Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Jeetje Ikke, we zijn het een keer niet eens.![]()
Hoe doorgefokt het moderne "sportpaard" ook mag zijn, het is en het blijft... Een paard.
En laten miljoenen jaren aan evolutie nou bepaald hebben dat paarden over de vlaktes rond horen te lopen, op zoek naar eten en drinken, waakzaam voor roofdieren, als een kudde.
Dat heeft het paard een par fantastische eigenschappen opgelevert, maar imo ook nadelen. Het lichaam is er zo op gebouwd om de hele dag in beweging te zijn, dat wanneer dat niet zo is, je in de problemen raakt.
De geest is zo ingesteld om als een kudde te overleven, dat sommige dieren gewoon gek worden in zo'n individuele stalling. Gek zeg je, hoe bedoel je? Nou een paard dat staat te weven etc. dat noem ik gek geworden van ellende.
Ponylief stond ooit ook hele dagen op stal. Ergens helemaal appart, omdat ze iedereen, mensen en paarden, aan wou vallen vanuit haar box. Zo jeetje gelukkig staat ze appart in een box en niet in een kudde zeg je?
Sinds het dier de kans heeft om echt contact met andere paarden te maken, en echt in een kudde te leven, met voldoende ruimte etc. is het gewoon een lief en sociaal paard, niks mis mee.
Gini schreef:Ik vind wel dat er nog een hele reeks andere mogelijkheden zitten tussen een stalpaard en een weidepaard. Mijn paard staat 15 uur op de wei en 9 uur op stal, wat is ze dan?
Ze mag ook echt paard zijn, als je denkt dat ik hier een dier heb staan dat altijd spik en span in de vacht zit, dan wil ik je wel even uit die gedachte helpen.![]()
En ik heb het geprobeerd hoor. 24/7 buiten, maar ze werd zo ongelukkig, een miserabel hoopje paard. En dit zeg ik zeer objectief, niet omdat ik dat wilde zien. Integendeel, ik was toen helemaal into 24/7 en dacht dat ik haar daar een plezier mee deed. Maar dat deed ik niet. Helemaal niet. Ze rilde zo hard dat zelfs paardnatuurlijk het niet meer zou kunnen goedpraten, ze schudde met haar hele lijf. en ik voelde mij er niet goed bij. 's Nachts heb ik wakker gelegen, wetende dat ze het nog kouder had, dat ze niet lekker languit op een superdroge, zachte en warme ondergrond kon liggen.
Nee sorry, ik ben er echt van overtuigd dat ik er goed aandoe om mijn paard 's nachts op stal te zetten. Zowel voor mijn paard als voor mijn gemoedsrust. Ben ik nu tegen 24/7, absoluut niet, er zijn genoeg bewijzen dat dat wel werkt, maar voor mijn paard gewoonweg niet. Dat mijn paard dan niet volgens de Bokt-normen gehouden wordt, tja, who cares.
Spookje schreef:De volgende vragen roept het bij mij op:
1. Waarom zou een paard alleen in de zomer 24/7 buiten in een groep kunnen staan maar niet in de winter?
Juist in de zomer als het bloedheet is zie je veel paarden overdag buiten in de brandende zon zonder schaduw mogelijkheid en soms weer ’s nachts in hun individuele stal (juist als de temperatuur lekkerder (of beter) is). Veel voorstanders van groepstalling geven vaak als argument dat juist de hoge temperaturen erger zijn voor een paard dan de lager.
2. Waarom zou een paardeneigenaar niet willen dat zijn paard zelf kan kiezen of hij wel of niet binnen wil staan ongeacht het tijd van het jaar?
3. Is er daadwerkelijk meer risico aan verbonden om een paard 24/7 in de winter in een groep buiten te hebben dan in de zomer?
Spookje schreef:* Onder groepsstalling versta ik het volgende:
- Een schuilstal van minimale afmeting van 10m2 per paard.
- Max. 8 paarden per groep
- Min. 150 m2 per paard ruimte (paddock)
- Weidegang aansluitend
- Paarden kunnen ten alle tijden in de schuilstal
russel schreef:Tja knakker ik weet het niet, ken jij geen vreedzame kuddes die neus aan neus grazen, elkaar krabbelen en dan even blijven leunen met kin op de rug....dat er in kuddes paarden elkaar steeds opzoeken omdat ze vriendjes zijn? Dat heeft een sportpaars dan dus niet en dat is een gemis..
Maar voor mij is het ideaalste overdag in een sociale kudde en s'nachts op stal, eigen plekje, eigen drinkbak wanneer hij maar wil, eigen hooi wanneer hij maar wil zomder steeds plaats te maken voor een hogere
ownwise schreef:Spookje schreef:* Onder groepsstalling versta ik het volgende:
- Een schuilstal van minimale afmeting van 10m2 per paard.
- Max. 8 paarden per groep
- Min. 150 m2 per paard ruimte (paddock)
- Weidegang aansluitend
- Paarden kunnen ten alle tijden in de schuilstal
Ik weet dat je gevraagd heb om dit niet te noemen, maar ik doe het toch.
Bovengenoemde groepsstalling is onmogelijk of onbetaalbaar.
Een minimale schuilruimte van 5 x 5 per paard wordt een erg grote schuilstal, namelijk eentje van 40 meter bij 40 meter voor 8 paarden, dit is groter dan een normale rijbaan.
Ook een minimale ruimte van 150m2 per paard in een paddock wordt een flinke paddock voor een groep van 8 paarden. 15 x 10 meter per paard is 80 x 120 meter aan paddock... dat zijn minimaal 4 rijbanen, ik wou echt dat het kon.
Het is toch zeker wel van belang of zoiets bestaat of niet. Als dit zou bestaan én betaalbaar zou zijn zou het ook qua sportpaarden stormlopen en zou ik zeker overwegen mijn paard 24/7 in groepsverband te stallen, maar de realiteit is dat er geen paddocks zijn van 80 x 120 meter, maar als je geluk hebt van 40 x 40 meter.
En geen schuilstallen van 40 meter, maar 10 meter... Tja en in díe groepsstallen wil ik mijn paard dus niet.
lailapri schreef:JE zet deze paarden toch niet in een groepsstalling, zie ik ergens staan. Maar wat is er precies mis mee. Mogen de mensen die aan topsport doen ook niet met andere omgaan? Want als topsport te linken is aan het niet in contact mogen staan met soortgenoten... Hoe zit het dan met honden, leven alle topsport honden alleen in een bench en mogen ze alleen aan een lijntje uitgelaten worden?
Waarom zou zo'n paard niet moe maar voldaan in de groep kunnen staan naast een soortgenoot die voor hem de wacht houdt als hij uitrust?
lailapri schreef:JE zet deze paarden toch niet in een groepsstalling, zie ik ergens staan. Maar wat is er precies mis mee. Mogen de mensen die aan topsport doen ook niet met andere omgaan? Want als topsport te linken is aan het niet in contact mogen staan met soortgenoten... Hoe zit het dan met honden, leven alle topsport honden alleen in een bench en mogen ze alleen aan een lijntje uitgelaten worden?
Waarom zou zo'n paard niet moe maar voldaan in de groep kunnen staan naast een soortgenoot die voor hem de wacht houdt als hij uitrust?
Eliine schreef:maar zet je staldeur maar eens open iddnet als bij je honden. Kijken hoelang ze blijven staan als het hooi eenmaal op is