‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43

@Gini: Hier staat ook een "mietje" hoor, ze vind het erg fijn om bij regenachtig weer gewoon in haar schuilstal te wachten tot het weer droog is. Dat mag en dat kan, in alle rust.
Het fijne voor haar is, ze kan er in gaan staan wanneer ze maar wil. Regent het overdag? Dan gaat ze er overdag in staan, maar scharrelt wel af en toe wat heen en weer om te drinken, mesten etc. Word het s'avonds droog, dan gaat ze weer gewoon uit de schuilstal.

Maar zo'n s'nachts in een hok systeem dwingt een dier dus overdag in de zeik te gaan staan op de wei, en als het dan droog word moet 'ie net weer op stal. Dat vind ik sneu, laat het dier zelf zijn keuzes maken.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:46

Mijn paard staat in een groepsstal/paddock paradise in een kudde van 5 en ze doet het hier echt uistekend. Maar ik ben het in dit geval wel eens met de ts, de paarden moeten genoeg ruimte hebben, dat is wel heel belangrijk. Sportpaard of niet, niemand zit te wachten op blessures.

Verder ben ik het eens met gypsy. Ik denk dat ieder paard wel in een groepsstalling kan leven, in de juiste samenstelling met voldoende ruimte. Dat het vaak niet haalbaar is, is een ander verhaal. Ik zou niet anders meer willen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:54

Mijn pony's mogen pony zijn in hun vrije tijd. De fokmerrie's staan bij elkaar en soms de groep jonge merrie's erbij, dan heb ik een groep dikkerts en ook de hengst staan gewoon met andere buiten het hele jaar door. De blesures die ik daargaans heb, zouden ze ook op stal hebben gekregen, denk namelijk een een hoefzweer of een koliek. Kreupel slaan gebeurt zeer zelden en een paard kan zich ook flink bezeren als het vast ligt in zijn box.

Een bijkomend voordeel is, dat ze heel constant zijn in karakter en met rijden. Er wordt nauwelijks gereageert op weerveranderingen. Vooral de fokmerrie's leven als een groep, ze zijn er voor elkaar en delen alles. Natuurlijk wordt er wel eens een weggestuurd door de ander, maar zolang er ruimte genoeg is moet dat kunnen toch?

Ik denk juist omdat ze veel buiten staan, de hele dag door op verschillende ondergronden lopen en op en afstapjes hebben ze veel steviger en sterker op de benen staan als een stalpaard. Ik heb op een na die door een ongeluk gallen heeft ook geen dier staan met vocht in de benen of mok.

De wintervacht en het modderbad krijg je er gratis bij, maar als ik zie hoe ze tegen elkaar aan liggen of elkaar staan te liefkozen maakt dat veel goed en poets ik wel iets langer.

Verder heb ik ex stalpaarden staan, maar het is ook waar ze aan wennen. Kropen ze eerst graag de stallen in, zijn het nu degene die met weer en wind buiten blijven staan, zo ver mogelijk weg van de stal. Ik zou dus kunnen beweren dat deze paarden niet graag op stal staan, en dat is nu ook zo, maar zet ze een jaartje 's nachts op stal en ze weten niet beter en vinden daar hun weg dan weer in.

Pas een jong dier opgehaald die bij elk buitje staat te rillen, nou dan doe ik toch eerste tijd een dekentje op? Ze was ook eenkennig maar loopt inmiddels bijna met iedereen weg. Veel dingen zijn dus denk ik zoals wij ze willen zien, wat het juiste is voor een paard is erg moeilijk te onderscheiden. Misschien als je alles zou proberen en dan hetgene neemt waar je paard het gelukkigst lijkt te zijn, maar ook dat blijft gissen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:01

Mooi geschreven stukje hierboven, klinkt als een fijne stal. En idd, het een moet het ander niet uitsluiten. Nu heeft mijn paard geen ijzers, dekens, etc. nodig, maar als het wel zo was, dan kwam het er meteen. Fijn hé, als ze gewoon lekker paard kunnen zijn. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:08

Ik kan er echt van genieten. Zeker als ik terug kijk op de tijd dat het 5 individuele merrie's waren. Op een gegeven moment een groepje van 4 en 1 lag er nog buiten maar die is sinds een paar maanden helemaal veranderd. Ze blijft dominant, maar wel als onderdeel van de kudde!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:14

