Wie doet aan naverzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Re: Wie doet aan naverzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:22

Ja, vaak even afborstelen en de hoeven uitkrabben. En natuurlijk voor die tijd ook uitgebreid borstelen ed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:30

nicky_rilana schreef:
Quir schreef:
Eigen beesten doe ik het wel, op het werk niet. Natuurlijk als ze gezweet hebben wel even de slang of een spons er over. Hoeven uitkrabben als ze van stal af komen (dus in de stal), verder ook niet.

waarom niet op je werk doet iemand anders dat of vind je dat daar niet zo belangrijk?

Geen tijd voor en andere prioriteiten. Ik vind het zelf wel belangrijk hoor (anders zou ik het met mijn eigen beesten ook niet doen), het is ook een soort band met een paard opbouwen. Alleen voor een baas heb je niet zoveel aan je eigen dingen zeg maar, je moet jezelf er aan passen. :)

Plus ik vind het ook een pre dat mijn beesten er netjes bij staan. Verder scheelt het ook veel dat mijn eigen paarden vrijwel continue buiten staan en op mijn werk eigenlijk nooit. Dus die kunnen zich ook niet smerig maken.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:03

Als ik heb gereden haal ik er altijd even een borsteltje overheen.. en als het een buitenrit is geweest, controleer ik de hoeven ook nog op steentjes.. geen idee waarom ik dat doe, heb het mezelf gewoon aangeleerd. en ik vind dat 'getuttel' zelf erg fijn.. en naar mijn mening schept het ook een band.

En uiteraard voor het rijden, geef ik altijd een uitgebreide poetsbeurt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:31

Op de manege is het altijd zo dat ik op het laatste uur rijd en dan zit er meestal al voer in de bakken, dus als we in de stal komen dan heeft de rest het voer al op en de pony's die nog niet gereden hebben nog niet. Dan krijg je nogal nijd in de stal en dan vind ik het eigenlijk een beetje eng om haar nog te poetsen. Vertrouwen moet nog groeien, ik wil het in ieder geval wel gaan doen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:40

Voor het rijden even gauw een borsteltje erover en na het rijden/longeren of wat dan ook poets ik mijn paard. Dan is het zweet eraf :). Ik ben de enige op stal die het zo doet, en mijn paard glimt als een spiegel dus ze zal het vast niet slecht hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:48

Naverzorgen altijd, zeker met les ben ik nog lang bezig. Vaak ga ik dan na afzadelen nog een eindje wandelen dat ze echt goed is uitgestapt en is opgedroogd, daarna borstelen. Soms ga ik tussen dat wandelen en helemaal borstelen nog even terug naar huis als ze nog te nat is. Oh en rollen mag ze ook gewoon vaak, dan is ze ook sneller droog :)

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:51

:j hier nog iemand.

Na het rijden borstel der overheen en worden de hoeven nog een keer gedaan. Vervolgens zet ik haar op het land en als ik haar 's avonds weer binnen haal, haal ik er ook nog wel eens een borstel over, maar dat doe ik niet elke keer.
Met warm weer spoel ik haar zo nu en dan na het rijden ook wel af.

En wat is ze dan dankbaar zeg *zwijmel* <3

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:53

ik stap ten eerste goed uit, verschild hoe, ik ga ernaast lopen of ik blijf erop zitten. soms doe ik gek en dan doe ik het hoofdstel uit.

als ze is uitgestapt haal ik vaak in de bak het zadel en hoofdstel eraf en mag ze rollen,
vervolgens bedenk ik wat past bij het weer, of ze wel of geen dekentje ophoeft, etc. als het erg warm is dan spuit ik haar af.
ik haal er zowieso altijd een borstel overheen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:22

In de zomer of bij warm weer spuit ik ze altijd even af, in de winter ga ik er met een zachte borstel over, smeer ik coolingsgel op de benen en op de rug als ze ehbben gezweet en dan een dekentje op.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:24

Naverzorgen vind ik bij de algehele verzorging van het paard horen. Sowieso even borstelen, hoeven uitkrabben en beentjes afspuiten. Als ze erg gezweet heeft dan spons ik haar nog even af. In de zomer spuit ik haar bijna altijd af. Gewoon omdat het lekker weer is en ze het zelf ook fijn vindt. Schep muesli, appel, wortel etc en dan zet ik haar weer buiten. :)

