lilly_s18 schreef:Sanne83: Ik ben heel blij met je raad! Hier is waar ik naartoe wil, het probleem op de weide oplossen! Maar ik kan moeilijk alles in de weide gaan aanraken (wat ik meestal doe als ze ergens bang van heeft, dan gaat ze eraan snuffelen en ontdekt ze dat het helemaal niet gevaarlijk is.) Of er bij blijven is natuurlijk ook geen optie want dan leert ze natuurlijk niet alleen haar mannetje staan. Gisteren heb ik haar op de kleine weide gezet (dit vind ik geen goede optie omdat die naar mijn mening te klein is) en zoals altijd ging ze wat rond lopen, rollen, en dan weer grazen maar na een half uurtje ging ze rustig aan het hek staan. Ze liep niet heen en weer, ze was niet zenuwachtig, ze stond daar gewoon. Toen ik haar er af kwam halen ging ze gewoon braaf mee. Dat doet ze ook vaak. :s
Dapperder maken doe je door ze vanaf een afstandje naar enge dingen toe te sturen. Afstand langzaam opbouwen. Op die manier moeten ze zelf dapperder worden ipv dat ze gewoon jou kunnen volgen.
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je altijd de rust en ontspanning benadrukt als ze de wei ingaat. Als ze al gespannen is (dat kan iets heel kleins zijn; geschrokken op de heenweg, weg van een maatje, veel overtollige energie), dan slaat dat snel om in stress en paniek. Zorg dus dat ze altijd uiterst ontspannen is als ze de wei opgaat.
Ik weet niet of je kan grondwerken/longeren in de wei?
Als ze gespannen is, kan je haar longeren (met de focus op ontspanning) tot ze relaxed is. Als ze relaxed is en wil gaan eten, doe je de longeerlijn af.
Gaat ze later weer rennen of bij het hek staan draaien, weer longeerlijn eraan. Aandacht vragen, oefeningen doen, net zo lang tot ze weer relaxed is en wil gaan eten. Dan weer longeerlijn af.
Op deze manier laat je haar met rust als ze ontspannen aan het eten is. Op het moment dat ze gespannen wordt, help je haar om weer ontspannen te worden en je laat haar weer met rust als ze ontspannen is.
Ik zou haar nooit van de wei halen als ze al bij het hek staat te draaien. Eerst longeren tot ze wil gaan eten; even laten grazen en dan naar de stal. Op deze manier breek je het patroon wat ze nu heeft ontwikkelt. Elke keer dat ze gespannen is, naar de stal mag en daar helemaal relaxed wordt, beloon je het naar binnen gaan. Je moet het patroon dus zien om te keren.