :D

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:08

zo, bij mij is het ook wel anders geworden met kindjes hoor! Ik had een paard waar ik helemaal verkikkerd op was en ben. Ik reed fanatiek wedstrijd en ging er iedere dag heen. Mijn man heeft een drukke baan, dus ik er 's avonds vaak niet. Dus moest ik overdag rijden. Dus ging het van mijn werktijd af, dus zat ik alle avonden te werken en iedere dag in mijn agenda te puzzelen wanneer ik tijd voor mijn paard kon maken. En toen ik op een gegeven moment steeds op het paard zat en na 25 minuten dacht: pfoe, kan ik haar met goed fatsoen alweer terugzetten, want ik moet echt aan het werk... heb ik een andere oplossing gezocht. Dus nu heb ik een professional die van mijn paard een kampioen maakt, en met twee meiden (1 en 3) ben ik al blij dat ik tijd met hen kan doorbrengen en mijn werk af krijg ;-) Ik probeer een keer per maand eens te gaan kijken bij paard, maar vaak schiet ook dat erbij in!

Want ik ben verkikkerd op mijn paard, maar vergroeid met mijn kinderen.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:03

Dat heb je heel goed gedaan, en je laatste zin is heel goed verwoord zoals denk vele paarden mamas denken/voelen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:11

Mijn oudste is bijna 4. Als hij 5 is, gaat hij een jaar op zwemles. Daarna zal hij, hopelijk, ook op een sport gaan. Dat houdt in dat ik minder vaak zal gaan paardrijden. Nu kan mijn paard wel tegen een paar dagen niet rijden, dus dat is te doen. Wedstrijd rijden ben ik vorig jaar al mee gestopt. Lessen doe ik nu nog steeds, misschien dat dat volgend jaar ook weer anders zal zijn. Ik zie het wel. Ik denk wel dat als de jongste 6 jaar is en ook gaat sporten, het rijden helemaal over zal zijn. Wat ik dan doe met mijn paard?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:56

Ik ben toch blij dat ik iig toch nog s'avonds kan paardrijden.

Yentel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:11

Het blijft compromissen sluiten vind ik. Soms heb ik het gevoel alles nét niet helemaal goed te doen.
Kids mee naar stal, snel ff rijden, half oortje bij de kinderen houden, niet goed geconcentreerd rijden.
Of oppas regelen en schuldgevoel omdat je zelf niet bij je kids bent.
Lastig hoor...

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:19

kevje06 schreef:
Ik heb geen opas en omas in de buurt dus dat is altijd lastig.

Toch jammer dat je niet in de buurt woont, onze jongens zouden zich denk prima met elkaar kunnen vermaken! ;)

Mijn kinderen zijn net 4 en net 7. Ik woon/werk aan huis, samen met mijn man en gemiddeld tellen wij (allebei!) zo'n 90 uur werk per week. Sinds eind Mei heb ik twee jaarlingen die heerlijk op ene stuk land staan. Technisch gezien hoef ik dus (nog) niet elke dag te gaan. Maar vooralsnog doe ik dat wel, soms ben ik er maar heel even maar wil dan gewoon even zien hoe t met ze is ;)
De keus om nu pas weer aan paarden te beginnen is heel bewust geweest. Nu beide jongens naar school gaan is het een stuk makkelijker om overdag naar de paarden te gaan en dan er ook de tijd voor te hebben/nemen. En aangezien mijn werk aan huis is, is het heerlijk om de deur uit te zijn!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:54

Ik ben zelf 32 en heb 2 kindjes
Heb er zelf wel voor gekozen om pas een eigen paard te kopen nadat het gezin compleet was
Zo kon ik beter inschatten of het haalbaar was
Van te voren kan je niet bedenken hoe je je voelt en of je de puf hebt om naar je paard te gaan
plus werken enzo

ik werk zelf fulltime en ga zelf 4 x naar mijn paard in de week, de rest doen vriendinnen van mij
elke dag zou ik naast mijn baan en kidz niet trekken

verzorgpaarden zijn dan wel erg makkelijk, kost je minder tijd en zorgen

succes met je beslissing

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:30

karijn schreef:
Mijn oudste is bijna 4. Als hij 5 is, gaat hij een jaar op zwemles. Daarna zal hij, hopelijk, ook op een sport gaan. Dat houdt in dat ik minder vaak zal gaan paardrijden. Nu kan mijn paard wel tegen een paar dagen niet rijden, dus dat is te doen. Wedstrijd rijden ben ik vorig jaar al mee gestopt. Lessen doe ik nu nog steeds, misschien dat dat volgend jaar ook weer anders zal zijn. Ik zie het wel. Ik denk wel dat als de jongste 6 jaar is en ook gaat sporten, het rijden helemaal over zal zijn. Wat ik dan doe met mijn paard?

