Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:33

Bij Paddock Paradise ben je wat meer afhankelijk van je natuurlijke bodem. Die enorme oppervlakte aan paden die je nodig hebt voor zo'n grote groep en om ze ook nog in de winter er op te kunnen laten lopen zonder dat het 1 diepe modderboel wordt, dat vraagt nogal wat van je grond en bodem en is die bodem minder goed, dan moet je enorm investeren.
Op de paardenmaat zie je hoe het kan, maar daar zitten ze op zandgrond, hebben ze enorm geïnvesteerd in de aanleg door aarde af te graven en zand op te laten brengen zodat je zand op zand hebt.
Maar vorig jaar gebruikten ze het nog alleen overdag. niet dag en nacht. Dus hoe dat zich houdt op de langere termijn met intensiever gebruik en op langere termijn is ook nog afwachten.

Hun terrein is 4hagroot en ze hebben heel veel weidegrond opgeofferd aan de ruime kilometer 6 of meer meter brede zandpaden en ruimere zandvlaktes (poel, kuil en heuvel met ruimte er omheen). Het is dus maar net wat je wilt als paardeneigenaar of staleigenaar...
Er zullen genoeg mensen zijn die hun paarden liever gewoon de hele dag op de wei hebben, of dag en nacht. als hun paarden daar geschikt voor zijn...

Ik ben bezig met zandpaden omdat mijn grond niet geschikt is voor graspaden het hele jaar door en omdat mijn merrie niet de hele dag tot dag en nacht op het gras kan staan ivm insulineresistentie.
Haar op de graspaden laten lopen dag en nacht en kort grasknabbelen zou risico inhouden en haar ook nog verplichten tot 24/7 graagsmasker. Als er straks een rondlopen zandpad is, kan ze gewoon met de anderen een aantal uren een wei op met langer gras, en de rest van de dag en nacht rondlopen in de paddock en op de zandpaden.
Hopen dat het deze zomer af komt.

Maar goed, Paddock Paradise is heel leuk op hoge en droge zandgrond, maar zonder aanpassing is het voor zachte en natte bodem alleen voor de zomer geschikt. Een actiefstal is wat compacter gebouwd, met ook wel looproutes, maar het meeste lopen wordt veroorzaakt door het tactisch uit elkaar plaatsen van de verschillende onderdelen zoals krachtvoer, ruwvoer, water, zoutliksteen en de rustruimte... En het zo verdelen van de kleine porties over de dag dat ze heel veel meters moeten maken om elke keer heen en weer te lopen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:07

Kwam je topic gister pas tegen en helemaal doorgelezen, vind het erg interessant! En ook leuk om te volgen hoe het nu is in zo'n hit-actief stal! Dus keep posting :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:42

Ik vind het nog steeds heel aantrekkelijk hoor zo'n hitactief stal.
Maar dat alles zo efficient gaat en automatisch, dat is voor de eigenaar van de stal natuurlijk heel fijn, maar zelf zie ik dat ook als een nadeel. Ik vind het namelijk erg LEUK om voor mijn paard te zorgen: om haar lekker te voeren, dr stalletje te doen, haar binnen of buiten te zetten enz. Daarom sta ik nu ook op een doe t zelf stal en niet meer volpension. Loop je niet het risico dat je minder met je paard bezig bent, buiten het rijden om dan?

Sammyoo

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:18

Nou, je bent echt nog genoeg bezig hoor! Wij halen twee maal daags de mest weg, bijvullen van de hooidoseerder en stroruif, schuilstal en voerstation vegen etc!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:52

Nikass schreef:
Ik vind het nog steeds heel aantrekkelijk hoor zo'n hitactief stal.
Maar dat alles zo efficient gaat en automatisch, dat is voor de eigenaar van de stal natuurlijk heel fijn, maar zelf zie ik dat ook als een nadeel. Ik vind het namelijk erg LEUK om voor mijn paard te zorgen: om haar lekker te voeren, dr stalletje te doen, haar binnen of buiten te zetten enz. Daarom sta ik nu ook op een doe t zelf stal en niet meer volpension. Loop je niet het risico dat je minder met je paard bezig bent, buiten het rijden om dan?

Volgens mij kun je vast wel komen helpen op stal met stations vullen , mesten en reparaties. ;)
Ik zou het op dit moment heerlijk vinden zo'n stal. Ik doe al jaren alles zelf maar de laatste 2 a 3 jaar beginnen de winter maanden mij op te breken.
En na het rijden kun je altijd nog een beloning geven (appelte, handje biks etc etc).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:59

Natuurlijk zijn er altijd klusjes en dat je niet altijd MOET is echt wel fijn. Misschien valt het allemaal wel mee hoor. Ik zal even uitleggen hoe dat zit bij mij: ik kom van een stal waar geen weidegang was. Om mijn paard toch "voldoende" van stal te hebben was ik vaak zes uur per dag met haar bezig. In de vorm van wandelen en aan de hand laten grazen enz. Erg tijdrovend en soms bijna niet te doen. Maar ik heb daardoor wel een hele goede band met mijn paard opgebouwd.
Nu sta ik op een stal met weidegang van maart tot november en dat vind ik heerlijk (en mijn paard ook). Maar als ik gereden heb denk ik soms wel: was dit het nu alweer? Doe ik nog wel genoeg met haar samen? Ik moet daar nu een wat andere invulling aangeven.

