Prisca schreef:TS als ik lees wat je allemaal wil gaan doen en idd in de randstad zit zit je op een prijskaart waar er bij mij in de omgeving veel van zijn in vele soorten en smaken maar niet met een betaalbaar bedrag voor mensen die bv net kinderen hebben.
Volledig waar, want dat probleem loop ik zelf ook tegen aan met 3 eigen paarden en een gezin. Allemaal leuk en aardig hoor die binnenbak, solariums, en extra's. Maar betekent wel dat ik wederom minimaal 320,00 euro per maand/per paard betaal (!). Maar voor 200,00 per maand is het voor een stal onmogelijk rendabel te maken; Kortom dat dien je dus genoegen te nemen met minder als paardeneigenaar, logisch.
Luxe pensionstallen zijn er in overvloed inderdaad, luxe pensionstallen met buitengang het gehele jaar door (dus paddocks in de wintermaanden iig) bijna onvindbaar, en doe-het-zelf kunnen je hooguit in de achtertuin van je overbuurvrouw vinden maar is ook niet bepaald ideaal met een jong gezin (ik kan het weten....).
Bij mij valt het winstoogmerk grotendeels weg, ten opzichte van de meeste hippische bedrijven, en dat zul je mogelijkerwijs terug gaan zien in de prijs. Wat we ons denk ik af moeten vragen is waarom nagenoeg alle pensionstallen droomprijzen rekenen; Is het financieel nodig? Of komen de stallen ondanks de gevraagde prijzen toch wel vol?
In mijn omgeving; Nieuwerkerk aan den ijssel, capelle aan den ijssel is het eigenlijk vooral het laatste altijd geweest. Ookal stegen de prijzen met 50,00 naar 355,00 per maand... Iedereen bleef staan, en anders vulde de wachtlijst de lege boxen wel weer aan. Verder (professioneel) onderzoek zal het uitwijzen...
Wat me wel veel opvalt is dat de meeste paardeneigenaren echt geen flauw idee hebben van de daadwerkelijke kosten en mogelijkheden binnen hippisch ondernemerschap; Allen teleurgesteld als er geen weidegang mogelijk is in de wintermaanden, maar er 0,0 rekening mee houden dat je zelfs met het beste weidebeleid binnen twee jaar geen enkel grassprietje meer hebt staan. Vooral dat is echt heel erg jammer.
We brainstormen weer rustig verder... Zojuist een afspraak gemaakt voor de bezichtiging van een nieuwe accomodatie, met 19.000 m2 grond om te beginnen.