Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:29

Barron schreef:
Leuk om te lezen dat er meer mensen met kruiwagens in de modder vaststaan en klompen of laarzen verliezen. Heb afgelopen winter ook al eens op mijn sok in de derrie gestaan. Leuk hoor paarden aan huis. Nee, ik vind het echt super, maar ik denk dat je ook moet kunnen genieten van het buitenwerk en niet uitsluitend van het paardrijden, want dan ben je het gauw zat.

Mijn pony van vroeger heb ik toen ik studeerde een tijd bij een pensionstalling gehad, omdat ik toen de mogelijkheid niet had ze thuis te hebben. Wat ik daar altijd zo jammer vond was dat ik ook altijd met mensen moest praten en goedbedoelde adviezen kreeg waar ik niet op zat te wachten. Mijn werk is dat ik de hele dag tussen de mensen ben en vind het dan juist heerlijk om even met mijn dieren te klooien zonder te hoeven kletsen. Ook kun je je paarden precies zo houden als je wilt en alle gekke dingen uithalen die je niet zou doen met mensen om je heen. Of gewoon lekker met een bakje koffie je paarden in de wei zien scharrelen, een prima beloning voor het werk wat je net hebt gedaan.

Héél herkenbaar! :) Dit zijn dus de redenen voor ons om onze paarden weer op te halen van de pensionstal. Heerlijk alles weer zelf beslissen, geen "gezeur" om je heen enz. Helaas paarden overigens niet aan huis, maar op 5 min met auto (10-15 min fietsen).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:35

Remy schreef:
Wij hebben de paarden aan huis, werken beiden full time (mijn bedrijf is aan huis en ik werk nog een aantal uren extern), en hebben twee tienerdochters die ook beiden rijden.

We hebben er bij de aanleg rekening mee gehouden dat gemak belangrijk is, water is dichtbij, rijden doen we in onze eigen bak, voor het onderhoud van het perceel hebben we goed materieel aangeschaft.

Juist sinds we de paarden zo aan huis hebben, brengen we er veel meer tijd mee door. Als ik nu eerder klaar ben in de trimsalon is het zo makkelijk om even snel een peerd uit de wei te trekken en te rijden voor ik het eten ga klaarmaken. Dat deed ik nooit toen we nog in pension stonden. En juist nu de meiden groot genoeg zijn om zelf op te zadelen en mee te helpen met de verzorging, uitmesten etc, is het allemaal veel makkelijker geworden.

In het weekend scheppen mijn man en ik samen altijd de paddock leeg, heerlijk vinden we dat, even gedachteloos stront scheppen :Y), dan nog wat snoei- of onderhoudswerk en we zijn weer helemaal onthaast. Nooit geweten dat een glaasje wijn zo lekker smaakt als de hooi en stroschuur weer vol is en we vanaf een bankje voldaan naar de paardjes zitten te kijken :D
De voordelen van de vrijheid mbt beslissingen of ze binnen of buiten staan, wat voor voer ze krijgen vind ik onbetaalbaar hoewel het een superplek was waar we in pension stonden.

Dit is ook herkenbaar. Ik doe er ook veel meer mee als ze weer "thuis" staan en het is heerlijk om gewoon naar ze te kijken met kopje thee in de hand. Haal er ook veel meer voldoening uit als ze er weer lekker bij staan en het werk gedaan is. :j

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:46

De staleigenaresse waar ik mijn paard heb staan werkt meer dan fulltime en op een uur reisafstand.
Ze heeft 6 stallen aan huis waarvan 5 pension. Zij voert 's ochtends en elke pension klant heeft door de weeks 1 vaste dag dat diegene 'smiddags voert en daarna buiten zet. Stal eigenaresse zet ze uit het werk dan weer binnen en voert. En later op de avond doet ze natuurlijk ook zelf afvoeren.
In de zomer als ze echt hele dagen de wei op gaan dan slaan we het voeren tussen de middag over, en zet staleigenaresse ze na het eten voordat ze naar het werk gaat de paarden buiten. Afhankelijk van het weer en de weide gaan ze eind vd middag naar binnen door diegene van de vaste dag, of stal eigenaresse zet ze zelf weer binnen. In het weekend doet stal eigenaresse alles zelf.
Persoonlijk ben ik blij dat ze weer langer de wei op kunnen, paar weken geleden liepen ze zo'n 3-4 uur op de wei en dan moet je ook 2x naar stal. Ach, het is gelukkig maar 1 dag in de week ;)