Ik vind wel dat er nog een hele reeks andere mogelijkheden zitten tussen een stalpaard en een weidepaard. Mijn paard staat 15 uur op de wei en 9 uur op stal, wat is ze dan?
Ze mag ook echt paard zijn, als je denkt dat ik hier een dier heb staan dat altijd spik en span in de vacht zit, dan wil ik je wel even uit die gedachte helpen. :D
En ik heb het geprobeerd hoor. 24/7 buiten, maar ze werd zo ongelukkig, een miserabel hoopje paard. En dit zeg ik zeer objectief, niet omdat ik dat wilde zien. Integendeel, ik was toen helemaal into 24/7 en dacht dat ik haar daar een plezier mee deed. Maar dat deed ik niet. Helemaal niet. Ze rilde zo hard dat zelfs paardnatuurlijk het niet meer zou kunnen goedpraten ;), ze schudde met haar hele lijf. en ik voelde mij er niet goed bij. 's Nachts heb ik wakker gelegen, wetende dat ze het nog kouder had, dat ze niet lekker languit op een superdroge, zachte en warme ondergrond kon liggen.

Nee sorry, ik ben er echt van overtuigd dat ik er goed aandoe om mijn paard 's nachts op stal te zetten. Zowel voor mijn paard als voor mijn gemoedsrust. Ben ik nu tegen 24/7, absoluut niet, er zijn genoeg bewijzen dat dat wel werkt, maar voor mijn paard gewoonweg niet. Dat mijn paard dan niet volgens de Bokt-normen gehouden wordt, tja, who cares. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:24

Gypsy schreef:
Jeetje Ikke, we zijn het een keer niet eens. :oo

Hoe doorgefokt het moderne "sportpaard" ook mag zijn, het is en het blijft... Een paard.
En laten miljoenen jaren aan evolutie nou bepaald hebben dat paarden over de vlaktes rond horen te lopen, op zoek naar eten en drinken, waakzaam voor roofdieren, als een kudde.

Dat heeft het paard een par fantastische eigenschappen opgelevert, maar imo ook nadelen. Het lichaam is er zo op gebouwd om de hele dag in beweging te zijn, dat wanneer dat niet zo is, je in de problemen raakt.
De geest is zo ingesteld om als een kudde te overleven, dat sommige dieren gewoon gek worden in zo'n individuele stalling. Gek zeg je, hoe bedoel je? Nou een paard dat staat te weven etc. dat noem ik gek geworden van ellende.

Ponylief stond ooit ook hele dagen op stal. Ergens helemaal appart, omdat ze iedereen, mensen en paarden, aan wou vallen vanuit haar box. Zo jeetje gelukkig staat ze appart in een box en niet in een kudde zeg je?
Sinds het dier de kans heeft om echt contact met andere paarden te maken, en echt in een kudde te leven, met voldoende ruimte etc. is het gewoon een lief en sociaal paard, niks mis mee. :)

Nee, jij vergeet even een helicopterview te nemen.

80% van de paarden zou er niet eens geweest zijn, als we natuurlijke selectie z'n gang hadden laten gaan. Heel veel paarden kunnen overleven bij de gratie van de mens die ze voldoende bescherming biedt. Juist die paarden zullen het relatief zwaar hebben (heeft niks met mietjes te maken) om te overleven met minder bemoeienis.

Daarnaast bieden de meeste stallingen niet de benodigde beschutting. Een schuilstal alleen is niet voldoende. In de natuur zullen paarden ook gebruik maken van beschutting van plaatselijke vegetatie en juist die houtwallen, struiken en bomen ontbreken heel vaak bij weides waar paarden 24/7 buiten worden gehouden; dit nog afgezien van lokaties waar het bouwen van schuilstallen verboden is door de lokale overheid.

Dit alles nog afgeien van het feit dat we paarden houden die nooit bedoelt zijn om in dit klimaat gehouden te worden.

Al die zaken bij elkaar maakt dat je zult moeten kijken naar de omstandigheden die je kunt bieden en de behoeftes van het paard. Die combi van mogelijkheden is zo gigantisch, day je feitelijk voor elk paard ee unieke situatie hebt........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:27

Maar wat is nou precies de bokt norm. Het tegen beter weten in iets blijven beweren of kijken naar een individu en je daaraan aanpassen, wat altijd nog erg moeilijk is vanachter de pc.

Ik hou de norm aan rillen is niet goed (dus niet een beetje trillen maar echt staan schudden op de benen). Conclusie, zoek de oorzaak. En dat is niet perse een dek of het geven van meer voer omdat het dan meer energie heeft, maar beide kunnen wel helpen om het voor het paard tijdelijk fijner te maken.