Dat is idd weer lastig met oudere kinderen.
Mijn oudste wordt in september 6, die gaat vanaf dan 2 keer per week naar ballet, 1 keer per week zwemmen. En dan de schooltijden natuurlijk.
Mijn nu nog jongste is net 2, die gaat over een half jaar naar dezelfde school, en vanaf 3 jaar naar kleuterdans eens per week.
In september een nieuw kleintje erbij die ook mee moet in het systeem.
Ik zou dat echt niet gecombineerd krijgen met een fulltime baan, laat staan dat er ook nog paarden bij moeten.
Ben dan ook erg blij met het thuisblijven plus paarden aan huis _/-\o_

(Waterpokken alweer over? :(:) )

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:46

Ik heb drie kleine kinderen en ik werk 18 uur. Toen de jongsten nog niet naar de peuterspeelzaal gingen, reed ik altijd in de avond. Nu breng ik eerst de kinderen naar school dan laat ik de hond een uur uit, daarna rij ik mijn paard, nog een snel kopje koffie op stal en dan haal ik de boel weer op. In de middag werk ik of doe ik het huishouden en natuurlijk de hond nog een keer. Ik vind het goed te doen. Maar ik sta wel op een stal waar alles gedaan wordt en ze staan de helft van het jaar dag en nacht buiten. Ik rij 5x per week en de andere twee dagen controleer ik of alles goed is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:41

Ik wil het toch even opnemen voor Bello2005: omdat zij (nog) geen kinderen heeft is ze naief en mag ze geen eigen mening hebben? Beetje flauw vind ik dat. Ik vind het erg in haar te waarderen dat ze haar dieren ook prioriteit wil geven, in plaats van de legio mensen die hun hond of kat wel even naar het asiel brengen omdat ze nu iets anders hebben (lees: kind, of dure vakantie).
Een paard doe je misschien nog minder snel weg.
Ze geeft duidelijk aan dat ze het heeft over een situatie waarbij de paarden aan huis staan. Waarom zou je het dan niet kunnen combineren? Hoeveel kinderen groeien er niet op op een boerderij waar altijd dieren te vezorgen zijn? Vroeger hadden mensen altijd dieren en was dat geen probleem. En als de kinderen allergisch zijn (wat alle kinderen tegenwoordig schijnen te zijn, wat weer voortkomt uit de vaak overdreven hygiene - maar dat is een ander onderwerp) dan heb je dus idd je paarden niet in de huiskamer en dan is er wellicht dus wel een oplossing te vinden.
Met een kat die altijd binnen heeft gewoond is dat idd een ander verhaal, maar dat bestrijd Bello2005 dus ook niet.
Natuurlijk weet je nooit precies wat je te wachten staat, maar dat weet je in het leven zowiezo nooit. Je kan ook andere obstakels tegenkomen zoals financiele problemen, een relatie die uitgaat of problemen met je eigen gezondheid, waardoor het moeilijker wordt om voor je dieren te zorgen. Dat Bello2005 de intentie heeft om alle obstakels te overwinnen, prima! Laat je niet voor naief verklaren en ga er lekker voor!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:50

wij hebben de paarden aan huis en het lijkt mij vele malen makkelijker als dat de paarden in pension zouden staan (al zou dat financieel niet haalbaar zijn maar dat doet er niet toe).

Ik doe alles rondom het gebeuren waar de kinderen bij zijn, stallen mesten, voeren, poetsen, longeren enkel rijden doe ik niet als ik alleen ben. Echter is het voor manlief ook leuker want ondanks dat ik met de paarden bezig ben ben ik wel thuis en.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:53

Tevoren kun je denk ik niet inschatten of de comibinatie paard vs kinderen gaat werken. Hangt volgens mij ook van de kinderen af.
Ikzelf ben veertien jaar geleden, toen ik zwanger was van de eerste, bewust gestopt met de paarden. Heb ook echt alles verkocht. Negen jaar later en vier kinderen verder ben ik weer begonnen met een ouder paard. Idee hierachter was dat deze best eens een dagje stil kon staan. Dit klopte. Ik werk vier dagen. Vaak reed ik op dinsdag, woensdg (mijn vrije dag) en vrijdag, zaterdag. Op die manier was het het beste te combineren. O ja, ik reed altijd na acht uur, wanneer de kinderen op bed lagen. Voordeel voor mij is, dat onze paarden aan huis staan.

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:06

Ik breek ook maar even in, op dit moment heb ik een paard die 10 min rijden bij mij vandaan op een pensionstal staat. Het is volpension, anders had ik het niet kunnen redden in combinatie met mijn zoontje van 2,5. Het is een pittige combinatie, ik werk, ik ben net klaar met studeren, en dan natuurlijk nog je huis, kind, man en paard... Alles en iedereen heeft aandacht nodig.

