Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:18

Ik heb het niet over permanente weidegang hoor ? :)

Ben er zelf wel een voorstander van dat een paard altijd vrije in- en uitloop heeft (en dan een fatsoenlijke oppervlakte samen met minimaal 1 ander paard, niet alleen maar allemaal aparte stallen met een balkonnetje) omdat dat nu eenmaal zowel lichamelijk als geestelijk erg gezonde paarden geeft die lekker in hun vel zitten. (uiteraard ook weer afhankelijk van verdere omstandigheden).

Maar het andere uiterste is toch wel die arme stakkers die slechts een paar uurtjes per dag bij God's gratie naar buiten mogen (op vaak ook nog een klein en kaalgevreten stukje grond....en regelmatig ook nog eens alleen terwijl de rest van de "kudde" op stal staat te hangen...) en die dat dan zo raar en eng vinden dat ze liever terug naar binnen gaan.....dat is niks anders dan HEEL erg sneu....arme beestjes :(:)

Ik kan er echt niks anders van maken dan dat een paard dat liever binnen staat, absoluut niet gezond lekker in zijn vel zit. Zoals dat kind dat liever op bed ligt.

Alleen grijpen de meeste mensen bij dat kind wel in en bij dat paard vinden ze het stiekem eigenlijk wel lekker makkelijk dat het dier het blijkbaar heel erg fijn vindt op stal :=

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:28

Ik moet wel een beetje lachen als men het heeft over: paarden die het zat zijn, graag naar stal willen etc etc :D

In dit topic vind ik namelijk geen enkel voorbeeld hiervan terug. (Ik zal niet zeggen dat het niet bestaat, want natuurlijk zijn er een aantal paarden die dit volledig bewust doen).

De voorbeelden die hier aangegeven worden: paarden die blijven rennen tot ze wit van het schuim zien, zich zouden kunnen doodrennen, in paniek over hekken springen, is allemaal extreme stress of zelfs paniek. Een paard met stress of in paniek denkt niet na. Besluit dus niet even dat hij naar de stal wil, nee, daar is z'n veilige plek, dus hij zal alles doen om daar te komen. (hetzelfde principe zie je bij paarden die bij brand terugrennen de stal in, daar is namelijk hun veilige plek).

Het vervelende aan dit gedrag is dat het vergelijkbaar is met weven, stallopen, luchtzuigen en andere "stalondeugden". Het is dus eigenlijk een "weideondeugd". Als het gedrag een patroon is geworden (waarbij endorphines vrijkomen), dan zal je het er nooit meer uitkrijgen. Het gedrag is dan losgekoppeld van de reden waardoor het gedrag ooit begonnen is.

Hopelijk is dit bij de TS nog niet het geval. Als enige tip kan ik je geven; probeer je te bedenken dat je paard zich daar niet veilig voelt en een prooidier die zich niet veilig voelt, staat doodsangsten uit.
Misschien geeft dat je een iets ander perspectief om naar het gedrag te kijken.
Probeer te bedenken wat voor aanpassingen je zou kunnen doen om haar zich wel veilig te laten voelen; een vast maatje, een vast tijdstip etc etc.

Wat je zelf kan doen, is in de training heel veel zelfvertrouwen proberen te kweken. Het is leuk dat ze achter je kruipt als ze iets eng vind (dat is super hoor, stap 1 is dat ze jou vertrouwt), maar daar heeft ze niets aan als ze alleen in de wei staat. Ze zal zelf dapperder moeten worden. Waarom ze soms gelijk in paniek is en soms pas na twee uur, is moeilijk te zeggen. Het maakt ook niet zoveel uit wat de reden is (behalve als het een fysieke oorzaak heeft zoals vliegjes). Trainen op zelfverzekerdheid, ontspanning en als dat in de bak goed genoeg lukt, zou je kunnen proberen haar te helpen op de wei. Ik denk wel dat je hierbij wat professionele begeleiding nodig zult hebben. Succes!

c_alsemgeest

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:11

Even een licht tikkeltje offtopic :+
Maar ik denk dat je luchtzuigen even niet kan rekenen onder stalondeugden in deze context... aangezien de oorzaak vaak van iets anders komt... mijn ruin is bv gaan zuigen tijdens 24/7 op het land, omdat hij door verminderde weerstand meerdere maagzweren had opgelopen ;)
Wanneer dit wordt weggenomen en er goed wordt nagedacht over voeding/stal/weide managment kunnen ze zeker stoppen. Die van mij heeft 10 jaar gezogen... en is nu ook ex-junk :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:18

Er worden stalondeugden in het algemeen vergeleken. En dat klopt ergens wel.
Nogmaals, als er stress ontstaat, moet die worden weggenomen, om het even of dat in de wei of in de stal is.
Het totale management moet idd gewoon bekeken worden per individuele behoefte.