Edit: staleigenaresse heeft ook echt geluk dat het zo allemaal te regelen valt. Zo werk ik 4 dagen in de week, stalgenoot 2 dagen in de week. Andere vrouwtje haar man heeft autobedrijf en zij werkt daar waar ze zin in heeft en kan altijd wel naar stal als het nodig is etc.

max66

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:21

ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar ik begrijp dat het bij de meeste mensen allemaal wel lukt, fulltime werken en paarden aan huis.
Ik vraag me alleen af: heb je dan nog wel tijd voor je kinderen (of hebben jullie die niet) en wanneer doen jullie je huishouden dan?

Ik werk 20 uur per week, maar naast mijn gezin en huishouden zou ik geen tijd hebben voor een paard aan huis. Ik ben blij dat ik haar in pension heb staan, waar goed voor d'r wordt gezorgd. Ik ga "maar" drie keer in de week naar haar toe...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:02

haha max66, huishouden?? nee grapje het huishouden lijdt eronder, absoluut, maar er is altijd wel ergens een plekje\momentje om de boel weer even recht te trekken .
weet je je wint ook een soort van tijd ddordat je geen reistijd meer hebt, geen wachttijd op de stal als er meer willen rijden en de baan is bezet, of na t rijden je paard bezweet is en hij staat onder de zweetdeken, ook kan je eerder een onverwacht momentje aangrijpen om op je paard te stappen zoals remy schreef..
ik vind het leuk om te lezen over verloren laarzen in de drek, wegzakkende kruiwagens met lading in de drap en slepen met emmers water met de vorst, been there done that...
@bailey 4 ever, vervelend is deze situatie , ik heb ook pensionners staan maar niet voor de winst, eerder voor mn eigen vrijheid, al ik eens uit eten ben of een dagje weg is er altijd wel iemand die kan voeren ofwatook.ik vraag dan ook niet de stalprijs die hier in de omgeving gewoon is maar met een reden dus; ik heb meer de instelling ik wat extra voor hen en zij ondersteunen mij iets. ik ben er zelf ook 1 van elke dag mesten en het gebeurd herhaaldelijk dat mn pensionklanten aangeven dat zij er geen probleem mee hebben als ik s een dag op zou strooien, en vaak helpen ze mee met mesten of hooinetten klaar leggen. ik voel hier de stress niet van mn pensionklanten, gelukkig! is er misschien bij jullie de mogelijkheid om eens met de pensoinklanten om de tafel te gaan zitten?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:20

max66 schreef:
ik heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar ik begrijp dat het bij de meeste mensen allemaal wel lukt, fulltime werken en paarden aan huis.
Ik vraag me alleen af: heb je dan nog wel tijd voor je kinderen (of hebben jullie die niet) en wanneer doen jullie je huishouden dan?

Ik werk 20 uur per week, maar naast mijn gezin en huishouden zou ik geen tijd hebben voor een paard aan huis. Ik ben blij dat ik haar in pension heb staan, waar goed voor d'r wordt gezorgd. Ik ga "maar" drie keer in de week naar haar toe...

Kinderen hebben wij niet, dus hoef ik geen tijd in te steken. :P. Het huishouden lijdt er wel een beetje onder. Dat wil zeggen dat het niet elke dag spik en span is. Anderzijds, met zijn 2-en, bijna altijd aan het werk, maak je niet veel rommel. (de huisdieren des te meer overigens..) Daarom maak ik 1 dag in de week het hele huis goed schoon en ruim alles op. In een paar uurtjes is alles dan aan kant. Rest van de week doe ik tussendoor weleens een dingetje, zoals stofzuigen/was draaien etc. En het scheelt als je structureel de rommel achter je kont opruimt en na het eten een doekje door de keuken haalt. Dan is het iig op het oog aan kant.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:28