Ik weet nog dat mijn hengst heel slecht was en onder 4 winterdekens nog stond te trillen, da wist het niet meer, ik wist het niet meer, een bokker zij dekens eraf en pulp voeren... Denk dat hij dan nu niet meer had geleeft.
Nu jaren verder kan hij in zijn goede periodes best wel wat slecht weer hebben, maar in zijn mindere periodes help ik hem gewoon een handje en probeer de oorzaak aan te pakken. Voornaamste bij hem is opname van voedingsstoffen en op de juiste manier gebruiken van de energie die je hebt (stopt al zijn energie in andere). Ik snap dat de bokker zo oordeelde vanachter de pc, maar het had hem niet geholpen. Gelukkig na een hele ontdekkingsreis veel geleerd en gaat het nu iets beter met hem, maar we zijn er nog lang niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:35

Gini schreef:
Ik vind wel dat er nog een hele reeks andere mogelijkheden zitten tussen een stalpaard en een weidepaard. Mijn paard staat 15 uur op de wei en 9 uur op stal, wat is ze dan?
Ze mag ook echt paard zijn, als je denkt dat ik hier een dier heb staan dat altijd spik en span in de vacht zit, dan wil ik je wel even uit die gedachte helpen. :D
En ik heb het geprobeerd hoor. 24/7 buiten, maar ze werd zo ongelukkig, een miserabel hoopje paard. En dit zeg ik zeer objectief, niet omdat ik dat wilde zien. Integendeel, ik was toen helemaal into 24/7 en dacht dat ik haar daar een plezier mee deed. Maar dat deed ik niet. Helemaal niet. Ze rilde zo hard dat zelfs paardnatuurlijk het niet meer zou kunnen goedpraten ;), ze schudde met haar hele lijf. en ik voelde mij er niet goed bij. 's Nachts heb ik wakker gelegen, wetende dat ze het nog kouder had, dat ze niet lekker languit op een superdroge, zachte en warme ondergrond kon liggen.

Nee sorry, ik ben er echt van overtuigd dat ik er goed aandoe om mijn paard 's nachts op stal te zetten. Zowel voor mijn paard als voor mijn gemoedsrust. Ben ik nu tegen 24/7, absoluut niet, er zijn genoeg bewijzen dat dat wel werkt, maar voor mijn paard gewoonweg niet. Dat mijn paard dan niet volgens de Bokt-normen gehouden wordt, tja, who cares. :+

Die lekker zachte ondergrond oid heb je toch zelf wat in de hand? Als jij de schuilstal, inloopstal of watdanook een laag stro, vlas, zaagsel,... geeft, kan je paard toch wel droog en zacht liggen? En tegelijk beslissen of ze binnen of buiten wil?

Verder blijf ik van mening dat voor gezonde paarden een groepsstalling geen probleem hoeft te zijn, maar voor oudjes misschien wel. 'Even' je paard uit de wei plukken om 5 kg extra ruwvoer binnen te spelen gaat niet zo gemakkelijk als gewoon een bakje krachtvoer extra geven. Eventueel voor de oudjes een aparte groepsstalling, zodat alles daar wat meer aangepast kan worden, dat zie ik nog wel lukken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:40

Ik denk dat je nu toch weer 2 hele uitersten tegenover elkaar zet, ikke. En dat zie ik hier wel meer mensen doen.

Het is natuurlijk niet of: hele nachten/dagen op stal OF 24/7 buiten met een piepklein schuilstalletje in weer en wind in de modder. Met beide oplossingen doe je bijna geen een paard echt een plezier. Er zijn hele mooie tussenwegen, ik heb hier al verschillende voorbeelden langs zien komen waar mensen het heel mooi opgelost hebben. En natuurlijk moet je ook naar de persoonlijke behoeften van het paard kijken. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat een paard uitzichzelf 16 uur of langer onafgebroken in zn stal blijft staan, zonder andere soortgenoten erbij met een plukje hooi. En voor veel 'sportpaarden' is dit toch de realiteit. En daar ging het in eerste instantie in dit topic over. Waarom het zgn sportpaard niet in een groepsstalling zou kunnen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:10

Iedereen zoekt het maar uit met z'n normen, verhalen over hoe het oerpaard leefde en wat al niet meer zou horen bij een paard. Ik kijk gewoon naar MIJN paard. En die staat buiten zolang ze wil (tot ze naar het hek komt) en gaat 's nachts op stal (want ik woon in de randstad en wil mijn paard niet buiten hebben zonder toezicht in de nacht).