Het is een stuk nuttiger als we kunnen meedenken waarom het paard van TS het doet en wat ze er tegen kan doen om het te voorkomen, ipv de hele paardenhouderij op zich te bespreken alsof er maar 1 manier bestaat die klopt voor elk paard.

@pnamera, als je spreekt van een fatsoenlijk oppervlak bij een stal met uitloop, heb je het gewoon over een wei met schuilstal.
Want een halve hectare per paard is de norm, dus met meerdere paarden op 1 stuk kom je op meer dan een hectare.
Een "uitloop" of "paddock" is feitelijk ook maar een "balkon ", al passen er dan wat meer op. :D
Maar het valt gewoon onder met de riemen roeien die je hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:58

Kinke schreef:
Een paard met zomereczeem vraagt om een goed management. Dwz, de eczeemdeken op nog voordat de vliegjes er zijn. Daarbij de benen, navel en hoofd ook met anti-vlieg behandelen. Naar mate het seizoen vordert zul je merken dat ze er toch meer last van krijgen, dan kan het noodzakelijk zijn om ze op de momenten met veel vliegjes (eind vd middag/begin van de avond) toch binnen te zetten.

Is ook mijn ervaring... Die ellendige vliegjes zitten in de liezen, op de benen, zelfs in de kootholten!
Ik laat in de vliegenperiode ze op tijd het land uit en als het echt erg is, laat ik ze zelf heen en weer lopen tussen wei en paddock met inloopstal. Maar ook in de paddock en stal hebben ze er geregeld last van. Dan gaan ze treintje lopen in de paddock tot het donker is... of ze lopen de stal in, rondje door de stal, andere deur weer naar buiten, rondje door de paddock, 1e deur weer naar binnen...

Wij hebben hier naast eczeemvliegjes ook steekmuggen en van half juni tot half augustus dazen (veen/bos gebied)

Sluit ik ze op in de wei en zijn er te veel steekbeesten, dan rennen ze halve meter diepe geulen langs de draad en zichzelf buiten adem en het schuim op het lijf! Nu weet ik dat, dus dan liever dat ze voor die tijd er uit gaan of zelf terug kunnen lopen.

Daarbij zijn het ook gewoontedieren. Als ik een periode ze rond 16 uur uit het land haal, dan weten ze dat en komen ze uit zichzelf al naar je toe. Zo ook als ze in de winter/voorjaar maar 2 uurtjes op het gras mogen. Aan de ene kant makkelijk, aan de andere kant kan het wel eens lastig zijn O:)

Wel lastig als een paard zo gestrest raakt dat die over of door de omheining komt!
Dat is echt niet fijn!

Verhuizen naar een andere stal waar ze zelf kunnen kiezen zou misschien nog een optie zijn. Kan je paard net zoveel buiten lopen als ze wil, maar als ze binnen wil staan, kan ze daar ook zelf voor kiezen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:03

Dazen zijn hier ook een drama, zonder vliegendeken kun je hier geen paard in de wei houden. Complete zwermen komen op de paarden af. Zelfs mijn Fries die geen kick geeft als er een daas in de buurt is werd compleet gek van die enorme hoeveelheden. De dazenval heeft de afgelopen jaren al veel van die krengen gevangen maar blijkbaar nog niet genoeg.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 17:34

Er is maar 1 woord voor, Danku! :) Eindelijk komen we ergens. Verhalen van alle kanten horen en niet van enkel 1 standpunt!

Sanne83: Ik ben heel blij met je raad! Hier is waar ik naartoe wil, het probleem op de weide oplossen! Maar ik kan moeilijk alles in de weide gaan aanraken (wat ik meestal doe als ze ergens bang van heeft, dan gaat ze eraan snuffelen en ontdekt ze dat het helemaal niet gevaarlijk is.) Of er bij blijven is natuurlijk ook geen optie want dan leert ze natuurlijk niet alleen haar mannetje staan. Gisteren heb ik haar op de kleine weide gezet (dit vind ik geen goede optie omdat die naar mijn mening te klein is) en zoals altijd ging ze wat rond lopen, rollen, en dan weer grazen maar na een half uurtje ging ze rustig aan het hek staan. Ze liep niet heen en weer, ze was niet zenuwachtig, ze stond daar gewoon. Toen ik haar er af kwam halen ging ze gewoon braaf mee. Dat doet ze ook vaak. :s

Een beetje in het algemeen: Mijn paard is Fysiek helemaal in orde, net een labotest laten doen. Ze ziet er ook geweldig uit. Ze heeft ook niet energy te veel, of te weinig. En ik ben zeker berijd om oplossingen te proberen, maar ik kan gewoon haar niet meer weidegang geven. Het is niet dat ik niet wil, mijn ouders willen het niet. En ik wil het probleem OP de weide aanpakken, ze staat er blijkbaar niet graag op. Ik wil gewoon dat ze kan genieten van de tijd dat ze er wel op kan staan. Dat ze niet bang moet zijn van de weide. Want als ze binne een paar jaar bij ons kan komen staan, wil ik haar volledige toegang tot de weide geven. Dit heeft natuurlijk niet zoveel zin als ze het niet wil.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:41

Lusitana, welke norm heb je het dan over?