Ach hier ook de paarden aan huis plus nog een hele beestenboel en het is het huishouden van Jan Steen. Maar we genieten volop van onze beestjes. Natuurlijk in de winter baal ik ook weleens als een stekker van de vorst en de kou en het elke dag voeren om 6.00 s óchtends.
Het is een way of live en ik zou het niet anders willen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:42

Ik vind dit echt een leuk topic om te lezen. Over een paar maanden krijgen wij ook de paarden bij huis. Maar er moet inderdaad ook geld verdiend worden :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:09

ik zou er dus niet tegenkunnen als het thuis een zooi is. Wij zijn dan wel met zijn vijfen (man, ik en drie kids) en het rommel maken en vuil maken gaat dus gewoon door!
Verder heb ik nu al wel eens dat ik me schuldig voel naar man en twee oudste kids toe, omdat ik drie keer per week een dagdeel weg ben omdat ik naar mijn paard ben. Alleen mijn jongste dochter en ik hebben het paardenvirus.

Verder hebben wij gewoon de mogelijkheid niet om ze bij huis te houden hoor, anders zou ik het ook wel doen denk ik, maar het is gewoon erg veel werk en als je man er niks mee heeft wordt het toch lastig denk ik...

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:24

Ja, met een gezin met drie kinderen is het wel een ander verhaal denk ik. Ik woon samen met mijn vrienden, geen kinderen wel twee katten. Wij zijn allebei niet veel thuis. Dus echt vies wordt het bij ons niet. Op zaterdag doe ik het huishouden, soms door de weeks nog wat, maar meestal komt het daar niet van. Mijn vriend heeft niets met paarden, dus dat doe ik grotendeels zelf.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:01

Ik kom er niet mee hoor, met 1 dag in de week het huishouden. Dagelijks wassen, stofzuigen, wc's, badkamer bijhouden, hond uitlaten, eten koken, tuin bijhouden enzenzenz...
Onze situatie is ook niet te vergelijken. Ik ken wel een gezin met twee (puber)kinderen, maar zij doen met z'n vieren de paarden en alles er omheen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:13

Hier ook beide drukke fulltime baan, twee kinderen, vier paarden aan huis, drie honden, twee katten. Gaat best hoor, maar er is in huis inderdaad nog wel eens wat achterstallig werk :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:25

knap hoor Sammyoo. Hoe zit het dan met jullie sociale leven, of hebben jullie dat niet meer? Doen je man en kinderen ook wat of komt alles op jou neer?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:41

natuurlijk heb je een sociaal leven, ik heb 3 kids en die doen ook aan sport, zwemles, er staan hier 6 paarden en 2 ponys. en ja het huis is niet altijd strak zoals in de showroom ,mn man werkt fulltime en ik een dikke 30 uur denk ik zo ondertussen [naast de stallen ] het is een strakke planning maar er is echt nog wel tijd over voor leuke dingen , verjaardagen en uitjes hoor. je moet alleen wel plannen. je gaat niet zomaar spontaan de deur uit -eerst regelen, wie geeft voer en kan er iemand binnen halen? maar dat lukt dus meestal wel.[en is trouwens als je kinderen hebt al niet anders]

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:51

Heb niet alles gelezen hoor... Maar ik neem aan dat de openingsvraag nog steeds geldt :). Ik werk niet helemaal fulltime, werk vier dagen in de week. Meer zou ik ook niet willen nu ik sinds twee jaar mijn pony's aan huis heb, kan me goed voorstellen wat ik op de eerste pagina's las, dat er dan echt alleen maar tijd is voor het werk en niet voor de lol. Maar als je geen lol hebt in het werk moet je toch niet beginnen aan paarden aan huis denk ik.
Ik heb twee E-pony's en twee shetlanders. 's Ochtends is het eerste wat ik doe ze allemaal voeren. Voor mijn werk, ik hoef gelukkig pas na achten weg, zet ik ze alle vier buiten en mest ik de stallen vast uit. m een uur of half7 ben ik dan weer thuis en kunnen ze (in de winter) meteen naar binnen, zomers is dat vaak wat later. 's Avonds zorg ik dan dat de waterbakken in de wei gevuld zijn en klusjes als hooi van zolder halen, mest uit de wei scheppen etc. 's Avonds rijden komt er op het moment niet van, maar dat is meer omdat mijn vriend en ik op het moment allebei wat langere dagen maken. Dat was eerder lastiger dan makkelijker geweest dan als ze in pension staan.
Op mijn vrije dag en in het weekend is er tijd om te rijden, een grote schoonmaak van de stallen, mest uit de wei, een lange wandeling met de hond enz. Oh ja, en het huishouden... En alles om huis heen, we hebben een boerderij en er is altijd wel iets te doen.