_Nelleke_

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:36

Ik moet zeggen, ik heb een tijd op een doe-het-zelf stal gestaan en vond juist dat ik minder met m'n pony bezig was dan nu. Toen was ik maar druk met stal mesten, hooinetten vullen, hooi klaarzetten, voer klaarzetten, vegen etc en daar was ik zeker de helft van de tijd mee bezig. Nu kom ik en heb ik echt qualitytime met m'n paard zeg maar.

Nikass, je kunt nog steeds wandelen en grazen etc. Alleen het MOET niet meer :)

Nog even een update. Met Rowan gaat het goed, in de ochtend staan de paardjes lekker op het land, om 11.30 (voordat het zo heet wordt) gaan ze weer terug de paddock op. Bij terugkomst gaan vrijwel alle paarden eerst drinken en sommige storten zich in de poel of gaan wat pootjebaden. Als het drinken/plassen/pootjebaden over is gaan de meesten naar het krachtvoerstation.
Na een krachtvoerhapje gaan sommige gelijk het hooistation in, ik moet zeggen, het is er heerlijk koel, in de schaduw en een beetje wind. Anderen staan wat in de schaduw te doezelen of liggen volop in de zon. Verder bestaat de rest van de dag uit luieren in de zon/schaduw en af en toe een hapje hooi halen, beetje kroelen en spelen met de anderen paarden etc.
Rowan doet gewoon mee. Ik merk dat ie vrolijk is. Eigenlijk net zo vrolijk als dat ie 24/7 op het land staat, alleen dan (zelfs nu met deze hitte) energieker. 24/7 op het land betekend voor Rowan ook 100kg zwaarder en dat is denk ik toch wat vermoeiend. Nu is ie vrij 'slank'.
Verder is ie overal heel relaxed, ik hoor dat ie mensen goed kan verleiden tot een worteltje en een appeltje en dat ie graag een aai en een knuffel bij deze of gene haalt. Ik kan me dat goed voorstellen want het is een heel mensgericht paard dus een stal waar veel mensen lopen vind erg gezellig.

Het fijne van deze stal vind ik dat ik nooit meer de deur achter me dicht doe en dat m'n paard tot de volgende dag in een hokje van 3x3 staat. Hij kan de hele dag kiezen hoe hij z'n dag besteedt. Natuurlijk heeft ie een schrammetje meer dan dat ik 'm 24/7 op stal zet en dat zal elk paard hebben, en misschien wordt ie wel een x kreupel getrapt, maar dat heb ik liever dan een paard die straks HKO heeft van het stilstaan, artrose van de piekbelastingen, peesblessure door het stilstaan, artrose van het weven, koliek van het luchtzuigen of de 2 voerbeurten per dag. Ik zie zoveel nadelen van een stal dan het risico om getrapt of gebeten te worden in een hit.

Ik weet dat er natuurlijk heel veel tussen 24/7 stalling zit en 24/7 hit, maar toch is dit mijn inziens de efficiëntste manier van diervriendelijk paarden houden in de Randstad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:39

Je hebt helemaal gelijk hoor. Er is nu meer tijd voor quality time :) Ik merk alleen dat nu het minder MOET ik het ook minder doe. Maar omdat ik dat jammer vind ben ik wel van plan daar verandering in te brengen! :j
En ik ben het met je eens dat een schrammetje niet opweegt tegen de voordelen van de hele dag buiten, mogelijkheid tot eten en bewegen. Goed dat ie zo mooi slank blijft! *\o/*
Soms moet je dingen eerst ervaren. Ik zag best een beetje op tegen 24/7 op het land omdat ik me afvroeg of mijn paardje als laagste in rang wel de rust zou vinden om te gaan liggen ed. Nu ik haar dat een paar keer heb zien doen, weet ik dat het wel goed zit en voelt het prima dat ze lekker buiten staat. /3

Ik snap goed wat je bedoelt; had er ook altijd moeite mee om de deur dicht te doen. -O- Alhoewel ik dat nu in het voor- en na seizoen als ze wel hele dagen op het land staan iets minder erg vind. Maar ik ben altijd aan het uitrekenen hoeveel uur ze dan op stal staat en stel een maximaal aantal uren in wat voor mij dan enigszins acceptabel en haalbaar is.
Kijk, bij ons is er geen schuilmogelijkheid in het land of in de paddock, dus bij teveel zon of teveel regen wil mijn paard best graag een paar uurtjes op stal staan. Maar dat probleem heb jij niet omdat ze zelf kunnen gaan schuilen. Dat lijkt me wel heel fijn.