Toen ik dit paard kocht wilde ik ook het liefst dat ze zoveel mogelijk buiten was. Dus ze ging 's ochtends om 6 uur naar buiten, en liefst 's avonds laat weer naar binnen. In een paar weken zat ik met een blessure, omdat m'n paard als ze het zat is voor d'r hek heen en weer blijft rennen, en zich verstapt heeft. Ze heeft vriendjes, ze heeft gras, maar ze wil gewoon even naar binnen dan. Dus nu kijk ik naar mijn paard. Ze gaat naar buiten als ze 's ochtends gegeten heeft, gaat naar binnen als ze dat wil. En als ze dan in d'r stal gezet wordt, dan gaat ze vaak ook even liggen rusten. Neemt even tijd voor zichzelf ;) En meestal gaat ze dan 's avonds nog een paar uurtjes naar buiten.

In een groepsstalling zou ik niet zien zitten. Dan heeft mijn paard dus nooit de mogelijkheid waarin ze zich even kan afzonderen. En blijkbaar heeft ze dat wel nodig.

Het maakt me ook niet meer zoveel uit wat iedereen vind, mijn paard is blij en gezond.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:21

Op de topic-titel geef ik als antwoord: nee, een sportpaard kan niet in groepsstalling.

Situatieschets: een stel jonge getalenteerde springpaarden, neem 5 vierjarigen, ze zijn na een streng selectiebeleid aangekocht.
Ze zijn overgebleven omdat ze het juiste karakter, de goede springmanieren, de juiste instelling, de goede gezondheid etc. hadden.
Er hangt uiteraard een stevig prijskaartje aan.
Je gaat ze aanrijden, zeer serieus worden ze nagenoeg iedere dag getraind, komen meerdere keren per dag uit te stal (trainingsmolen, longeren en onder het zadel).
Het is de bedoeling dat na 3 jaar van deze 5 paarden met een beetje geluk 1 paard overblijft wat echt geschikt is voor het grotere werk, de andere 4 voldoen zeker heel goed als amateurpaard, maar zijn wellicht toch net niet goed genoeg, misssen net wat aan het talent of vallen toch tegen qua prestatie.
Je zet deze paarden toch niet in een groepsstalling? Er wordt hard met ze gewerkt, ze staan moe, maar zeker voldaan in hun stal, je bent zuinig op ze.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:32

Mijn sportpaard staat buiten in een groepsstalling met paddocks en schuilstallen. Dat gaat goed, maar ik besef me wel dat dit kan omdat het daar erg beschut is. De vieze koude oostenwind komt er nooit omdat het door de huizen ervoor en het bosje van de buurman wordt afgevangen. Ik heb mijn paard wel altijd dikker in de dekens staan dan mijn stalgenoten. Met die hele erge kou afgelopen winter maakte ik me wel wat zorgen, maar met 660 gram ging het goed. Mijn paard is een hele grote koukleum en verdraagt geen kou op zijn rug. Ik zou geen bezwaar hebben tegen ´s nachts binnen, maar dan zou er wel een grote stal moeten zijn, mijn paard is 1,76 en dan vind ik een stalletje van 3,5 bij 3,5 toch nog te klein.

En wat betreft de blessures gaat het goed, maar het is echt afhankelijk van de samenstelling van de kudde. Wanneer mijn paard steeds een blessure op zou lopen dan zou ik ook voor wat anders kiezen denk ik. Nooit voor van die postzegelvakjes paddock, wel voor een plaats waar een groot stuk land is. Maar er zijn in onze stalling diverse paarden geweest die continu wat lopliepen. Er moet toch echt gekeken worden naar de samenstelling van de kudde, dat luistert heel nauw, daar ben ik wel achter.

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat mijn paard veel beweegt en dat hij contact heeft met soortgenoten. Het is heerlijk om te zien hoe ruinen met elkaar spelen. Voor het voeren worden ze gewoon even apart gezet en als iedereen zijn bak leeg heeft gaat alles weer open. Hooi eten ze gezamelijk uit 2 ruiven en als dat te weinig zou zijn dan kan er in de stalletjes ook nog gegeven worden. Het management wordt aangepast naar wat de kudde nodig heeft. En dat loopt goed. Bij ons lag er eerst wel vlas in de schuilstal, maar daar pissen ze alleen maar in. Liggen doen ze in de bak, ook als het vriest. Dus ja, ik zeg het kan wel, maar je moet wel rekening houden met een aantal voorwaarden.