Vergeleken met toen ze nog in pension stonden doe ik minder met ze. Deels vanwege de tijd, maar ik zie ze ook een paar keer per dag, heb ze toch in handen en ik merk dat voor mij het 'hebben' van de pony's en het buiten en met dieren bezig zijn toch belangrijker is dan het rijden. Wij hebben geen kinderen, maar als dat wel zo is lijkt het me eerder een voordeel om ze aan huis te hebben dan een nadeel. Ik kan me niet voorstellen dat ik, als ik kinderen zou hebben, iedere avond naar stal zou willen en thuis weet ik dat ze ook niks te kort komen als ik geen tijd heb om te rijden. Ik wil het straks wel zo maken dat ze 24/7 buiten kunnen lopen, dat maakt je natuurlijk wel iets flexibeler. Verder heb ik wel het geluk dat zowel mijn vriend als mijn schoonvader aan huis werken en z nodig wel bij kunnen springen en een oogje in het zeil houden. Dat is ook wel een voorwaarde, iemand achter de hand om even bij te springen. Als ik toch een keer een dagje weg wil, of als er opeens heel slecht weer aankomt. Dat is nog maar één keer nodig geweest, maar toen was ik wel blij dat ze net op tijd binnen stonden voordat de hele afrastering sneuvelde..

Maar samenvattend: ik zou nooooit meer terug willen naar een pensionstal. Kan alles op mijn eigen manier doen, zonder dat iemand zich er mee bemoeit en ik vind het vooral heerlijk om na een lange, soms gestresste, werkdag heerlijk naar buiten te gaan en gewoon bezig te zijn. Dan is alles zo weer vergeten en kou of regen lijken van binnen altijd erger dan wanneer je buiten bent...

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:19

Zoals eerder al geschreven, meer dan fulltime baan. En twee kleine kinderen.
Maar had de paarden eerst op pension staan. Daar werden ze alle dagen gemest en meer dan netjes gevoerd.
Ook kwamen ze daar iedere dag buiten.
Maar de reistijd ( kwartier heen en kwartier terug) braken me op.
Nu bij huis, en iets eerder opstaan om te voeren en te mesten.
En in de avond nog even fijn naar stal om te verzorgen en te rommelen.
Voor het huis hebben we een iemand die drie uurtjes aan de gang gaat. De rest is dan zelf bij te houden.
Oja, de gezinswas gaat mee naar het bedrijf. Een wasmachine van 16 kilo of 22 kilo is makkelijker dan een huishoudmachine van 5-7 kilo.
En daarna strijken oid. is ook makkelijker met professioneel apparatuur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 23:22

Ik werk bijna fulltime, volgend jaar waars fulltime, en heb de paarden niet aan huis maar verder wel 'doe het zelf'. Nu staan we gelukkig met drie eigenaren op het weiland, zodat we corveebeurten hebben. Maar in de winter baal je; -20, donker, koud, kraan bevroren, water scheppen uit de beek, de helft ernaast. Voeren en mesten, mest uithakken (bevroren).... 2,5 uur later -O-

Dan denk je weleens 'ik zet ze gewoon op stal in een halve meter stro met een binnenbak en solarium' :D

De andere baasjes werken ook bijna fulltime. Wij voeren 1x per dag een flinke hoeveelheid hooi en als dat op is moeten ze zich weer buigen over de grasjes nog eens aflikken en takjes knagen. Het is niet anders. Alleen als het heeeeel koud is krijgen ze onbeperkt hooi, normaal niet, anders worden ze veel te dik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:52