De norm voor een paard jaar rond op het gras kunnen houden? En je eigen hooi kunnen maken voor wanneer er geen gras is?

Kan je vertellen dat qua uitloop ik het niet red op onze grond met een half ha per paard in de winter...
Dat lopen ze allemaal kapot en is dan slecht land het jaar er op. (dus paddock en eventueel in de bak)
Qua grasland in het weideseizoen en eigen ruwvoer kom ik dan inderdaad wel goed uit.
Qua uitloopruimte vind ik het zwaar overdreven... De stukken waar ze hier op lopen met hun 4en zitten tussen de 2000 en 4000m2per stuk.

De norm die landbouw en veeteelt aan houdt is namelijk 3 groot eenheden vee per ha
De norm die men aanhoudt voor groepshuisvesting? (dat is eerder 8m2 voor stalruimte per paard en 150m2 voor de uitloop per paard)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:48

Heb haar vandaag op dezelfde grote weide gezet met haar huidige weidemaatjes waar ze al redelijk aan gewent is, wanneer er geen andere afleidingen waren zoals mensen die in de buitenpiste rijden ofzo. Ze was heel braaf, heeft voor een tijdje aan het grazen geweest en kwam weer gewoon braaf af als ik haar ging halen :). Ik denk dat er best een heleboel factoren de schuld zijn geweest van dit incident, maar dat de voornaamste waren dat ze nog geen beweging had gehad en dat ze bij een ander paardje stond :)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:48

Moet toegeven dat ze een enorme aansteller is XP

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:57

c_alsemgeest schreef:
Even een licht tikkeltje offtopic :+
Maar ik denk dat je luchtzuigen even niet kan rekenen onder stalondeugden in deze context... aangezien de oorzaak vaak van iets anders komt... mijn ruin is bv gaan zuigen tijdens 24/7 op het land, omdat hij door verminderde weerstand meerdere maagzweren had opgelopen ;)
Wanneer dit wordt weggenomen en er goed wordt nagedacht over voeding/stal/weide managment kunnen ze zeker stoppen. Die van mij heeft 10 jaar gezogen... en is nu ook ex-junk :+

Je hebt helemaal gelijk dat luchtzuigen ook andere oorzaken kan hebben. Ik bedoelde even heel algemeen de bekende stalondeugden.
Het kan ook zijn dat een paard begint met zuigen door een maagzweer, maar als de maagzweer opgelost is, toch doorgaat met zuigen. Dan is het gedrag losgekoppeld van de oorspronkelijke reden. Sommige paarden ontwikkelen dit in hele korte tijd, sommige paarden nooit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:09

lilly_s18 schreef:
Sanne83: Ik ben heel blij met je raad! Hier is waar ik naartoe wil, het probleem op de weide oplossen! Maar ik kan moeilijk alles in de weide gaan aanraken (wat ik meestal doe als ze ergens bang van heeft, dan gaat ze eraan snuffelen en ontdekt ze dat het helemaal niet gevaarlijk is.) Of er bij blijven is natuurlijk ook geen optie want dan leert ze natuurlijk niet alleen haar mannetje staan. Gisteren heb ik haar op de kleine weide gezet (dit vind ik geen goede optie omdat die naar mijn mening te klein is) en zoals altijd ging ze wat rond lopen, rollen, en dan weer grazen maar na een half uurtje ging ze rustig aan het hek staan. Ze liep niet heen en weer, ze was niet zenuwachtig, ze stond daar gewoon. Toen ik haar er af kwam halen ging ze gewoon braaf mee. Dat doet ze ook vaak. :s

Dapperder maken doe je door ze vanaf een afstandje naar enge dingen toe te sturen. Afstand langzaam opbouwen. Op die manier moeten ze zelf dapperder worden ipv dat ze gewoon jou kunnen volgen.

Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je altijd de rust en ontspanning benadrukt als ze de wei ingaat. Als ze al gespannen is (dat kan iets heel kleins zijn; geschrokken op de heenweg, weg van een maatje, veel overtollige energie), dan slaat dat snel om in stress en paniek. Zorg dus dat ze altijd uiterst ontspannen is als ze de wei opgaat.
Ik weet niet of je kan grondwerken/longeren in de wei?
Als ze gespannen is, kan je haar longeren (met de focus op ontspanning) tot ze relaxed is. Als ze relaxed is en wil gaan eten, doe je de longeerlijn af.
Gaat ze later weer rennen of bij het hek staan draaien, weer longeerlijn eraan. Aandacht vragen, oefeningen doen, net zo lang tot ze weer relaxed is en wil gaan eten. Dan weer longeerlijn af.
Op deze manier laat je haar met rust als ze ontspannen aan het eten is. Op het moment dat ze gespannen wordt, help je haar om weer ontspannen te worden en je laat haar weer met rust als ze ontspannen is.

Ik zou haar nooit van de wei halen als ze al bij het hek staat te draaien. Eerst longeren tot ze wil gaan eten; even laten grazen en dan naar de stal. Op deze manier breek je het patroon wat ze nu heeft ontwikkelt. Elke keer dat ze gespannen is, naar de stal mag en daar helemaal relaxed wordt, beloon je het naar binnen gaan. Je moet het patroon dus zien om te keren.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 23:30

Ok :) Dankjewel, hiermee kan ik zeker al een heleboel doen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 01:25

Even mijn 2 cents ;)

bij ons staan ze hele dagen (overdag) zomer en winter buiten. 1 van mijn 7-jarige dames is zelf gefokt en hier opgegroeid.
Het maakt niet uit of ze 8 of 16 uur buiten staat, of het regent, sneeuwt, hagelt, de zon schijnt, welk weer het ook is, welke temperatuur dan ook; ze begint halverwege de middag heen en weer te lopen voor het hek. Of ze nu iemand ziet of niet, het maakt niets uit. Ze krijgt geen krachtvoer, ze staat in de kudde waarin ze opgegroeid is, ze is echt thuis en redelijk zelfverzekerd, ze is ook niet angstig, geen angstzweet oid, geen angst in de blik, eerder een beetje chagrijnig en lelijk kijken en evt. in-de-weg-lopers met oren in de nek en ontblote tanden wegjagen :') enzo... Op elk weiland, met of zonder veulen aan de voet, het maakt niets uit...

Ik laat haar altijd gewoon staan tot het tijd is om binnen te halen, dat is altijd pas een aantal uur later... Tot eind vorig jaar deed ze dit heen en weer lopen vaak op tempo, maar ze ging vorig jaar een keer over de kop tijdens het heen en weer rennen en brak daarbij haar schouder, sindsdien stapt ze meer en draaft en galoppeert ze alleen nog (niet altijd) als ik aan het binnenhalen ben (ze is niet de dominantste dus er is er meestal wel 1 die voorgaat, ook niet altijd).
Ze wil altijd wel naar buiten, maar ze heeft het na een aantal uren gewoon wel gezien...

Ook heb ik wel een tijdje enkele dames los over een deel van het terein gehad, ze konden dan zelf kiezen waar ze gingen... Er staat dan altijd lang gras langs de randen van looppaden en buiten het hek van de weide natuurlijk. Ze kwamen dus wel een aantal uurtjes buiten, maar toch stonden ze hoofdzakelijk gewoon rustig in de box... Tot ik het zat was en de gang naar stal afsloot waardoor ze niet meer binnen konden gaan rondhangen ;)
Sowieso komen ze hier allemaal makkelijk met binnenhalen, ongeacht of dat na een kwartier is of na een hele dag (en op naam afroepen kan ook nog <<) )

De oplossing zit gelukkig voor een deel van dit type paarden in een weiland 24/7 dat niet op geur/hoor/kijk afstand van de stal is en waar ze dan met de trailer heen gebracht worden ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:28

ik denk dat er paarden zijn die liever buiten zijn en dat er paarden zijn die liever op stal staan.
alleen denk ik wel dat de paarden die liever op stal staan daar een reden voor hebben. en zich daar alleen juist 100% vertrouwd voelen.
ik denk dat het een tekortkoming is voor je paard dat het in zijn leven niet vrij van angsten de buitenwereld in durft te treden zonder te spreken over schuld oid.
voor mij zou dit een punt zij om aan te blijven werken en zoeken naar oplossingen die je paard gelukkig maken.

ik denk dat je je er nog over kunt verbazen hoeveel structuur voor je paard kan doen "vaste voertijden , vaste weidegang tijden , en zelfs trainings schema vast leggen.
de weide gang zou ik in tijd opbouwen en met een vast paard (dat mentaal sterk is tussen de oren)

ts ik vraag me af kun jij je paard op de trailer zetten en ergens op een onbekende manege in alle drukte daar in een bak (piste) kunnen rijden?