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:27

Ik rijd nu weer op een manege en behandel de paarden daar hetzelfde als ik mijn eigen paarden behandelde. Dus lekker nog even stappen na het afzadelen en poetsen, appeltje. Met warm weer vaak in ieder geval de benen afspuiten.
Dit is op de manege ook niet meer dan normaal. Je hoeft daar echt niet te proberen je paard ongepoetst en nat op stal te zetten. Verzorging hoort er ook gewoon bij!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:50

CarmN schreef:
Ik rijd nu weer op een manege en behandel de paarden daar hetzelfde als ik mijn eigen paarden behandelde. Dus lekker nog even stappen na het afzadelen en poetsen, appeltje. Met warm weer vaak in ieder geval de benen afspuiten.
Dit is op de manege ook niet meer dan normaal. Je hoeft daar echt niet te proberen je paard ongepoetst en nat op stal te zetten. Verzorging hoort er ook gewoon bij!

Dit hoor je niet veel van een manege, super dat hiet op gelet wordt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:08

Vind het heel goed als ze daar op de maneges op letten. :j

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:08

Ik vind het eigenlijk niet meer als normaal....

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:09

friesiszwart schreef:
CarmN schreef:

Dit hoor je niet veel van een manege, super dat hiet op gelet wordt

Ja hoor bij ons ook...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:10

Op sommige maneges gebeurt dat niet. Ik doe dat altijd, tenzij de pony wordt overgenomen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:16

Captain schreef:
Ik niet, hij wordt geborsteld voor het rijden en na het rijden mag hij lekker rollen of ik spoel hem af als het warm is.. Meneer houdt niet zo van tutten na het rijden, dan is het volgens hem helemaal klaar geweest. :D

Of dat komt omdat het hem zo is aangeleerd ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:11

ja ik probeer maar
1. mevrouw wil in stal
2. ze eet graag en haar stal is naast het hooi (ze kunnen er niet bij)
3. ze wil moeilijk hoeven geven voor gaat nog maar achter? nee da wil niet
4. ik laat hem zomers vaak rollen
5. afspoelen wil ze niet gaat ze draaien schoppen trekken

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:13

ik zeker,

ik vind het naverzorgen wel erg belangerijk ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:16

Ik heel uitgebereid.
Meneer wordt 3x per dag gepoets. Naja, niet helemaal. 's morgens gewoon poetsen. Dan met zadelen een zachte borstel erover en staart uitpluizen. Met lekker weer na het rijden onder de slang. Dan 's avonds nog een uitgebreid poetsen. Ben heel overdreven wat betreft verzorgen! Maar peerdje geniet en ik vind het leuk om lekker met meneer te kroelen.

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:46

Na het rijden laat ik mn verzorgpaard meestal rollen en daarna het zand eraf halen, en als het warm genoeg is hem lekker afspuiten en hij krijgt altijd appels en wortels aan het eind

itsme23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:59

Ik rij op een manege en de meeste zetten na de les gewoon het paard in stal maar ik krab sowieso de hoeven uit en meestal nog wel even borstelen.

spagelleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:41

Ik doe niet echt aan naverzorging. Niet als in even napoetsen na het rijden.

Ik rijd mijn paarden alle dagen buiten, en zweten doen ze eigenlijk nooit. (Rustige ritjes :Y) ). En als ze zweten hebben we nog een twintig minuten te stappen vanuit het bos. Dus ze zijn altijd droog eenmaal op stal.

Wel krijgen ze beide een emmertje met een appeltje of worteltje met een handje muesli na het rijden. De ene het gehele jaar door met biotine erdoorheen. Beide swinters met wat extra mineralen erdoor.
Verder controleer ik standaart de benen na het rijden.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:37

ALTIJD!!! Heerlijk vooral de naverzorging vind ik erg belangrijk, lekker het zweet eraf borstelen, neusje afdoen met babydoekjes, met een vochtige handdoek het hoofd afdeppen en dan als laatste beentjes afspuiten + hoeven schoonmaken mijn pony gaat altijd schoon dr stal weer in

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:59

Hier ook! :Y)

Flink poetsen voor en borstelen, evt afspoelen na het werk. Daarna ff stukje wankelen beetje grazen zodat meneer compleet uitgerust zich kan uitleven met rollen in de bak haha
/3