Kuddedieren die privacy willen, die gaat er bij mij niet in, ik hoor wel vaker van die onzin dingen. ;( Ook vinden sommige mensen het eng dat hun paard zo gek doet als ie buiten komt. Dat is ook niet zo raar als dat20 minuten per dag is. Als je hem meer buiten laat doet ie ook niet meer zo gek....

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:39

Spookje schreef:
De volgende vragen roept het bij mij op:
1. Waarom zou een paard alleen in de zomer 24/7 buiten in een groep kunnen staan maar niet in de winter?
Juist in de zomer als het bloedheet is zie je veel paarden overdag buiten in de brandende zon zonder schaduw mogelijkheid en soms weer ’s nachts in hun individuele stal (juist als de temperatuur lekkerder (of beter) is). Veel voorstanders van groepstalling geven vaak als argument dat juist de hoge temperaturen erger zijn voor een paard dan de lager.
2. Waarom zou een paardeneigenaar niet willen dat zijn paard zelf kan kiezen of hij wel of niet binnen wil staan ongeacht het tijd van het jaar?
3. Is er daadwerkelijk meer risico aan verbonden om een paard 24/7 in de winter in een groep buiten te hebben dan in de zomer?

1. Ik heb ze in geen enkel seizoen graag 24/7 in een groep, binnen of buiten niet. Ik wil graag de mogelijkheid mijn paard individeel te stallen omdat een groepsleven heel vermoeiend kan zijn, klinkt gek maar mijn paard zag er een stuk beter uit en had meer energie met rijden toen ik hem 's nachts op stal had, hij stond altijd 24/7 in een groep maar zijn welzijn werd steeds minder. Eenmaal 's nachts op stal bloeide hij helemaal op. Niemand joeg hem op, hij kon lekker eten, drinken en slapen zonder gestoord te worden.
2. Ik zou het zeker fijn vinden als mijn paard overdag zelf kan kiezen, ongeacht de tijd van het jaar. Maar 's nachts wil ík dus voor hem kiezen.
3. Ja er is daadwerkelijk meer risico verbonden om een paard in de winter in een groep buiten te hebben. Naast stijvere spieren en gewrichten waarmee je dus meer kans hebt op blesurres bij een trap van een ander, is de kans op gladheid groter. Maar voor mij zelf vindt ik het belangrijk dat hij contact heeft met soortgenootjes, dus op zekere hoogte neem ik dat risico voor lief, ookal is dat risico in de winter wel groter.

Spookje schreef:
* Onder groepsstalling versta ik het volgende:
- Een schuilstal van minimale afmeting van 10m2 per paard.
- Max. 8 paarden per groep
- Min. 150 m2 per paard ruimte (paddock)
- Weidegang aansluitend
- Paarden kunnen ten alle tijden in de schuilstal

Ik weet dat je gevraagd heb om dit niet te noemen, maar ik doe het toch.
Bovengenoemde groepsstalling is onmogelijk of onbetaalbaar.
Een minimale schuilruimte van 5 x 5 per paard wordt een erg grote schuilstal, namelijk eentje van 40 meter bij 40 meter voor 8 paarden, dit is groter dan een normale rijbaan.
Ook een minimale ruimte van 150m2 per paard in een paddock wordt een flinke paddock voor een groep van 8 paarden. 15 x 10 meter per paard is 80 x 120 meter aan paddock... dat zijn minimaal 4 rijbanen, ik wou echt dat het kon.

Het is toch zeker wel van belang of zoiets bestaat of niet. Als dit zou bestaan én betaalbaar zou zijn zou het ook qua sportpaarden stormlopen en zou ik zeker overwegen mijn paard 24/7 in groepsverband te stallen, maar de realiteit is dat er geen paddocks zijn van 80 x 120 meter, maar als je geluk hebt van 40 x 40 meter.
En geen schuilstallen van 40 meter, maar 10 meter... Tja en in díe groepsstallen wil ik mijn paard dus niet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:44

ik heb het liefst en ik heb het nu

Mijn paard in de winter snachts op stal en overdag in een groep buiten.

In de zomer 24/7 buiten met bomen en in een groep. 2 keer per maand gaan ze in de zomer snachts op stal.