Volgens mij is dat heel erg afhankelijk van hoe je het regelt. Als ik ooit paarden aan huis krijg, dan worden het sowieso uitloop stallen zodat het niet zo erg is als ze een keer een later naar buiten gaan of er een dagje niet gemest wordt, en komen er voerautomaten en slowfeeders voor ruwvoer, en vorstvrije drinkbakken. Anders blijft ie lekker in pension staan. En max. drie paarden, waarvan bijvoorbeeld 1 sobere pony zodat er altijd gezelschap is. Ik zou best ooit paarden aan huis willen, maar alleen als ik wat investeringen kan doen die het allemaal een stuk makkelijk maken. Mijn vriend ziet het minder zitten ivm vakanties enzo. Kwam er laatst wel achter dat er paardenhotels zijn waar je tijdens vakantie je paard kan stallen, kost wat maar dan kun je in ieder geval wel altijd op vakantie zonder afhankelijk te zijn van andere. En wat ook wel is, als je bv een hond hebt kost dat ook snel een uur per dag tijd met uitlaten enzo. Het lijkt me dat je echt 's ochtends in 15 min wel gevoerd en buitengezet hebt, en dan 's avonds in 45 min 2-3 stallen heb gemest en de paarden weer binnen hebt staan met voer. Alleen het onderhoud van je terrein en stallen is dan extra werk, maar daar heb je weer weekenden voor.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:23

Wij werken beiden fulltime en hebben 1,5 paard (groot paard en shet) en een hoop andere dieren; hond, katten, kippen, eenden, ganzen, geiten. Zoals hierboven benoemd, het is een way of living en ik zou niet meer zonder kunnen. Vriend ook niet en het is fijn om daarover op 1 lijn te zitten. Wij zijn 's ochtends een gesmeerde machine, de een doet dat en de ander weer wat anders. 's Avonds hetzelfde. Tijd voor onszelf is er ook voldoende en we gaan regelmatig een dag weg. Of op korte vakantie met hond (en paarden).

Kwestie van plannen en sommige dingen blijf weleens liggen, zoals het huishouden. Maar er is altijd weer een morgen. Dieren en tijd voor onszelf, samen en met vrienden staat bij ons voorop.

Paarden staan zomer en winter overdag op de wei. Ik werk op kwartier van huis, vriend op een uur. Ik begin vroeg en ben vroeg klaar en rijd dan mijn paard meestal v het avondeten.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:35

Het is ook overal hetzelfde lees ik...

Wij hebben de paarden in de zomer thuis staan.
En zodra de winter invalt (september/oktober) gaan ze naar de pensionstalling.

En zodra het weer droog is, halen we ze weer op.
We hebben met pensionhouder afgesproken dat we in de zomer wel een gedeelte van het stalgeld betalen.
Want anders kan dit natuurlijk niet uit voor de pensionhouder. Dan zouden ze beter een paar andere paarden zomers en winters kunnen stallen.

Voor ons komt dat zomers neer op 100 euro (voor drie paarden...).
Dat is jammer van het geld, maar de paardjes staan wel lekker thuis.

Hoe we dat doen met een fulltime baan.
De paarden staan 24/7 buiten. Ze krijgen 's avonds hooi en 's ochtends biks.
Ze kunnen overdag ook knabbelen van stro uit een schuilgelegenheid.

Ze staan in de wei, dus vervelen zich niet zo snel!
Als wij 's avonds thuis komen mogen ze in de grote wei zich uitleven.

Ik weet niet of wij dat zouden redden met tijd, als ze ook in de winter thuis stonden.
Dat is een heel geregel!
Knap dat het zoveel mensen wel lukt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:33

Grappig ni_ne, wij doen het juist andersom. 's Winters halen wij ze naar huis en 's zomers zetten we ze ergens anders op het land.

Hier overigens totaal geen last van vastzitten in modder of ondergelopen paddock, vriendlief heeft m'n paddock mega goed gedraineerd, dus ik heb veel geluk wat dat betreft.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:40

wat leuk al die verhalen en ervaringen!

ik ben nog beginnend paard-aan-huis houder, maar vind het nog knap lastig! Van thuiswonend student, naar samenwonend met paardjes bij huis. Vriend werkt 32/40 u en ik ook bij dezelfde werkgever. onze 'mazzel' is dat we lange diensten, minder dagen draaien (dus 3 dagen 12 uur per dag bijvoorbeeld) maar die drie dagen zijn dan best pittig. vroegop en na een slopende dag van 12 uur nog het avondwerk. De dagen dat ik wel half of heel vrij ben heb ik gelukkig wel lekker de tijd voor het huishouden en klusjes op het land die anders allemaal op je weekend aankomen.