Toen ik nog studeerde vond ik het vrij lastig te combineren maar nu heb ik meer rust. Ik haal ook echt mijn ontspanning uit de momenten dat ik bij mijn paard ben. Ik ben er gemiddeld 4 x per week, en heb voor 2 dagen een bijrijder. Door de weeks ga ik nadat mijn zoon in bed ligt en in het weekend ga ik het liefst smorgens vroeg zodat ik lekker buiten kan rijden.
Af en toe heb ik dan wel een 'mopperende' man want die wilt graag als gezin gezellig ontbijten in het weekend... Maar eigenlijk komen we er altijd wel uit.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie het hebben ervaren toen de tweede kwam. Merkte je verschil qua tijd dat je hebt voor het paard? (ook afhankelijk van je situatie natuurlijk). Hier willen we ooit wel een tweede kindje, maar hoe gek het ook klinkt,: ik ben heel erg bang dat ik dan minder tijd zou hebben voor mijn paard!
Mijn man denkt dat er weinig zou veranderen omdat ik nu ook vaak de avonden ga als hij er is.. Wat is jullie ervaring hierin?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:24

Sune, ik vond de overgang van 1 naar 2 echt heel heel zwaar eerlijk gezegd. Mijn oudste was toen 4 en ging naar de tweede kleuterklas, ik kreeg die niet eens op tijd naar school, was rond 10 uur 's ochtends klaar om haar weg te brengen (juf kwaad := ). Ik kwam ook wel uit een lastige situatie met een prematuur kindje, zelf lang in het ziekenhuis gelegen, familietrubbels en verbouwingsperikelen, dus dat speelde mee, maar ik zakte na het thuiskomen echt weg in een soort moeras van depressie en eenzaamheid, liet alles thuis versloffen, reed niet/nauwelijks meer vanuit een idee dat ik ze toch alleen maar verpeste (en dan opstappen en verwachten dat het gelijk goed gaat, selffulfilling prophecy dus) en voelde me nog te minderwaardig om stallen te mesten. Ritme vinden met 2 kindjes heeft een half jaar geduurd, mezelf bij elkaar grijpen en alles weer op de rails zetten zo'n anderhalf jaar.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:23

Het is allemaal iets meer plannen met een tweede erbij, maar ik heb daar erg snel mijn weg weer in gevonden hoor :j Ik heb wel twee lieve bijrijdsters en ga zelf 4 a 5 dagen naar mijn paard.

Door de week ga ik 's avonds naar mijn paard, als de kids op bed liggen. Mijn vriend is dan thuis.

De oudste gaat in het weekend vaak even mee naar stal om de stal te mesten of de paarden buiten te zetten: de kleine slaapt dan. Dan ga ik meestal 's avonds terug om te rijden.

Ik probeer wel zoveel mogelijk om het paard niet te laten overheersen in het weekend, dat had ik vroeger veel minder: toen draaide het hele weekend om mijn paard. Twee kids thuis vermaken is voor mijn partner moeilijker dan een kind, dus ik breng overdag geen uren meer door bij Joy: of ik neem een handenbindertje mee :)

Zolang je met je partner goede afspraken kunt maken, is er veel mogelijk :j

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:28

@Urielle: het lijkt me inderdaad erg pittig zoals je je situatie omschrijft. Onze situatie is wel stabiel wat dat betreft.

Mijn zoontje mee naar stal nemen doe ik eigenlijk alleen om even voer te brengen of een snoepje te geven aan het paard oid. Ik neem hem niet mee als ik ga rijden. Naast het feit dat ik hem dan niet de hele tijd in de gaten kan houden, ben ik zelf dan te onrustig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:21

Dat scheelt al, dat je man dan de zorg voor de kinderen heeft. Ik heb ze aan huis en doe de paarden overdag terwijl de kinderen binnenspelen (of mijn oudste soms wel buiten, in het voorste afgesloten deel).
Ik zit nu ook al een beetje te piekeren want ik wil komende winter naar een stal met binnenbaan, oudste op school, baby in de kantine laten slapen maar ja, de tweede van 2,5... wat DOE je daarmee? :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:28

Oook in de kantine zetten, speelgoed mee en lekker laten spelen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:07

Romanoff schreef:
Oook in de kantine zetten, speelgoed mee en lekker laten spelen :D

ik zal denk ik maar vragen of ik dan idd daar een box ofzo neer mag zetten. Voelt ze zich veel te groot voor, maar 2,5 jaar he, al die kastjes gaan open vrees ik := en ik wil niet dat ze overlast hebben van mijn kinderen.