Ze hebben op stal onderling bijna net zo veel contact als buiten.

Ik ben van mening dat je je paard beter op conditie kunt houden en zelf zijn voer bepaald.
Ook ben ik van mening dat paarden het soms wel even rustig vinden om een aantal uurtjes solo te staan maar wel veilig in de kudde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:53

Tja knakker ik weet het niet, ken jij geen vreedzame kuddes die neus aan neus grazen, elkaar krabbelen en dan even blijven leunen met kin op de rug....dat er in kuddes paarden elkaar steeds opzoeken omdat ze vriendjes zijn? Dat heeft een sportpaars dan dus niet en dat is een gemis..

Maar voor mij is het ideaalste overdag in een sociale kudde en s'nachts op stal, eigen plekje, eigen drinkbak wanneer hij maar wil, eigen hooi wanneer hij maar wil zomder steeds plaats te maken voor een hogere

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:02

russel schreef:
Tja knakker ik weet het niet, ken jij geen vreedzame kuddes die neus aan neus grazen, elkaar krabbelen en dan even blijven leunen met kin op de rug....dat er in kuddes paarden elkaar steeds opzoeken omdat ze vriendjes zijn? Dat heeft een sportpaars dan dus niet en dat is een gemis..

Maar voor mij is het ideaalste overdag in een sociale kudde en s'nachts op stal, eigen plekje, eigen drinkbak wanneer hij maar wil, eigen hooi wanneer hij maar wil zomder steeds plaats te maken voor een hogere

Ik weet dat ik knakker niet ben :+ maar reageer toch even.

Mijn paarden staan (begin maar vast te schieten bokt) niet eens bij elkaar in de wei, maar naast elkaar met een draadje ertussen. Staan regelmatig samen te knabbelen aan de manen, heerlijk trekken aan elkaars halsters en dekens (leuk spelletje vinden ze dat) en bokken en rennen samen op en neer. Enkel kunnen ze elkaar niet verwonden, per ongeluk slaan, op elkaar voeten gaan staan of andere ongelukjes die nou eenmaal voorkomen. Ze zoeken elkaar op als ze daar zin in hebben en als ze het beu zijn lopen ze een paar meter weg en gaan iets anders doen. Eigenlijk vertonen ze precies hetzelfde gedrag als paarden die gewoon bij elkaar in de wei staan....En toch beperk ik de risico's weer een stukje, wat ik zelf erg prettig vind. Wat zou precies de toegevoegde waarde zijn van het weghalen van dat draadje dan?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:04

Het gene wat ts noemt is behoorlijk in de richting van waar ik nu sta.
Onze schuilstal is kleiner maar het komt wel voor dat ze er met zijn allen in staan, vaker ernaast uit de wind.
De paddockruimte die we hebben is behoorlijk groot en ik gok dat die heel dicht in de buurt van gestelde afmeting komt.
Er staan nu 8 paarden/pony's
We hebben verschillende stukken weide waar de paarden overdag oplopen, steeds een ander stuk
Ze kunnen altijd in de schuilstal
Er is dusdanig veel ruimte dat ze ook kunnen afzonderen als ze willen maar dit gebeurd haast nooit

Er word ook 2 x per dag gevoerd, dit gebeurd in grote stands die in de paddock zijn, paarden kennen het en komen om de beurt om erin gelaten te worden, vervolgens krijgen ze elk hun eigen voer en staan ze alle 8 rustig te eten. Voor het hooi zijn hooi ruiven, 8 paarden, 8 ruiven. Ze staan op redelijke afstand van elkaar. Vaak staan een aantal paarden zelfs uit 1 ruif te eten.

Ik sta hier nu 2 jaar en heb geen problemen met blessures en zeer zelden wondjes

En ik sta voor slechts 145 euro inc hooi

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:08

JE zet deze paarden toch niet in een groepsstalling, zie ik ergens staan. Maar wat is er precies mis mee. Mogen de mensen die aan topsport doen ook niet met andere omgaan? Want als topsport te linken is aan het niet in contact mogen staan met soortgenoten... Hoe zit het dan met honden, leven alle topsport honden alleen in een bench en mogen ze alleen aan een lijntje uitgelaten worden?