Ook heb ik me vergist in de enorme verantwoordelijkheid, geen of amper toezicht meer en als er wat is, paard loopt bijvoorbeeld niet lekker, kun je niet meer even een stalgenoot aanschieten die met je meekijkt.

Desalniettemin, is de vrijheid die je hebt (van voerkeuze tot hoe laat je nog even een broodje wil geven) onbetaalbaar. ik heb zelfs een stoel geinstalleerd voor m'n raam zodat ik lekker naar ze kan kijken.

Wat ik bedoel te zeggen is, Alle nadelen die ik noem en heb gelezen wegen nog lang niet op tegen het heerlijke geluid van dat eerste hinnikje in de ochtend als je idd in de stromende regen met je halfgare kruiwagen een plakje hooi gaat brengen <3

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:38

Lijkt me heerlijk! En dan vooral in de zomer en met wat extra hulp ;). Ik denk ook wanneer het houden van paarden belangrijker voor je is dan rijden dat je er gewoon voor moet gaan, maar is rijden je prioriteit nummer 1 zou ik hier niet voor kiezen, of je moet een binnenbak + stalhulp beschikbaar hebben. :D

foxy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:38

Hier ook 2 banen en 2 paarden aan huis.
Toen we nog 1 paard hadden ,is zij een tijdje in een manege geweest om te beleren.Wij waren toen minder thuis en hadden minder tijd dan nu.Ik heb wel een aantal hobby's opgegeven voor de paarden ,omdat de combinatie niet werkte.Het is nu inderdaad alleen nog paarden en werken.In het huishouden doe ik niet veel.Ik heb gelukkig een hulp daarvoor.Maar het is zo leuk om met het beestenspul bezig te zijn.Je moet het mesten en weide onderhoud wel ook leuk vinden.Ze lopen dan zo gezellig om je heen.Wij zouden niet anders willen.Maar inderdaad:het is een way of life.Je kunt er niet veel bij hebben.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:06

Lorrelei schreef:
wat leuk al die verhalen en ervaringen!

ik ben nog beginnend paard-aan-huis houder, maar vind het nog knap lastig! Van thuiswonend student, naar samenwonend met paardjes bij huis. Vriend werkt 32/40 u en ik ook bij dezelfde werkgever. onze 'mazzel' is dat we lange diensten, minder dagen draaien (dus 3 dagen 12 uur per dag bijvoorbeeld) maar die drie dagen zijn dan best pittig. vroegop en na een slopende dag van 12 uur nog het avondwerk. De dagen dat ik wel half of heel vrij ben heb ik gelukkig wel lekker de tijd voor het huishouden en klusjes op het land die anders allemaal op je weekend aankomen.

Ook heb ik me vergist in de enorme verantwoordelijkheid, geen of amper toezicht meer en als er wat is, paard loopt bijvoorbeeld niet lekker, kun je niet meer even een stalgenoot aanschieten die met je meekijkt.

Desalniettemin, is de vrijheid die je hebt (van voerkeuze tot hoe laat je nog even een broodje wil geven) onbetaalbaar. ik heb zelfs een stoel geinstalleerd voor m'n raam zodat ik lekker naar ze kan kijken.

Wat ik bedoel te zeggen is, Alle nadelen die ik noem en heb gelezen wegen nog lang niet op tegen het heerlijke geluid van dat eerste hinnikje in de ochtend als je idd in de stromende regen met je halfgare kruiwagen een plakje hooi gaat brengen <3

Haha, heerlijk herkenbaar. Ik heb onder andere een nu driejarig minishetje (met de hand grootgebracht) en een driejarige BP die bij mij thuis geboren is. Of ik met voer kom, of zonder, het maakt niet uit, beide kerels zullen altijd reageren met een hinnik op hun naam, of door naar me toe te komen om even een knuffel te krijgen.

Daarvoor ga ik met liefde door weer en wind stallen uitmesten of in de winter ijs uit de waterbakken halen. :D