Waarom zou zo'n paard niet moe maar voldaan in de groep kunnen staan naast een soortgenoot die voor hem de wacht houdt als hij uitrust?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:12

ownwise schreef:
Spookje schreef:
* Onder groepsstalling versta ik het volgende:
- Een schuilstal van minimale afmeting van 10m2 per paard.
- Max. 8 paarden per groep
- Min. 150 m2 per paard ruimte (paddock)
- Weidegang aansluitend
- Paarden kunnen ten alle tijden in de schuilstal

Ik weet dat je gevraagd heb om dit niet te noemen, maar ik doe het toch.
Bovengenoemde groepsstalling is onmogelijk of onbetaalbaar.
Een minimale schuilruimte van 5 x 5 per paard wordt een erg grote schuilstal, namelijk eentje van 40 meter bij 40 meter voor 8 paarden, dit is groter dan een normale rijbaan.
Ook een minimale ruimte van 150m2 per paard in een paddock wordt een flinke paddock voor een groep van 8 paarden. 15 x 10 meter per paard is 80 x 120 meter aan paddock... dat zijn minimaal 4 rijbanen, ik wou echt dat het kon.

Het is toch zeker wel van belang of zoiets bestaat of niet. Als dit zou bestaan én betaalbaar zou zijn zou het ook qua sportpaarden stormlopen en zou ik zeker overwegen mijn paard 24/7 in groepsverband te stallen, maar de realiteit is dat er geen paddocks zijn van 80 x 120 meter, maar als je geluk hebt van 40 x 40 meter.
En geen schuilstallen van 40 meter, maar 10 meter... Tja en in díe groepsstallen wil ik mijn paard dus niet.

Je rekensommetje klopt niet helemaal :) vierkante meter bereken je door lengte x breedte te doen. 10 m2 is dus niet 5x5 maar iets meer dan 3x3 een gewone boxafmeting dus.

10m2 per paard is dus geen 5x5 m dat zou namelijk 25m2 per paard zijn. Wat overigens ook geen 40x40 (dat is namelijk 1600!! m2) oplevert maar ongeveer 14x14)
10m2 per paard x 8 is 80 m2 in totaal dat zou neerkomen op een stal van 10x8 m voor 8 paarden.

Ook de paddock
150 m2 x 8 = 1200 m2 dan zou je een paddock van 120 x 10 of realistischer 20x60 of 30x40 hebben. Een flinke rijbaan dus.

Zet het hopelijk iets meer in het juiste perspectief ;)

Wat spookje in de openingspost zette is dus wel realistisch, misschien bijna te, want enorm groot is het dus juist niet. En ruimte is nu vaak juist een vereiste om een groepsstalling tot een succes te maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:14

lailapri schreef:
JE zet deze paarden toch niet in een groepsstalling, zie ik ergens staan. Maar wat is er precies mis mee. Mogen de mensen die aan topsport doen ook niet met andere omgaan? Want als topsport te linken is aan het niet in contact mogen staan met soortgenoten... Hoe zit het dan met honden, leven alle topsport honden alleen in een bench en mogen ze alleen aan een lijntje uitgelaten worden?

Waarom zou zo'n paard niet moe maar voldaan in de groep kunnen staan naast een soortgenoot die voor hem de wacht houdt als hij uitrust?

Ik heb even geen idee op wie je nu reageert, maar toch even dit.
Ik vind juist dat paarden wél sociale contacten moeten hebben, ik vind alleen dat een groepsstalling of kudde niet de enige optie is. Ik denk dat ik mijn paarden voldoende mogelijkheden geef tot sociaal contact en dat het mij daarbij lukt de risico's zoveel mogelijk te beperken en dus ook aan mijn eigen wensen tegemoet te komen.
Er is naar mijn mening ook niets mis met een groepsstalling, enkel is het niet voor alle paarden en vooral niet voor alle eigenaren geschikt.
Een sportpaard kan ik theorie best in een groepsstalling, maar ik zou het als eigenaar van een 'sportpaard' (laat 't ze vooral niet horen) nooit willen en dus ook nooit doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:17

Ik snap het wel dat sommige mensen het niet fijn vinden.
Die van mij staat in de winter overdag op de paddock met zijn kudde-genoten.
Hij vreet echter als een bouwvakker en dit doet ie ook nog is heel snel. Als leider van de kudde stuurt ie dus gewoon de volgende weg van de badkuip waar nog wel voordroog in zit..
Zo heb ik dus meestal een net wat te dik paard.

Op stal voeren heb ik voorgesteld maar dat wil onze boer niet. Dus ja, als het echt te erg wordt zal ik simpelweg iets anders moeten zoeken.

Daarintegen heb ik een blij paard wat de hele dag in zijn eigen kudde buiten staat. Heerlijk vind ik dat!
Het 's avonds na het rijden binnen zetten op een koude winterdag vind ik wel erg fijn. Maar goed, nu vermenselijk ik mijn paard misschien in de ogen van sommigen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:19

lailapri schreef:

Ik weet dat het een ander verhaal is, omdat mensen zelf de keuze maken. Maar nee, topsporters mogen ook heel veel niet. Niet tot 4 uur in de kroeg hangen voor een wedstrijd, niet bergklimmen / skien / andere gevaarlijke sporten doen. Als je aan topsport doet moet je keuzes maken. En dat geldt ook voor paarden die topsport doen, daar zullen de eigenaren keuzes voor moeten maken.

Alleen vind ik het heel belangrijk dat die keuzes (ook) in belang van het paard worden gemaakt. Met een sportpaard zal niet alles mogelijk zijn, je bent misschien wat voorzichtiger, maar het paard moet daarentegen ook nog wel paard kunnen zijn. Ik geloof alleen best dat dat mogelijk is. Je paard hoeft niet 24/7 op het land te staan, zonder ijzers, zonder dekens, in een kudde, als enige optie om gelukkig te zijn. Er zijn ook grijze gebieden en gulden middenwegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:33

Ik las een paard aan de longe, stapmolen of rijden, geen wei met draadjes ertussen en daar reageerde ik dus op.

Is een springpaard wat anders dan een draver? Die kunnen toch ook zich bezeren? Waarom zie ik die dan vaak wel buiten, tot hun knieën in de bagger rondrennen in een paddock? Weliswaar alleen, maar veelal zijn hengsten, maar wel in de buitenlucht en lekker los.
Daarbij was het vaak de explosie in het begin die misschien voor blesures kan zorgen, maar uit ervaring heb ik geleerd dat je die vooral bij overgangen hebt van bijvoorbeeld stal naar wei of wei naar paddock. Als ze er eenmaal een tijdje staan gaan ze bij mij gewoon weer andere dingen doen (liggen rollen scharrelen etc). Ik snap dat iemand zuinig wilt zijn op zijn dieren en dat ben ik ook op mijn pony's maar ik gun ze wel een normaal leven en dat gaat bij mij voor het eventuele risico dat er ooit eens een kreupel getrapt wordt.
Anders zou je een paard ook niet meer op stal kunnen zetten, niet meer buiten kunnen wandelen, etc. overal zit risico aan. Hoe je voorziet in de individuele behoefte vind ik niet zo belangrijk, maar zeggen paarden gaan alleen buiten zonder zonder zonder, of paarden staan op stal en komen er paar keer per dag onder begeleiding uit. Dan is het geen individuele benadering meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:46

Eliine schreef:
maar zet je staldeur maar eens open idd ;) net als bij je honden. Kijken hoelang ze blijven staan als het hooi eenmaal op is ;)

Mijn KWPNer staat in een buitenstal met de deur de hele dag open (tenzij ik rij of longeer, dat vind ik dan weer niet zo handig :+ )
Die zie je toch echt bij schemering naar stal trekken en er 's ochtends tegen de tijd dat het licht wordt weer met een slaperig kopje en stro in zijn manen uitkomen :+ Overdag staat hij ook regelmatig in de stal, hij gaat eigenlijk vooral naar de paddock om er hooi te eten (dat voer ik expres buiten omdat hij anders zijn stal nauwelijks uitkomt) en naar de bak als het warm weer is en het zand is lekker opgewarmt, dan gaat hij in het warme zand liggen zonnebaden.
Hij heeft dus duidelijk een dag/nachtritme en staat erg veel uit vrije wil op stal.
Maar goed, die houdt ook helemaal niet van het permanente gezelschap van een ander paard (uurtje samen rennen en spelen vindt ie wel leuk en dan heeft hij graag zijn rust, bij 24/24 buiten met zijn stalgenoot wordt hij mager en staat de hele dag gestresst lucht te zuigen op bomen en palen) dus die zou ik ook nooit in een groepsstal zetten. Af en toe zet ik mijn merrie erbij om samen wat te donderjagen en daarna gun ik hem zijn rust en gaan ze of naast elkaar buiten of een van twee naar binnen.
Dus misschien niet het juiste voorbeeld want erg veel oerpaard zit er echt niet meer in.